Opnieuw trillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Gelukkig is het bij mijn auto alleen aanwezig als je er op zou letten. Ik reed gisteren met iemand mee in een nieuwe Passat. Ook daar voelde ik trillingen bij 120 a 130 km/uur.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Poolrev schreef: 18.02.2020 - 08:58 Voor dit gebeuren is er sinds week 46 vorig jaar een aanpassing doorgevoerd in het onderstel van het SPA platform, en wel in het subframe. Auto's die dus vanaf week 46 zijn geproduceerd, hebben de aanpassing en daarmee is het issue opgelost. Helaas is het niet achteraf te herstellen, doordat de aanpassingen in het subframe zitten, wat onderdeel is van de constructie. Dealers zijn hiervan op de hoogte gebracht overigens.

Ik heb momenteel een tijdelijke V60 MY2019, die er dus ook last van zou moeten hebben. Ik merk het inderdaad een beetje als ik er op ga letten, maar ik stoor me er geenszins aan. De voorloop Passat waar ik een maandje mee heb gereden, vond ik soms veel nadrukkelijker trillen.

Heb je hier misschien concretere informatie over.
Wat er dan precies vervangen is aan het subframe of dat men het gehele subframe vervangen heeft.
Sinds wanneer zouden de dealers op de hoogte zijn, en weet Volvo Nederland er ook van?

Een subframe is wel degelijk te vervangen:

Een subframe is een sterk stalen frame wat aan de voor of achterzijde aan het chassis van de auto is gemonteerd. Bij een subframe hebben we het meestal over het subframe aan de voorkant van de auto. Het subframe zit daarbij recht onder het motorblok, en is het gedeelte waar onderdelen als draagarmen, veerpoten (ophanging) en stuurinrichting aan vast zitten.

Gr Tom.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Concreter dan dit kan ik het je niet geven, want dan ga ik misschien dingen roepen die niet kloppen. Maar in het schrijven wat de dealers hebben ontvangen vanuit Volvo NL staat het heel specifiek welke aanpassingen er zijn gedaan en waarom het niet achteraf aan te passen is.

Ik weet wel wat een subframe is, heb deze zelf diverse keren in handen gehad tijdens restauraties van oude wagens ;-).
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Risrael schreef: 18.02.2020 - 14:45 Gelukkig is het bij mijn auto alleen aanwezig als je er op zou letten. Ik reed gisteren met iemand mee in een nieuwe Passat. Ook daar voelde ik trillingen bij 120 a 130 km/uur.
Exact mijn ervaring! En dan had ik notabene een Passat met slechts 16 inch, dus genoeg band om oneffenheden e.d. op te vangen...
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Ik geloof er niks van.

Grtn
erwinv60

allemaal heel erg mooi, maar wij (degenen die een trillende auto hebben), kopen hier helemaal niets voor....

Ik heb een vriend die heeft een nieuwe BMW 5 serie met sport onderstel en 21 inch, kompleet zonder trillingen,
Mijn buurman heeft een Passat, ook zonder trillingen en een paar mensen met een V60 hebben ook een auto zonder trillingen
(of vinden het acceptabel) de mensen die hier alleen op het forum al last hebben staan m.i. volledig in hun recht om
te vinden dat Volvo dit dient op te lossen, en als ik lees dat v60's vanaf wk 46 een ander subframe krijgen kunnen wij
met trillende autos toch niet anders dan dit NIET zomaar accepteren -> Escalade, de reactie die jij kreeg na de specialist
laat jou toch zo volledig in de kou staan.

@ Poolrev, hoe kom je aan deze informatie ?
erwinv60

Ik heb tevens nog een heel vreemd iets, na de laatste keer dat mijn auto bij de dealer stond, heeft Verkerk mijn uitlijning iets bijgesteld omdat ik tevens vond dat de auto
nogal vaag stuurde en bij goed gas geven op de snelweg zonder handen aan het stuur naar rechts trok, niet te zuinig ook. Het resultaat was 2 weken terug dat de auto
loepzuiver rechtdoor reed, in ieder geval 1 zorg minder........ dacht ik!

Sinds vandaag weer geprobeerd zonder handen van 100 plankgas naar 150, en wat schetste mijn verbazing.... de auto trekt dus wéér naar rechts.
mijn gevoel laat mij wb autos en motoren nooit in de steek, ik probeerde dit namelijk, omdat ik merkte dat ik de auto weer veel moest corrigeren op de snelweg
om rechtdoor te rijden. Vervolgens dacht ik, zal wel kunnen liggen aan de wind, maar ook dit heb ik uit kunnen sluiten door de weg terug ook maar even te pakken.... Ongelooflijk dit.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

erwinv60 schreef: 18.02.2020 - 21:57 @ Poolrev, hoe kom je aan deze informatie ?
Via mijn dealer, heeft mij het bericht van Volvo NL over o.a. dit punt laten lezen. Deze info hebben alle dealers overigens...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

erwinv60 schreef: 18.02.2020 - 22:09 Ik heb tevens nog een heel vreemd iets, na de laatste keer dat mijn auto bij de dealer stond, heeft Verkerk mijn uitlijning iets bijgesteld omdat ik tevens vond dat de auto
nogal vaag stuurde en bij goed gas geven op de snelweg zonder handen aan het stuur naar rechts trok, niet te zuinig ook.
Let er op dat de meeste wegen een paar graden schuin liggen voor afvoer regenwater.
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Heel vreemd dit allemaal.

Ik heb 4 dealers gebeld, Henk scholten, Rutten, Roosmalen en Nieuwehuijse.
Deze zeggen allemaal dat A de klachten zo extreem niet bekend zijn.
Dat er wel eens een klant is geweest met klachten over trillen maar dat dit altijd opgelost is geweest.

En B ze hebben allen geen bericht ontvangen over een aanpassing aan het subframe!

Wat wel 2 dealers konden zeggen dat in feite alles te vervangen is, ook het subframe zou dat nodig zijn.

Stel je raakt betrokken bij een aanrijding, en het subframe is beschadigd. Is dan je spa volvo afgeschreven? Dat kan natuurlijk niet.

Wordt vervolgd......
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Tip: dring er bij de importeur op aan om het testrapport in handen te krijgen, incl test- en normwaardes, en indien de specialist er ook mee gaat rijden zorg er dan voor dat hij de snelheid rijdt waarbij het probleem zich voordoet.

Het klinkt misschien overbodig, maar een specialist van de importeur heeft ook een testrit met mijn auto gemaakt maar ik heb helaas geen testrapport in handen gekregen. Dus ik heb geen info over gemeten waardes en bijv de route die is gereden. Het enige antwoord vanuit de importeur is dat de auto 'binnen de norm valt' en daar kan ik helemaal niks mee. Voor de importeur is het dossier daarmee gesloten en de dealer gaat daar volledig in mee.
[/quote]

Bedankt voor de tip, dit idee had ik zelf ook al, te meer ook omdat de problemen vooral tussen de 120-160 km p/u het beste voelbaar zijn, en die specialist van Volvo wellicht niet harder gaat rijden dan 100.
rondom Verkerk Utrecht mag je overal slechts max 100 km/u namelijk. Meerijden is evt ook nog een optie, en misschien we de allerbeste optie.

*** Wat ga jij nu doen Escalade met jouw auto nu de importeur en dealer eigenlijk niets mee voor jou gaan doen, een rechtszaak aanspannen ?
[/quote]

Een rechtszaak aanspannen is wellicht wat ver gezocht, mede omdat ik feitelijk geen eigenaar van de auto ben, maar inmiddels sta ik wel met mijn rug tegen de muur. De importeur zegt dat de auto voldoet aan de norm en tevens zeggen ze dat als de auto niet bevalt, dat ik een oplossing moet zoeken met de LM. De aandacht vanuit LM voor het probleem is bedroevend; zij komen met halve oplossingen en inmiddels volgen ze het advies van de importeur dat de auto voldoet.

Ik hou mijn hoop vooralsnog even gevestigd op een oplossing/recall vanuit de dealer/importeur...
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
erwinv60

Jelmer de Jong schreef: 19.02.2020 - 08:08
erwinv60 schreef: 18.02.2020 - 22:09 Ik heb tevens nog een heel vreemd iets, na de laatste keer dat mijn auto bij de dealer stond, heeft Verkerk mijn uitlijning iets bijgesteld omdat ik tevens vond dat de auto
nogal vaag stuurde en bij goed gas geven op de snelweg zonder handen aan het stuur naar rechts trok, niet te zuinig ook.
Let er op dat de meeste wegen een paar graden schuin liggen voor afvoer regenwater.
zo lust ik er nog wel een paar, werk jij bij een dealer ? dit is geen afwatering probleem, de auto TREKT naar rechts
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Dringend verzoek aan iedereen met trilling problemen:

Bel je eigen dealer op, vraag naar de persoon welke claims behandeld. Laat deze een rapport opstellen aangaande het trillen en dit doorsturen naar de technische dienst van Volvo svp.

Volvo Nederland dringt er op aan dat we dit doen.
Zo gooien we het probleem dat we ervaren op EEN hoop. En blijven het geen “losse” klachten.

Alles zal dan doorgezet worden middels Volvo Nederland naar de Importeur en Volvo Sweden.

Dit is de enige mannier dat het probleem op grote schaal kan worden bestreden. En niet bij ergens een dealer getracht word aan te pakken.
Met slechts per enkel geval komt tot het verbeteren van de trillingen.
Het zit hem niet in de banden of velgen en uitlijnen of balanceren namelijk. Daarmee kun je het trillen verminderen misschien zelf verdoezelen. Maar zodra andere banden, velgen, slijtage van je banden aan de orde zijn ben je weer terug bij af!
Het SPA platform is gewoon extreem gevoelig.
Volvo heeft niet voor niets aanpassingen gedaan
Dat gaan ze niet op zo een grote schaal doen als het probleem aan bovenstaande zaken zou liggen.

We moeten zorgen dat Volvo het probleem voor iedereen gaat oplossen. Ook voor de mensen van een MY2019 Volvo.

Ik heb zelf iemand gesproken van de technische diens van Volvo.
Welke dacht dat ik een dealer was.
En mij mede deelde dat er inderdaad aanpassingen zijn gedaan het het onderstel / subframe.
Daarbij dat het SPA platform een goed maar zeer gevoelig platform betrof.
Toen bij de beste man het kwartje viel dat ik particulier ben. Nam het gesprek een hele andere wending en moest ik me melden met mij klachten bij mijn eigen dealer.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dus zo’n nadrukkelijk productieproblemen zal het niet zijn.... mijn MY19 (geleverd oct 2019) heeft totaal nergens last van.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Ok dus omdat jou auto naar eigen gevoel nergens last van heeft is het geen productie probleem?
Of wat bedoel je precies....

Volvo zal inderdaad voor de lol deze modificaties doorvoeren, gewoon omdat ze dat leuk vinden.
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Mijn auto heeft ook nergens last van. MY19 geleverd in mrt 2019. Op het forum zijn er helaas meerdere met klachten. En ik wil niks bagatelliseren of mensen te kort doen, maar als je problemen ervaart ga je eerder online op zoek en kom je dus hier uit. Degene die trillingsvrij rijden zullen zich niet aanmelden om te zeggen dat ze geen issues hebben. Behalve dan degene die toch al lid zijn.

Kortom ik vind het waardeloos voor degene die dit probleem ervaren, maar om er gelijk een label van productieprobleem op te plakken...

Ondanks alles, succes met jullie issues!
Chrisjuhh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.11.2019 - 15:24

erwinv60 schreef: 15.02.2020 - 10:12
Chrisjuhh schreef: 14.02.2020 - 11:42
erwinv60 schreef: 13.02.2020 - 21:57 Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee, eind november heb ik michelin winterbanden gekregen (auto had toen 8000km zónder trillingen op zomerbanden, ook michelin) en vanaf toen trillend stuur, trillend onderstel en trok de auto naar rechts. Ondertussen is het half februari en is mijn auto in totaal zo’n 2-3 weken bij de dealer geweest. Werkplaatschef heeft mijn auto bij a een week lang gereden en zijn mijn wielen tig keer gebalanceerd, ook roadforce, banden vervangen en heb ik zelf aangedrongen op controle op uitlijning, het was minimaal maar dit heeft men bekeken en aagepast waardoor de auto perfect rechtdoor gaat en geen vaag stuurgedrag meer vertoont.

Het trillen.... ze hebben mijn zomerbanden weer terug gemonteerd op mijn 19” en ja hoor ook deze geven trillingen (raar want vanaf aflevering tot winterbanden wissel was het goed). Ik lever de auto het liefst gewoon in, want ik heb ondertussen met een d4 v60 cc gereden en met een normale d4 en beide wagens hadden ook onrust in het onderstel 1 trok naar links en trilde het stuur.
Ik vertik het om in een auto van 53K met een trillend onderstel en stuur te moeten rijden de komende 3 jaar dus dit moet opgelost worden anders onderneem ik serieuze stappen om onze leaseovereenkomst te stoppen.

25 febr komt er een specialist van volvo mijn auto voorzien van apparatuur, welke zou moeten meter waar het probleem vandaan komt, ik ben erg sceptisch, en ben er bang voor dat het resultaat gaat zijn dat het “normaal” is of binnen de marge ligt, maar dat accepteer ik echt niet
Hopelijk krijgt de dealer toestemming om aandrijfassen of motor steunen te vervangen oid want
ik ben er ondertussen van overtuigd dat het niet aan de banden ligt, hoewel het mss per band verschilt hoe de auto reageert. Ik rijd nu sinds 18 jaar bijna elke 3 jaar een nieuwe auto maar DIT, heb ik echt nog nooit meegemaakt, wat een enorme domper !!
same here helaas,
Naast de nodige elektronische (of softwarematige) problemen blijft bij mijn V60 ook het trillen hinderlijk aanwezig evenals het afwijken naar links of rechts als ze eraan hebben zitten "klungelen". Daarnaast trilt de mijne ook heel specifiek rond de 70-80km/h en voelt het bij langzaam rijden aan alsof er banden gecupped zijn. Ook ik ben van mening dat een auto van 50K + dit soort klachten en problemen niet mag hebben. Ik heb inmiddels meerdere sets goodyear gehad, een set pirelli en nu Michelin maar het blijft waardeloos. Gelukkig voor mij gaat de auto eind deze maand terug en wat de LP en Dealer ermee doen zal me eerlijk gezegd worst zijn.
Begrijp ik hieruit dat je de leaseovereenkomst stopgezet hebt en dat he de auto inlevert ?
Ja en nee, Ik verander van werkgever en mag/ kan de auto niet meenemen en blijft dus bij mijn werkgever in de pool. Wagenpark wil uiteindelijk ook vd auto af maar nu het concreet wordt en de problemen niet opgelost worden geeft LM niet echt thuis. Maar dat is uiteindelijk niet mijn probleem.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Symtom schreef: 19.02.2020 - 19:46 Ok dus omdat jou auto naar eigen gevoel nergens last van heeft is het geen productie probleem?
Of wat bedoel je precies....

Volvo zal inderdaad voor de lol deze modificaties doorvoeren, gewoon omdat ze dat leuk vinden.
Het zal allemaal wel. Inderdaad heel vervelend dat dit verschijnsel zich hier en daar voor doet, maar indien het daadwerkelijk een productie probleem is, dan zou iedereen er last van moeten hebben. Ik heb nergens last van, dat constateer ikzelf niet alleen maar elk ander die in mijn auto heeft gereden. Het kan maar zo een poging zijn van Volvo dit gebeuren aan te pakken, noem het een productie probleem, prima.
Het doorvoeren van een modificatie hoeft niet per see een productie probleem als basis te hebben. Het kan exemplarisch zijn, in dat geval lijkt het me dat je het anders zou moeten definiëren.
Maar succes eenieder bij deze modificatie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Het gaat er vooral om. Dat men problemen via de dealer middels een technisch rapport laat door zetten naar de importeur / Volvo Sweden.

De dealer doet dit namelijk niet automatisch.
Zo bundel je de klachten en kan Volvo het probleem gericht aanpakken indien mogelijk.

Het woord product eigenschap is al eens gevallen.
Daar was Volvo Nederland gisteren aan de telefoon glashelder over. Het Trillen is absoluut geen product eigenschap! Er werd zelfs aangeven dat als de dealer het niet kon oplossen de auto naar de importeur kan gaan. Zo dat die er naar kunnen kijken / een oplossing bedenken. Dat geeft wel aan de Volvo het wel serieus oppakt.

Bij de een is het misschien met dynamisch balanceren opgelost, of voor die persoon daarna voldoende.
En in dat laatste zit het hem denk ik.
Wat is je referentiekader, en hoe zwaar ervaar je in dit geval het trillen.
Dan kan een op druk balanceren bv al een heel verschil maken voor die persoon.
Terwijl de auto wellicht nog steeds niet trilling vrij is. Maar het dus per persoon verschillend ervaren word en daarmee wel of niet goed genoeg is.

Ik zelf heb b.v. de rechter achterdeur en de kofferklep via de dealer moeten laten stellen omdat deze niet overal even netjes aansloten. ( nee geen schade gehad )
De dealer deelde mij mede dat ze dit al bij meer S60 en V60’s hadden laten doen.

Dat soort zaken icm het trillen passen niet bij een auto van deze klasse / prijs / merk Volvo.

Al zou mij auto helemaal trilling vrij zijn etc dan zou ik toch zeker meedenken met de mensen die er wel last van hebben. Zo kom je misschien samen al een heel eind waar het aan zou kunnen liggen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Chrisjuhh schreef: 19.02.2020 - 22:38 maar nu het concreet wordt en de problemen niet opgelost worden geeft LM niet echt thuis.
Logisch, dit tast hun verdienmodel aan. De LM gaat het er om dat de wagen in het wagenpark blijft en er elke maand gefactureerd kan worden.
Symtom schreef: 20.02.2020 - 09:15 Ik zelf heb b.v. de rechter achterdeur en de kofferklep via de dealer moeten laten stellen omdat deze niet overal even netjes aansloten. ( nee geen schade gehad )
De dealer deelde mij mede dat ze dit al bij meer S60 en V60’s hadden laten doen.

Dat soort zaken icm het trillen passen niet bij een auto van deze klasse / prijs / merk Volvo.
Als een model nieuw wordt geintroduceerd, is er altijd risico op kinderziektes die gaandeweg worden weggewerkt door introductie van verbeteringen. Door de eerste te willen zijn die in het nieuwe model rijdt, accepteer je dat risico m.i. en dat geldt voor ieder merk. Ikzelf koop daarom het liefst een midlife update (wat ze in Duitsland een MOPF (modelpflege) noemen) dan zijn de zwakke punten vaak al opgelost of verbeterd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”