Opnieuw trillen

Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Hoe meten ze de hoogteslag?
Het zijn namelijk niet de banden. De naven van de auto zijn een fractie te klein voor het gat van de velg. Daarom krijg je de velg niet goed gecentreerd op de naaf. Een fractie van een mm uit het centrum is dan genoeg om een hoogteverschil te krijgen. Bandenspacialist van Empel lost dat op door een tape om de naaf te doen. Hierdoor wordt de velg gecentreerd en vastgezet. Ikvraag me alleen af of dat voldoende is en of de velg dan toch niet op den duur uit het centrum “wegloopt”.
Daarnaast gaf van Empel aan dat volvo icm de Pirellis geen gelukkige combi is. De Pirellis hebben een vrij harde compound en dus voel je elke oneffenheid in het wegdek. Mij is ook opgevallen dat het trillen heel erg afhankelijk is van het wegdek.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Ik heb geen idee hoe ze hoogteslag meten, maar na het plaatsen van de 2 nieuwe Pirelli's is het trillen zo goed als weg. Hopelijk blijft dit zo.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Walter White schreef: Ik heb geen idee hoe ze hoogteslag meten, maar na het plaatsen van de 2 nieuwe Pirelli's is het trillen zo goed als weg. Hopelijk blijft dit zo.
Hoogteslag wordt gemeten met een road force (balanceer) machine. De aandrukrol op de band meet eventuele hoogtevariaties.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ab S schreef:
Walter White schreef: Ik heb geen idee hoe ze hoogteslag meten, maar na het plaatsen van de 2 nieuwe Pirelli's is het trillen zo goed als weg. Hopelijk blijft dit zo.
Hoogteslag wordt gemeten met een road force (balanceer) machine. De aandrukrol op de band meet eventuele hoogtevariaties.
Ah duidelijk. Dus dan denk ik dat Van Empel gelijk heeft en de centrering van de velg een grote rol speelt. Dat het trillen weg is na het plaatsen van 2 nieuwe Pirellis is puur toeval. Als net de centrering goed gaat is ie trillingsvrij. Goede kans dat je na het plaatsen van nieuwe banden wederom last hebt van trillingen.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Risrael schreef:De Pirellis hebben een vrij harde compound en dus voel je elke oneffenheid in het wegsek. Mij is ook opgevallen dat het trillen heel erg afhankelijk is van het wegsek.
Eens! Die van mij trilt ook nog steeds licht tussen de 120 en 135, ik laat het nu even zo (ben inmiddels al 4 keer terug geweest), en wacht op de winterbandenwissel om dan meteen aan te dringen op een nieuwe set zomerbanden in lente 2020.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Risrael schreef: Hoe meten ze de hoogteslag?
Het zijn namelijk niet de banden. De naven van de auto zijn een fractie te klein voor het gat van de velg. Daarom krijg je de velg niet goed gecentreerd op de naaf. Een fractie van een mm uit het centrum is dan genoeg om een hoogteverschil te krijgen. Bandenspacialist van Empel lost dat op door een tape om de naaf te doen. Hierdoor wordt de velg gecentreerd en vastgezet. Ikvraag me alleen af of dat voldoende is en of de velg dan toch niet op den duur uit het centrum “wegloopt”.
Daarnaast gaf van Empel aan dat volvo icm de Pirellis geen gelukkige combi is. De Pirellis hebben een vrij harde compound en dus voel je elke oneffenheid in het wegdek. Mij is ook opgevallen dat het trillen heel erg afhankelijk is van het wegdek.x
Tape is toch een zeer zacht materiaal, bijzonder dat dat die ruimte effectief opvult bij het plaatsen van de velg.
Je zou eerder denken dat de bouten, mits gelijkelijk aangedraaid in aanbevolen volgorde, de velg eerder zouden centreren.
Ergo wat voor tape is dat en hoeveel slagen gaan er dan om?
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb nu mijn 2e V90 en in beide auto's zit een trilling. Ik heb daarnaast in meerdere V90's gereden en hebben allemaal dezelfde soort van vibratie in mijn optiek niet vervelend.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

teebee schreef:
Risrael schreef: Hoe meten ze de hoogteslag?
Het zijn namelijk niet de banden. De naven van de auto zijn een fractie te klein voor het gat van de velg. Daarom krijg je de velg niet goed gecentreerd op de naaf. Een fractie van een mm uit het centrum is dan genoeg om een hoogteverschil te krijgen. Bandenspacialist van Empel lost dat op door een tape om de naaf te doen. Hierdoor wordt de velg gecentreerd en vastgezet. Ikvraag me alleen af of dat voldoende is en of de velg dan toch niet op den duur uit het centrum “wegloopt”.
Daarnaast gaf van Empel aan dat volvo icm de Pirellis geen gelukkige combi is. De Pirellis hebben een vrij harde compound en dus voel je elke oneffenheid in het wegdek. Mij is ook opgevallen dat het trillen heel erg afhankelijk is van het wegdek.x
Tape is toch een zeer zacht materiaal, bijzonder dat dat die ruimte effectief opvult bij het plaatsen van de velg.
Je zou eerder denken dat de bouten, mits gelijkelijk aangedraaid in aanbevolen volgorde, de velg eerder zouden centreren.
Ergo wat voor tape is dat en hoeveel slagen gaan er dan om?
De tape dient slechts om de velg initieel te centreren wanneer de bouten worden aangedraaid. Daarna houden de bputen de velg op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Een hoogteslag meten met band en velg tezamen vertelt nog niet genoeg. De slingering meten op de rand van de velg laat je vrijwel meteen zien of de velg goed is. Maar belangrijkste is dat het weg is.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Logisch dat de bouten de velg op zn plaats houden, het gaat om het centreren. Dat zouden de bouten, mits geleidelijk aangedraaid, moeten kunnen zonder dat tapeje lijkt mij.
Blijft de vraag staan wat voor tapedat is en hoeveel slagen er om gaan.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

teebee schreef: Logisch dat de bouten de velg op zn plaats houden, het gaat om het centreren. Dat zouden de bouten, mits geleidelijk aangedraaid, moeten kunnen zonder dat tapeje lijkt mij.
Blijft de vraag staan wat voor tapedat is en hoeveel slagen er om gaan.
Dat kan alleen als de bouten konisch zijn. Maar ik weet niet of dat zo is.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Volgens mij zijn wielbouten voor lichtmetalen wielen altijd conisch.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Yep zijn bij LM altijd conisch
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Bij mij exact hetzelfde probleem, V60 T5 geleverd in februari (23dkm op de teller inmiddels) en sinds montage van de zomerbanden medio april heb ik last van trillingen in het stuur. 3x terugggeweest naar Profile tyrecenter maar afgezien van een hoop lood op de velgen hebben ze niks kunnen herstellen. Vervolgens terug naar de leverende dealer, auto een week daar gestaan, 2 nieuwe voorbanden gemonteerd (Conti PremiumContact 6 235/40/19) en het probleem was heel even weg. Inmiddels zijn we twee weken verder en het trillen is weer terug, samen met een afwijking naar rechts.

Heel irritant en ik moet helaas weer langs bij de dealer...
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
perrd
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.06.2013 - 10:04

Ik rij al 110.000 km rond met leasewagen en ken de vibraties vanaf dag 1. Via volvo Belgie kreeg ik de opmerking na uitvoerig testen " binnen de tolerantie"en dat mijn sportieve rijstijlde oorzaak van de trillingen is. Een erkend dealer Rutten ging er mee aan de slag en is zeer behulpzaam maar kan de rillingen ook niet volledig wegwerken. Banden worden na enkel wissel en op vraag bij periodes van hevig trillen met Hunter gebalanceerd. Ik adviseer hem bij de volgende banden wissel zeker de tip met de tape.
Gebruikersavatar
Laka
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.05.2019 - 14:22

Ook ik heb het gevoel dat er hele lichte trillingen zijn in het stuur. Dit bij een snelheid van +/- 130 km/h. Auto betreft v90 cc met Michelin Latitude Sport 3 235/55 R18 104V VOL banden. Afgelopen week banden opnieuw laten balanceren op hunter apparaat. Echter banden waren alle vier binnen de norm / grens die volvo stelt. Wel terug gebracht naar de "0". Weinig of geen verschil te merken tijdens het rijden. Eigenlijk had ik dit al verwacht omdat ik niet geloof dat de trillingen veroorzaakt wordt door de velg band combinatie. Ik zoek het eerder in de constructie van de stuur inrichting. Maar wat? Afstelling ? Componenten? Wat ik wel weet dat er ondertussen V60 en v90's rond rijden met deze problemen.

Verder wil ik nog aangeven dat velgen gecentreerd worden door de wielbouten en niet door tape.

Buiten om de trilling ervaar ik ook wat rolgeluid van de banden in de auto. Mischien type band?
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Laka schreef: Ook ik heb het gevoel dat er hele lichte trillingen zijn in het stuur. Dit bij een snelheid van +/- 130 km/h. Auto betreft v90 cc met Michelin Latitude Sport 3 235/55 R18 104V VOL banden. Afgelopen week banden opnieuw laten balanceren op hunter apparaat. Echter banden waren alle vier binnen de norm / grens die volvo stelt. Wel terug gebracht naar de "0". Weinig of geen verschil te merken tijdens het rijden. Eigenlijk had ik dit al verwacht omdat ik niet geloof dat de trillingen veroorzaakt wordt door de velg band combinatie. Ik zoek het eerder in de constructie van de stuur inrichting. Maar wat? Afstelling ? Componenten? Wat ik wel weet dat er ondertussen V60 en v90's rond rijden met deze problemen.

Verder wil ik nog aangeven dat velgen gecentreerd worden door de wielbouten en niet door tape.

Buiten om de trilling ervaar ik ook wat rolgeluid van de banden in de auto. Mischien type band?
..die lichte trillingen in het stuur bij 130 km/u (ik vind het eerder een soort 'hoogfrequente lichte vibratie') heb ik ook gehad nadat 3 van de 4 banden waren vervangen en geen trillingen in de stoelen; viel mee te leven vond ik. Ik zou tevreden zijn als ik weer op dat punt beland, maar nu trillen stuur en stoelen weer aanzienlijk (en dat is meer een 'laagfrequente vibratie met een flinke uitslag'). Dat is weer de situatie van voordat de drie banden waren vervangen. Binnenkort weer naar de dealer die zeer behulpzaam is.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Is dat trillen enkel bij de V60/90 en niet bij de XC60?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Baartje87
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32

Hier helaas hetzelfde verhaal ben ik bang.
Auto afgelopen vrijdag op mogen halen. Eerste paar km was het heel erg. Intussen 500km verder en de auto blijft licht trillen in het stuur, voornamelijk rond de 130km/h en is ook licht voelbaar in de stoelen.
Dealer kijkt naar de banden, maar als ik dit zo lees, kan het nogal een zoektocht worden....
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”