Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
Opnieuw trillen
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..dat is mijn conclusie ook tot nu toe, in ieder geval voor de MY2019 S/V60's. Jammer, want ik dacht dat je - in jouw geval - met de Michelins de oplossing had. Ik ben erg benieuwd of iemand hier op het forum meer weet over die aanpassingen aan het subframe v/a week 46 2019?Risrael schreef: ↑15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
Daar bij wie de trillingen optreden (zoals in mijn geval) zegt mijn gevoel ook dat de voorkant de oorzaak is van de gevoeligheid voor wegdek en trillingen is..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32
Mijn ervaring hierin is anders. Auto afgeleverd op Pirelli zomerbanden, welke enorm trilde. Vervolgens (het werd al snel winter) Michelin winterbanden gemonteerd en met krachtvariatie erop gelegd, auto trilde nog steeds. Hierna continental winterbanden geprobeerd, tevens met krachtvariatie erop gelegd en dit bleek effectief.Ab S schreef: ↑15.04.2020 - 13:40..dat is mijn conclusie ook tot nu toe, in ieder geval voor de MY2019 S/V60's. Jammer, want ik dacht dat je - in jouw geval - met de Michelins de oplossing had. Ik ben erg benieuwd of iemand hier op het forum meer weet over die aanpassingen aan het subframe v/a week 46 2019?Risrael schreef: ↑15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
Daar bij wie de trillingen optreden (zoals in mijn geval) zegt mijn gevoel ook dat de voorkant de oorzaak is van de gevoeligheid voor wegdek en trillingen is..
Ik denk echter dat toch de composiet bladveren een grote rol spelen. Met de Continental winterbanden was het goed, maar zodra ik met een aanhanger reed, kwamen er toch weer lichte trillingen naar boven.
Afgelopen week is de auto voor bandenwissel en beurt weggeweest, continental zomerbanden erop en de auto trilt weer als een dolle.....*zucht* gebed zonder einde....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33
Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.
Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.
Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.
( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.
Wellicht heeft iemand hier wat aan.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.
Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.
Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.
( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.
Wellicht heeft iemand hier wat aan.
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
OK en wat was de bandenspanning ervoor?Symtom schreef: ↑18.04.2020 - 17:15 Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.
Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.
Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.
( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.
Wellicht heeft iemand hier wat aan.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Nuttige info, dank je!Symtom schreef: ↑18.04.2020 - 17:15 Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.
Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.
Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.
( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.
Wellicht heeft iemand hier wat aan.
Wat bedoel je met 60/100 -> 30; krachtvariatie per wiel in N (Newton)? Enig idee hoe en wat er apart aan de banden is gemeten?
Vast dank weer!
PS: wat was de productie of afleverdatum van je wagen?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33
Betreft een T5 S60 R Design uit april 2019.
De uitdraai is doorgestuurd naar de dealer.
Ik zal deze maandag opvragen.
Dan kom ik er op terug.
De bandenman had het over hoe lager die waarde hoe beter. Hoe wel 0 bv nooit voorkomt.
120 zou de bovengrens zijn.
Sorry ik weet even niet meer exact waar deze waarde voor stond. Zoals gezegd ik kom er op terug!
De uitdraai is doorgestuurd naar de dealer.
Ik zal deze maandag opvragen.
Dan kom ik er op terug.
De bandenman had het over hoe lager die waarde hoe beter. Hoe wel 0 bv nooit voorkomt.
120 zou de bovengrens zijn.
Sorry ik weet even niet meer exact waar deze waarde voor stond. Zoals gezegd ik kom er op terug!
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 11533
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Zal denk ik hoeveelheid gram balanceerlood zijn..
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32
Met de 'handen in het haar'
Vorige week donderdag auto weer terug na de dealer geweest om banden (na de winter-zomerwissel) met krachtvariatie te balanceren. Na de auto terug gekregen te hebben is het wel beter maar deze blijft trillen rond de 130km/h.
2 sets winterbanden gehad waarbij het niet goed was (alleen op contiwintercontact was het goed) en nu op de zomerbanden lijkt het net als de pirelli's waar die op afgeleverd was, niet goed te komen. Dealer geeft aan dat dit het maximale is wat ze kunnen doen en geeft mij subtiel aan 'dat de ene persoon het meer merkt dan de ander'. Heeft aangeboden de banden nog een keer met krachtvariatie te balanceren, maar ik heb er intussen weinig vertrouwen meer in....Er zijn al vele ideeen en suggesties voorbij gekomen, maar nog niemand het 'ei van columbus'?
Vorige week donderdag auto weer terug na de dealer geweest om banden (na de winter-zomerwissel) met krachtvariatie te balanceren. Na de auto terug gekregen te hebben is het wel beter maar deze blijft trillen rond de 130km/h.
2 sets winterbanden gehad waarbij het niet goed was (alleen op contiwintercontact was het goed) en nu op de zomerbanden lijkt het net als de pirelli's waar die op afgeleverd was, niet goed te komen. Dealer geeft aan dat dit het maximale is wat ze kunnen doen en geeft mij subtiel aan 'dat de ene persoon het meer merkt dan de ander'. Heeft aangeboden de banden nog een keer met krachtvariatie te balanceren, maar ik heb er intussen weinig vertrouwen meer in....Er zijn al vele ideeen en suggesties voorbij gekomen, maar nog niemand het 'ei van columbus'?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Andere auto van de dealer, die niet trilt, wielen ontnemen en kijken of ze bij jou ook stil zijn. Als probleem blijft hoef je het niet in de banden/velgen te zoeken.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Heb jij nu deze band "235/45 R18 98W XL VOL"; dus Michelin met een VOL label?Risrael schreef: ↑15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
De bandenselector van de Michelin NL site geeft dit nu: VOLVO -> V60-> 2019->T5 dan kom je bij 235/45 R18 98W XL VOL als aanbevolen band en nog paar andere banden die niet het VOL label hebben.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Michelin Primacy 4 235/45 R18 98 W XL maar geen VOL.
Ze voldoen prima en geen trillingen meer.. Ik vind het prima zo.
Ze voldoen prima en geen trillingen meer.. Ik vind het prima zo.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Mooi! Dan wordt dat bij mij ook de volgende bandenset (of eerder als ik echt genoeg krijg van het wegdek-afhankelijke getril - trilt vaker wel dan niet boven de 120 km/u)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Ik denk dat je zeker een punt hebt m.b.t. "onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.".NielsPHEV schreef: ↑14.06.2020 - 11:10 Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.
Of de VOL classificering alleen marketing is, weet ik niet; al dan geen foam, het kan ook iets anders zijn in de band met VOL classificering. Overigens heb ik ook op bij Continental gekeken en die blijken geen enkele band te matchen met de V60 vanaf MY2018; wel voor de V90 vanaf MY2016, maar niet voor alle uitvoeringen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Er bestaat toch ook de Conti Premiumcontact 6 235/45 R18 98W XL met VOL codering? Die liggen nu onder mijn PHEV.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Staat de "VOL" op je band? Wanneer dat zo is, dan is de Conti website (de versie die ik bezocht heb) blijkbaar niet up-to-date.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..oh, maar ik zie dat je een 2013 V60 PHEV hebt, dat is iets anders. Ik heb het over de V60II vanaf MY2018..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het setje met Volvo codering doet maar €20 extra op een hele nieuwe set banden, in 225/40/19 Michelin Pilot sport 4 €900 zonder, €920 voor de vol codering.NielsPHEV schreef: ↑14.06.2020 - 11:10 Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.
Ik heb ze er gewoon op laten leggen met vol codering.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]