Opnieuw trillen

Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Heb je al een setje andere velgen + banden geprobeerd wat de dealer mogelijk heeft liggen? Gewoon puur als test.
Of een leenauto wat gewisseld kan worden ?
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Baartje87 schreef: Hier helaas hetzelfde verhaal ben ik bang.
Auto afgelopen vrijdag op mogen halen. Eerste paar km was het heel erg. Intussen 500km verder en de auto blijft licht trillen in het stuur, voornamelijk rond de 130km/h en is ook licht voelbaar in de stoelen.
Dealer kijkt naar de banden, maar als ik dit zo lees, kan het nogal een zoektocht worden....
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..banden zijn in veel gevallen de oorzaak. Een geringe hhogteslag is al voldoende voor getril. Bij velen is rond 130 km/u de gevoelige snelheid. Dus beginnen met de banden is geen gek idee.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Heel herkenbaar deze verhalen hier. Sinds februari rij ik met een nieuwe V60 (met 17 inch 10 spaaks glossy black/diamond cut velgen) en van de eerste dag problemen met trillingen, zowel met zomer- (Michelin) als winterbanden (Pirelli). Op dit moment al 24K km gedaan zonder eigenlijk ooit volledig trillingsvrij te zijn.
Na meerdere opnieuw uitbalanceren uiteindelijk ook op een hunter laten balanceren en nu is de situatie min- of meer te tolereren. Soms nog een lichte pulserende trilling tussen 110 en 130km/u. Op de duur denk je dat het aan jezelf ligt en geef je het klagen bij de bandencentrale en dealer op. Maar blijkbaar ben ik dus toch niet alleen. Bij mijn vorige wagens nooit problemen mee gehad. (Of na eenmaal uitbalanceren probleem meteen opgelost).
Laatst gewijzigd door MaVe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Lijkt mij niet; de velg wordt gecentreerd door de conische wielbouten, mits deze geleidelijk in een zekere volgorde worden aangedraaid.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Erg vervelend deze trillingen in een nieuwe Volvo. Ben zelf ook aan het kijken naar een opvolger van mijn V60 uit 2016, maar na het lezen van deze berichten ben ik gaan twijfelen of de nieuwe V60 wel de juiste keuze is! Weten de Volvo “experts” op dit forum welke acties Volvo momenteel neemt om de trillingen weg te nemen, zodat men met een gerust hart een nieuwe V60 kan bestellen die geen trillingen heeft. Ik heb namelijk geen zin om met me nieuwe auto steeds bij de dealer te staan met klachten over trillingen!
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Svea05 schreef: Erg vervelend deze trillingen in een nieuwe Volvo. Ben zelf ook aan het kijken naar een opvolger van mijn V60 uit 2016, maar na het lezen van deze berichten ben ik gaan twijfelen of de nieuwe V60 wel de juiste keuze is! Weten de Volvo “experts” op dit forum welke acties Volvo momenteel neemt om de trillingen weg te nemen, zodat men met een gerust hart een nieuwe V60 kan bestellen die geen trillingen heeft. Ik heb namelijk geen zin om met me nieuwe auto steeds bij de dealer te staan met klachten over trillingen!
..wat bij mij een paar duizend km goed geholpen heeft: alleen een zeer nauwe tolerantie op banden accepteren (o.a hoogteslag) en nauwkeurig balanceren (zie start van dit draadje).
Ik zou zondermeer met gerust hart (weer) een V60 aanschaffen. Je kan aannemen dat er veel V60's rondrijden die trillingsvrij zijn. Aan de andere kant zou het mooi zijn als Volvo met een fix komt zodat het iets minder kritisch wordt (maar ik zou niet weten hoe/wat)..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Jacker en Teebee jullie hebben beiden gelijk.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij de bandenspecialist. De tape dient voor de initiele centrering. Daarna houden de conische moeren de velg op zijn plaats. Er komt dus geen verdere belasting op de tape.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Overigens vind ik navdeze ingreep bij mijn auto het meer dan acceptabel.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Risrael schreef: Jacker en Teebee jullie hebben beiden gelijk.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij de bandenspecialist. De tape dient voor de initiele centrering. Daarna houden de conische moeren de velg op zijn plaats. Er komt dus geen verdere belasting op de tape.
Ik zie het nut van de tape nog altijd niet, de boutgaten in de velg komen qua plek exact overeen met de gaten op de as. De geringste afwijking tov elkaar zal resulteren in schade aan het schroefdraad van bout en/of boutgat en/of velg. De conische vorm van de bouten zorgt voor de exact benodigde positionering tov elkaar. Daar heeft een beetje tape echt geen invloed op. Wellicht werkt het wat praktischer voor het monteren maar nut voor het uiteindelijk centreren (en dus voorkomen van hoogteslag) heeft het mi niet. Daarvoor zijn de materiaalverschillen en de te verduren krachten zonder vervorming van het tape te groot cq te gering voor. Het feit dat de bandenspecialist aangeeft dat er verder na montage geen belasting op de tape komt zegt genoeg.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

teebee schreef:
Risrael schreef: Jacker en Teebee jullie hebben beiden gelijk.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij de bandenspecialist. De tape dient voor de initiele centrering. Daarna houden de conische moeren de velg op zijn plaats. Er komt dus geen verdere belasting op de tape.
Ik zie het nut van de tape nog altijd niet, de boutgaten in de velg komen qua plek exact overeen met de gaten op de as. De geringste afwijking tov elkaar zal resulteren in schade aan het schroefdraad van bout en/of boutgat en/of velg. De conische vorm van de bouten zorgt voor de exact benodigde positionering tov elkaar. Daar heeft een beetje tape echt geen invloed op. Wellicht werkt het wat praktischer voor het monteren maar nut voor het uiteindelijk centreren (en dus voorkomen van hoogteslag) heeft het mi niet. Daarvoor zijn de materiaalverschillen en de te verduren krachten zonder vervorming van het tape te groot cq te gering voor. Het feit dat de bandenspecialist aangeeft dat er verder na montage geen belasting op de tape komt zegt genoeg.
Maakt mij niet uit. Bij mij heeft het geholpen en het schijnt een veel toegepaste methode te zijn dus prima wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik blijf zeggen dat met name de Pirelli's dan ook nog eens minder vergevingsgezind zijn door hun hardere compound waardoor je elke oneffenheid in de weg voelt. Ik kom nogal vaak op de Duitse snelwegen en ik moet zeggen dat ik daar veel minder last heb van trillingen/vibraties. Ook hier in NL heb ik het heel op speciale snelwegstukken. Je kunt het gewoon voorspellen wanneer het optreedt. Zo rij ik vaak de A15 van Tiel naar Ochten en bijv de Willem-Alexanderbrug over de Waal en daar voel je het heel specifiek terwijl er andere stukken zijn waar je het nauwelijks voelt.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Risrael schreef: Ik blijf zeggen dat met name de Pirelli's dan ook nog eens minder vergevingsgezind zijn door hun hardere compound waardoor je elke oneffenheid in de weg voelt. Ik kom nogal vaak op de Duitse snelwegen en ik moet zeggen dat ik daar veel minder last heb van trillingen/vibraties. Ook hier in NL heb ik het heel op speciale snelwegstukken. Je kunt het gewoon voorspellen wanneer het optreedt. Zo rij ik vaak de A15 van Tiel naar Ochten en bijv de Willem-Alexanderbrug over de Waal en daar voel je het heel specifiek terwijl er andere stukken zijn waar je het nauwelijks voelt.
Precies was dat ook mijn ervaring nadat drie banden waren vervangen: af en toe nog wat lichte trilling in stuur, maar acceptabel; daarvoor was het slecht en is het weer slecht. Sowieso moeten Pirelli banden en balancering perfect in orde zijn, anders houd je problemen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Weet iemand (die bij Volvo werkt misschien) wat het probleem is die de trillingen veroorzaken? Zijn het de velgen of toch de banden? Of is er een ander probleem...
Zou fijn zijn als eens iemand uit deze hoek (Volvo) reageert en wat duidelijkheid geeft.
MY21 V60 CC B5 AWD
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Bij mijn C70 had ik dezelfde problemen. Bleek dat er een hele kleine ruimte tussen de velg en de as zat. Je kan daarvoor kunststof ringen bestellen. Die gaan om de as en komen in het conische gedeelte van de velg te zitten.
Bij mij was het probleem daarmee opgelost.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Beste volvorijders,

Volg dit topic al enige tijd, daar ik ook een V60 in bestelling had met 235/45 pirelli.

Wagen is nu 14 dagen in men bezit,1700 km afgelegd,en ja, ook prijs!
Lichte tot hevigere trillingen, afhankelijk van snelheid en wegdek, opkomend vanaf 115 tot pakweg 135.
Je voelt het echt aankomen, stuur word lichter vanaf zo'n 110km/u,je hoort ook een opkomend gedreun achteraan.
Vind het echt niet kunnen, dat Volvo niets onderneemt,om een veelvoorkomend probleem, dat al zolang aansleept
de wereld uit te helpen en nog steeds die rommel op zen nieuwe wagens monteert.
Heb tevens geen goesting,ombij dealer aan wagen te laten prutsen, voor ze weten waar ze mee bezig zijn.
Hoop voor allen hier, dat er snel een oplossing komt vanwege Volvo,ga er zelf niet te lang op wachten, ga proberen met
stel nieuwe BBS of OZ velgen met Michelin banden,wanner dit niet helpt, stap ik gewoon over op ander merkwagen, na 40
jaar en 17 Volvos.

grtn Eddy
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

De trillingen van de voorwielen lijken een Volvo specifiek probleem te zijn. Ik had vorig jaar een nieuwe XC40T4 die er vrolijk op los vibreerde, tussen 110 en 130 volop. Na 3 maanden ingeruild voor een nieuwe V60T5 die op winterbanden uitgeleverd werd en weer prijs. Zelfde euvel! Na 2 maanden de banden voor zomer gewisseld en hopla! verdwenen!. Ben dus benieuwd in Oktober of het weer terug komt bij de wissel.

Ik vind het echter wel een probleem dat de dealer dient op te lossen, zelf heb ik geen zin om die gang te gaan maar als de trillingen terug komen zal het toch moeten.

Nog bij geen enkel merk meegemaakt trouwens, je zou toch denken dat dit er bij de ontwikkeling/testen van de auto uit gehaald wordt?
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”