Opnieuw trillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Baartje87 schreef:
diesel01 schreef:
Bart schreef: Ik ga binnenkort een afspraak maken voor monteren van de winterbanden, dan kunnen we ook zeker zijn of/dat het aan de banden ligt.
Vanmorgen 6 graden en dus de eerste keer standkachel.
Die van mij is inmiddels helemaal stil en zonder trilling.
Wat is er aangepast?
Ik werd gisteren gebeld door de dealer. Krijg andere banden, van Pirelli's naar Conti's en ze worden onder hoge druk gebalanceerd?? (kan dat, weet niet meer precies hoe hij het noemde). Gebeurt in ieder geval bij een extern bedrijf. Ben benieuwd....
Ik heb naven voor laten vervangen, zaten ook buiten de tolerantie.
Ik heb gekozen voor Michelin Pilot sport 4 met Volvocodering en dus foam in de band.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V60-T5

Ben voor het trillen nu al 3x bij de dealer geweest zonder dat het definitief is opgelost.
Heb zelf voor morgen maar een afspraak gemaakt bij Profile kijken wat zij ervan vinden.
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Ik ben er meerdere keren voor bij de dealer geweest. Laatste keer 2 nieuwe Pirelli banden gemonteerd met bijna geen hoogteslag, het is niet helemaal weg, maar wel stukken beter dan het was.

Binnenkort de winterbanden erop (Michelin) en kijken of het dan beter is.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Ben voor het trillen nu al 3x bij de dealer geweest zonder dat het definitief is opgelost.
Heb zelf voor morgen maar een afspraak gemaakt bij Profile kijken wat zij ervan vinden.
Ben zeer benieuwd wat Profile zegt. Hou je ons op de hoogte?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Voor degene die mijn verhaal niet kennen.
Vorige jaar okt een V90 gekocht met 18k op de teller die nog net in de fabriekgarantie zat.
De auto trilde bij de proefrit en dat werd toegeschreven aan de Sottezero winterbanden waar foam had los gelaten.
De auto is toe nagekeken en afgeleverd op Dunlop WS5 banden die men had liggen, ook zouden de remschijven krom zijn die men heeft vervangen voor een setje afgedraaide schijven.
Na 4000km gaf de auto weer een trilling op zowel de voor als achteras, de auto is toen weer naar binnen geweest en wederom zijn de schijven afgedraaid met de mededeling nu is het goed.
Na 3000km wederom trillingen en heb ik aangedrongen op controle van schijven en naven binnen de garantie, daar had zowel de verkopende partij als Volvo geen trek in, omdat het nooit voorkwam dat een auto met deze kmstand en leeftijd kromme naven kon hebben.
Toen ik opdracht gaf om het te controleren werd het verhaal anders en moest men het doen omdat ik betaalde, wat bleek naaf rechts had 0.2mm slinger en links 0.5, Volvo schrijft een maximale tolerantie voor van 0.1400.
Ook de schijven waren rondom krom en vervormd, hetgeen wel werd bevestigd wanneer je op de snelweg stevig moest remmen, het stuur trilde dan hevig en op de achteras voelde ik het pedaal trillen.
Naven voor zijn vervangen, schijven rondom zijn vervangen er is een zomerset in 19" oem Volvo opgekomen met Pilot sport 4 banden en hij rijdt nu als op een rails zonder trilling.
Ik heb mij niet laten leiden door wat technici zeiden maar eigen gevoel gevolgd, ik was er zeker van dat er een onderliggend probleem moest zijn, daarnaast was het Niels die het ook met zijn nieuwe XC90 heeft gehad waarbij ook de naven het probleem gaven
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Voor zij die nog geen banden hebben gezien met binnen foam en antilekfilm:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kinoúmai op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60-T5

Auto is gecontroleerd
a: op de uitlijning, hier zit nog ruimte voor verbetering in.
b: banden en velgen bekeken, zit niet in de banden maar er is speling tussen velg en naaf die te groot is en dit zou de trillingen veroorzaken.

Monteur vindt het wel opmerkelijk dat dit niet bij de Volvo dealer is geconstateerd!
Wacht nu op een reactie van de dealer.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Auto is gecontroleerd
a: op de uitlijning, hier zit nog ruimte voor verbetering in.
b: banden en velgen bekeken, zit niet in de banden maar er is speling tussen velg en naaf die te groot is en dit zou de trillingen veroorzaken.

Monteur vindt het wel opmerkelijk dat dit niet bij de Volvo dealer is geconstateerd!
Wacht nu op een reactie van de dealer.
dat is dus waarom van Empel de tape om de naaf gebruikt. de speling is te weinig voor een opvulring. ik was van de week bij de dealer en heb daar een monteur gesproken en verteld wat van Empel had gedaan. de monteur bevestigde dat dit een vaak toegepaste methode is.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V60-T5

Auto is 2 maanden oud, dus zeker geen oplossing met tape.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Auto is 2 maanden oud, dus zeker geen oplossing met tape.
Volgens van Empel is de te grote naafgat van de velgen structureel.
Tape zie je niets van en heeft als enige doel het centreren van de velg bij het erop zetten.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Ab S schreef: Het achtervolgt mij:
Na ongeveer de eerste 4000 km vanaf nieuw vond ik toch dat de auto echt trilde (tussen ongeveer 120-140 km/u) zowel in het stuur als de stoel. Is door dealer keurig opgelost; na vervanging banden (door dezelfde Pirelli's) was het (vrijwel) weg, op soms een lichte hoogfrequente trilling in het stuur rond 130 km/u; ik vond het acceptabel (kan aan karakter van de Pirelli band in combinatie met het wegdek liggen).

Na ruim 4500 km tevreden rondgereden te hebben:
Van het ene op het andere moment: Het getril is er weer en niet zo een beetje ook, zowel in stuur als in beide stoelen.
Wagen heeft tijdens hittegolf verleden week twee kleine stukjes gereden, verder niets. Daarvoor was wagen trillingsvrij.
Door dealer opnieuw gebalanceerd, alleen achterwiel 10 gram bij: Geen effect, stuur en stoel (ook rechterstoel) trillen behoorlijk.
Wagen (pas vier maanden oud) gaat uiteraard terug naar de dealer

Iemand een idee wat dat kan zijn?

Vast dank voor tips/suggesties, etc
Als starter van dit draadje wil ik graag mijn voorlopige bevindingen terug rapporteren:
De auto is een week bij de dealer geweest - o.a. opnieuw balanceren/roadforce, rijden met andere wielen en uiteindelijk linker voorband vervangen.
Er zijn nu in totaal 4 banden vervangen, maar mij nog niet duidelijk welke (kan zijn dat van een wiel twee keer de band is vervangen, hoor ik later wel.)

Dealer heeft enorme moeite genomen. Daarna proefgereden met chef. Ik vond het onvoldoende: het getril in stuur en stoelen begon weer bij 120 kn/u. Op een ander stuk wegdek was het weliswaar iets beter, maar nog steeds onvoldoende. Heb dat ook aan dealer gemeld, maar gezegd dat ik eerst eens een paar weken zou gaan rijden. Gevraagd aan dealer om de bandenspanning weer op mijn standaard 2.6 bar te brengen (proefrit was op 2.3 bar).

En nu komt het: op 2.6 bar: Bij 120 km/uur volledig stil, op 125 km/uur volledig stil, op 130 km/u lichte vibratie in stuur (en misschien ook in stoelen), bij 137 km/u weer stil.
Ik heb er nog niet veel mee gereden, dat komt komende weken wel, maar die ongeveer 50 km op verschillende wegen was onverwacht goed. Ik zal ook nog wel bij wijze van test het zelfde stukje weg rijden waar ik met 2.3 bar heb gereden om verschil te zien.

Ik houd jullie op de hoogte!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
V60-T5

Bericht van de dealer krijg wat niet aan de maat voldoet wordt vervangen, naven en/of velgen. Woensdag gaat de auto naar de dealer.
Heb nog navraag gedaan m.b.t. het gebruik van tape, zij zien dit niet als oplossing.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Bericht van de dealer krijg wat niet aan de maat voldoet wordt vervangen, naven en/of velgen. Woensdag gaat de auto naar de dealer.
Heb nog navraag gedaan m.b.t. het gebruik van tape, zij zien dit niet als oplossing.
Welke dealer heb je?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V60-T5

Waarom wil je weten welke dealer ik heb?
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Waarom wil je weten welke dealer ik heb?
Om mijn dealer erop te wijzen dat er dus iets aan gedaan kan worden.
De grap is dat een monteur van mijn dealer aangaf dat vooral de V90 en S90 enorm last hadden van trillen bij 130 a 120 km/uur maar dat Volvo dat helemaal heeft verbeterd met de V60 en zeker met de S60. Ik gaf toen aan dat dat niet echt het geval is en dat er veel klachten zijn. Hij gaf aan dat het met name te maken had met de stuggere vering waardoor elke oneffenheid wordt doorgegeven. Toen ik aangaf dat ik de volgende keer Michelins wil hebben ipv Pirellis vertelde hij me dat ze de klachten ook horen bij de Michelins.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V60-T5

Ik heb speling tussen naaf en velg, wat jij normaal vond omdat met tape op te lossen. Ik niet en mijn dealer dus ook niet.
Stuggere vering staat los van e.v.t. speling tussen naaf en velg
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

V60-T5 schreef: Ik heb speling tussen naaf en velg, wat jij normaal vond omdat met tape op te lossen. Ik niet en mijn dealer dus ook niet.
Stuggere vering staat los van e.v.t. speling tussen naaf en velg
Google eens een beetje en je merkt dat het een veel gebruikte en erkende techniek is door bandenspecialisten, hetgeen ook door mijn dealer werd beaamd. Ergens vertrouw ik bandenspecialisten meer dan de dealer. De tape is het alternatief voor de plastic opvulringen en heeft dezelfde functie. Maar omdat de speling te klein is bestaan er geen ringen voor. En zeg nou niet dat de tape veel te zacht is want dat is het plastic van de ringen ook. Het gaat erom de velgen initieel goed gecentreerd te krijgen. De bouten houden vervolgens de velg op hun plaats. En als de bouten de velg vervolgens op hun plaats houden dan kan een iets te kleine naaf m.i. ook geen hoogteslag veroorzaken. Ze gaan denk ik de speling tussen naaf en velg ook nooit helemaal oplossen omdat het nou eenmaal specs zijn tijdens het fabricage proces. Maar misschien heb je succes met je dealer. Ik hoor het graag. Ik snap alleen niet waarom je zo moeilijk doet om de naam van je dealer te geven.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V60-T5

Mijn bandenspecialist wil niks weten van tape. En ik denk terecht het is mi een lapmiddel.
Maar als je als bandenboer x aantal auto's van de dealers krijgt om van tape te voorzien is dat een mooi verdien model, maar lost het probleem niet op.

Dat ik 3x bij de dealer ben geweest zonder resultaat is natuurlijk ook te gek voor woorden. Maar dat is tussen ons uitgesproken.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Ben vandaag zelf aan de slag geweest, heb beide achterwielen gedemonteerd, heb met de schuifmaat naven opgemeten, alsook diameter van de gaten in de velgen.
Resultaat,geen abnormaal verschil!
Heb ook velg los op naaf proberen te bewegen, niks beweging!
Ben nu zeker dat velgnaaf er niks mee te maken heeft, oorzaak is dus ofwel de pirellibanden(rondheid)
ofwel rondheid velgen.

grtn Eddy
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik wijt het laatste beetje trillen (nogmaals ik vind het acceptabel) aan de Pirellis.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”