Opnieuw trillen

Plaats reactie
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Bij mij is het trillen helaas ook weer sterker aanwezig. Dinsdag zijn de winterbanden er op gekomen (Michelin Alpin 5), en het trillen is weer sterker aanwezig bij 120 km/h. Volgende week gaat de V60 voor een 60K beurt naar de dealer. Zal het daar nog weer eens aangeven.
Peter-VolvoCars
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2020 - 22:03

Vanmorgen mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Toch nog wel een groot verschil was bij mijn Volvo deur scheef afgehangen en sierlijst krom is dit allemaal strak en geen poets krassen.

Nog een reactie gehad van Volvo Nederland, kort samen gevat: ze hebben een probleem maar willen het niet toegeven.

Wens de gene die problemen hebben met het trillen wel succes toe.

Voor mij een korte ervaring met Volvo en die is niet positief.

Groet Peter
erwinv60

Gefeliciteerd Peter, welke nieuwe bolide is het geworden nu ?! Hopelijk zónder trillen en zonder andere niet-premium waardige problemen !
Peter-VolvoCars
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.10.2020 - 22:03

erwinv60 schreef: 02.11.2020 - 22:19 Gefeliciteerd Peter, welke nieuwe bolide is het geworden nu ?! Hopelijk zónder trillen en zonder andere niet-premium waardige problemen !

BMW 3 Touring 320i M Sport Executive Edition.

Ja zonder problemen, maar het gaat er toch ook om dat e.v.t. problemen worden opgelost.
Het probleem van trillen heeft Volvo nog niet opgelost en verwacht ook niet dat ze het gaan oplossen.
Als je leest dat auto's een week bij de importeur hebben gestaan en er van alles is vervangen, maar blijven trillen zegt toch genoeg.

Groet Peter.
erwinv60

Cloudie schreef: 11.10.2020 - 02:08 Hoi!

Nieuw hier en recentelijk een prachtige S60 T5 intro edition overgenomen van de volvo dealer en helaas merkte ik op de terugweg ook een trilling. Dit had ik echter niet geconstateerd tijdens het proefrijden...
De velgen (20'') zijn wel herstelt van zéér lichte stoeprandschade, dus mijn eerste indruk was dat ze mogelijk niet goed gebalanceerd waren.

De dealer heeft mij netjes verwezen naar een speciale 'Hunter' balanceermachine, op eigen locatie of naar voorkeurs locatie, die naadfijn kan meten en eventueel corrigeren waar het mogelijk in kan zitten als het in de wielen zit. Het bericht was dat dit model een speciaal onderstel heeft waardoor deze gevoeliger zijn voor trillingen.

Zo gezegd zo gedaan en hier kwam uit dat de afwijking in de (voor)banden de marge erg overschrijden en helaas nauwelijks te corrigeren is. Bij de achterbanden viel één net buiten en één net binnen de marge. Het bericht was ook dat het probleem waarschijnlijk niet is verholpen en dit klopt helaas. De dealer waar ik de banden liet corrigeren gaf aan dat dit overigens met gloed nieuwe banden ook mogelijk is, maar wel op te lossen is. Dit geloof ik best als de oorzaak in de wielen / banden zelf zit, maar als de oorzaak van de trilling toch ergens anders zit gaat het vast een minder leuke wending krijgen. In dit geval verwezen zij mij terug naar de dealer waar ik de auto heb aangeschaft gezien ze dit waarschijnlijk kosten technisch graag in eigen huis houden, wat ik best kan begrijpen.

Ik moet nog contact opnemen om te kijken wat ze nu voorstellen, maar ik wilde alvast mijn verhaal hierin delen. Ik heb nog alle vertrouwen in de dealer dat ze dit serieus oppakken en die kans moet ik ze uiteraard ook geven. Nu hopen dat het inderdaad afkomstig is van de banden en niet van de auto zelf...

En Cloudie ? is hier al een status update van ?
erwinv60

Santos80 schreef: 10.10.2020 - 14:04 Uiteraard neem ik de auto pas mee naar huis als het getril helemaal weg is.
Heb met de technieker een toertje gereden en die had tenminste al kennis over het probleem en een vermoeden dat het niet aan de banden/velgen zou liggen.
Mijn vrouw heeft er gisteren mee gereden en haar reactie was..getril??.. niks van gemerkt, maar ja wat kennen vrouwen van auto's :)

To be continued..
En Santos, ook bij jou al een status update van de tril situatie ?
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

erwinv60 schreef: 04.11.2020 - 13:33
Cloudie schreef: 11.10.2020 - 02:08 Hoi!

Nieuw hier en recentelijk een prachtige S60 T5 intro edition overgenomen van de volvo dealer en helaas merkte ik op de terugweg ook een trilling. Dit had ik echter niet geconstateerd tijdens het proefrijden...
De velgen (20'') zijn wel herstelt van zéér lichte stoeprandschade, dus mijn eerste indruk was dat ze mogelijk niet goed gebalanceerd waren.

De dealer heeft mij netjes verwezen naar een speciale 'Hunter' balanceermachine, op eigen locatie of naar voorkeurs locatie, die naadfijn kan meten en eventueel corrigeren waar het mogelijk in kan zitten als het in de wielen zit. Het bericht was dat dit model een speciaal onderstel heeft waardoor deze gevoeliger zijn voor trillingen.

Zo gezegd zo gedaan en hier kwam uit dat de afwijking in de (voor)banden de marge erg overschrijden en helaas nauwelijks te corrigeren is. Bij de achterbanden viel één net buiten en één net binnen de marge. Het bericht was ook dat het probleem waarschijnlijk niet is verholpen en dit klopt helaas. De dealer waar ik de banden liet corrigeren gaf aan dat dit overigens met gloed nieuwe banden ook mogelijk is, maar wel op te lossen is. Dit geloof ik best als de oorzaak in de wielen / banden zelf zit, maar als de oorzaak van de trilling toch ergens anders zit gaat het vast een minder leuke wending krijgen. In dit geval verwezen zij mij terug naar de dealer waar ik de auto heb aangeschaft gezien ze dit waarschijnlijk kosten technisch graag in eigen huis houden, wat ik best kan begrijpen.

Ik moet nog contact opnemen om te kijken wat ze nu voorstellen, maar ik wilde alvast mijn verhaal hierin delen. Ik heb nog alle vertrouwen in de dealer dat ze dit serieus oppakken en die kans moet ik ze uiteraard ook geven. Nu hopen dat het inderdaad afkomstig is van de banden en niet van de auto zelf...

En Cloudie ? is hier al een status update van ?
Helaas kan ik hier niet positief op reageren.

Het voorstel van de dealer was om de auto tenminste drie dagen achter te laten zodat ze deze uitvoerig konden testen om het probleem te verhelpen. De oorspronkelijk beoogste oplossing zat volgens de dealer mogelijk in een nieuwe set banden.

In die drie dagen zijn diverse (korte) proefritjes gemaakt (Volvo On Call app) waarna ik bericht kreeg dat het probleem verholpen was. Men gaf aan dat het probleem voor 80% verholpen was door het vervangen van de draagarmrubbers. Hier schijnt volgens de dealer het probleem in te zitten. Gezien de meeting van de voorbanden criterium overschrijdend waren hadden ze deze ook vervangen voor een nieuwe set. Deze zijn niet opnieuw gemeten met een hunter balanceermachine.
Tevens is een motorrubber (één kant) vervangen en zijn de bussets (?) vervangen van de draagarmen.

Ze waren heilig overtuigd dat het probleem verholpen was, voornamelijk de irritante trilling, maar dat de auto niet net zo soepel zou rijden als de leenauto (V90 - een wereld van verschil.. volledig trillingsvrij). Dit verwacht ik natuurlijk ook niet, maar er is een verschil in ''sportief'' en trillingen die er niet horen te zijn.

Helaas op de terugrit was meteen duidelijk dat het probleem niet verholpen was. Desondanks nu een week mee gereden om er zeker van te zijn en helaas. Op één rit werd ik er bijna misselijk van zelfs....
Mijn ervaring is nu dat de trillingen eerder aanzetten en dan iets geleidelijker toenemen dan hiervoor, maar wel met dezelfde intensiteit rond de 130 km/u.

Nu weer contact opnemen om te kijken hoe nu verder. Service is verder prima, maar het resultaat is natuurlijk ook erg belangrijk.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

De trilling is dan voornamelijk waarneembaar aan het stuur of is het de hele wagen?
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

Heeft het trillen alleen te maken met de Pirelli banden , ik heb sinds twee weken een V60 T4 van maand 6 2020 op 19" Michelins , ben een zeurpiet op trillinggebied , maar met Michelins nooit problemen gehad , dus ook niet
met deze voor mij perfecte auto , hiervoor fijne jaren gehad met een V70 D4 bj 2016 (ook op Michelins )
Overigens , dit is mijn 15de Volvo , de eerste de amazon.
erwinv60

Hansk, als je dit topic doorleest is het wel duidelijk ondertussen dat het niets met de banden te maken heeft. Ik heb zowel een Michelin winter als zomer set 19” en de auto trilt het hele jaar door.
erwinv60

Cloudie ondertussen al moedeloos geworden ?? Fijn dat ze alles proberen om het op te lossen, maar ergens moet er een moment komen waarop het of is opgelost, of een andere commerciele oplossing moet komen om je van deze shit af te helpen
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

hansk schreef: 08.11.2020 - 12:27 Heeft het trillen alleen te maken met de Pirelli banden
Ik heb in de zomer Pirelli’s en in de winter Nokians; geen enkel probleem.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

J33Bee schreef: 07.11.2020 - 07:52 De trilling is dan voornamelijk waarneembaar aan het stuur of is het de hele wagen?
Voornamelijk in het stuur, maar ook zeker in de auto zelf.

Wat betreft banden durf ik geen uitspraak te doen. Pirelli motorbanden zijn wat mij betreft erg fijn, maar dat is een heel ander verhaal ;-)

Dat er trillingen in de auto aanwezig zijn is natuurlijk niet zo raar, maar de vraag wat normaal of accepteerbaar is is erg moeilijk. Ik zou dan ook graag willen rijden in een zelfde model die deze problemen niet heeft om te kunnen vergelijken, maar die zijn er natuurlijk niet.

[/quote]
erwinv60 schreef: 08.11.2020 - 14:52 Ik heb zowel een Michelin winter als zomer set 19” en de auto trilt het hele jaar door.
Klinkt overigens niet goed. Ben jij hier nog mee bezig of heb je het ondertussen maar geaccepteerd?


Ik verwacht deze week antwoord, maar ik begin al wel een erg vervelend onderbuikgevoel te krijgen...
erwinv60

Ik krijg een hele nieuwe V60 ivm de niet op te lossen problemen —> niet accepteren dat je trillend rondrijdt. Ik heb wel er een slecht voorgevoel bij 😉
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

erwinv60 schreef: 09.11.2020 - 02:36 Ik krijg een hele nieuwe V60 ivm de niet op te lossen problemen —> niet accepteren dat je trillend rondrijdt. Ik heb wel er een slecht voorgevoel bij 😉
Zou mooi zijn als dat voor jou de oplossing is .. voor mij wat lastiger met een occasion :(
Als er ontwikkelingen zijn laat ik het in ieder geval weer even weten.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Cloudie, je zou kunnen proberen de vorige berijder van de auto te achterhalen en hem/haar vragen waarom die de auto heeft weg gedaan.
Bij mij heeft overigens de overgang van Pirelli's naar Michelins wel degelijk geholpen.

Overigens was het trillenprobleem ook bij de V90's een veelvoorkomend probleem. Ik zie dit topic echter daar niet meer verschijnen. Heeft Volvo dat dan bij de V90 opgelost?
Laatst gewijzigd door Risrael op 09.11.2020 - 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik rijd (helaas) op PremiumContact 6 19" maar ik ervaar gelukkig geen trillingen op mijn MY21. Binnenkort winterbanden erop, fingers crossed...
erwinv60

Cloudie schreef: 09.11.2020 - 04:06
erwinv60 schreef: 09.11.2020 - 02:36 Ik krijg een hele nieuwe V60 ivm de niet op te lossen problemen —> niet accepteren dat je trillend rondrijdt. Ik heb wel er een slecht voorgevoel bij 😉
Zou mooi zijn als dat voor jou de oplossing is .. voor mij wat lastiger met een occasion :(
Als er ontwikkelingen zijn laat ik het in ieder geval weer even weten.
Ook met een occasion zou je hiermee toch werk van kunnen (/moeten) maken, maar dat is ieder voor zich.
Mijn auto lever ik over twee weken in, als de dealer hem verkoopt, zit de koper straks met mijn probleem opgezadeld, ik wens hem/haar veel succes
Wellicht heb jij nu ditzelfde met jouw auto. Ik denk dat werkelijk niemand een nieuwe of gebruikte auto zou kopen in de wetenschap dat deze overmatig
vibreert, dit hoort ook niet m.i. dus zou ik er altijd werk van maken om mijn gekochte auto die blijkbaar niet goed is, terug te laten nemen door de verkoper.
Als het zo zou horen bij de auto, dan zou je van te voren geinformeerd moeten worden. Het is een ellendig getouwtrek, maar de aanhouder wint ....
erwinv60

Het zou inderdaad mooi zijn als mijn nieuwe B4 als een zonnetje rijdt, maar er zijn hier op het forum al leden die ook trillingen hebben met een B4, dus
vandaar dat ik er een slecht voorgevoel bij heb. De dealer is al geinformeerd om direct voor de aflevering de winterbanden te monteren. Als de auto trilt als ik hem heb opgehaald, rijd ik direct terug naar de dealer en rijd geen meter meer met de auto en ook niet met mijn huidige auto die ik dan inlever. Wordt weer een discussie, maar dan wel de allerlaatste met Volvo, en dan wel een eenzijdig exit-gesprek ;-)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 961
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Cloudie schreef: 08.11.2020 - 23:20 [..] Dat er trillingen in de auto aanwezig zijn is natuurlijk niet zo raar, maar de vraag wat normaal of accepteerbaar is is erg moeilijk. Ik zou dan ook graag willen rijden in een zelfde model die deze problemen niet heeft om te kunnen vergelijken, maar die zijn er natuurlijk niet. [..]
Mijn criterium voor wat 'acceptabel' is: wanneer er wegen zijn waar de wagen rond de 125 km/u trillingvrij is, dan is het voor mij acceptabel, en dat is bij mij na vele bandenwissels en balanceren/ hoogteslag meten (Hunter) nu ruim 16.000 km zonder klachten het geval. De dealer heeft dit echt goed opgelost. Bedenk dus dat er - in ieder geval bij mij - veel wegen zijn waar de auto wel trilt rond de 125 km/u. Maar als je dus een weg vindt waar de auto niet trilt, dan weet je dat je ongeveer het optimum hebt bereikt. Wat bij mij - tegen de verwachting in - ook bijdraagt aan minder trillen, is de bandenspanning juist verhogen (2.6 bar i.p.v. de 'comfortspanning' 2.3 bar). Ik heb 18" met Pirelli banden.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”