Opnieuw trillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dan heb ik net als teebee een unieke V60 ;-)
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Risrael schreef: 07.05.2021 - 15:21
RZA schreef: 07.05.2021 - 10:38 Dat naar de zijkant trekken bij vol gas heb ik ook; denk dat het (bij T5) door torque steer ivm dwarsgeplaatste motor icm fwd komt. Al eerder hier wat erover gepost: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=178&t=86532
Ik heb ook een T5. Ik ben geen rustige rijder en trek vaak ook stevig op maar heb er absoluut geen last van.
Hoop ik met andere banden straks ook te kunnen zeggen.. :-) Zal per model ook verschillen maar lees bij V90 T5 veel soortgelijke ervaringen.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Larsvanderkaa schreef: 07.05.2021 - 07:59 Wat ik wel kan melden is dat de auto bij fullpower sowieso naar rechts trekt en volgens mij is dan bij de meeste?!
Wist niet of dit bij iedereen het geval is, zoja bevestigd dit de mogelijkheid wat ik denk dat het is, verschil in vermogen/koppel op de voorassen... (Torq steer wat RZA aanhaalt)
Symtom schreef: 07.05.2021 - 10:06 Zoals je aangaf zijn banden velgen naven etc etc niet de primaire oorzaak. Dit zit in het chassis weten we nu. Omdat daar een aanpassing aan gedaan is af fabriek. Hopelijk hoor ik nog wat dat is. Hoe wel ik weinig hoop heb dat je dit toch nog naderhand kunt modificeren.
Blijf het een beetje vreemd verhaal vinden maar laat me verrassen wat dit dan is? Zou dan denken aan verschil in lengte aandrijfassen aangepast, hoek wielen tov auto o.i.d. of gewoon een modificatie in de bak die men liever niet voor een hoop Volvo eigenaren zou willen uitvoeren.
Ik zou zeggen kom maar op met die aanpassingen, laat maar zien! Waarom moet je hier geheimzinnig over doen?
J33Bee schreef: 07.05.2021 - 10:47 De keren dat we/ik het gemerkt heb(ben) is inderdaad met koude banden als de auto "een hele nacht" heeft stil gestaan. Ben bewust nog een keer over hetzelfde stuk asfalt gereden bij een warm gereden auto en dan merkte ik het niet.
Volgens mij ga je de banden niet onrond/uit ballans brengen met een temperatuur verschil in de banden. Alleen de grip en de druk in de banden maar dan praat je in een extreme situatie over enkele tiende van een bar. Geloof ik niet zo.
Na wat rijden gaat er een wel een groot verschil zijn in de temperatuur van de motor en daar hebben we hem weer de bak.

Uit de reacties bevestigd mij steeds meer, dat bij de mensen waar het zich voor doet, nog steeds hoofdverdachte, de bak of de torque (vectoring) steer naar de assen welke ook vervolgens verkeerd afgesleten banden veroorzaakt bij de wat stevige rijders.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

EVO500 schreef: 07.05.2021 - 16:38
J33Bee schreef: 07.05.2021 - 10:47 De keren dat we/ik het gemerkt heb(ben) is inderdaad met koude banden als de auto "een hele nacht" heeft stil gestaan. Ben bewust nog een keer over hetzelfde stuk asfalt gereden bij een warm gereden auto en dan merkte ik het niet.
Volgens mij ga je de banden niet onrond/uit ballans brengen met een temperatuur verschil in de banden. Alleen de grip en de druk in de banden maar dan praat je in een extreme situatie over enkele tiende van een bar. Geloof ik niet zo.
Na wat rijden gaat er een wel een groot verschil zijn in de temperatuur van de motor en daar hebben we hem weer de bak.

Uit de reacties bevestigd mij steeds meer, dat bij de mensen waar het zich voor doet, nog steeds hoofdverdachte, de bak of de torque (vectoring) steer naar de assen welke ook vervolgens verkeerd afgesleten banden veroorzaakt bij de wat stevige rijders.
Ik pretendeer ook nergens dat ik de banden verdenk, voor mijn gevoel zit het ook eerder in andere zaken mbt chassis oid. Het trad alleen dan op bij koude motor, koude banden op bepaald stuk asfalt. De auto is enorm gevoelig voor onbalans. Het trillen van de banden zoals ik dat herken van voorgaande auto's kun je daarmee ook niet vergelijken. Komt vanuit de hele auto zo lijkt. Zoontje was gewoon in een soort paniek toen we dat voelden samen, alsof de hele auto vibreerde zeg maar.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

EVO500 schreef: 06.05.2021 - 22:56 Misschien een domme post maar probeer mee te denken, maar vindt analytisch problemen oplossen leuk :-)
Heb het topic, welke al lang speelt, eens vandaag van voor tot achter gelezen (pfff)

Valt me de volgende dingen op:
- Uitlijnen velgen met daarbij het balanceren van de banden is (soms) een tijdelijke oplossing.
Maar zie hier forum leden die dus de velgen van een niet trillende auto de velgen overzetten op hun auto dit nog steeds hetzelfde effect heeft.
Mijn conclusie --> Dan kan dit dus niet in de velgen/banden/uitlijning zitten en is dit niet de primaire oorzaak, enkel tijdelijke oplossing.

- Vervangen van motor steunen/ draagarmen / Nieuwe naven
Veel leden geen resultaat. Verder zou dit dan ook direct merkbaar moeten zijn en niet weer mogen terug komen na 7000km. Lees daar geen (langdurige) positieve verhalen over dus is dit niet de oorzaak, enkel tijdelijke oplossing.
Mijn conclusie --> Onderstel en spelingen in draagarmen/ rectiestangen sluit ik uit.

- Soms van de ene op de andere dag dit probleem terug. Misschien wat Lood op de velg.
Mijn conclusie --> Zou een loodje kunnen zijn met HEEL veel gewicht maar dat gaat alleen op voor zeer afwijkende velgen. Zeer onwaarschijnlijk.

- T6/T8 zie ik (bijna) geen klachten. Als ik hier bedenk dat deze enkeling dan misschien wel een onbalans of uitlijning fout heeft sluit ik deze uit.
Verder niet onbelangrijk. Elektromotor helpt mee tot 130 en is een stuk zwaarder en word dus meegeholpen in de aandrijving tot deze snelheid.
Het probleem doet zich met name voor bij snelheden tussen 110 en 135.
Mijn conclusie --> probleem is bij hen dus een stuk minder en niet echt merkbaar of hinderlijk door gewicht en hulp van elektromotor.
Probleem moet zich dan ook voor afspelen.

Als ik alles afvink blijft er niet veel over..
Vermogens verschil naar de voorassen.
Ik zou denken aan een BAK, aansturingen probleem wbt verschil van vermogen/koppel naar voorassen wat of direct of na verloop een probleem gaat opleveren op de banden en de trillingen.

Mocht het bij zich voordoen meld ik me ;-)
Interessante analyse! Overigens ben ik ook erg benieuwd wat nu precies die 'mysterieuze' aanpassing aan het chassis is voor de MJ eind 2020 begin 2021 (post van Symtom gisteren).
Sowieso moet band/velg combinatie optimaal zijn: hoogteslag banden en balancering band/velg moet echt geminimaliseerd zijn . Als je dan wegdelen hebt waar de wagen bij 130 km/u niet trilt (niet in stuur en niet in stoelen) dan weet je m.i. dat je het optimale bereikt hebt (mijn situatie). Blijft dat mijn wagen op veel wegen bij 130 km/u flink in het stuur trilt. Omdat de wagen juist op de wegen al hier net over de grens in Duitsland niet trilt, moet die gevoeligheid voor het wegdek m.i. wel in het chassis liggen. Dit is bij mij nu de situatie die al 20k km (anderhalf jaar) ongewijzigd is. Ik doe het er maar mee, maar daarom extra benieuwd naar de aanpassing van het chassis.

Inderdaad begon hiervoor de wagen na 4000 km plotseling weer te trillen, dat bleek dus toch weer een band die een te grote hoogteslag had. De dealer heeft dat niet gevonden met de Hunter Roadforce machine (die gaf aan dat alles binnen spec was) maar door de hele set banden te wisselen vanaf een wagen die niet trilt en daarna een voor een de oude terugzetten (de dealer heeft hier echt een gigantische inspanning - met succes - verricht) en sindsdien tot op vandaag is het zo gebleven.
Nb: Als je complete wielensets laat wisselen vanaf een wagen die trillingsvrij is om je eigen wielen als oorzaak uit te sluiten, zou ik dat niet doen vanaf een T6 of T8 (die zijn zwaarder) maar alleen onderling tussen B3, B/T4 of B/T5.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

J33Bee schreef: 07.05.2021 - 16:05 Dan heb ik net als teebee een unieke V60 ;-)
Dat is zeker :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Mijn twee cent: als ik dit onderwerp nooit had gelezen had ik de trilling nooit opgemerkt.

Ja, als ik boven de 100km kom zit er soms een trilling in de auto, en dat lijkt wel afhankelijk van het type wegdek.

Het is niet zo heftig als een onbalans in een wiel, en ook niet zo irritant als een los flapperende motorruimte beschermer. Dat mensen met wieldoppen die er niet recht op zitten zich niet dood irriteren blijft me verbazen. Maar aan de andere kant: als je wieldoppen op je auto zet, zijn je standaarden waarschijnlijk uberhaupt op een niveau dat ik niet kan volgen....

"Kumbajah".

Ik heb nadat ik het gemerkt heb (en na lezen dit soort topics) geconstateerd dat het me alleen irriteert als ik er op let. Mijn oplossing is om het gewoon te negeren en van de auto te genieten. Dat werkt voor mij. Voor jou misschien niet, maar doe een poging om het te negeren. Wie weet kun je gewoon weer van de auto genieten?

(ja, ja, ik weet het, maar hoe meer je jezelf hier over opwind, hoe meer het op valt, en hoe meer je jezelf irriteert. Ad infinitum)

Ik bagateliseer het misschien meer dan wenselijk, maar als het niet oplosbaar is zou mijn tip zijn om het te negeren. Misschien werkt het ook voor jou.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Voor wat betreft die gesuggereerde aanpassing in de ophanging vanaf MY20 wellicht kan iemand eens de onderdelen vergelijken en zien wat er nu anders is als er daadwerkelijk al wat verandert is
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Kleine update van mijn zijde. Na veel discussie met de leasemij is mijn MY19 V60 T5 R-Design vorig jaar onderworpen aan een test door de Dekra. Zij hebben de trillingen en de afwijkingen bij vol gas ("u dient wel beide handen aan het stuur te houden wanneer u het volledige vermogen vraagt van de auto") wel degelijk opgemerkt, maar dit alles werd afgedaan als een 'aanvaardbaar ongemak'.

Trillingen, afwijkingen alles nog steeds aanwezig, zowel op winterbanden als op de zomerbanden, welke beiden steeds met een Hunter Roadforce worden gebalanceerd. Ben er helemaal klaar mee, rij de leasetermijn uit en dan mooi op zoek naar een ander merk.
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Tientallen onderdelen die andere nummers hebben gekregen vanaf een bepaalde productiedatum, komt vaker voor en kan zoiets simpels zijn als een andere leverancier voor hetzelfde artikel.
Gebruikersavatar
Benassi
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21.04.2021 - 14:53
Locatie: Mechelen

sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen

65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.

ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Benassi schreef: 12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen

65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.

ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Als ik dit zo lees vermoed ik toch dat er verschillende fenomenen zijn die we allemaal aan dezelfde trilling associëren. De trilling bij 65 heb ik absoluut niet. En zeker hoor ik er geen geluiden bij en is het zeker niet zo alsof het lijkt of je over een geribbelde witte lijn rijdt. Als ik dit lees zou ik toch meteen terug gaan naar de dealer. Ik denk dat je een ander probleem hebt.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ja dit klinkt nog wel iets heftiger dan de andere trillingsproblemen die hier voorbij komen.

Vervelend zeg!
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jelmer de Jong schreef: 08.05.2021 - 13:50 Tientallen onderdelen die andere nummers hebben gekregen vanaf een bepaalde productiedatum, komt vaker voor en kan zoiets simpels zijn als een andere leverancier voor hetzelfde artikel.
Jammer, maar als er nieuwe leverancier is moeten dan "oude" identieke reservedelen ook weer van de oude leverancier komen ? men moet toch kunnen zien dat het een identiek onderdeel is
Santos80
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.10.2020 - 18:58

Benassi schreef: 12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen

65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.

ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Begin al maar na te vragen of jouw dealer over een HUNTER ROADFORCE balanceermachine beschikt, zoniet moet je er één zoeken die dat wel heeft.
Niet dat het gegarandeerd is dat jouw problemen daarmee opgelost zijn maar het is alvast een begin.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Risrael schreef: 12.05.2021 - 16:26
Benassi schreef: 12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen

65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.

ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Als ik dit zo lees vermoed ik toch dat er verschillende fenomenen zijn die we allemaal aan dezelfde trilling associëren. De trilling bij 65 heb ik absoluut niet. En zeker hoor ik er geen geluiden bij en is het zeker niet zo alsof het lijkt of je over een geribbelde witte lijn rijdt. Als ik dit lees zou ik toch meteen terug gaan naar de dealer. Ik denk dat je een ander probleem hebt.
Inderdaad een ander verhaal dan de hier veel veelbesproken trilling tussen 120-140 km/u. Wat Benassi hier beschrijft - vooral ook bij lage snelheid 65 km/u - zou wel eens een defecte band kunnen zijn. Inderdaad, zo snel mogelijk terug naar de dealer.
Komt vast goed!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Eens ik verwacht ook dat dit iets anders is.
Zeker icm geluid. Daar heb ik nog niemand over gehoord. De dealer laten kijken / monteur laten rijden lijkt me het beste.

Ik heb nog niets vernomen van de dealer mbt de aanpassing. Morgen ga ik eens bellen.
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Een positieve noot van mij dan tussen deze ellendige problemen.

Inmiddels 7.000 met Wintrac Pro winterbanden gereden en zo’n 1.000 op de Premacy4 zomerbanden.
Beide sets gaven geen trillingen in het stuur. En ik ben best een zeikerd (bij mijn vorige A3 werd ik gek van de band-gevoeligheid). Tot 150km/u mee gereden, ook geen probleem.

Volvo B3, januari 2021, 17” wielen.
Zou dus uit de aangepaste serie moeten komen.
Enige probleem wat ik dan weer heb is dat de ruitenwisser verre van perfect is en je verplicht Valeo moet ipv Bosch (ivm aansluiting sproeier).
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

Trillen blijft weg vooralsnog (1500km). Irriteer me alleen mateloos aan de geluidsproductie van de Michelins.

Dealer gaat dinsdag kijken en verdenkt een lager, maar ik zet in op de banden!

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Larsvanderkaa schreef: 14.05.2021 - 18:42 Trillen blijft weg vooralsnog (1500km). Irriteer me alleen mateloos aan de geluidsproductie van de Michelins.

Dealer gaat dinsdag kijken en verdenkt een lager, maar ik zet in op de banden!

Ik ben benieuwd!
Ik heb onder V60 Michelins zitten maar het geluid vind ik meevallen. Onder mijn voorgaande V70 had de dealer ooit Michelins gezet en die vond ik ook luidruchtig. Zeker in de bochten. Toen deze was ingeruild heeft de nieuwe eigenaar er 17 inch velgen onder gezet omdat hij de 18 inch te veel herrie vond maken. Ik was dus blijkbaar niet alleen in dit verhaal. Ik denk toch dat het kan verschillen per batch.
Een lager kan ik me niet voorstellen. a. is dat denk ik wel wat vroeg (hoeveel km heb je gereden?) b. dat is echt een heel typisch geluid met name in de bochten.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”