Pagina 17 van 46

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.04.2020 - 09:22
door Risrael
Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.04.2020 - 13:40
door Ab S
Risrael schreef: 15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
..dat is mijn conclusie ook tot nu toe, in ieder geval voor de MY2019 S/V60's. Jammer, want ik dacht dat je - in jouw geval - met de Michelins de oplossing had. Ik ben erg benieuwd of iemand hier op het forum meer weet over die aanpassingen aan het subframe v/a week 46 2019?
Daar bij wie de trillingen optreden (zoals in mijn geval) zegt mijn gevoel ook dat de voorkant de oorzaak is van de gevoeligheid voor wegdek en trillingen is..

Opnieuw trillen

Geplaatst: 17.04.2020 - 10:57
door Baartje87
Ab S schreef: 15.04.2020 - 13:40
Risrael schreef: 15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
..dat is mijn conclusie ook tot nu toe, in ieder geval voor de MY2019 S/V60's. Jammer, want ik dacht dat je - in jouw geval - met de Michelins de oplossing had. Ik ben erg benieuwd of iemand hier op het forum meer weet over die aanpassingen aan het subframe v/a week 46 2019?
Daar bij wie de trillingen optreden (zoals in mijn geval) zegt mijn gevoel ook dat de voorkant de oorzaak is van de gevoeligheid voor wegdek en trillingen is..
Mijn ervaring hierin is anders. Auto afgeleverd op Pirelli zomerbanden, welke enorm trilde. Vervolgens (het werd al snel winter) Michelin winterbanden gemonteerd en met krachtvariatie erop gelegd, auto trilde nog steeds. Hierna continental winterbanden geprobeerd, tevens met krachtvariatie erop gelegd en dit bleek effectief.
Ik denk echter dat toch de composiet bladveren een grote rol spelen. Met de Continental winterbanden was het goed, maar zodra ik met een aanhanger reed, kwamen er toch weer lichte trillingen naar boven.
Afgelopen week is de auto voor bandenwissel en beurt weggeweest, continental zomerbanden erop en de auto trilt weer als een dolle.....*zucht* gebed zonder einde....

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 17:15
door Symtom
Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.

Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.

Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.

( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.

Wellicht heeft iemand hier wat aan.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 17:18
door Risrael
Symtom schreef: 18.04.2020 - 17:15 Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.

Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.

Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.

( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.

Wellicht heeft iemand hier wat aan.
OK en wat was de bandenspanning ervoor?

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 18:39
door Symtom
Volgens de banden man 2.7 a 2.8

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 19:10
door Ab S
Symtom schreef: 18.04.2020 - 17:15 Ik heb ook de P zero banden 20 inch.
Trillen aanwezig maar niet heel erg.
Puur tussen 120/140 km per uur.

Eer gisteren banden laten superballanceren.
Hunter GSP9700.

Trillen wat er was is weg. Tevens rijd de auto “ stabieler “ Banden spanning is op 2.5 gezet.
Banden icm velgen zijn een waarde van 60/100 terug kunnen brengen tot een waarde van 30 rondom. Wereld van verschil.

( banden zijn er dus ook afgeweest )
Banden en velgen apart gemeten.

Wellicht heeft iemand hier wat aan.
Nuttige info, dank je!

Wat bedoel je met 60/100 -> 30; krachtvariatie per wiel in N (Newton)? Enig idee hoe en wat er apart aan de banden is gemeten?

Vast dank weer!
PS: wat was de productie of afleverdatum van je wagen?

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 22:03
door Symtom
Betreft een T5 S60 R Design uit april 2019.
De uitdraai is doorgestuurd naar de dealer.
Ik zal deze maandag opvragen.
Dan kom ik er op terug.

De bandenman had het over hoe lager die waarde hoe beter. Hoe wel 0 bv nooit voorkomt.
120 zou de bovengrens zijn.

Sorry ik weet even niet meer exact waar deze waarde voor stond. Zoals gezegd ik kom er op terug!

Opnieuw trillen

Geplaatst: 18.04.2020 - 22:04
door Bart
Zal denk ik hoeveelheid gram balanceerlood zijn..

Opnieuw trillen

Geplaatst: 27.04.2020 - 15:00
door Baartje87
Met de 'handen in het haar'
Vorige week donderdag auto weer terug na de dealer geweest om banden (na de winter-zomerwissel) met krachtvariatie te balanceren. Na de auto terug gekregen te hebben is het wel beter maar deze blijft trillen rond de 130km/h.
2 sets winterbanden gehad waarbij het niet goed was (alleen op contiwintercontact was het goed) en nu op de zomerbanden lijkt het net als de pirelli's waar die op afgeleverd was, niet goed te komen. Dealer geeft aan dat dit het maximale is wat ze kunnen doen en geeft mij subtiel aan 'dat de ene persoon het meer merkt dan de ander'. Heeft aangeboden de banden nog een keer met krachtvariatie te balanceren, maar ik heb er intussen weinig vertrouwen meer in....Er zijn al vele ideeen en suggesties voorbij gekomen, maar nog niemand het 'ei van columbus'?

Opnieuw trillen

Geplaatst: 27.04.2020 - 15:08
door Jelmer de Jong
Andere auto van de dealer, die niet trilt, wielen ontnemen en kijken of ze bij jou ook stil zijn. Als probleem blijft hoef je het niet in de banden/velgen te zoeken.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 13.06.2020 - 17:45
door Ab S
Risrael schreef: 15.04.2020 - 09:22 Ik ga even hier een correctie plaatsen. Eerder gaf ik aan dat de trillingen weg zijn na plaatsing van de Michelin banden.
Dat moet ik even nuanceren. Nu ik een aantal km heb gereden valt het me op dat de trillingen nog niet helemaal weg zijn. Maar wederom afhankelijk van het wegdek maar nu op andere plekken. En...afhankelijk van temperatuur. In de ochtend (banden koud en rubbercompound harder?) lijken de trillingen meer aanwezig dan in de middag bij hogere temperatuur.
Tot nu toe mijn conclusie: de auto is dus heel gevoelig voor het type wegdek en de trillingen die worden doorgegeven.
Heb jij nu deze band "235/45 R18 98W XL VOL"; dus Michelin met een VOL label?

De bandenselector van de Michelin NL site geeft dit nu: VOLVO -> V60-> 2019->T5 dan kom je bij 235/45 R18 98W XL VOL als aanbevolen band en nog paar andere banden die niet het VOL label hebben.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 14.06.2020 - 09:59
door Risrael
Michelin Primacy 4 235/45 R18 98 W XL maar geen VOL.
Ze voldoen prima en geen trillingen meer.. Ik vind het prima zo.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 14.06.2020 - 11:10
door NielsPHEV
Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 14.06.2020 - 21:20
door Ab S
Risrael schreef: 14.06.2020 - 09:59 Michelin Primacy 4 235/45 R18 98 W XL maar geen VOL.
Ze voldoen prima en geen trillingen meer.. Ik vind het prima zo.
Mooi! Dan wordt dat bij mij ook de volgende bandenset (of eerder als ik echt genoeg krijg van het wegdek-afhankelijke getril - trilt vaker wel dan niet boven de 120 km/u)

Opnieuw trillen

Geplaatst: 14.06.2020 - 21:26
door Ab S
NielsPHEV schreef: 14.06.2020 - 11:10 Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.
Ik denk dat je zeker een punt hebt m.b.t. "onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.".
Of de VOL classificering alleen marketing is, weet ik niet; al dan geen foam, het kan ook iets anders zijn in de band met VOL classificering. Overigens heb ik ook op bij Continental gekeken en die blijken geen enkele band te matchen met de V60 vanaf MY2018; wel voor de V90 vanaf MY2016, maar niet voor alle uitvoeringen.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.06.2020 - 14:20
door RoaldH
Er bestaat toch ook de Conti Premiumcontact 6 235/45 R18 98W XL met VOL codering? Die liggen nu onder mijn PHEV.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.06.2020 - 14:42
door Ab S
RoaldH schreef: 15.06.2020 - 14:20 Er bestaat toch ook de Conti Premiumcontact 6 235/45 R18 98W XL met VOL codering? Die liggen nu onder mijn PHEV.
Staat de "VOL" op je band? Wanneer dat zo is, dan is de Conti website (de versie die ik bezocht heb) blijkbaar niet up-to-date.

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.06.2020 - 14:44
door Ab S
..oh, maar ik zie dat je een 2013 V60 PHEV hebt, dat is iets anders. Ik heb het over de V60II vanaf MY2018..

Opnieuw trillen

Geplaatst: 15.06.2020 - 16:59
door diesel01
NielsPHEV schreef: 14.06.2020 - 11:10 Ik beschouw dat hele VOL gecertificeer als een poging slimme markering te bedrijven . Vervolgens helemaal interessant als men claimt dat die foam het unique selling point is en juist dat punt maakt dat in sommige gevallen er problemen ontstaan. Wat ik wel verwacht overigens is dat met de steeds grotere wielen, plattere banden en onderstel afstemmingen die comfortabel maar toch precies moeten zijn qua stuurgevoel alles veel gevoeliger wordt voor zaken als trillingen.
Het setje met Volvo codering doet maar €20 extra op een hele nieuwe set banden, in 225/40/19 Michelin Pilot sport 4 €900 zonder, €920 voor de vol codering.
Ik heb ze er gewoon op laten leggen met vol codering.