Clash Zweden - Duitsland

Plaats reactie
BeireBeton
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.09.2019 - 22:23

Beste forummers,

Als introductie als nieuw lid dacht ik dat het een leuk idee was om even te schetsen wat mij naar dit forum heeft gebracht - Volvo natuurlijk, what else ;-), hoewel ik moet toegeven dat het op zich een vrij moeilijke keuze was om voor de eerste maal een Volvo te kiezen.

Begin juli kreeg ik bericht van mijn werkgever dacht ik een nieuwe wagen mocht bestellen. Ik als volbloed autofreak was natuurlijk in de zevende hemel om eindelijk een opvolger te kiezen voor de BMW 1 serie (2017) die inmiddels veel te klein was na de komst van de dochter eind vorig jaar.

Ik moet toegeven dat ik met een Duits hart qua auto's ben opgegroeid. Ouders reden / rijden steeds met BMW, dichte familie met Mercedes en Audi. Topauto's me dunkt, en dus ging mijn eerste keuze naar deze merken (behalve BMW, aangezien ik behoorlijk teleurgesteld was in de kwaliteit van de laatste wagen waar ik met reed en de service die aangeboden werd door BMW ook niet bepaald premiumwaardig was - ook al ziet die nieuwe 3 touring er verdomd goed uit). Binnen het budget kon ik kiezen tussen enkele types à la BMW 3, Mercedes C, Audi A4 en consoorten. Ruimte was hoe dan ook een must voor ons.

Ik ben gezegend met een vrouw die ook een autofreak is, en dus zijn we onze calvarietocht begonnen om garages te bezoeken en auto's te testen. De eerste aan de beurt was Audi. De nieuwe A4 laat me een beetje koud (ook wat te weinig opties die ik kon kiezen), maar was toch wel wat verleid door die nieuwe Q3. Mooie auto, ruim en verhoogde zitpositie. Rijtest met een 3.5TDI was echt een meevaller, alleen toch wat teleurgesteld in het interieur wat voor mezelf vaak bij Audi's toch wat 13 in een dozijn aanvoelt. Maar goed, algehele indruk was zeker en vast OK, eentje om mee rekening te houden.

Volgende aan de beurt was Mercedes waar de C Estate als hoogst genoteerde op het lijstje getest zou worden. Met een zachte vering, heerlijke 9-trapsautomaat en mooi optiepakket waar ik uit kon kiezen waren mijn verwachtingen voor deze auto best hoog. Qua rij-ervaring zijn deze ook volledig ingelost en begrijp je waarom je hier in België dit type auto in grote colonne elke dag naar Brussel ziet pendelen. Wat helaas wel opviel is dat de tijd toch wat blijven stilstaan is bij het exterieur maar vooral in het interieur van deze wagen (die inmiddels in 2013 gelanceerd werd). In een Avantgarde versie merk je de weinig opwindende analoge wijzers op, tezamen met een multimediascherm dat 'plakt' tegen het dashboard. Wat een groot verschil met zowat alle andere klassen van Mercedes die vanbinnen en vanbuiten een fikse update gekregen hebben, en zie je dat het niet vroeg genoeg 2020 kan worden wanneer de nieuwe C en later ook de C Estate gaat geïntroduceerd worden. Een twijfelgeval dus. Zeker omdat de lease voor 4 jaar zou afgesloten worden (en 3 jaar met een outdated wagen rondtouren is best lang).

Als laatste potentiële optie had ik nog de volvo v60 ergens genoteerd. Op een klein fotootje op de website van de leasemaatschappij zag dit best wel een mooie auto uit, echter, Volo had nog veel geheimen voor mij. Moet je weten dat ik tot niet zo heel lang geleden weinig tot niets voelde voor Volvo, zij het dan als ik beoordeelde op interieur en exterieur van modellen 5-10 jaar oud. De eerste Volvo die mij in het oog sprong was de nieuwe XC 90 van enkele jaren geleden, tjonge zeg, wat een vette bak. Ondertussen is deze ook behoorlijk populair bij andere collega's en was ik uit curiositeit eens gaan piepen in één van de geparkeerde wagens die op de parking staan.

Op één van de warme zaterdagen van voorbije zomer dan maar eens naar een Volvo garage geweest. Zeer vriendelijke ontvangst (Lacom in Heverlee) en een breed gamma aan showroomwagens tentoongesteld van de V60. En ik moet zeggen, ook deze V60 zag er ook in het echt "af" uit. Mooi geproportioneerd (itt tot de V90 ), oog voor detail en eindelijk een interieur naar smaak ingericht (premium afgewerkt, een koffer die Mercedes C estate letterlijk langs alle kanten overtreft). Chapeau Volvo, mooi voor elkaar gekregen. De hamvraag was wel: hoe zit het met het rijcomfort van deze wagen? Aangezien ik een automaat wilde, kon ik via het werk enkel voor de D3 Momentum Pro kiezen en daar had ik uit de vele reviews begrepen dat de automaat niet altijd even soepel verloopt. In de testrit die kort daarna volgde waren ikzelf en mijn vrouw (die trouwens volbloeds Mercedesfan is) echt overwegend positief over deze wagen. Rijdt zacht, zeer ruim, automaat die doet wat hij moet doen (maar niet bedoeld om te 'racen' aangezien er een kleine vertraging is bij een 'kick down' van het pedaal, maar is absoluut niet aan de orde gezien de dochter mee vertoefde op de achterbank, en dus geen issue voor me) en de heerlijke Pilot assist functie niet vergeten. Een binnenkomer als eerste ervaring met Volvo.

Na enkele weken alles op een rijtje te hebben gezet was het nog een laatste keer Duitsland - Zweden, waarbij de Mercedes nog eens werd afgetoetst aan Volvo, en ja, met enige trots kan ik zeggen dat ik voor de V60 ben gegaan eind augustus en verwacht wordt eind December 2019. De specs nog even samengevat:
- V60 D3 Momentum Pro Geartronic
- Savile Grey
- Intellisafe pack
- Winter Pack
- 19 inch velg 10 spaken
- Sportstuur
- Light pack
- Moritz zwart leder
- Business pack
- Getinte ruiten

PS. Als doublure van de Q3 hadden we ook eerst even naar de XC40 gekeken, maar daar viel de achterbank toch wat klein uit en werd snel geschrapt van ons lijstje. Wel knappe auto ook.

Met enige fierheid ben ik content om Volvo op dergelijke manier hebben te mogen ervaren de voorbije maanden. Pretentieloos, en lost toch mooi de verwachtingen in.

Wat ik me afvroeg: nog mensen die dergelijke keuze hebben gemaakt jongstleden? :-) Wat ik bijvoorbeeld hoorde in de Mercedesgarage (die trouwens net naast de Volvogarage gelegen is waar ik de auto besteld heb) dat zij toch ook de concurrentie voelen van een speler als Volvo sinds ze de nieuwe XC90/604/ en V60/90 lijn geïntroduceerd hebben. Enkel merk ik toch dat Volvo moet blijven optornen tegen de vooroordelen omdat het niet 'Duits' is ... trek ik me heus niets van aan, en die enkele duizenden euro's die je uitspaart aan basisprijs heb ik kunnen spenderen aan enkele mooie opties!

Toch benieuwd naar de Duits-Zweedse verkoopcijfers zodra de BMW 3 Series touring volledig in productie en de nieuw C Estate geïntroduceerd wordt :-)

Grt,

Bert
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Hallo Bert, welkom op het forum.
Da's een mooie uitgebreide introductie, daar scoor je hier altijd punten mee 8-).
Succes met het wachten, de foto's zien we hier tzt graag verschijnen, daar zijn we namelijk dol op.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8115
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Helemaal mee eens, Volvo is een pretentieloos premium merk en Lacom is een fantastische dealer, ik kom er al jaren en hebben me nog nooit teleurgesteld.

Ik ga wel in de vestiging in Heverlee.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27566
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Leuk verhaal over de wijze waarop je de V60 hebt gekozen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Interessante review hetgeen bevestigt dat de nieuwe Volvo lijn nieuwe rijders trekt van A/B/M.
Voor jou nog even wachten en dan heerlijk kilometers draaien ....
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Welkom hier!

Hier eenzelfde soort verhaal, alleen dan wel vanuit een Volvo, de V40. Met de komst van ons 3e kindje binnenkort, wordt de V40 echt te klein. En dan begint de zoektocht naar een auto waar op de achterbank 3 stoeltjes passen. Nou, dan valt er heel erg veel af... De V60 heeft dat wel goed op orde. Dat plus z'n prijsstelling tov de andere D-segmenters laat 'm er wel uitspringen! Kijk maar eens naar de (Nederlandse) prijzen van bijv. de VW Passat, Peugeot 508 SW e.d. zelfs die wagens hebben inmiddels zgn. 'premium' prijzen. Dan is de V60 echt een hele interessante wagen ook, Volvo heeft 'm heel aantrekkelijk gepositioneerd.

Succes met wachten!
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Poolrev schreef: Welkom hier!

Hier eenzelfde soort verhaal, alleen dan wel vanuit een Volvo, de V40. Met de komst van ons 3e kindje binnenkort, wordt de V40 echt te klein. En dan begint de zoektocht naar een auto waar op de achterbank 3 stoeltjes passen. Nou, dan valt er heel erg veel af... De V60 heeft dat wel goed op orde. Dat plus z'n prijsstelling tov de andere D-segmenters laat 'm er wel uitspringen! Kijk maar eens naar de (Nederlandse) prijzen van bijv. de VW Passat, Peugeot 508 SW e.d. zelfs die wagens hebben inmiddels zgn. 'premium' prijzen. Dan is de V60 echt een hele interessante wagen ook, Volvo heeft 'm heel aantrekkelijk gepositioneerd.

Succes met wachten!
Zelfde was voor mij een reden om weer voor een V60 te kiezen. Al het vergelijkbare in hetzelfde segment komt als je het vergelijkbaar configureert al gauw op hetzelfde bedrag als een Volvo, waarbij ik niet de zekerheid heb van een goeie dealer, heerlijke stoelen en laten we wel zijn de nieuwe V60 is een mooie auto om te zien en te rijden.

Al met al was het een no brainer (wel gekeken naar andere opties, maar was het gewoon niet), waarbij lastigste was het samenstellen van de nieuwe bolide.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
BeireBeton
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.09.2019 - 22:23

DB200 schreef: Interessante review hetgeen bevestigt dat de nieuwe Volvo lijn nieuwe rijders trekt van A/B/M.
Voor jou nog even wachten en dan heerlijk kilometers draaien ....
klopt.. tis dan ook nog een leasewagen die arriveert in december, dus dat wordt automatisch januari :-)
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Meer dan welkom hier. Je zal geen spijt krijgen van je V60 alhoewel ik de Cross Country beter vind rijden.
Mijn verhaal kan je hier elders wel terugvinden en nog geen moment spijt van mijn overstap na jaren Audi-verslaving naar het verrassende Volvo.
Mocht ik in jou schoenen gestaan hebben zou de keuze voor mij toch alvast héél wat gemakkelijker geweest zijn want MB komt er hier na 3 ramp-voertuigen alvast nooit meer in.

Alvast veel voorplezier en voor de toekomst, veel leuke & veilige km's toegewenst.
Laurens…
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.02.2020 - 11:20

Hey,

Ik ben ook nieuw op het forum. Even een korte introductie. Woon in Duitsland, 52 jaar, ik rijd sinds jaren Volvo.

2x een 240 station, sinds 2003 een V70 diesel. 710.000 op de teller (gekocht met 97.000). Auto rijdt nog steeds als een limo. Heerlijke reisgenoot, gemiddeld verbruik 5,0 - 5,8 ltr/100 km. Als ik wil 4,4 mogelijk. Laatste maanden wat hoger. Auto staat daarvoor, en een lekkende dieselpomp, bij een Bosch garage.

Aangezien de kat van huis is droom ik zo nu en dan van de V60 d3 handgeschakeld. De V70 blijft sowieso.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen genoemde V60. Vooral het minimale verbruik interesseert me. Ik heb al een proefrit gemaakt in een D4 automaat. Een heerlijke auto en, voor mij, de mooiste auto sinds jaren op de markt. Het verbruik was ok en nog niet representatief, de automaat beviel niet.

Laurens
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Laurens… schreef: 01.02.2020 - 11:56 Hey,

Ik ben ook nieuw op het forum. Even een korte introductie. Woon in Duitsland, 52 jaar, ik rijd sinds jaren Volvo.

2x een 240 station, sinds 2003 een V70 diesel. 710.000 op de teller (gekocht met 97.000). Auto rijdt nog steeds als een limo. Heerlijke reisgenoot, gemiddeld verbruik 5,0 - 5,8 ltr/100 km. Als ik wil 4,4 mogelijk. Laatste maanden wat hoger. Auto staat daarvoor, en een lekkende dieselpomp, bij een Bosch garage.

Aangezien de kat van huis is droom ik zo nu en dan van de V60 d3 handgeschakeld. De V70 blijft sowieso.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen genoemde V60. Vooral het minimale verbruik interesseert me. Ik heb al een proefrit gemaakt in een D4 automaat. Een heerlijke auto en, voor mij, de mooiste auto sinds jaren op de markt. Het verbruik was ok en nog niet representatief, de automaat beviel niet.

Laurens
Welkom op het forum!

Indrukwekkend de V70 met 710k km.
Over de V60 D3 kan ik niet veel vertellen, wel over de V60 MJ 2019 algemeen (ik rij een T5), en wel dat het een heel prettige auto is. Zo ook de automaat (in Comfort stand met start/stop uitgezet). Schakelt vrijwel onmerkbaar en je kan met je rechtervoet eigenlijk de schakelmomenten bepalen. Reageert voor mij alert zat als ik een inhaalsprintje wil maken.

Ik ben er van overtuigd dat de D3 ook een zeer prettige reiswagen is!

succes met de afwegingen
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Laurens…
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.02.2020 - 11:20

Hey Ab,

Dankje.

Denk ook dat het komt omdat ik niet gewend ben aan een automaat. Uit jouw woorden begrijp ik dat je met het gaspedaal het schakelen enigszins kunt beïnvloeden. Had tijdens de proefrit het idee dat het opschakelen soms een duwtje in de rug nodig had. Kan dus met het gaspedaal een beetje begeleid worden.

Groet,
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6925
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heb een V60 D3 my12 handgeschakeld gehad, fantastische wagen! Zeer soepele motor idem versnellingsbak.
Veel vermogen (163pk) en verbruik (ook al interesseerde mij dat niet echt) ook prima. Op z’n zuinigst iets van 5,7 liter op 100km (snelweggebruik, bij 125km/u). 5 pitter en nagenoeg ongevoelig voor de beruchte (latere) EGR problemen etc.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Bovenste kan ik beamen. Had dezelfde motor in een v40 MY12. Echt een van de best rijdende auto’s die ik heb gehad. Zuinig, snel, en het stuurde echt top!
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”