Autopilot automatisch optrekken in file

Plaats reactie
VRIDER
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 08.10.2018 - 11:02

Ik vraag me af waarom de autopilot afschakelt na enkele seconden zodra je stil komt te staan in de file of voor een stoplicht. Moet hierdoor steeds het gas even aanraken om weer te activeren. Het zal een veiligheidselement zijn maar ik zou graag de start/stop liefst altijd actief willen hebben. In te stellen met een programmeer code?
V60 T8 Inscription 2019
V60 D3 Momentum 2010
V50 2.0D Momentum 2005
V40 2.0 1996
340 DL 1986
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Geen idee. Het houdt je wel bij de les...... toch?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat werkt met start stop nu eenmaal zo
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Nee heeft niets met start stop te maken. Ik heb dat namelijk uitgeschakeld in mijn individuele stand maar toch doet hij dat. Ik denk eerder een veiligheidsstand.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bedoel je Pilot Assist? In dat geval alleen even pijltje omhoog indrukken links op het stuur.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
VRIDER
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 08.10.2018 - 11:02

Ik bedoel eigenlijk de start / stop functie als je ook pilot assist of adaptive CC aan hebt staan. Ik wil semi autonoom rijden met stop en go automatisch, daar komt het op neer, volgens mij kan de auto dat in principe ook maar dat is uitgeschakeld. Doen die Tesla's dat wel? Perfect file rijden zonder manuele interventie?
V60 T8 Inscription 2019
V60 D3 Momentum 2010
V50 2.0D Momentum 2005
V40 2.0 1996
340 DL 1986
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Dat heb ik bij de ACC van de v60 PIH ook. Ik vind dit niet echt storend en wel veilig. De reden hiervoor heeft dan ook vast met veiligheid te maken. Daar gaat volgens mij Volvo wat serieuzer mee om dan Tesla.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5100
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als je de gordel af doet schakeld ie ook af
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

VRIDER schreef: Ik bedoel eigenlijk de start / stop functie als je ook pilot assist of adaptive CC aan hebt staan. Ik wil semi autonoom rijden met stop en go automatisch, daar komt het op neer, volgens mij kan de auto dat in principe ook maar dat is uitgeschakeld. Doen die Tesla's dat wel? Perfect file rijden zonder manuele interventie?
Start stop zet ik sowieso uit in evt file situaties. Dan is slechts 1 druk op de knop voldoende om de PA icm ACC weer z’n werk te laten doen. Ik ervaar het als uitstekend.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Risrael schreef: Nee heeft niets met start stop te maken. Ik heb dat namelijk uitgeschakeld in mijn individuele stand maar toch doet hij dat. Ik denk eerder een veiligheidsstand.
Ik tik mijn gaspedaal even aan en hij haakt weer keurig aan
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Maar daar wordt je zo moe van.... :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Ik ervaar het in de file als storend. Steeds weer even op dat hervatten knopje drukken op het stuur. Gaspedaal wist ik nog niet. Zal eens testen.
Maar in de rij voor het stoplicht snap ik het wel. Ik ben zo al bijna een keer door rood gereden, omdat de auto de voorligger volgt. Enige human interaction is dan wel handig.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef:
Risrael schreef: Nee heeft niets met start stop te maken. Ik heb dat namelijk uitgeschakeld in mijn individuele stand maar toch doet hij dat. Ik denk eerder een veiligheidsstand.
Ik tik mijn gaspedaal even aan en hij haakt weer keurig aan
+1, vinger aan het stuur en aanhaken, wel even opletten dat die Audibestuurder bij het invoegen je voorbumper er aan laat zitten. :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Maarten M schreef: Ik ervaar het in de file als storend. Steeds weer even op dat hervatten knopje drukken op het stuur. Gaspedaal wist ik nog niet. Zal eens testen.
Maar in de rij voor het stoplicht snap ik het wel. Ik ben zo al bijna een keer door rood gereden, omdat de auto de voorligger volgt. Enige human interaction is dan wel handig.
Helaas ziet hij niet dat je door een rood verkeerslicht gaat, dat zal ook de reden zijn dat Volvo er voor kiest om bij stilstand even het gaspedaal te beroeren voor dat hij weer op ACC gaat en bij de nieuwe Volvo's op PilotAsist.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Mijn D6 doet dat ook inderdaad, na +/- 3 sec. stilstaan schakelt de adaptieve cc zichzelf uit. Je kunt hem dan weer activeren door ofwel het resume knopje op het stuur in te drukken ofwel het gaspedaal licht aan te raken.

Ik snap de veiligheidsgedachte dat er een risico is als de auto zich na langere tijd ineens uit zichzelf weer in beweging zet. Er kan bijv. sprake zijn van afleiding/onoplettendheid van de bestuurder. Maar nu schakelt hij zich bij fileverkeer wel erg snel uit, waardoor je (te) vaak de acc weer moet activeren. Wat mij betreft zou de interval wel naar bijv. 10 seconden mogen. Dan los je de meeste situaties van langzaamrijdend en stilstaand verkeer op, zonder dat er m.i. afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: Helaas ziet hij niet dat je door een rood verkeerslicht gaat, dat zal ook de reden zijn dat Volvo er voor kiest om bij stilstand even het gaspedaal te beroeren voor dat hij weer op ACC gaat en bij de nieuwe Volvo's op PilotAsist.
Bij een het als eerste in de rij stilstaan voor rood stoplicht werkt het beroeren van het gaspedaal of het stuurknopje niet om de ACC/Pilot Assist weer te activeren. Als er geen auto voor je staat om te volgen zul je eerst zelf tot minimaal 30km/u moeten accelereren voordat het systeem weer kan worden geactiveerd.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Maarten M schreef: Ik ervaar het in de file als storend. Steeds weer even op dat hervatten knopje drukken op het stuur. Gaspedaal wist ik nog niet. Zal eens testen.
Maar in de rij voor het stoplicht snap ik het wel. Ik ben zo al bijna een keer door rood gereden, omdat de auto de voorligger volgt. Enige human interaction is dan wel handig.
Grappig, ik wist dat van het knopje op het stuur niet. Werkt voor mij veel prettige dan het tikje op het gaspedaal. Bedankt voor de tip :)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”