2020 - V60 - T8 - R-Design - Birch Light

Gebruikersavatar
cierske
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 27.05.2007 - 01:33

Proficiat met je bestelling, zeer mooie wagen!
ik ben helemaal weg van de velgen!! jammer genoeg niet leverbaar op de Inscription :-( ik wil ze gerust ruilen met die van mij hoor :-) (ook regio Gent trouwens)
Volvo V60 D4 MY 2013 ocean race, electric silver, offblack leder, motion + convenience pack, premium audio, verwarmde zetels vooraan, sportieve uitlaatpijp
Volvo V50 2.0D powershift, kinetic, bussiness edition
Volvo C30 2.0D momentum
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

De extra laadkabel heb ik al, nu nog de wagen :-D
Nexxtender.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Gebruikersavatar
cierske
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 27.05.2007 - 01:33

Heb jij een laadstation aangevraagd bij Engie? Moet ik nog even voor kijken. Bij mij is de leverong wel vooruitgeschoven van maart naar midden januari :-)
Volvo V60 D4 MY 2013 ocean race, electric silver, offblack leder, motion + convenience pack, premium audio, verwarmde zetels vooraan, sportieve uitlaatpijp
Volvo V50 2.0D powershift, kinetic, bussiness edition
Volvo C30 2.0D momentum
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

2 maand versnelde levering, dat is een aangename verrassing!

Die Nexxtender registreert wat ik thuis oplaad aan kW zodat mijn werkgever mij kan vergoeden. Blijkbaar toestel van Engie, maar daar heeft mijn werkgever dus voor gezorgd.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
henko.reuvekamp
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31

Mooie auto. Rijd zelf ook sinds kort een V60 T8 R-design, en kom uit een BMW 5-serie. Heb tot op heden nog geen moment spijt gehad. Wat een power!!
Hij stuurt wel iets minder strak dan mijn BMW, maar goed, daar staat ook heel veel fun tegenover.

Veel plezier ermee!
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

Gisteren stond er een cadeautje op me te wachten 😃 nieuw speelgoed!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Welke type Audi zit er dan nu in?

HK of B&W als je kunt zou ik voor B&W gaan.
Zelf heb ik HK waar ik ook heel content mee ben.
Maar had ik de auto vlam nieuw gekocht en niet met 4000 km er op, dan had B&W bovenaan de lijst gestaan.
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

5 dagen en dikke 900km verder. Volop de auto aan het leren kennen en dat gaat nog wel eventjes duren, want veel snufjes en een automaat is nieuw voor mij, dus het is nog wat uitzoeken welke instellingen het best bij me passen.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

V60 5_LI.jpg
Birch light in daglicht
V60 2_LI.jpg
Birch light in kunstlicht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

Geen audio upgrade gedaan. In de TE heb ik het High Performance audiosysteem met 10 luidsprekers en geventileerde subwoofer (4 tweeters, 2 midrange en 4 woofers) en 330W versterker.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Prachtige V60, veel veilige comfortabele en snelle kilometers er mee gewenst!
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Schitterende combinatie, witte lak met zwarte details. Veel plezier ermee! 🏎
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Arnold schreef: 09.03.2020 - 19:07witte lak
... Birch Light... das toch heel wat anders dan wit ;-)
(imho 1 van de mooiste kleuren, maar ja ik ben bevooroordeeld)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

Het is wat wennen de kleur. Maar na enkele donkere koetswerk tinten nu deze gekozen en moet zeggen dat ik blij bent met de keuze. Ik heb wel de radiator omlijsting (normaal in satin grijs) en diagonaal in het zelfde zwarte hoogglans laten wrapper dan de elementen onderaan de bumpers en dat maakt het echt af, lekker sportief en slechts 2 kleuren nu, het birch light en het hoogglans zwart, lekker sportief 😊
Ook qua interieur getwijfeld, maar uiteindelijk niet voor het zwarte leder gegaan, maar het grijs met textiel en moet zeggen dat het echt mijn smaak is. Foto’s van dat interieur zal ik nog eens maken.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Zeker bij zonlicht en schone auto erg chic deze kleur. Als is vies wordt houdt ie het op een klein afstandje ook nog best lang goed uit 😉.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

teebee schreef: 09.03.2020 - 19:18
Arnold schreef: 09.03.2020 - 19:07witte lak
... Birch Light... das toch heel wat anders dan wit ;-)
(imho 1 van de mooiste kleuren, maar ja ik ben bevooroordeeld)
Helemaal goed. Ik voel me nu wel een kleurbarbaar. In ieder geval een prachtige kleur. 😀
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Miguel81 schreef: 09.03.2020 - 21:36 Zeker bij zonlicht en schone auto erg chic deze kleur. Als is vies wordt houdt ie het op een klein afstandje ook nog best lang goed uit 😉.
En al helemaal indien je hem hebt verwend met een glasscoating !
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

teebee, heb je meer info over zo’n glasscoating? Waar doen (al ben ik wel van België), prijs, meerdere soorten van coating? Mag via PB. Moet zeggen dat vuiligheid nog meevalt na 1 week. Gloednieuwe wagen heeft ocharme niets anders dan regen gezien tijdens zijn eerste dagen...
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Aldabra schreef: 10.03.2020 - 23:12 teebee, heb je meer info over zo’n glasscoating? Waar doen (al ben ik wel van België), prijs, meerdere soorten van coating? Mag via PB. Moet zeggen dat vuiligheid nog meevalt na 1 week. Gloednieuwe wagen heeft ocharme niets anders dan regen gezien tijdens zijn eerste dagen...
Je hebt een PB
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Aldabra
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50

Hallo,

Ik had de introductie van mijn Volvo neergeschreven en daar bleef het in mijn topic tot nu toe bij. Ondertussen zijn er wat kilometers overheen gegaan, nodig om de wagen te leren kennen. Echter slechts een 6000km verder op 5 maanden... COVID-19 veiligheidsmaatregelen zijn daarvan oorzaak. Maar begrijpen we alleszins.

Hierbij wat feedback van mijn belevenis van de wagen en enkele foto’s tussendoor. Ik kijk uit naar jullie reacties en meningen!


Voor zij die mijn lange relaas niet helemaal willen doorlezen 😉, kan ik samenvatten dat ik erg tevreden ben van deze wagen.

* Hij voelt voor mij even premium aan als de heilige Duitse drievuldigheid. Enkel Audi zit nog ietsje hoger.
* Het comfort is groot in deze klasse.
* Ik ben tevreden met de looks van het exterieur en interieur zoals ik hem uiteindelijk heb samengesteld.
* De sportiviteit is van een lager niveau dan ik hiervoor gewend was, maar ik leer en kan er mee leven.

Slotsom: Yep, ik zie mezelf met deze V60 T8 de komende jaren met plezier rondrijden.

Afbeelding

Voor zij die wel mijn bevinden in detail willen lezen, hierbij. Courage 😊

Om mijn mening wat te plaatsen, die is uiteraard persoonlijk en logischerwijze gevormd door de wagens waarmee ik in het verleden heb gereden (Volvo 264, Volvo 850 en Renault Espace van mijn ouders, VW Golf II, Renault Mégane, Alfa Romeo 147, VW Golf VI, BMW 3 Touring F31).

Om mee van start te gaan, de V60 is voldoende ruim voor ons. Vooraan is dat in de meeste wagens meestal geen probleem, maar ook achterin is het in de V60 aangenaam vertoeven. Wij zijn met 4, dus de hoge middentunnel achteraan door de ingewerkte batterijen van de hybride accu is geen obstakel voor ons, daar zit bijna nooit iemand. De koffer is praktisch van vorm en ruim voor alledaags gebruik, daguitstappen of korte vakanties. Dit was een criterium bij mijn keuze. Er zijn bij de concurrentie niet veel hybride breaks terug te vinden die weinig tot geen bagageruimte verliezen (een SUV is niet mijn ding). Voor onze langere reizen doen we beroep op een dakkoffer. Erg gemakkelijk laden dan, want er hoeft niet meer gepuzzeld te worden om alles er in te krijgen. Het ontbreken van een echte bergruimte onder de bagagevloer in de TE missen we niet. Enkel voor de oplaadkabel dan. Die kan min of meer in een uitsparing onder die koffervloer opgeborgen worden, maar eigenlijk is er net niet genoeg plaats om die dagelijkse handeling vlot te laten verlopen. Verder weinig opbergruimte in het interieur van de TE, maar dat wisten we op voorhand. De bergruimte onder de centrale armsteun is ondiep en de deurvakken blinken niet uit in grootte. Ik heb ook geen brillenhouder. En momenteel rij ik rond met een Coyote bakje dat ik nergens echt goed kan plaatsen.
Dat scheidingsnet voor de bagage is ook een beetje een gedoe. Je moet haast in de koffer kruipen om dat te installeren. En dat moet telkens je het nodig hebt, want ik laat dat niet graag geïnstalleerd, het vermindert het zicht naar achteren. In mijn vorige wagen was dat snel te gebruiken d.m.v. een eenvoudig oprolsysteem, net zoals de hoedenplank horizontaal kan worden opgerold. Veel praktischer.

Dat het een comfortabele wagen is, is geen geheim meer. De combinatie van het evenwichtige chassis en de goed filterende ophanging, de automaat die het leven aan boord vergemakkelijkt met name in de file, de zachte sportzetels en de stilte aan boord waardeer ik ten zeerste.
De ophanging zal ongetwijfeld wel voorzien zijn op het extra gewicht van de hybride accu aan boord. Maar als de weg er golvend bij ligt, vind ik dat de wagen begint te deinen. Dat zet niet aan tot sportief rijden.
De wagen stuurt ook niet erg scherp en geeft me maar matige feedback. Je weet niet 100% wat de voorwielen juist doen. Het stuur is ook vrij indirect. Maar eens de wagen in de bocht is gezet, wordt die bocht wel behoorlijk strak genomen, al het voelt kunstmatig aan. Eerst dacht ik dat het de lane assist was die tussenbeide kwam Maar ik heb het bij alle snelle scherpere bochten. Je stuurt in, maar voelt weinig feedback om nauwkeurig je rij-lijn te rijden. Vrij abrupt, vanaf een bepaalde draaihoek precies, bijten de voorwielen zich dan vast in het asfalt om gedecideerd de bocht door te gaan en het initiële gevoel van "wow, ik ga die bocht precies te wijd of te scherp in" verandert dan in "ola, snedig met veel grip". Het feit dat de hybride accu in de TE ten opzichte van de concurrentie ook veel beter is verdeeld overheen de assen, draagt bij tot een evenwichtig rijgedrag. Enkel op de epoxy vloer van een ondergrondse parking kan je bij het snel uitrijden van de parkingplaats de wagen met de heupen laten zwieren 🤓, but that's it. Op snelheid zorgt hij nooit voor verrassingen.

Voorlopig geen last van trillingen of een scheeftrekkend stuur. Wel moet ik wennen aan de lane assitent. Soms rij ik wel eens andere "sportievere" rijlijnen en dat vindt de Volvo dan niet altijd een even goed idee waarop hij me dan tracht te corrigeren. Als je het stuur dan niet stevig genoeg vast hebt om te overrulen, dan leidt de auto je terug naar je veilige plek. Niets mis mee, het kan uit, maar ik laat het toch aan. Zeker op langere trajecten vind ik het een prima opvangnet voor wanneer je even bent afgeleid en het werkt redelijk goed en niet te bruusk naar mijn smaak. Ik verkies trouwens de iets zwaardere stuurbekrachtiging. Heb dat ingesteld in mijn Individual rij modus.

Ik heb als optie de gelamineerde ramen genomen wat waarschijnlijk bijdraagt aan een stil interieur, zeker in de TE die puur elektrisch zo zalig rustig zoeft, maar ik kan eigenlijk niet vergelijken met een V60 zonder, dus kan niet zeggen of het zijn geld waard is. Aansluitend op het stille interieur toch ook meegeven dat ik het open dak erg fijn vind, maar dat ik het in gezelschap boven de 70 km/u niet vaak laat open staan omwille van het lawaai. Tot 120 km/u (voor niet te lange ritten) is de kiepstand nog aanvaardbaar. En als het dak dicht is, vind ik dat het best nog wel wat windgeruis blijft veroorzaken. Ondervinden jullie dat ook? Ik heb voordien nooit met dergelijk dak gereden, misschien is dat normaal. Maar wel beetje jammer, omdat er langs de rijramen en spiegels niets van windgeruis te horen is. Misschien dat het daardoor opvalt.

Afbeelding

De hendel om de bestuurdersdeur te openen gaf bij mij telkens een harde krak en enige weerstand om de deur te openen. Tot er precies iets afbrak binnenin en toen was het gedaan met kraken en weerstand en nu sluit ze zonder probleem... vreemd. Bij de volgende onderhoudsbeurt vermelden. Voor de rest vind ik de afwerking erg goed. Als je die deur dicht gooit, dan gebeurt dat met een oerdegelijke doffe klank. Het komt zeer kwaliteitsvol over. Top.
Onlangs zag ik nu wel dat één van de koplampsproeiers wat was ingedrukt. Zou ik hem te grondig hebben gewassen? Ook te melden bij de volgende beurt.

Die automaat is best gemakkelijk. Gas geven en remmen. Maar het ten volle auto rijden is voor mij daarmee wel wat verloren gegaan, je rijdt precies wat minder bewust. Alles gaat vanzelf zonder er bij na te denken. Met als risico dat je u minder bewust bent van de snelheid die je rijdt omdat je geen versnelling moet inzetten. Dat was de reden dat ik nooit een bewust voor een automaat heb gekozen. Maar het is een groot comfort, zeker in stadsverkeer en de TE is niet anders te krijgen en het past ook perfect bij zijn karakter door die elektromotor natuurlijk.
Ik rij bijna voortdurend in stand B. Ik mis de motorrem van een manuele bak enorm en niet enkel in de bergen. Ook op onze drukke wegen vind ik dat erg handig om sneller tempo te verliezen bij gas lossen. De "dynamo" op de elektromotor geeft me het gevoel de wagen beter in de hand te kunnen houden. Plus het geeft aan de hybride accu misschien een extra kilometertje autonomie op een laadbeurt 😉

De elektrische zetels met geheugen functie zijn zo handig als je de wagen met een andere bestuurder deelt. Vrouwlief die rijdt er ook af en toe mee. Ieder zijn sleutel met profiel nu hè. En de zeteltjes gaan automatisch goed staan, alsook de spiegels en de favoriete zender. Misschien nog wat andere instellingen zoals rijhulpsystemen en zo? Nog niet gecheckt. Het was wel even zoeken om die profielen in te stellen. Even muggenziften: de zetels zouden al in hun positie kunnen gaan staan van zodra je de auto ontgrendeld. Nu doet hij dat pas van zodra je de bestuurdersdeur opent. Een mens heeft niet veel geduld meer tegenwoordig door al die dingen die ad hoc beschikbaar worden door de technologie. De zithouding in die ruime zetels is trouwens perfect af te stellen. Ik kan lekker laag zitten met een goede ondersteuning van de bovenbenen. Voor mij wel iets te brede wangen, die zouden smaller moeten kunnen ingesteld worden .

De radio is oké, niet wauw. Het is de standaard versie van de TE die een bescheiden upgrade is tgv de standaard versie van een niet TE. Alleszins beter dan de standaard radio in mijn vorige wagen. CarPlay is handig. Verder gebruik ik niet veel apps tot op heden. Waze af en toe. Ik moet wel eens bekijken hoe ik de Coyote app op het midden display actief kan krijgen.
De GPS is oké. Al is ook deze tuk op binnenwegen. Hij stuurt me gelukkig wel geen enkel-richting straten meer in zoals de vorige wel deed. En het real time verkeersnieuws is zus en zo. De ene keer klopt het, de andere keer stuurt de GPS me voor niets om. Handig dat de GPS ook op de bestuurdersdisplay komt. Je wordt op die manier minder lang afgeleid en het zoomt meer in en geeft daardoor wat meer detail. De head-up display heb ik niet. Weliswaar nog beter in het gezichtsveld dan. Is dat zijn geld waard?
De airco werkt prima. Koelen doen de meeste airco's wel goed, maar deze doet dat ook zonder vervelende luchtstromen te creëren. Achterin weet ik niet. Geen 3-zone airco in de TE. De kinderen heb ik nog niet horen klagen.

Het dashboard, sorry het "bestuurdersdisplay", is duidelijk leesbaar. Ik vind het aangenaam en rustgevend en je vindt alles goed terug na er even door gegaan te zijn. De lay-out van mijn bestuurdersdisplay staat in de Glass instelling. Vind ik de mooiste en duidelijkste.
Van de touch screen bediening van het midden display ben ik niet zo'n fan. Het leidt je af van de weg plus die vuile vingers... Ik probeer nu de stem commando's wat te leren en te gebruiken. Het ziet er wel mooi uit. Zo was ik in het begin bv. geen fan van de vorm van de verluchtingsmonden. Maar alles went. Ondertussen vind ik het zelfs mooi dat die verticale lijnen ervan in contrast staan met de horizontale lijnen van het dashboard.

De 360° camera view is handig bij het manoeuvreren wanneer je niet zeker bent. Maar ik gebruik het zeker niet alle dagen. De achteruit rij -camera en sensoren zijn vaak voldoende.
De kantelfunctie van de rechter zijspiegel die je kan instellen om stoeprandschade bij het parkeren te vermijden, heb ik terug uitgezet. Ik gebruik mijn zijspiegels om achterwaarts mijn oprit op te rijden en dan is het vervelend dat die telkens naar beneden gaat. Als ik langs een stoeprand moet parkeren, dan kantel ik hem wel even manueel of ik gebruik die 360° camera's. Zo heeft ieder eigen situaties waar hij mee te maken krijgen en zoekt ieder daarvoor de beste keuze. Daarom wel fijn dat de Volvo zoveel instelmogelijkheden toelaat. 👍

De werking van de adaptieve grootlichten is bizar om te zien. De lichtbundel past zich voortdurend aan om de weggebruikers in de omgeving niet te verblinden. Ik schakelde het grootlicht in het begin manueel soms toch uit omdat ik dacht dat het de andere weggebruikers zoud verblinden, ik vertrouwde het niet. Dan toch eens volhard en niemand flikkerde om te zeggen dat ik hem/haar hinderde. Op kleinere wegen is de werking ervan nog beter te zien.

De power van de T8... 💪die is zalig en verslavend. Je zit meteen op illegale snelheden. Met wat een gemak gaat ie door de versnellingen. Gevaarlijk voor het rijbewijs. En door de ondersteuning van de elektromotor is die power vanaf stilstand beschikbaar. Wat zeker welkom is. Het is een zwaar geval dat in gang moet getrokken worden. Het accelereren, voel je wel. maar toch gebeurt het vrij onopvallend. Veel auditieve sensaties zijn er niet echt. Voor mij is dat een minpuntje. Maar tegenwoordig heb je dat in de meeste nieuwe sportwagens zelfs niet meer door gebruik van verplichte partikelfilters. En misschien staat dat wat haaks op een hybride... Heico heeft een (dure) sportuitlaat ontwikkelt voor de TE, met actieve klepsturing. Klinkt goed op een T6. Maar opnieuw, op een T8 lijkt het me vreemd. Stel je voor dat je flink accelereert en je een toffe brom krijgt te horen om vervolgens op cruise snelheid te komen, over te gaan op elektrische aandrijving en dan in stilte te vervallen. Zal dan vnl. bedoeld zijn voor in de Polestar Enigineered rijmodus.
Die dubbele uitlaat maakt deel uit van de exterior styling kit, maar had ik liever wat discreter gezien qua kleur. Die valt nu wat uit de toon met de andere exterieur kleuren die ik heb; birch light en glossy black. De eindtips van de Polestar Engineered versie of van Heico zou een mooie oplossing zijn. Maar opnieuw duur. Ik las hier op het forum dat er ook werd gesproken van Plastidip...?
Ik dacht eerst dat het een hersenspinsel van mij was, maar ben er toch vrij zeker van; als de wagen in de Polestar Engineered rijmodus wordt gezet, dan klinkt de motor anders, iets beter. Al is de 4 cilinder niet echt een streling voor het oor. Maar de turbo compressor (of is het de supercharger?) die op de achtergrond begint te spoelen/fluiten rond de 3000 toeren vind ik dan wel leuk. Ik weet het, ik ben ne rare op dat vlak. Het zal nostalgie zijn. Het doet me denken aan de zilvergrijze 240 Turbo die mijn vader vroeger had en ook nadrukkelijker floot, waarschijnlijk ook door de beperktere geluidsisolatie van toen. Met het ronde metertje dat ik als kind richting rood zag gaan wanneer de turbodruk werd opgebouwd. Ik herinner me dat een collega van mijn vader eens meereed, de Turbo begon te fluiten en dat ze zei, “je moet opzij gaan, ik denk dat er een politiewagen aan komt” 😆 De onze zag er vrijwel identiek uit als die op volgend plaatje. De onze had wel geen achterste hoofdsteunen.

Afbeelding

Qua motor heeft de T8 twee gezichten: je kan hem heel rustig rijden en geruisloos cruisen of je kan doortrekken en genieten van de kracht. Je moet dan wel het verbruik er bij nemen. Maar daarna heb je dan weer een reden om de elektrische aandrijving volop te gebruiken om gemiddeld toch nog een ecologisch verantwoorde burger te zijn. Het klopt dus, dat een hybride 2 in 1 is.

En dan lees/zie je van die auto reviews waarin wordt gezanikt dat de Volvo geen launch control heeft, terwijl de concurrentie dat wel heeft 😮 WTF? Ik vraag mij af wie dat op zo'n type auto in godsnaam gebruikt? Aan het stoplicht staan rev'en om als eerste weg te zijn en 0,1 seconde sneller de 100 km/u aan te tikken? Ik geef toe dat ik het kinderlijk leuk vind wanneer het stoplicht op groen springt, om de bestuurder naast jouw in de achteruitkijkspiegel te zien verdwijnen. Maar ik vind het prima om zoiets vanuit stilstand met stationaire motor of zelfs stille motor te kunnen doen. Het heeft ergens een sleeper gehalte. Al begint men de hybrides wel te kennen.
En het is o zo fijn en geruststellend om opritten op te rijden en meteen aan de juiste snelheid te zitten om zonder problemen te kunnen invoegen. Erg vlot inhalen hoeft niet macho te zijn, op een doordachte manier kan dat soms veiliger zijn. De overgang van stroom op benzine vind ik zacht en soepel verlopen trouwens.
In de bergen rijdt de T8 van de ene haarspeld naar de andere omhoog met de vingers in de neus. Zalig. Soms iets minder voor de passagiers 🤢 Maar eerlijk, ik moet toegeven dat waar ik tussen de haarspeldbochten kan flitsen, ik ruimschoots verlies in de bochten. Ondanks de verdeling van de batterijen en een evenwichtig chassis tot gevolg, de wagen is gewoon zwaar en dat eist zijn tol in de bochten die gewoon iets moeizamer gaan.
Mijn conclusie: De T8 is geen sportieveling en dat mis ik een beetje, maar dat wordt gelukkig goedgemaakt door de kracht en souplesse waarmee het allemaal gebeurt.

In de Polestar Engineered rijmodus schakelt de wagen zoals ik het zelf zou doen. Iets later opschakelen, sneller terugschakelen bij gas lossen en hij blijft beter in het koppelrijke en alertere toerentalgebied hangen zodat je bij gas geven niet steeds een kickdown krijgt voorgeschoteld, zoals in de Hybrid rijmodus wel het geval is als je plots eens vol op het gaspedaal moet staan. Met op de koop toe best wat inertie van zowel het gaspedaal als automaat die niet erg snel reageert en dan meerdere versnellingen moet terugschakelen. Als ik in die Polestar Engineered rijmodus zit, gebruik ik om die redenen de schakelflippers niet zo vaak omdat het minder nodig is. In Hybrid gebeurt dat wel eens vaker om snel te kunnen anticiperen op verkeer wanneer dat bv. terug op gang komt en ik snel vermogen beschikbaar wil hebben. In de Alpen heb ik alleszins veel plezier beleefd aan de flippers. De pook eerst een duw opzij geven om manueel te kunnen schakelen, vind ik een actie te veel. Flippers gebruik je dan instinctiever en sneller. Maar ik geef toe dat het eerder een gadget is. 8 versnellingen die dicht op elkaar liggen, is soms wat veel om te volgen .

Vooral bij vertrek en in stadsverkeer vind ik het fijn om elektrisch te rijden. Het geheel werkt erg soepel en de 240 Nm koppel is voldoende om in dergelijke omgeving rond te rijden. Ik rij echter niet ecologisch genoeg om het 40 km elektrische rijbereik (of 45 km in de Pure rijmodus) te halen. Mijn elektrische rijbereik zakt meestal veel sneller weg dan de kilometers die ik heb gedaan. Ik weet het niet, maar denk dat ik niet verder zou komen dan 30 km. De batterij is 11,6 kWh groot, netto hou je er waarschijnlijk een bruikbare 10 kWh aan over. Dus rekening houdend met die capaciteit zou ik uitkomen op een verbruik van 33kWh/100km, wat niet weinig is ten opzichte van de concurrenten. De opgegeven 40 km rijbereik zou 25kWh/100 km betekenen. Het is en blijft een vrij zware auto. Maar het kost je een pak minder dan een liter benzine.
Ik laad hem altijd netjes op. Zowel op werk als thuis. Op het werk via de laadpaal is hij op 3 uur opgeladen. Voor een hybride accu van 12,6 kWh vind ik dat laden via een gewoon stopcontact nog acceptabel is, dan duurt het zo'n 5 uur. Dat zou 8 km rijbereik per uur laden betekenen om tot de 40 km te komen. Een hybride moet je nu eenmaal veel opladen, anders heeft het weinig zin. En zo kan m'n verbruik binnen de perken blijven. Bovendien als de hybride accu leeg is en hij verplicht puur op benzine moet rijden, rijdt hij niet zo aangenaam. Vooral tegen lagere snelheden. De automaat bezorgt dan meer schokken. Als je wel stroom voorradig hebt, vermoed ik dat de elektromotor met zijn ad hoc koppel die schokken opvangt en daardoor de auto soepeler doet rijden.
Het resterende benzine verbruik varieert enorm van traject tot traject en van de rijstijl. Ik kan ritjes aan 0l/100 km doen als ik rond de kerktoren naar de bakker rij, ik kan er van 2l/100km doen als ik naar de supermarkt ga met de airco aan, 6l/100km als ik naar het werk rij incl. autosnelweg, 10l/100 km als ik een lange afstandsreis met de dakkoffer er op doe en 14l/100km als ik naar mijn minnares rij 🤡

Afbeelding

Enkele weken terug met de Volvo richting de Alpen gereden. Met skikoffer er dus op en doorheen Duitsland. Die Autobahn kan ik niet gezapig doen, daar waar het mag (en kan) ontzie ik het rechterpedaal dan niet. Met een skikoffer heb ik geen 200km/u gedaan uiteraard, maar wel snelheden waarmee je hier je rijbewijs kwijt speelt. Volgeladen aan een afwisselend rustig en gezwind tempo naar ginds kwam ik dus uit op 10l/100km rond. Ik vond dat toch wel opmerkelijk goed voor een zwaar beladen wagen en 4 personen aan boord. Batterij was opgeladen thuis, niet opgeladen onderweg en uiteraard opgereden toen we bijna 1000km verder daar aankwamen. In het terug rijden opnieuw op de kop 10l/100km.
Als ik de berg afreed (uiteraard in stand B), dan was de batterij op die dikke 20’ durende rit volgens de boordcomputer terug aangespekt met zo’n 15 à 20 elektrische kilometers!
Wel onderweg verrast door het snel dalen van het rijbereik op benzine. Die houdt blijkbaar erg veel rekening met de allerlaatst gereden kilometers en gaat daar het toekomstig verbruik op berekenen. Vóór de vakantie had ik de wagen nog niet zo vaak volgetankt met "ouderwetse" benzine, want deed meestal kortere afstanden op stroom. Zo kwam het dat ik tijdens de terugrit “ineens” zonder benzine kwam te zitten en rijbereik nul kreeg te zien op het dashboard. Beetje gestrest naar het dichtstbijzijnde open tankstation gezocht en bleek dat ik met moeite 55l in de 60l grote tank kreeg. Ruime reserve dus waarmee ik nog zeker 50km verder had geraakt.

De Volvo on Call app is wel leuk en van deze tijd. Ik gebruik het vnl. om mijn elektrisch rijbereik wat in de gaten te houden.
Grappig zo'n app. Heb mijn vrouw zo eens opgebeld toen ze op stap was met de V60 omdat ik melding kreeg dat de wagen nog onvergrendeld geparkeerd stond: "Schat, maak de auto eens vast!" 😄
De auto met de timer voorverwarmen wanneer hij aan de stekker ligt ,is pure luxe. Al heb ik dat maar enkele keren in maart uitgeprobeerd toen ik hem nog maar pas had. Kan het trouwens ook omgekeerd; laten "voorkoelen"?

Zeer tevreden over de kleur. Die is absoluut niet wit en ook niet zilvergrijs. Gevarieerd bij verschillende lichtinvallen. Sportief en sereen tegelijk én het wordt blijkbaar niet te snel vuil. En het zou een kleur zijn waarmee je interieur iets minder snel opwarmt. Voor de kleur van zetels heb ik trouwens bewust niet voor zwart gekozen, ik verbrand mijn billen niet graag in de zomer (en het maakt het interieur naar mijn smaak iets te donker).

Ik heb een setje wasproducten aangeschaft, bedankt voor het advies tebee! 👍 Ik heb daar nooit veel geld aan gegeven. Maar met deftige producten is het onderhoud wel eenvoudiger ondervind ik. Ik heb de wagen nog niet erg vaak gewassen, maar het poetst zeer fijn.

Afbeelding

Ik hou erg van zilveren velgen, maar deze van het R-Design mogen er ook zeker zijn. Wat een zaligheid dat die langs de binnenkant zwart zijn en daardoor minder snel vuil ogen. Maar de velgen worden zeker niet overgeslagen tijdens de wasbeurt, ik heb er het gerief nu voor (al ben ik absoluut geen fanaat, ik rij er liever mee 🙂 ) Het interieur heb ik nog niet gedaan. Dat zou ik binnenkort eens doen en dan ineens wat foto's trekken en vragen wat jullie van de sportzetels in "Slate Grey Nappa leder/Open Grid textiel met Charcoal interieur en dakhemel" vinden.

De perfecte "stance" voor mij zou de R-design sportophanging van een niet-TE model zijn. Die liggen iets lager. En dat dan op 20” versie van de R-Design velgen die ik nu heb. 😎 Maar al bij al ben ik nu ook best tevreden met de 19”. Enkel voor mij nog iets te veel wheel gap in de wielkast , maar ik weet dat zoiets het comfort niet ten goede zou komen, plus kans op schade op onze slechte wegen. Plus heb een gezin, dus I can live with that.
Dat het niet lager moet, bewijst spijtig genoeg een nogal (onverwachte) avontuurlijke trip op onverharde weg in de bergen , waarbij de smalle bergweg van die inzinkingen had om het bergwater langs af te leiden. Soms moesten we zelfs pootje baden en doorheen het water rijden. Ik dus trots de wagen in "AWD" modus. Maar tot 2 keer toe was zo een inzinking te diep voor de lange en lage snuit van de V60. Met een geschraap tot gevolg ondanks ik op die plaatsen zo maximaal mogelijk schuin trachtte aan te snijden. Mijn hart bloedde. Bumper onderaan geschaafd en dat na nog geen 5.000 km op de teller 😢. Gelukkig wel niet zichtbaar, want onderaan de bumper. Misschien dat de exterieur styling kit de bumper wat lager doet uitkomen en dat niet heeft geholpen.

In een eerdere post liet ik weten dat ik overweeg om een set wintervelgen aan te schaffen. Tot op heden nog niet gedaan. Ik twijfel nog. Het moet dan sowieso een originele Volvo set zijn en dan is er niet zo heel veel keuze voor een V60 TE. Bij een bandenwissel verloopt de wissel dan wel veel vlotter en men moet niet steeds de banden van de velgen halen en balanceren. Het risico op ongewenste trillingen na een bandenwissel wordt daarmee kleiner. Uit nieuwsgierigheid: Wat doen jullie forumleden; bandenwissel op zelfde set velgen of aparte wintervelgen set?

Tenslotte nog vermelden dat ik tijdje terug via een brief van Volvo de melding heb gekregen dat mijn wagen wordt teruggeroepen om een controle op het AEB (automatische noodremsysteem) dat deel uitmaakt van het rijhulpsysteem IntelliSafe te laten doen. Dat zou door een softwareprobleem mogelijks niet werken. Als het AEB dat systeem is dat uw veiligheidsgordels aanspant als de wagen denkt dat je gaat crashen, dan kan ik zeggen dat de AEB op mijn wagen wel degelijk werkt. Neen, ik was niet aan het GSM'en achter het stuur, maar de kinderen achterin leidde me wel af in een rijdende file. Volgens Volvo zou ik aan mijn snelheid tegen mijn voorganger zijn aangereden, dus waarschuwde die met een alarmsignaal, remstoot en werden de gordels aangespannen. Verschieten. Maar moet alleszins die afspraak dringend eens maken. Betreft terugroepactie R29998.

Afbeelding

Afbeelding



Voilà, ik heb al mijn karakters van mijn forum account al lang opgebruikt, denk ik ... 🙄🤭😁


Ciao
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”