Zopas een nieuwe V60 T8 in gebruik genomen, en ik vroeg mij af of iemand weet hoe het verbruik in de trip computer (TA) wordt berekend.
Bij een vertrek in volledig elektrische modus zie ik dat er toch een verbruik in rekening wordt gebracht, zonder dat de benzine motor aan slaat. Als ik kijk bij het huidige verbruik dan zie ik wel 0.0l/100km verbruik staan, maar bij het gemiddelde verbruik staat er iets anders. Brengt hij op één of andere manier het elektrisch verbruik in kaart bij de gemiddelden of zit er iets mis?
V60 T8 - verbruik trip computer
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Volgens mij wordt de brandstof voor de verwarmingskachel ook meegerekend. De range voor benzine loopt ook heel langzaam terug als lang op elektrisch rijdt.
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Dat valt bij normaal gebruik nog wel mee. Deze winter naar de sneeuw geweest met skikoffer op het dak. Gemiddeld ongeveer 9,0 l/ 100km. Niet elektrisch geladen. En max 140 km/uur ivm de pilot assist.
Na 35000 km nu gem 5,9 l/ 100 km
Na 35000 km nu gem 5,9 l/ 100 km
- cierske
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 01:33
De t6 twin engine hier met ongeveer 3000km op de teller, in 3 weken tijd. Dagelijks laden en regelmatig ritten van 200 - 300 km. Nu gemiddeld 7,3 liter verbruik.
Volvo V60 D4 MY 2013 ocean race, electric silver, offblack leder, motion + convenience pack, premium audio, verwarmde zetels vooraan, sportieve uitlaatpijp
Volvo V50 2.0D powershift, kinetic, bussiness edition
Volvo C30 2.0D momentum
Volvo V50 2.0D powershift, kinetic, bussiness edition
Volvo C30 2.0D momentum
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik rij met de XC90 T8 gemiddeld (over 25000 km) 6,7 l/100 km. Dat is het gemiddelde over alle ritten, dus over korte 100% elektrisch en lange ritten heen gemeten. Weliswaar meestal in Hybrid mode (althans “Individual “ wat bij mij op Hybrid is gebaseerd met de luchtvering in de lage stand), maar ook soms op Constant AWD en een enkele keer Polestar Engineered. Dat zit allemaal in het gemiddelde verwerkt. Ik rij wel anticiperend maar rij zeker ook niet traag, hou me meestal aan de snelheid en bijna altijd op de ACC en Pilot Assist. In mijn vorige auto (XC60 met dezelfde brandstofmotor 2 liter T6) lag het gebruik met dezelfde rijstijl op bijna 10l/100 km. Hybride helpt dus echt in de portemonnee, zeker als je zelf stroom opwekt.
Maar met een lagere auto en beter gestroomlijnde auto dan de XC90 moet nog zuiniger gemakkelijk kunnen zonder jezelf al te veel geweld aan te doen.
C40 Ultimate Twin
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35
Door de storm de wagen niet kunnen zetten op de plaats voor op te laden en dus grotendeels volledig op benzine moeten rijden en dan kom ik voor een gemengd stuk, ttz autosnelweg en kleinere wegen met verkeerslichten, aan een verbruik van 8,3l.
Dat strookt ongeveer met mga1600. Men moet rekenen op 2l extra benzine tov de hybride.
Dus concreet of je hebt een verbruik van 6l + elektriciteit of 8l enkel benzine zonder elektriciteit.
Als ik dan kijk naar korte stukjes die zelfde dag zit je toch ruim boven de 10l en dan nog zacht gereden en zones 30km...