V60 T6 Twin Engine (MY2020) ervaringen na 3 mnd

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Ik had het in een ander topic al aangegeven, ook hier is in december een nieuwe V60 T6 Twin Engine Inscription Line 'full option' binnengerold. Bijna 3 maanden zijn sindsdien verstreken, dus tijd om een eerste balans op te maken.

Over het geheel genomen ben ik best tevreden. De auto rijdt lekker (geen trilling of vreemde geluiden - maar misschien ben ik daar minder gevoelig voor) en met de meeste functies ben ik wel tevreden. Er zijn wel een paar dingen waarvan ik me afvraag of ik de enige ben die ze zo ervaart. Sommige dingen zullen MY specifiek zijn, maar ik vrees dat het meeste ook in eerdere model jaren zit...

1) Heeft iemand ooit echt lol gehad van de automatische parkeerfunctie? Mijn ervaring is dat de plekken waar het voor werkt, de plekken zijn waar ik 'm met ogen dicht inzet. En waar ik zou willen dat het werkt, daar doet 'ie het niet. Meest in het oog springende voorbeeld was gisteravond bij uitparkeren: het ene moment deed ie het niet, want "objecten te dichtbij" en na een beetje voor- of achteruit rollen (beide geprobeerd) lukte het ook niet, maar nu vanwege "vrije uittocht"... Tsja.

2) Snapt iemand die klok die aan moet geven wanneer je elektrisch rijdt en wanneer brandstofaangedreven? Het idee is dat de buitenring het vermogen omklap moment aangeeft: heeft de auto meer vermogen nodig dan gaat ie over op brandstof, bij minder dan kan ie schakelen naar elektrisch. Maar schakelt de auto naar brandstof, dan zakt gelijk het omklap moment in. Alsof er een soort schaling in zit... En bij het terugwinnen zit er onderin een stukje met oranje streepjes... Alsof je iets kan doen om te voorkomen dat je daar komt. Of juist om er te komen. Als bonus...?

3) Ik heb best ruzie met het aanraakscherm. Zo intuitief als de telefoon of tablet aanvoelt, zo'n moeite heeft dit scherm om te herkennen of ik wil schuiven, tikken of zoomen. En niet alleen moeite, maar het is ook nogal willekeurig. Wat het ene moment gezien wordt als tikken, is het andere moment schuiven...

4) Voor zover ik heb kunnen zien heeft de Twin Engine geen mistvoorlampen/bochtverlichting (zo staat het in de manual). Maar ik heb er wel een knopje voor op de linker stuurwielhendel... nou dacht ik altijd dat Volvo's geen overbodige knopjes hadden. Maar deze doet toch echt niets... Is dat een fabrieksfoutje, een voorbereiding op een mogelijke uitbreiding mijnerzijds of normaal?

5) De user interface van de middenconsole - oh my, wat zou ik daar graag verandering in aanbrengen. Bijvoorbeeld om veel gebruikte functieknoppen altijd beschibkaar te maken. Of om de indeling van het scherm efficienter te maken. Of om het kaartbeeld van de native navigatie beter te laten passen bij het rijden (bijvoorbeeld langzaam inzoomen als je dichterbij je bestemming bent).

Het is allemaal natuurlijk niet de wereld, maar sommige dingen verbazen me wel. Maar dan lees ik de ervaringen van sommigen en dan denk ik: het valt best mee...

Overigens las ik hier over modificaties (bijvoorbeeld het laadklepje) en Volvo is niet scheutig met informatie daarover, maar is die informatie wel ergens? Niet alleen fysieke modificaties, maar ook software updates die niet via internet worden binnengehaald...

-F-
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Mijn korte feedback.
1) heb die optie op een andere wagen. Eén keer gebruikt en nooit meer dus niet op de V60 genomen en dat geld in iets anders gestoken
2) Niet echt duidelijk wat je bedoelt. Lijkt mij vrij duidelijk bij mij. Blauw bij elektrisch en als je te hard stampt dan schakelt hij naar benzine. Als je remt gaat die recupereren en kom je onder de cirkel...
3) Alles lukt perfect behalve bij Waze als je de routes opvraagt om eventueel een alternatief te hebben en je wil dan degene aanduiden die je meest bevalt, scrolt die regelmatig naar beneden. Lijkt alsof je niet moet duwen maar vinger er net voor houden. Dat werkt stukken beter op de Seat bijvoorbeeld.
4) Wellicht standaard identiek als de andere wagens V60? Ook geen mistlichten vooraan maar wel bochtverlichting en dat werkt wel perfect!
5) Ja absoluut! Maar ik gebruik de Volvo kaart niet en altijd Waze dan heb ik half scherm (ondertussen gewoon) en erboven de kaart maar ik merk nu dat sinds de laatste update deze meldt dat navigatie via Waze gaat. Zonde want ervoor kon ik beiden hebben en dan zag ik in midden op scherm tussen wijzers de te volgen weg en op Waze. Eronder de radio en dan nog iets. Daar zou ik inderdaad graag een paar extra toetsen willen. Vooral de optie benzine/elektrisch want nu is het constant swipen, aanpassen, terug swipen en dan weer hetzelfde ... best vervelend!
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Voodoo077 schreef: 05.03.2020 - 09:44 2) Niet echt duidelijk wat je bedoelt. Lijkt mij vrij duidelijk bij mij. Blauw bij elektrisch en als je te hard stampt dan schakelt hij naar benzine. Als je remt gaat die recupereren en kom je onder de cirkel...
Ik bedoel het volgende: je ziet op die klok (volgens mij) hoeveel vermogen je vraagt. In elektrische modus staat er dan ergens in het linkerdeel een pijltje en als de vraag boven dat pijltje komt dan ga je naar elektrisch. Ik zou verwachten dat dat pijltje afhankelijk is van de accu-capaciteit van dat moment (en dus langzaam zakt). Maar dat pijltje heeft een heel eigen leven en lijkt van meer dingen afhankelijk. Snap ik niet. Evenmin waarom dat pijltje wegvalt als de brandstof motor inschakelt - zakt het gevraagde vermogen weer dan zou je immers terugschakelen verwachten... Bij het remmen: ja als je onder de 0 duikt dan recupereer je, maar waarom zijn de laatste streepjes een andere kleur? Is dat bonus recuperatie?
3) Alles lukt perfect behalve bij Waze als je de routes opvraagt om eventueel een alternatief te hebben en je wil dan degene aanduiden die je meest bevalt, scrolt die regelmatig naar beneden. Lijkt alsof je niet moet duwen maar vinger er net voor houden. Dat werkt stukken beter op de Seat bijvoorbeeld.
Ik heb het ook in Google Podcast en de telefoonlijst. En aangezien Android Auto vrij rap concludeert dat je te lang met het scherm bezig bent en dan een pauze inlast is dat mega irritant.... Er boven hangen lijkt idd iets beter te werken, maar ik zit te ver van het scherm omdat goed te doen. Iets met armlengte en zo.
5) Ja absoluut! Maar ik gebruik de Volvo kaart niet en altijd Waze dan heb ik half scherm (ondertussen gewoon) en erboven de kaart maar ik merk nu dat sinds de laatste update deze meldt dat navigatie via Waze gaat. Zonde want ervoor kon ik beiden hebben en dan zag ik in midden op scherm tussen wijzers de te volgen weg en op Waze. Eronder de radio en dan nog iets. Daar zou ik inderdaad graag een paar extra toetsen willen. Vooral de optie benzine/elektrisch want nu is het constant swipen, aanpassen, terug swipen en dan weer hetzelfde ... best vervelend!
Dat 'navigatie in android auto' was bij mij altijd al. Echt... dat scherm is gewoon zonde. Maar ja... hack het maar eens...
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”