V60 T4/B4 ervaring (of MB C-klasse diesel)

Plaats reactie
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Ivm keuze voor een nieuwe lease-auto wilde ik deze vragen eens delen, ervaring(en) van anderen is altijd goed. Afgelopen 4 jaar een C-klasse (200pk) diesel gereden, daarvoor 3 jaar een V60PIH. Beide overigens super tevreden over geweest. De keuze voor de nieuwe gaat weer een van deze beide worden (alhoewel nu 160pk diesel bij C-klasse), waarbij Volvo in de tussentijd geen diesels meer maakt. In beide gevallen is het vermogen in ieder geval lager dan mijn vorige auto's. Als het de V60 wordt - en daar neig ik sterk naar - dan is het de B4 mild hybrid en die kan ik eigenlijk nog nergens proefrijden. Waar ik over twijfel is hoe de V60B4 is bij snelheden boven 120km, omdat ik veel in Duitsland onderweg ben. We hebben het niet over 200+ ervaring en dat hij begrensd is op 180 vind ik geen probleem, maar ik zal regelmatig ergens tussen 120~160 rijden (en af en toe tussen 160~180) en een 200pk diesel rijdt dan geweldig.
Daarnaast, toen ik van V60 naar C ging, was mijn ervaring dat de C betere wegligging heeft bij hogere snelheden (sorry, maar zeg het toch maar op dit Volvo forum). Over de V60 wegligging geen klagen, maar een verschil met de C merkte ik wel.
Maar hoe vergelijk je een 160pk diesel met een 195pk, mild hybrid benzine zonder testrit? Denk niet dat er al mensen in een B4 rijden, maar wie heeft er ervaring met een T4 en rijdt veel in Duitsland? Niet eenvoudig te beantwoorden, realiseer ik me, maar ik heb wel een T4 in NL test gereden. Hij maakt meer toeren en herrie (logisch) dan mij huidige auto, maar ik vraag me af hoe dit is boven 120kmh (niet kunnen proberen). Is dit een prettige auto voor lange afstanden tussen 120~160km? In T4 merk je het turbogat toch wel duidelijk als je gas geeft (tot 100kmh), maar hoe is dit bij optrekken van 120 naar 160 (wat je vaak doet als je van midden naar links wisselt op snelweg in Duitsland)?
Heeft er toevallig ook iemand ervaring met een C-klasse en hoe vering en comfort (van onderstel en wegligging) zijn t.o.v. de nieuwe generatie V60?
Alle inputs zijn welkom, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..ik heb weliswaar een T5 (en heb geen Mercedes ervaring), maar ik kan je zeggen dat de wegligging rechtuit en de bochtvastheid (helt vrijwel niet over b.v.) heel goed zijn. Ook vind ik de wagen bij 150 km/u (in Duitsland) nog aangenaam stil. Je hoort de motor alleen duidelijk bij accelereren, maar bij constante snelheid is 'ie opvallend stil. Bovenstaande zeker in vergelijk met de oude S60 (ondanks dat deze de beroemde 5-cylinder had).
Ik denk dat de B niets doet t.o.v. de T bij constant kruisen.

Ik kan je met gerust hart de V60 aanbevelen!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ik ben van een V70 D4 (181 pk) naar een V90 T4 (190 pk) gegaan. Ik had wel zo mijn twijfels hoe dat uit zou pakken, niet zo zeer qua pk’s maar vooral qua Nm. Want die gingen terug van 400 naar 300. En dat merkte je wel. Niet dat je tekort kwam maar als je die 400 gewend bent.... De D3 9150 pk/320 Nm) trok, in ieder geval gevoelsmatig, tot zo’n 130/140 beter door (maar had ook kortere overbrengingen dan de D4). Enfin Polestar erop laten zetten (210 pk/360Nm en een bak die veel alerter is) en nu zul je me niet meer horen. Ook bij 150 trekt het nog als een tierelier. Absoluut geen spijt en geen twjifel meer. Maar daar was, voor mij althans, wel de polestar-tuning voor nodig. En momenteel wordt nog niet aangegeven dat die beschikbaar is voor de B4...
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Dank voor jullie reacties. En meeste is eigenlijk positief, zoals de wegligging en waarschijnlijk niet al te veel herrie boven 120kmh. En wat betreft de Nm: daar kwam inderdaad een deel van mijn twijfel vandaan, maar t.o.v. de 500Nm die ik nu heb is eigenlijk alles een stap terug dus daar heb ik me op ingesteld. Ik denk/hoop dat die 40Nm die het mild-hybrid systeem levert best een verschil zijn tov een T4, met name omdat ze linear zijn en meteen voorhanden. We zullen het gaan zien, want heb besloten voor de V60B4 te kiezen. Nu alleen nog hele tijd wachten tot ik het kan ervaren, contract duurt nog even.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hij is stiller en smoother dan 'n T4, we hebben al 'n paar B5en afgeleverd, echt prettiger dan een T5
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Zijn er al wagens met het mild hybride systeem waar in proef gereden kan worden (voorkeur B5)?
De lokale dealer heeft geen wagen met B5 motor om in proef te rijden en geeft aan dat dit voorlopig ook niet kan!
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Xc60 B5 rijdt al 'n maand of 3
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Ja dacht ik ook maar hij kan er waarschijnlijk niet aankomen?
MY21 V60 CC B5 AWD
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Zijn er misschien dealers op dit forum die een xc60 met B5 kunnen regelen voor een proefrit (in de buurt van Rotterdam)😇.
MY21 V60 CC B5 AWD
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Ik rij trouwens al jaren met een V60 T4 en hiermee kan je in Duitsland prima mee meekomen ook met vol beladen wagen en dakkoffer! Dit is wel het vorige model dus iets minder zwaar.
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo beesd moet 'n demo hebben
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Persoonlijk verwacht ik dat zo'n B5 op een gelijksoortige manier als een T6 of T8 de motor bak combinatie soepeler maakt waarbij de B5 als voordeel heeft dat er een hele bult minder gewicht mee hoeft als met een T6 / T8 heb er nog niet in gereden maar zal dat bij gelegenheid zeker doen.
Gebruikersavatar
PatrickOceanRace
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 29.06.2014 - 08:43

Ik heb ook wat C-klasse ervaring echter dat was een C350E. Als ik de huidige S60 daarmee vergelijk dan is die stabieler op hogere snelheid en minder onrustig bij vol accelereren ook > 200 km/h. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het accupakket op de achteras de wegligging de C absoluut geen goed deed. Vergelijk ik het veercomfort van de S60 met de C dan is de laatste beduidend comfortabeler sportonderstel vs. luchtvering.
Ik zou je wel 2 tips mee willen geven. 1. de Polestar upgrade te nemen daar schakelt de automaat beduidend comfortabeler van want op automaatvlak is Mercedes een stukje verder dan Volvo. De 2e is overweeg een sportonderstel voor de V60 of R-Design. De auto is daarmee niet oncomfortabel maar ligt aanmerkelijk strakker op de weg en wat met name op hogere snelheid veel prettiger weggedrag oplevert. Mijn vorige S90 met standaard onderstel was een stuk minder prettig om mee te rijden omdat die op hogere snelheden echt wat zoekerig werd. Ik rijd 20% van mijn kilometers in Duitsland en daarme is stabiliteit en performance op hogere snelheid echt belangrijk. Voor mij zou de begrenzing op 180 wel echt een ding zijn. Succes met je keuze!
MY20 S60 T5 Polestar R-Design, Bursting Blue
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

S90 is weer een stuk "weker' dan een S/V60, is mijn ervaring toen ik proefrit met S90 maakte, meer een beetje Amerikaans comfortabel. Helde ook meer over dan mijn V60 (standaard onderstel).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Bedankt voor de extra reacties. Zoals geschreven is de keuze de V60B geworden, maar ervaringen kan ik pas over 5 maanden geven, zal tegen die tijd nog feedback delen in deze post. Comfort en wegligging ben ik benieuwd naar, is moeilijk op voorhand in te schatten. De motor zal gewoon wennen worden want ik denk niet dat er nog veel vergelijkbaars ooit gaat komen aan de mijn huidige C300h diesel (in vergelijkbare prijscategorie bedoel ik). Ik heb het nog eens opgezocht om de cijfers te vergelijken (het is immers ook een mild hybrid), het is een bi-turbo 155 kW/204 pk/500nm + 20 kW/90 Nm electro. Daarmee haal ik (gemiddeld over 3.5 jaar) 5.5l/100km, en daarin zitten flinke stukken op snelheid in Duitsland. Het klinkt tegenstrijdig bij zo'n sterke motor, maar zelfs met de uitstoot scoort hij daarmee in verhouding goed. De 180kmh grens is een keuze, volgend jaar kan ik laten weten of dat een aanrader is :-)
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

Goede keuze!
Komende van een Passat met dikke diesel, kan ik zeggen dat met T4 en Polestar, ik in Duitsland op de autobahn niks tekort kom. Gaat erg rap, alleen de automaat in dynamic / Polestar mode is onrustig. Comfort werkt gewoon het beste dan.
Het meeste wennen is het verbruik ten opzichte van een diesel, bij stevig rijden op de autobahn 180 kruissnelheid soms voor de kick iets harder, sta je wel iedere 400 km bij de pomp.
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

@ Roadrunner79 : Elke 400km bij de pomp? En dat met een tank van - ik meen - 60 liter. Dat klinkt niet of ik gemiddeld 8l/100km ga halen :-) Misschien m'n keuze toch noch maar eens overwegen. Was trouwens ook beter geweest als ik niet begonnen was te lezen in dat andere topic met alle rijders die trillingen ervaren met deze auto. Komt in mijn topic niet echt naar voren, maar het lijken toch niet echt uitzonderen met al de reacties die ik daar lees.
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

Iedereen moet een keuze maken waarbij hij zich goed voelt.
Ik heb geen spijt van mijn V60, maar heb ook last van trilling tussen de 115-140 als ik er op zit te letten. Echter 90% van de tijd rijd je gewoon en ben je bezig met verkeer, luister je muziek/radio of ben je aan je aan het bellen.
Ik geniet van mijn auto, glimlach als ik hem zie staan. Het is een mooie wagen om te zien, zowel binnen als buiten. Los van de trilling zorgt de auto bijna voor je, met goede stoelen, soepele motor-automaat, goed geluid (ik heb de HarmanKardon upgrade) en in de winter een heerlijke (stand)verwarming.

Het verbruik bij iedere benzine auto is nu eenmaal veel hoger bij belasting dan bij een diesel. Bij een kruissnelheid, vandaag nog gedaan, ligt het verbruik tussen de 12-15 liter per 100 km. Als je iets minder risico avers bent als ik, moet 450-500 misschien ook lukken. Soms is de afstand tussen twee Tankstelle echter wel groot. Zelf had ik liever de D4 gehad, maar vanuit milieu hebben wij als bedrijf de diesels in de ban gedaan.
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”