V60 B3 of B4 Mild Hybrid?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

OGA244 schreef: 03.05.2021 - 08:49
Mickyman schreef: 02.05.2021 - 21:34
OGA244 schreef: 30.04.2021 - 10:03 Loeien is 6000toeren
Nee, loeien is onnodig veel lawaai maken, niet in het ideale gebied om vervolgens weigeren over te schakelen totdat de max toeren bereikt zijn en dat dat hij zonder dat je vol gas geeft.

Het is gewoon een dikke vette loeiert, PUNT
ligt toch echt aan je eigen rijstijl..
Nee, want die is niet verandert, de auto wel ;)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En het lukt je niet om daar mee om te gaan? Nieuwe auto's veranderen onder druk van wltp en uitstoot eisen.
Vind zelf 'n B4 een zuinige top machine..
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

De enige "normale" rijmodus is Eco. Dan schakelt het redelijk lekker rustig, van onderuit het koppel gebruiken en niet meteen zenuwachtig terugschakelen en in de toeren schieten als je de pedaal een klein beetje verder drukt. Ook met ACC veel fijner. Jammer dat je die modus niet vast kunt zetten en telkens bij starten moet selecteren (al dan niet in de individual setup).
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

OGA244 schreef: 03.05.2021 - 20:14 En het lukt je niet om daar mee om te gaan? Nieuwe auto's veranderen onder druk van wltp en uitstoot eisen.
Vind zelf 'n B4 een zuinige top machine..
Jawel, zoals J33bee schrijft, de eco modus, maar daar wil ik helemaal niet in rijden, ik snap ook wel dat een Volvo diehard dit allemaal geen probleem vindt, maar ik en een aantal anderen overstappers vinden het wel onprettig.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Ik heb vandaag 2x 1.5uur gereden op Indivual Setting die ik op de vorige pagina heb gepost. Mix van snelweg, 2-baans autoweg en binnendoor.
Conclusie: eco motorstand rijdt beter dan Normaal.
En met het uitzetten van de andere eco-settings heb ik er ook verder geen last van. Alleen het coasten is ruk. Er hoort gewoon altijd “spanning” op de aandrijflijn te staan.
Normaal heb je er geen last van, maar het voelt niet goed.
Toch laat ik de settings voorlopig zo staan. Het beter gebruiken van het koppel bevalt mij wel.
Wel een raadsel waarom ze eco niet inzetten voor de wltp en dan Normal om normaal te rijden.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

@Daniel1975 alles wat je beschrijft is herkenbaar voor mij. Zoals hierboven ook aangehaald, is het gewoonweg jammer dat die Eco stand voor de motor niet vast te zetten valt, of om te zetten is naar Comfort icm afremmen op de motor. Dat WLTP geneuzel is helaas degene die letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooit... Het is gewoon raar, dat meer toeren een gunstigere meting oplevert zo lijkt, waardoor Comfort zo maf afgeregeld is.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

J33Bee schreef: 04.05.2021 - 21:51 @Daniel1975 alles wat je beschrijft is herkenbaar voor mij. Zoals hierboven ook aangehaald, is het gewoonweg jammer dat die Eco stand voor de motor niet vast te zetten valt, of om te zetten is naar Comfort icm afremmen op de motor. Dat WLTP geneuzel is helaas degene die letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooit... Het is gewoon raar, dat meer toeren een gunstigere meting oplevert zo lijkt, waardoor Comfort zo maf afgeregeld is.
Dat laatste is wellicht omdat je dan meer voordeel van de elektromotor hebt? of is dat vreemd gedacht? ik heb bij indivial ook alles op "sportief" staan behalve de motorstand.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Die electro motor zou toch juist bij lage toeren beste moeten werken?
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Daniel1975 schreef: 05.05.2021 - 19:00 Die electro motor zou toch juist bij lage toeren beste moeten werken?
Eens, maar het hele verhaal wat sommigen hierboven ophangen klopt niet, heb er vandaag bijna 800km over kunnen nadenken, als dat joelen en in de toeren gaan is voor WLTP, dan slaat het nergens op volgens mij, juist omdat de Eco stand dit niet doet en juist die zorgt voor de meeste efficiëntie toch?

Ik heb vandaag in DE eens weer ouderwets lopen trappen naar Hamburg en terug zo goed als de hele weg op de snelheidsbegrenzer gereden, vervelend om steeds voorbij gevlamd te worden, dat ken ik niet vanuit het verleden, maar goed, uiteraard regelmatig afremmen naar 120 en weer vol optrekken,
er was nauwelijks verkeer op de linkerbaan dus een mooie gelegenheid.
Ik heb de standen goed uitgeprobeerd en ook als je wilt trappen is echt de Eco stand van de aandrijflijn verreweg het prettigste, alhoewel ik wel het idee heb dat hij dan wat trager is.
Ik heb ongeveer 1 op 10 gereden, minder zuinig redt je dus bijna niet op de Duitse autobaan, dat verschil met mijn gewone verbruik (8,7 na 10k km) is dan verwonderlijk klein vind ik, oké vandaag was alleen snelweg bijna.

Ik rij dus nu waarschijnlijk altijd in de Persoonlijke stand met alles sportief behalve de aandrijflijn.

Moet wel zeggen dat ik heerlijk gereden heb, elke km was een genot, de stoel zit voor mij echt fantastisch, ik hoef me niet te verplaatsen tijdens het rijden, de auto is enorm stil bij hoge snelheid, remt zonder trillen af (een verademing, want de Passat kreeg elke 10-30k km nieuwe schijven omdat ze WEER krom waren, net zo lang tot de garantie verlopen was) rijdt sowieso ook 100% zonder trillingen die je hier voorbij ziet komen, optrekken gaat echt vlot in een keer tot 184 en dan schakelt hij 2x door en voelt het of de auto afremt, jammer dat de PA niet werkt boven de 137 km/h en dat de cruis maar tot 180 gaat, zodat je voor de laatste 5km/h je voet moet gebruiken.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

NielsPHEV schreef: 21.04.2021 - 09:04 Ik heb een paar keer een kortere afstanden gereden in een B4 en B5 en rijdt zelf meestal een T8 of T5 wat mij opviel is dat de B 4/5 voor mijn gevoel wat als elastiek aan het gas hangt en een gevoelsmatig wat vertraagde respons kent, is dat iets wat jullie herkennen en went dat gemakkelijk ? Voor wat betreft gebruik, met een V90T8 haal ik op grote afstanden met 120 kmh op de snelweg makkelijk 7,5 l/ 100 km met lege accu's, de auto is dan een beetje een mild hybrid. Dat een V60/90 B3/4 rond de 7 uit moet kunnen komen ben ik van overtuigd.
Gisteren in een s60 b3 gereden en ik had precies het zelfde gevoel. De motor hangt niet aan het 'gaspedaal' en alles lijkt vertraagd. Mogelijk mis ik het koppel van my 5cyl d3 motor maar dit is toch wel heel anders. Helaas zijn er in de buurt bijna geen b4 modellen ter beschikking om te proberen. Tevens proefgereden in een bmw 320i en daar had ik dat gevoel totaal niet bij...
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Ik rij sinds een paar dagen in mijn (nieuwe) B4. Vandaag een rit van 340 km gemaakt (voornamelijk snelweg) met vrijwel continu de ACC er op. Mijn ervaring is dat het hernemen van de snelheid steeds heel soepel verloopt, zonder terugschakelen. Het heeft een relaxed rijgedrag tot gevolg. Mijn vrouw - die in voorgaande auto's nooit de ACC heeft gebruikt - vindt het in de B4 juist wel prettig. Alleen als de snelheid ver terugvalt, bijvoorbeeld van 110 naar 70 km/u, dan schakelt de bak terug en begint vervolgens rustig te versnellen. Geloei wordt het niet, dat gebeurt alleen als ik zelf het gaspedaal flink intrap..... Het verbruik vandaag was 6,2 liter/100km. Niet bijzonder zuinig, maar acceptabel.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

jhcd schreef: 24.05.2021 - 21:24 Ik rij sinds een paar dagen in mijn (nieuwe) B4.
Ik zie dat je in je eerste bericht ook hebt proefgereden in de b3? was het verschil merkbaar (qua gas response?)
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

olson schreef: 24.05.2021 - 22:33
jhcd schreef: 24.05.2021 - 21:24 Ik rij sinds een paar dagen in mijn (nieuwe) B4.
Ik zie dat je in je eerste bericht ook hebt proefgereden in de b3? was het verschil merkbaar (qua gas response?)
Ik heb eerlijk gezegd geen verschil kunnen merken.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”