V60 B3 of B4 Mild Hybrid?
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.09.2020 - 20:43
Goedemiddag, mijn interesse gaat ook uit naar de Volvo V60 momentum Aventage en wel de B3. Deze is zakelijk gezien heel interessant. Het enige wat ik mij afvraag is het volgende: Het is een tamelijk zware auto en ik wil hem ook gaan gebruiken om een caravan te trekken. Nu geven ze in de specificaties aan dat deze auto 1800 kg geremd mag trekken, maar is dat niet wat heel optimistisch gesteld? Nu is de caravan die ik er achter wil hangen incl. belading max 1500 kg dus er is ruimte, maar dan nog. Is de B3 sterk genoeg als trekauto?
- VincentH6
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
- Locatie: NH
Kijk eens op https://caravantrekker.nl/ Daar kun je een berekening laten maken voor je auto/caravan combinatie. En voor een paar euro een uitgebreid rapport. Het is een theoretisch verhaal maar denk wel dat het een indicatie geeft.
Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Hoe ga je normaliter te werk, omdat je dit in twijfel trekt? Zo'n B3 heeft meer dan 150 PK. In het VAG kamp werken ze met de 1.5 TSI die ook 1800 kg mag trekken maar een kleine 30 paardjes mist en ook nog eens ruim 50 Nm minder doet.. Kijkende naar een Tiguan met een gewicht van 1500+ kg zit dat echt wel snorBob123 schreef: ↑11.09.2020 - 11:11 Goedemiddag, mijn interesse gaat ook uit naar de Volvo V60 momentum Aventage en wel de B3. Deze is zakelijk gezien heel interessant. Het enige wat ik mij afvraag is het volgende: Het is een tamelijk zware auto en ik wil hem ook gaan gebruiken om een caravan te trekken. Nu geven ze in de specificaties aan dat deze auto 1800 kg geremd mag trekken, maar is dat niet wat heel optimistisch gesteld? Nu is de caravan die ik er achter wil hangen incl. belading max 1500 kg dus er is ruimte, maar dan nog. Is de B3 sterk genoeg als trekauto?
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Bedenk dat:
-- een karretje zand op zaterdag van 1800 totaal van tuincentrum naar je tuin,
heel wat anders is dan
-- een caravan over bergpassen en door weer en wind.......
Belangrijker vind ik de gewichtsverhouding tussen volle trekker en volle (vooral) caravan.
Is de B3 sterk genoeg, vraag je?
Vroeger deden we het met véél minder, met hetzelfde caravangewicht.
dus er is ruimte, maar dan nog, schreef je:
grofweg 2200 <> 1500
wat let je?
Gaan!
-- een karretje zand op zaterdag van 1800 totaal van tuincentrum naar je tuin,
heel wat anders is dan
-- een caravan over bergpassen en door weer en wind.......
Belangrijker vind ik de gewichtsverhouding tussen volle trekker en volle (vooral) caravan.
Is de B3 sterk genoeg, vraag je?
Vroeger deden we het met véél minder, met hetzelfde caravangewicht.
dus er is ruimte, maar dan nog, schreef je:
grofweg 2200 <> 1500
wat let je?
Gaan!
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.09.2020 - 20:43
Allereerst dank jullie wel voor de reacties!mees schreef: ↑11.09.2020 - 12:07 Bedenk dat:
-- een karretje zand op zaterdag van 1800 totaal van tuincentrum naar je tuin,
heel wat anders is dan
-- een caravan over bergpassen en door weer en wind.......
Belangrijker vind ik de gewichtsverhouding tussen volle trekker en volle (vooral) caravan.
Is de B3 sterk genoeg, vraag je?
Vroeger deden we het met véél minder, met hetzelfde caravangewicht.
dus er is ruimte, maar dan nog, schreef je:
grofweg 2200 <> 1500
wat let je?
Gaan!
Ik ga idd niet met zand rijden hahahaha. Waar ik niet op zit te wachten is dat wanneer je idd een berg omhoog rijdt, dan van ca. 100 km p/u terugvalt naar 60, m.a.g dat je dan weer wordt ingehaald door een vrachtwagen die je net met enige moeite ingehaald hebt. Traumatische ervaring uit het verleden
Ik zou het plezierig vinden dat je nog wat paardenkrachten achter de hand hebt en daarmee kunt voorkomen dat je omhoog dezelfde snelheid aan kunt houden.
Maar ik het zo lees hoef ik mij daar geen zorgen over te maken!!
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ik zou me zeker geen zorgen maken dat je met een slakkengang omhoog gaat, mits je de motor voldoende toeren laat draaien. Of te wel handmatig schakelen, want dat doet de automaat standaard te laat.
Ter indicatie: ik heb een Superb met 160pk/250 Nm gehad met daarachter een caravan die 1500 kg mocht wegen (maar heb hem nooit durven wegen...). Die ging met 100+ bergop.
Ter indicatie: ik heb een Superb met 160pk/250 Nm gehad met daarachter een caravan die 1500 kg mocht wegen (maar heb hem nooit durven wegen...). Die ging met 100+ bergop.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Het is even geleden dat ik dit topic startte. Inmiddels heb ik een proefrit gemaakt in een V60 B3. Mijn indruk is dat de V60 daar prima mee weg komt. We zijn niet van plan een caravan te gaan trekken en ik hoef heus geen stoplichtsprintjes te winnen. Invoegen op de snelweg gaat soepel en ik zat al snel per ongeluk boven het maximum van 100 km/u. Het schakelen gaat vlot en is naar smaak aan te passen door een andere rijmodus te kiezen.
We zitten te denken aan een Inscription uitvoering met een paar extra's. We moeten nog een kleur kiezen (waarschijnlijk Pebble) en moesten de knoop binnenkort maar eens doorhakken.
Het wordt in elk geval een leuke upgrade ten opzichte van onze huidige wagen!
We zitten te denken aan een Inscription uitvoering met een paar extra's. We moeten nog een kleur kiezen (waarschijnlijk Pebble) en moesten de knoop binnenkort maar eens doorhakken.
Het wordt in elk geval een leuke upgrade ten opzichte van onze huidige wagen!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42
Weet iemand of er vanuit Volvo vermogens grafieken beschikbaar zijn van de B-motoren?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42
Even een post naar het Bx- tunings topic.
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=56&t=87118
Meerprijs centen voor de B4 kun je alvast in je zak houden.
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=56&t=87118
Meerprijs centen voor de B4 kun je alvast in je zak houden.
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Wij hebben het inmiddels volledig over een andere boeg gegooid. We hebben uiteindelijk gekozen om elektrisch te gaan rijden. Zie onderschrift. Over vermogen en koppel hoeven we ons geen zorgen te maken...Peter-V50 schreef: ↑10.11.2020 - 21:12 Het is even geleden dat ik dit topic startte. Inmiddels heb ik een proefrit gemaakt in een V60 B3. Mijn indruk is dat de V60 daar prima mee weg komt. We zijn niet van plan een caravan te gaan trekken en ik hoef heus geen stoplichtsprintjes te winnen. Invoegen op de snelweg gaat soepel en ik zat al snel per ongeluk boven het maximum van 100 km/u. Het schakelen gaat vlot en is naar smaak aan te passen door een andere rijmodus te kiezen.
We zitten te denken aan een Inscription uitvoering met een paar extra's. We moeten nog een kleur kiezen (waarschijnlijk Pebble) en moesten de knoop binnenkort maar eens doorhakken.
Het wordt in elk geval een leuke upgrade ten opzichte van onze huidige wagen!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13.02.2021 - 19:26
B3 of B4 is echt puur persoonlijk. Zelf rij ik een B3 en vind ik deze fel genoeg. Als je uit een B5 komt dan zal dat anders zijn. Ik zou gaan proefrijden. Mijn persoonlijke mening. Kies voor een B3 en neem voor die 2,5k bijvoorbeeld een loungepack of leder. Succes met kiezen!
V60 Business Pro B3
Pine Grey
Moritz Leder Charcoal
18 inch velgen
Loungepakket, Climate, getint
Dubbele diffuser
Pine Grey
Moritz Leder Charcoal
18 inch velgen
Loungepakket, Climate, getint
Dubbele diffuser
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42
Je moet hem voor de lol eens manual rijden ipv automaat; dan rijdt de auto veel minder nerveus en prettiger. De automaat gebruikt het aanwezige koppel niet en gaat te snel naar de kleinere versnellingen met zinloos toerental.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Bovenin is het niet veel nee. Meer dan 4K aan toeren moet je niet willen, dan kun je inderdaad beter doortikken. Lijkt dan dus ook vooral softwarematig gemanipuleerd..Daniel1975 schreef: ↑23.03.2021 - 19:51Je moet hem voor de lol eens manual rijden ipv automaat; dan rijdt de auto veel minder nerveus en prettiger. De automaat gebruikt het aanwezige koppel niet en gaat te snel naar de kleinere versnellingen met zinloos toerental.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Als je veel vraagt van de motor trekt hij naar mijn zin altijd veel te ver door met onnodig hangen in de versnelling als gevolg, moet denk ik gewoon nog wennen aan benzine ipv dieselJ33Bee schreef: ↑23.03.2021 - 19:57Bovenin is het niet veel nee. Meer dan 4K aan toeren moet je niet willen, dan kun je inderdaad beter doortikken. Lijkt dan dus ook vooral softwarematig gemanipuleerd..Daniel1975 schreef: ↑23.03.2021 - 19:51Je moet hem voor de lol eens manual rijden ipv automaat; dan rijdt de auto veel minder nerveus en prettiger. De automaat gebruikt het aanwezige koppel niet en gaat te snel naar de kleinere versnellingen met zinloos toerental.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Het is zeker een stukje gevoel maar de afstellingen kunnen veel beter. Het voelt alsof er dus meer in het blok zit en het onderscheid tussen de B3 en B4 vooral softwarematig beïnvloed wordt. Dat rijd gewoon zenuwachtig. Zelfde met bijna stilstaan, dan is die bak ook niet echt intelligent en werkt het regelmatig op mijn irritatie.