V60 B3 of B4 Mild Hybrid?

Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

J33Bee schreef: 24.03.2021 - 08:26
Mickyman schreef: 24.03.2021 - 08:12 Als je veel vraagt van de motor trekt hij naar mijn zin altijd veel te ver door met onnodig hangen in de versnelling als gevolg, moet denk ik gewoon nog wennen aan benzine ipv diesel :)
Het is zeker een stukje gevoel maar de afstellingen kunnen veel beter. Het voelt alsof er dus meer in het blok zit en het onderscheid tussen de B3 en B4 vooral softwarematig beïnvloed wordt. Dat rijd gewoon zenuwachtig. Zelfde met bijna stilstaan, dan is die bak ook niet echt intelligent en werkt het regelmatig op mijn irritatie.
op zich is het vreemd dat de auto veel sneller accelereert als je met de hand schakelt dan wanneer je hem zelf laat schakelen en dat verschil is heel goed merkbaar.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mickyman schreef: 24.03.2021 - 11:22
J33Bee schreef: 24.03.2021 - 08:26
Mickyman schreef: 24.03.2021 - 08:12 Als je veel vraagt van de motor trekt hij naar mijn zin altijd veel te ver door met onnodig hangen in de versnelling als gevolg, moet denk ik gewoon nog wennen aan benzine ipv diesel :)
Het is zeker een stukje gevoel maar de afstellingen kunnen veel beter. Het voelt alsof er dus meer in het blok zit en het onderscheid tussen de B3 en B4 vooral softwarematig beïnvloed wordt. Dat rijd gewoon zenuwachtig. Zelfde met bijna stilstaan, dan is die bak ook niet echt intelligent en werkt het regelmatig op mijn irritatie.
op zich is het vreemd dat de auto veel sneller accelereert als je met de hand schakelt dan wanneer je hem zelf laat schakelen en dat verschil is heel goed merkbaar.
Dat is toch ook vooral ivm emissie/uitstoot? Anders sprong de driving mode ook niet steeds terug. Er is softwarematig een heleboel (niet) geregeld.
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Wel jammer, de auto zou echt opknappen van een bak die intelligenter met het koppel om zou gaan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De bak acteert op intelligent omgaan met uitstoot
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

OGA244 schreef: 28.03.2021 - 09:44 De bak acteert op intelligent omgaan met uitstoot
lijkt me ook en dat is tegenwoordig het nieuwe normaal, het is ook absoluut geen drama hoor
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

OGA244 schreef: 28.03.2021 - 09:44 De bak acteert op intelligent omgaan met uitstoot
Je bedoelt intelligent omgaan met de wltp testen?
Niks intelligents aan om te snel hoog in toeren te schieten terwijl er in de basis een hele smeuïge motorkarakteristiek voor handen is.
Ik durf wel te wedden dat een handgeschakelde B3 beter rijdt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daniel1975 schreef: 03.04.2021 - 16:56
OGA244 schreef: 28.03.2021 - 09:44 De bak acteert op intelligent omgaan met uitstoot
Je bedoelt intelligent omgaan met de wltp testen?
Niks intelligents aan om te snel hoog in toeren te schieten terwijl er in de basis een hele smeuïge motorkarakteristiek voor handen is.
Ik durf wel te wedden dat een handgeschakelde B3 beter rijdt.
ik bedoel precies wat ik opschrijf.
Er bestaat overigens geen handgeschakelde B3, die weddenschap ga je dus verliezen.
Een B3 met 8 traps automaat is 'n prima en relatief zuinige combinatie.
Het nieuwe rijden moeten sommigen nog wat aan wennen
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

OGA244 schreef: 03.04.2021 - 17:17
Daniel1975 schreef: 03.04.2021 - 16:56
OGA244 schreef: 28.03.2021 - 09:44 De bak acteert op intelligent omgaan met uitstoot
Je bedoelt intelligent omgaan met de wltp testen?
Niks intelligents aan om te snel hoog in toeren te schieten terwijl er in de basis een hele smeuïge motorkarakteristiek voor handen is.
Ik durf wel te wedden dat een handgeschakelde B3 beter rijdt.
ik bedoel precies wat ik opschrijf.
Er bestaat overigens geen handgeschakelde B3, die weddenschap ga je dus verliezen.
Een B3 met 8 traps automaat is 'n prima en relatief zuinige combinatie.
Het nieuwe rijden moeten sommigen nog wat aan wennen
toch vreemd, want zo hoog in de toeren schieten verbruikt alleen maar meer, als je toch het nieuwe rijden wilt aanhalen, het is gewoon gek dat je niet snel kunt accelereren zonder in de toeren te vliegen, het is inmiddels zo dat ik voordat ik ga inhalen op een 80 of 100 weg, de bak al in de handstand zet en handmatig de juiste versnelling kies om er snel langs te kunnen, dit lijkt mij toch echt niet de bedoeling van een automaat
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

In de Eco stand lijkt ie wat sneller door te pakken ipv zenuwachtig toeren knallen. Maar die drive mode elke keer handmatig aanpassen vind ik ook bagger.
Stekkerbak
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42

In Eco doet je airco ook niet of beperkt mee.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Stekkerbak schreef: 04.04.2021 - 13:01 In Eco doet je airco ook niet of beperkt mee.
Kortom het zijn alle 3 geen prettige "driving modes" want de "Dynamic" stand gaat ook nergens over. Als je constante snelheid rijd, blijft ie hoog en lang in de toeren hangen ipv een versnelling hoger te gaan. De hele programmering van die bak is niet lekker in sync tov wat "erin" zit. Lang leve WLTP.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is idd n gekende eigenschap van de dynamic mode, het schakelmoment is later, inherent daaraan het toerental hoger.
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

J33Bee schreef: 04.04.2021 - 14:20
Stekkerbak schreef: 04.04.2021 - 13:01 In Eco doet je airco ook niet of beperkt mee.
Kortom het zijn alle 3 geen prettige "driving modes" want de "Dynamic" stand gaat ook nergens over. Als je constante snelheid rijd, blijft ie hoog en lang in de toeren hangen ipv een versnelling hoger te gaan. De hele programmering van die bak is niet lekker in sync tov wat "erin" zit. Lang leve WLTP.
Eigenlijk sla je hier helaas de spijker op de kop.
Het nieuwe rijden (wat dat ook mag zijn) lukt gewoon niet met deze bak, want hij jaagt hem te snel onnodig op in toeren.
Hoop dat er nog een fatsoenlijke PS upgrade komt die de auto wel eer aan doet.
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Conclusie: een B3 heeft te weinig vermogen, waardoor je het gaspedaal telkens helemaal indrukt, en de bak lager schakelt om de toeren omhoog te jagen.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waarom zou je het gas helemaal in moeten trappen?
Hij acceleert met iets meer dan half gas en idem toeren ook heel behoorlijk
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

kamikaze schreef: 11.04.2021 - 17:10 Conclusie: een B3 heeft te weinig vermogen, waardoor je het gaspedaal telkens helemaal indrukt, en de bak lager schakelt om de toeren omhoog te jagen.
Nee de pedaal helemaal intrappen werkt juist averechts. Zolang je B reeks niet hebt gereden, zie ik je inmenging hierin niet echt als waarde toevoegend om conclusies te gaan trekken voor anderen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Doet met het advies zijn naam wel eer aan
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1235
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Haha true! #gestrektbeen
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

J33Bee schreef: 12.04.2021 - 08:36
kamikaze schreef: 11.04.2021 - 17:10 Conclusie: een B3 heeft te weinig vermogen, waardoor je het gaspedaal telkens helemaal indrukt, en de bak lager schakelt om de toeren omhoog te jagen.
Nee de pedaal helemaal intrappen werkt juist averechts. Zolang je B reeks niet hebt gereden, zie ik je inmenging hierin niet echt als waarde toevoegend om conclusies te gaan trekken voor anderen.
Inderdaad
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

kamikaze schreef: 11.04.2021 - 17:10 Conclusie: een B3 heeft te weinig vermogen, waardoor je het gaspedaal telkens helemaal indrukt, en de bak lager schakelt om de toeren omhoog te jagen.
Wrong answer :-)

Vermogen genoeg (tuurlijk is het geen strepentrekker), maar de bak maakt totaal geen gebruik van het aanwezig koppel in het lagere toerengebied.
Niet ernstig, maar wel jammer dat niet het optimale uit de motor wordt gehaald. Zou een rustige rijgedrag opleveren.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”