Ervaringen verschil T4 en B4 (of T5 en B5)

erwinv60

heeft iemand in beiden gereden en kan mij de verschillen in rij-eigenschappen vertellen ?

je kunt nog geen rijtest vinden (ik heb alleen XC60 met de B4/B5 diesels en 1 B3 V60 kunnen vinden op het web)

een echte rijtest met een V60 B4 of een duidelijk vergelijk met voor en nadelen tov de T4 is niet te vinden
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Vind het ook jammer dat er nog weinig tot niets over te vinden is. Mbt de B reeks een mede user zijn bevindingen mbt de B3;

https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1669776#p1669776

Ergens anders vind ik dit oa terug maar verder kom ik ook niet;

Intussen 6000 km gereden met de B3. Waar anderen vaak start/stop uitschakelen ivm de vertraging bij het starten ervaar ik dat helemaal niet. Merk je eigenlijk niet eens. Heb een prius gereden en het wegrijden lijkt erop.

Ik vind de B3 snel genoeg. 1 keer met invoegen met omhooglopende invoegstrook gemerkt dat er niet meer uit kwam qua vermogen. Maar dan nog is hij voor mij vlot genoeg. [/]
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Ik rij zelf sinds een week in een B4. Tijdens een proefrit heb ik met een T4 die wat 'polestar engineered' (geen officiele) gekieteld was. Dealer gaf aan dat de B4 hiermee overeenkomt tav koppel wanneer de batterij vol is. Hij is dus met name bij het optrekken erg vlot en zou vlotter moeten zijn dan een T4. Zo vlot dat de hoes van de bekerhouder iedere keer naar achteren schuift. Maar zullen er vast meer last van hebben.
Gebruikersavatar
henrytr
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.05.2020 - 15:39
Locatie: Drenthe

Ik rij nu een dikke maand met een B3 en ervaar het heerlijk soepel. Start-Stop lijkt niet op wat je bij een auto zonder (mild)-hybrid hebt, die moet de motor echt starten en gaat dan pas rijden, m'n vorige auto had daar nogal last van en stond dus altijd uit.
Bij de B3 hoor je motor niet starten maar gaat gelijk rijden tezamen door brandstofmotor en elektro.
Ook wat betreft de tussenacceleratie lijkt de elektro ook goeie zaken te doen en dat met een B3 ;-)
Ik heb hiervoor bijna 25 jaar in diesels gereden dus ik kan het verschil tussen die twee alleen maar aangeven.
Binnenkort ga ik de winterbanden eronder gooien ik zal dan 's gaan rijden in een T4 en kijken wat 't verschil is.
erwinv60

TheKegmaster schreef: 08.10.2020 - 17:16 Ik rij zelf sinds een week in een B4. Tijdens een proefrit heb ik met een T4 die wat 'polestar engineered' (geen officiele) gekieteld was. Dealer gaf aan dat de B4 hiermee overeenkomt tav koppel wanneer de batterij vol is. Hij is dus met name bij het optrekken erg vlot en zou vlotter moeten zijn dan een T4. Zo vlot dat de hoes van de bekerhouder iedere keer naar achteren schuift. Maar zullen er vast meer last van hebben.


Die bekerhouder "hoes" kun je dan beter open laten staan :) ik heb deze altijd open, dus geen last van gelukkig haha.
Wat ik raar vind, is dat de acceleratie van 0-100 op papier bij de T4 op 7,3 staat, en bij de B4 op 8,0 las ik. PErsoonlijk denk ik dat Volvo alle 0-100 tijden voorheen
te rooskleurig vermeldde, en nu correct. Wat vooral belangrijker is dan de 0-100 tijd, is de rideability hoede auto oppakt uit bochten en tussenacceleraties etc
en ik denk (en hoop) dat mijn nieuwe B4 straks hiermee beter zal bevallen dan de T4 die ik nu heb
erwinv60

henrytr schreef: 09.10.2020 - 08:45 Ik rij nu een dikke maand met een B3 en ervaar het heerlijk soepel. Start-Stop lijkt niet op wat je bij een auto zonder (mild)-hybrid hebt, die moet de motor echt starten en gaat dan pas rijden, m'n vorige auto had daar nogal last van en stond dus altijd uit.
Bij de B3 hoor je motor niet starten maar gaat gelijk rijden tezamen door brandstofmotor en elektro.
Ook wat betreft de tussenacceleratie lijkt de elektro ook goeie zaken te doen en dat met een B3 ;-)
Ik heb hiervoor bijna 25 jaar in diesels gereden dus ik kan het verschil tussen die twee alleen maar aangeven.
Binnenkort ga ik de winterbanden eronder gooien ik zal dan 's gaan rijden in een T4 en kijken wat 't verschil is.
Inderdaad, dat naadloos starten zal echt comfortabeler zijn, ik rijd nu altijd in de individual mode en heb hier ingesteld dat zowel sturen als remmen zwaarder gaan, en dat het irritante start stop uit staat,
precies zoals jij omschrijft. Ik ben benieuwd welke verschillen je kunt ontdekken tussen jouw B3 en T4 !!!!
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

erwinv60 schreef: 09.10.2020 - 10:59
TheKegmaster schreef: 08.10.2020 - 17:16 Ik rij zelf sinds een week in een B4. Tijdens een proefrit heb ik met een T4 die wat 'polestar engineered' (geen officiele) gekieteld was. Dealer gaf aan dat de B4 hiermee overeenkomt tav koppel wanneer de batterij vol is. Hij is dus met name bij het optrekken erg vlot en zou vlotter moeten zijn dan een T4. Zo vlot dat de hoes van de bekerhouder iedere keer naar achteren schuift. Maar zullen er vast meer last van hebben.


Die bekerhouder "hoes" kun je dan beter open laten staan :) ik heb deze altijd open, dus geen last van gelukkig haha.
Wat ik raar vind, is dat de acceleratie van 0-100 op papier bij de T4 op 7,3 staat, en bij de B4 op 8,0 las ik. PErsoonlijk denk ik dat Volvo alle 0-100 tijden voorheen
te rooskleurig vermeldde, en nu correct. Wat vooral belangrijker is dan de 0-100 tijd, is de rideability hoede auto oppakt uit bochten en tussenacceleraties etc
en ik denk (en hoop) dat mijn nieuwe B4 straks hiermee beter zal bevallen dan de T4 die ik nu heb
Ik leg er nu vaak mijn telefoon op, dat scheelt :) lijkt me niet echt iets aan te doen.
Over die acceleratie is erg raar want meen dat hij eerst in de folder op 7.2 s. stond voor de B4.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

TheKegmaster schreef: 12.10.2020 - 11:10

Ik leg er nu vaak mijn telefoon op, dat scheelt :) lijkt me niet echt iets aan te doen.
Over die acceleratie is erg raar want meen dat hij eerst in de folder op 7.2 s. stond voor de B4.
Volgens mij staan alle B motoren met mindere specs mbt 0-100 in "de folder" maar het koppel is zover ik weet ook hoger tov T reeks?

T4 - 300 Nm
B3 - 305 Nm
B4 - 340 Nm
Steph
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04.09.2020 - 20:00

Ik ben ook nog wel benieuwd eigenlijk. Klein schopje voor dit topic.

Het is denk ik ook een beetje wat je gewend bent. Heb nu een auto die in 6 seconden op 100 is en wil die kracht eigenlijk wel ongeveer evenaren (max 7?). Dan ga ik volgens de specs op minimaal B5/T6 uit komen. Daar heb ik dan ook een offerte voor. De dealer zegt echter dat de B4 sneller is dan de T4, maar de specs weerspreken dat... Vreemd?

Heb zelf overigens de T4 en T5 proefgereden. De T4 was me eigenlijk wat te langzaam. De T5 voelde ok.

Toen een nieuwe T6 gereden... wat een weelde. AWD voelde ook heel bijzonder, veel fijner dan FWD eerlijk gezegd. Maar ik vind hem eigenlijk net te duur (in mijn config).
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Steph schreef: 30.10.2020 - 17:21 Ik ben ook nog wel benieuwd eigenlijk. Klein schopje voor dit topic.

Het is denk ik ook een beetje wat je gewend bent. Heb nu een auto die in 6 seconden op 100 is en wil die kracht eigenlijk wel ongeveer evenaren (max 7?). Dan ga ik volgens de specs op minimaal B5/T6 uit komen. Daar heb ik dan ook een offerte voor. De dealer zegt echter dat de B4 sneller is dan de T4, maar de specs weerspreken dat... Vreemd?

Heb zelf overigens de T4 en T5 proefgereden. De T4 was me eigenlijk wat te langzaam. De T5 voelde ok.

Toen een nieuwe T6 gereden... wat een weelde. AWD voelde ook heel bijzonder, veel fijner dan FWD eerlijk gezegd. Maar ik vind hem eigenlijk net te duur (in mijn config).
Bekijk mijn topic even. Daarin staan ervaringen met de B4.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Op Youtube vind je een filmpje van een acceleratie van een XC60 B4 en een V60 T4 Polestar optimized. De T4 accelereert in ca 7 seconden naar 100km/h, 120km/h in 9 seconden, 140 in 13 seconden 150 in 15 seconden. De B4 acceleert van 0-100 in ca 10 seconden, naar 120 duurt nog 4 seconden langer. Voor de XC60 B4 geeft Volvo 8,4 seconden naar 100km/h. Dat Volvo langzamere tijden opgeeft voor de B-series lijkt dus wel terecht. De T4 (weliswaar de Optimized) lijkt dus toch wel behoorlijk sneller te zijn dan de B4. Het voordeel van de electromotor is dat ze gelijk beschikken over het volledige koppel/vermogen en de brandstofmotor eerst op gang moet komen. Kijk maar eens wat filmpjes van acceleratietests van Tesla's tegen brandstofauto's. De Tesla's winnen het door op de eerste meters een gigantisch gat te trekken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een xc en een v is natuurlijk geen zuiver vergelijk maar dit verschil is wel erg groot. Ik vond de b5 benzine die ik heb gereden wat raar aan het gas hangen wat elastiek achtig wellicht is dat wennen
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Snap bovenstaande sowieso niet helemaal of ik lees niet begrijpend genoeg? 2x een B4 met andere waardes qua seconden?
De B4 acceleert van 0-100 in ca 10 seconden, naar 120 duurt nog 4 seconden langer. Voor de XC60 B4 geeft Volvo 8,4 seconden naar 100km/h. Dat Volvo langzamere tijden opgeeft voor de B-series lijkt dus wel terecht.
Verder durf ik wel te stellen dat je zelfs met de B3 (kleine 180pk) sneller bent dan 80-90% wat over de Nederlandse (snel)wegen rond rijdt...
erwinv60

de XC60 B4 kun je niet met de V60 T4 vergelijken, en wat betreft de 0-100 acceleraties die Volvo opgeeft van de T4, dit klopt echt niet.
Ik krijg met de polestar optimalisatie geen betere tijd dan een 8,4 naar de 100 km/u, 7,1 sec welke Volvo opgeeft ga je nooit halen in de praktijk.

Heb je een linkje van de test op youtube ? ben hier wel naar benieuwd namelijk


volgende week haal ik mijn V60 B4 op, en ga het zelf meemaken, het verschil tussen de Polestar T4, en de B4
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor die zeven seconde heb je een gekietelde T5 nodig. Daarnaast is het geen verrassing dat een +/-400KG lichtere V60 sneller van zijn plek komt.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Jelmer de Jong schreef: 19.11.2020 - 12:39 Voor die zeven seconde heb je een gekietelde T5 nodig. Daarnaast is het geen verrassing dat een +/-400KG lichtere V60 sneller van zijn plek komt.
De gewone T5 zou dat ook binnen 7 seconden moeten redden. De T5 Polestar doet het klaarblijkelijk in 6,6 sec
Een gewone T4 zal het ook in 7,5 seconden moet kunnen en Polestar snoept daar misschien 0,1 of 0,2 sec af. Ik begrijp even niet waar je op doelt met de 400kg. De XC60 B4 weegt volgens de info die ik kan vinden 1769kg en de V60 T4 1603, een verschil van 166kg (wat natuurlijk ook nog een serieus verschil is). Los daarvan was mijn reactie meer gericht op de vraag of de T-series te optimistische frabriekswaarden zou hebben meegekregen en de B-series zelfs misschien wel eens sneller zouden kunnen zijn, maar op basis van de beelden lijkt dat niet zo te zijn.
Laatst gewijzigd door Edwin28 op 20.11.2020 - 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik snap niet waarom jullie je zo druk maken over 0-100 acceleratie cijfers.
Ik heb nog nooit de acceleratie van enige auto die ik heb gehad nagemeten.
Het gaat er om hoe de auto aanvoelt en vooral of je voldoende koppel hebt bij een tussenacceleratie voor inhalen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Objectief gezien heb je helemaal gelijk, hoewel fabrikanten natuurlijk wel de beloofde performance moeten nakomen/ benaderen. Echter een auto wordt niet louter alleen op basis van objectieve criteria gekocht. Als "voldoende koppel" of vermogen het enige standpunt zou zijn, zou een T4 toch vlot genoeg moeten zijn? Toch worden er ook T5, T6 of T8 modellen verkocht (nu dan de B-series), maar ik betwijfel of het argument van die kopers is dat ze die extra power echt nodig hebben. Mensen zoeken vaak argumenten om dat te rechtvaardigen, maar volgens mij is het vooral de combi: omdat het kan en het leuk is.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Edwin28 schreef: 20.11.2020 - 14:59 Objectief gezien heb je helemaal gelijk, hoewel fabrikanten natuurlijk wel de beloofde performance moeten nakomen/ benaderen. Echter een auto wordt niet louter alleen op basis van objectieve criteria gekocht. Als "voldoende koppel" of vermogen het enige standpunt zou zijn, zou een T4 toch vlot genoeg moeten zijn? Toch worden er ook T5, T6 of T8 modellen verkocht (nu dan de B-series), maar ik betwijfel of het argument van die kopers is dat ze die extra power echt nodig hebben. Mensen zoeken vaak argumenten om dat te rechtvaardigen, maar volgens mij is het vooral de combi: omdat het kan en het leuk is.
Voldoende is natuurlijk ook relatief. Voor de een is 100pk voldoende, voor de ander 250pk
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Edwin28 schreef: 20.11.2020 - 13:58 Ik begrijp even niet waar je op doelt met de 400kg. De XC60 B4 weegt volgens de info die ik kan vinden 1769kg en de V60 T4 1603, een verschil van 166kg (wat natuurlijk ook nog een serieus verschil is). Los daarvan was mijn reactie meer gericht op de vraag of de T-series te optimistische frabriekswaarden zou hebben meegekregen en de B-series zelfs misschien wel eens sneller zouden kunnen zijn, maar op basis van de beelden lijkt dat niet zo te zijn.
Ik keek even snel op wikipedia en daar staat bij de XC60 een gewicht van 2000-2400kg, dat is dus wat overdreven.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”