V60 B4 eerste indrukken

Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

MAR_69 schreef: 20.08.2021 - 12:09 Gisteren heeft mijn V60-B3 zijn eerste 30k onderhoudsbeurt gehad. Hierbij aangegeven het probleem van afremmen en schokken van het terugschakelen van de bak. Bij het ophalen kort door de werkzaamheden gelopen en er is ook een update doorgevoerd van de versnellingsbak. Bij de korte ritjes van vandaag merk ik dat het schokken bij afremmen minder is geworden!
Schakelt hij ook iets beter op nu dan?
Ik vind dat mijn B3 veel te snel de hoge toeren opzoekt ipv het koppel te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Daniel1975 schreef: 23.08.2021 - 11:52
MAR_69 schreef: 20.08.2021 - 12:09 Gisteren heeft mijn V60-B3 zijn eerste 30k onderhoudsbeurt gehad. Hierbij aangegeven het probleem van afremmen en schokken van het terugschakelen van de bak. Bij het ophalen kort door de werkzaamheden gelopen en er is ook een update doorgevoerd van de versnellingsbak. Bij de korte ritjes van vandaag merk ik dat het schokken bij afremmen minder is geworden!
Schakelt hij ook iets beter op nu dan?
Ik vind dat mijn B3 veel te snel de hoge toeren opzoekt ipv het koppel te gebruiken.
Heb je wel de drive mode 'comfort' ingeschakeld? In 'dynamic' houdt de automaat een hoger toerental aan. Bij mijn T5 in comfort mode blijft het toerental (bij lagere snelheden) altijd laag, zo een 1600 rpm. Alleen bij (flink) het gas indrukken, gaat het omhoog en gaat de T5 er als een speer vandoor om vervolgens bij cruise snelheid weer het laagste (> 1600 rpm) toerental op te zoeken.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Ab S schreef: 23.08.2021 - 13:20
Daniel1975 schreef: 23.08.2021 - 11:52
MAR_69 schreef: 20.08.2021 - 12:09 Gisteren heeft mijn V60-B3 zijn eerste 30k onderhoudsbeurt gehad. Hierbij aangegeven het probleem van afremmen en schokken van het terugschakelen van de bak. Bij het ophalen kort door de werkzaamheden gelopen en er is ook een update doorgevoerd van de versnellingsbak. Bij de korte ritjes van vandaag merk ik dat het schokken bij afremmen minder is geworden!
Schakelt hij ook iets beter op nu dan?
Ik vind dat mijn B3 veel te snel de hoge toeren opzoekt ipv het koppel te gebruiken.
Heb je wel de drive mode 'comfort' ingeschakeld? In 'dynamic' houdt de automaat een hoger toerental aan. Bij mijn T5 in comfort mode blijft het toerental (bij lagere snelheden) altijd laag, zo een 1600 rpm. Alleen bij (flink) het gas indrukken, gaat het omhoog en gaat de T5 er als een speer vandoor om vervolgens bij cruise snelheid weer het laagste (> 1600 rpm) toerental op te zoeken.
..sorry, ik had er bij moeten zeggen: bij (flink) het gas indrukken, schakelt de automaat terug en gaat het toerental omhoog..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Afgelopen maandag met de V60 teruggekomen van vakantie en dus 2x een lange rit mogen rijden; ook voor mij is het even wennen dat de automaat (in Comfort rijmodus) bij reeds een beetje gas terugschakelt om te versnellen, helemaal in glooiend terrein.
Bij minimaal versnellen kan je met een gevoelige voet voorkomen dat er geschakeld wordt. Echter is het toerental soms zo laag dat de motor niet zo lekker klinkt om te versnellen zonder terug te schakelen.

Welke oplossingen zijn er?
- Gevoel krijgen hoe diep het gaspedaal in te trappen om de automaat niet resp. 1 versnelling resp. 2 versnellingen te laten (terug) schakelen.
- Op de snelweg de ECO rijmodus gebruiken om de automaat minder snel te laten terugschakelen.
- Zelf terugschakelen vlak voordat je wil gaan versnellen; met flippers aan het stuur werkt dat erg prettig. Maar ook dan niet teveel het gaspedaal intrappen want schakelt de automaat alsnog een extra versnelling terug.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Mijn eerste post hier. Ik zat dit draadje door te lezen en zag dat ik in goed gezelschap ben. Nu een passat 1.6tdi R-line sedan.
Hele mooie auto, iets te weinig vermogen, maar dat kwam door lease regels. Het was automaat of 150pk handschakelen.
De passat word altijd als saai gezien, maar ik vind het nogsteeds een van de mooiste sedans op de markt in de juiste uitvoering.
Het enige is dat de meeste mensen dat er niet voor over hebben of niet weten hoe het samen te stellen :-)

Passat is een van de ruimste auto's in zijn klasse, maar wel een van de kleinste qua buiten maten. knap!
Ik heb weer getwijfeld over een Passat of Arteon, maar weer vijf jaar hetzelfde dashboard en de enorme teleurstellende VW service bij diverse dealers en VW NL hebben me doen besluiten verder te kijken.
De Passat is van al mijn auto's ook degene met het meeste garage bezoek, totaal 12 weken voor een krakend dak, dashboard, stoel etc. wat overigens ook na drie nieuwe daken nooit is opgelost.
De 508 vind ik ook mooi, heb er al een gehad en die beviel heel goed. wegligging perfect, geen problemen en toen 20% en heel goedkoop, (wat toen het doel was ivm 2 kinderen naar de creche.) en ook weer heel mooi in de juiste kleur en uitvoering en velg, maar ook bij een 508 scheen dat rocket science te zijn voor de meeste.

De premium drie kon ik wel leasen, maar voor mijn gevoel net niet.........Uiteindelijk mijn oog gevallen op een S60, ondank dat de buitenmaten gelijk zijn aan de passat wel een heel stuk kleiner in de kofferbak en door hobby geen optie....... Dat was een teleurstelling. Ik had namelijk graag de metallic rode r design gehad!

Ineens werd de co2 verlaagd van de V60 en kwam die in zicht. Uiteindelijk loopt nu een goedkeuring voor een V60 R design B4 met panorama dak, geblindeerde ramen en 19" . Meer dan compleet genoeg voor mij.
Voor de derde keer wit. Ik vind het mooi bij een r design, het is een enorm praktische kleur met stof in de zomer en het kost niets, met kleur past bv het dak niet etc, de lease rijders kennen dit wel :-)

R design is wel erg compleet, zo compleet krijg je een passat wel bij elkaar geklikt, dat heb ik ook gedaan, maar dan kost de sedan 53K en dat betaal je ook voor een S60 B4.
De V60 B4 is zelf goedkoper dan een gelijk geconfigureerde passat station en dan heb je in de volvo 47PK meer. De Arteon gaat zelf naar 58K! Nu is die wel fors groter op de achterbank maar toch.........

Zaterdag proefgereden in een B3 V60, maar de standaard versie van 40K
Wat opvalt is dat dit gewoon en hele goedkope auto is voor wat je krijgt, dat je die al niet vaker ziet.............
Ook een hele mooie auto, zelfs standaard!

Rijdgedrag:
Ondanks het wat zachte onderstel naar mijn zin (90% zal het heerlijk vinden) wat een mooie balans en stuurgevoel. ongekend. Alleen een 3 serie is ietsje "beter" in dit segment.
Ondanks wat post hier van schokkend remmen vielen zowel mijn vrouw en ik het perfecte remgevoel op en het schokvrij tot stilstand komen. (deze was een maand of twee oud)
De auto stuurt echt enthousiast en je kan er echt hard een hoek mee om. Ondanks dat de auto bijna 300kg zwaarder is dan de passat voelt ie veel lichter aan!
De passat heeft enorm veel gedoseerde input nodig om niet met een bak onderstuur te eindigen. Bij de volvo is dit zo makkelijk.
De auto voelt ook heel veilig, heel apart mijn zoon van 12 zei dat ook na 5 minuten.


Aandrijflijn:
Ik heb nog gereden met de oude 8 bak met koppelomvormer, de nieuwe mild hybrids worden met 7 bak en dubbele koppeling geleverd.
Dat vond ik ook meteen het minste van de auto, ik ben zeker geen fan van de DSG's vooral het wegrijden is niet heel erg goed.
Maar als je regelmatig met een BMW rijd met dezelfde 8 bak als in de volvo, dan weet je hoe goed het kan.
Toegegeven deze had geen drive select en dat is wel een noodzakelijk optie voor de enthousiaste stuurman met deze bak :-)
Wegrijden gaat heel soepel en mooi en als je een normale of redelijke versnelling aanhoud dan schakelt de bak perfect.
Maar volgas is de 163 niet heel snel en maakt de motor wel heel veel toeren er wordt niet voldoende gebruik gemaakt van het koppel.
Al rijdend versnellen lijkt de bak na te denk. Wat zal ik doen 1, 2 of 3 verzetten terug. en dan worden er meestal 2 gekozen.
Het zal ook even wennen zijn. maar waar de BMW software en instellingen me meteen positief verraste met slecht 136PK deed deze bak dat niet.
Al verkies ik hem wel voor de DSG.

Infotainment:
Heb ik wat doorheen gebladerd. Het is anders, beter of slechter dan VW........... mwaa. Het scherm achter het stuur is wel wat mooier in de VW en duidelijker.
Als ik echt moet kiezen het vw systeem, maar dat kan ook gewenning zijn. Het volvo systeem stoort me niet.
Standaard speaker ietsje minder dan in de VW, maar dat kan ook het verschil sedan/station zijn.

In diverse reviews las ik dat Harman Kardon, beter is maar niet helemaal het geld waard en ook vooral smaak.
Het BW systeem zou ik best willen, maar daar is geen ruimte voor in de lease.

Wat zou je er voor de rest nog op willen, ja je kan van alles aanklikken...... Styling kit lijkt me wel wat, geventileerde stoelen, maar dan heb ik het echt wel gehad.

In tests had ik het al veel gehoord, maar het heerlijk rijdgedrag heeft me doen besluiten de R design zonder rijden te bestellen.
Als de nu aangevraagd B4 niet lukt wordt het een B3, zou jammer zijn maar ach, kan ik mee leven.

De begrenzing van 180 zit wel ergens in mijn hoofd...... andere kant in NL heb ik het al 10 jaar niet gereden.
En als ik in Duitsland ben rijd ik meestal met een fiets achterop en dakkoffer en dan doe ik dat ook niet. Misschien een keer leuk voor die ene keer in de paar jaar fantasialand :-)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

wasbeer2006 schreef: 25.08.2021 - 15:56 Mijn eerste post hier. Ik zat dit draadje door te lezen en zag dat ik in goed gezelschap ben. Nu een passat 1.6tdi R-line sedan.
Hele mooie auto, iets te weinig vermogen, maar dat kwam door lease regels. Het was automaat of 150pk handschakelen.
De passat word altijd als saai gezien, maar ik vind het nogsteeds een van de mooiste sedans op de markt in de juiste uitvoering.
Het enige is dat de meeste mensen dat er niet voor over hebben of niet weten hoe het samen te stellen :-)

Passat is een van de ruimste auto's in zijn klasse, maar wel een van de kleinste qua buiten maten. knap!
Ik heb weer getwijfeld over een Passat of Arteon, maar weer vijf jaar hetzelfde dashboard en de enorme teleurstellende VW service bij diverse dealers en VW NL hebben me doen besluiten verder te kijken.
De Passat is van al mijn auto's ook degene met het meeste garage bezoek, totaal 12 weken voor een krakend dak, dashboard, stoel etc. wat overigens ook na drie nieuwe daken nooit is opgelost.
De 508 vind ik ook mooi, heb er al een gehad en die beviel heel goed. wegligging perfect, geen problemen en toen 20% en heel goedkoop, (wat toen het doel was ivm 2 kinderen naar de creche.) en ook weer heel mooi in de juiste kleur en uitvoering en velg, maar ook bij een 508 scheen dat rocket science te zijn voor de meeste.

De premium drie kon ik wel leasen, maar voor mijn gevoel net niet.........Uiteindelijk mijn oog gevallen op een S60, ondank dat de buitenmaten gelijk zijn aan de passat wel een heel stuk kleiner in de kofferbak en door hobby geen optie....... Dat was een teleurstelling. Ik had namelijk graag de metallic rode r design gehad!

Ineens werd de co2 verlaagd van de V60 en kwam die in zicht. Uiteindelijk loopt nu een goedkeuring voor een V60 R design B4 met panorama dak, geblindeerde ramen en 19" . Meer dan compleet genoeg voor mij.
Voor de derde keer wit. Ik vind het mooi bij een r design, het is een enorm praktische kleur met stof in de zomer en het kost niets, met kleur past bv het dak niet etc, de lease rijders kennen dit wel :-)

R design is wel erg compleet, zo compleet krijg je een passat wel bij elkaar geklikt, dat heb ik ook gedaan, maar dan kost de sedan 53K en dat betaal je ook voor een S60 B4.
De V60 B4 is zelf goedkoper dan een gelijk geconfigureerde passat station en dan heb je in de volvo 47PK meer. De Arteon gaat zelf naar 58K! Nu is die wel fors groter op de achterbank maar toch.........

Zaterdag proefgereden in een B3 V60, maar de standaard versie van 40K
Wat opvalt is dat dit gewoon en hele goedkope auto is voor wat je krijgt, dat je die al niet vaker ziet.............
Ook een hele mooie auto, zelfs standaard!

Rijdgedrag:
Ondanks het wat zachte onderstel naar mijn zin (90% zal het heerlijk vinden) wat een mooie balans en stuurgevoel. ongekend. Alleen een 3 serie is ietsje "beter" in dit segment.
Ondanks wat post hier van schokkend remmen vielen zowel mijn vrouw en ik het perfecte remgevoel op en het schokvrij tot stilstand komen. (deze was een maand of twee oud)
De auto stuurt echt enthousiast en je kan er echt hard een hoek mee om. Ondanks dat de auto bijna 300kg zwaarder is dan de passat voelt ie veel lichter aan!
De passat heeft enorm veel gedoseerde input nodig om niet met een bak onderstuur te eindigen. Bij de volvo is dit zo makkelijk.
De auto voelt ook heel veilig, heel apart mijn zoon van 12 zei dat ook na 5 minuten.


Aandrijflijn:
Ik heb nog gereden met de oude 8 bak met koppelomvormer, de nieuwe mild hybrids worden met 7 bak en dubbele koppeling geleverd.
Dat vond ik ook meteen het minste van de auto, ik ben zeker geen fan van de DSG's vooral het wegrijden is niet heel erg goed.
Maar als je regelmatig met een BMW rijd met dezelfde 8 bak als in de volvo, dan weet je hoe goed het kan.
Toegegeven deze had geen drive select en dat is wel een noodzakelijk optie voor de enthousiaste stuurman met deze bak :-)
Wegrijden gaat heel soepel en mooi en als je een normale of redelijke versnelling aanhoud dan schakelt de bak perfect.
Maar volgas is de 163 niet heel snel en maakt de motor wel heel veel toeren er wordt niet voldoende gebruik gemaakt van het koppel.
Al rijdend versnellen lijkt de bak na te denk. Wat zal ik doen 1, 2 of 3 verzetten terug. en dan worden er meestal 2 gekozen.
Het zal ook even wennen zijn. maar waar de BMW software en instellingen me meteen positief verraste met slecht 136PK deed deze bak dat niet.
Al verkies ik hem wel voor de DSG.

Infotainment:
Heb ik wat doorheen gebladerd. Het is anders, beter of slechter dan VW........... mwaa. Het scherm achter het stuur is wel wat mooier in de VW en duidelijker.
Als ik echt moet kiezen het vw systeem, maar dat kan ook gewenning zijn. Het volvo systeem stoort me niet.
Standaard speaker ietsje minder dan in de VW, maar dat kan ook het verschil sedan/station zijn.

In diverse reviews las ik dat Harman Kardon, beter is maar niet helemaal het geld waard en ook vooral smaak.
Het BW systeem zou ik best willen, maar daar is geen ruimte voor in de lease.

Wat zou je er voor de rest nog op willen, ja je kan van alles aanklikken...... Styling kit lijkt me wel wat, geventileerde stoelen, maar dan heb ik het echt wel gehad.

In tests had ik het al veel gehoord, maar het heerlijk rijdgedrag heeft me doen besluiten de R design zonder rijden te bestellen.
Als de nu aangevraagd B4 niet lukt wordt het een B3, zou jammer zijn maar ach, kan ik mee leven.

De begrenzing van 180 zit wel ergens in mijn hoofd...... andere kant in NL heb ik het al 10 jaar niet gereden.
En als ik in Duitsland ben rijd ik meestal met een fiets achterop en dakkoffer en dan doe ik dat ook niet. Misschien een keer leuk voor die ene keer in de paar jaar fantasialand :-)
ik heb de B3 nu 20k en hij is snel zat vind ik, en ik kwam zelfs uit een 190pk 4Motion Passat met daarna een 190pk D4 Xc60 5cil die ik 1 jaar gereden heb.

dus je kunt ook de B3 nemen en 2,5k aan leuke dingen uitgeven, de HK installatie is zeker wel zijn geld waard vind ik, is zelfs een must voor mij :)

Dat van die bakken begrijp ik niet helemaal, ik heb een 8 bak met volgens mij een dubbele koppeling mijne is een mj early 2021. of zit ik helemaal verkeerd met de bak? hij voelt niet als een DSG-achtige, maar als ik erop google aisin 8 kom ik filmpjes tegen met dubbele koppelingen...
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De dealer vertelde mij dat de geartronic 1 koppelomvormer heeft, zo voelde het ook.
Heel smooth maar wel een vertraging.

Op de site bij Volvo zie je ook dat de v 0.4 sneller naar 100 is dan de s.
De s heeft de geartronic en de v heeft de 7 trams met dubbele koppeling volgens de site.
Dont shoot the messenger he :-)

Vermogen of het bedrag uitgeven aan opties is altijd een keuze.
Ik snap heel goed dat het gros de opties kies, maar nu wil ik het liefst vermogen als het lukt.
Daarnaast is het ook net niet zo dat ik 2500 aan opties kan uitgeven. Dat komt weer omdat in mijn config de b3 1 gram meer co2 heeft.
Echt heel grappig. Het loont om even goed te rekenen. Zo kost mij het toevoegen van het 150 euro kostende reserve wiel na 60 maanden 450 euro. Die overheids truckjes even goed in de gaten houden!

Er zitten dan niet echt opties bij, dat ik denk liever dan 34pk.......
Ik betaal de trekhaak al privé, is als ik hem niet plat rijd onder aan de streep net zo duur na 60 maanden.
Bijtelling 10 euro per maand en eigen bijdrage netto 8...... 60x18. Is bijna 1130.
En het past gewoon niet :-)
Als accessoire toevoegen is nog een slechter idee, dan heb je geen bijtelling maar betaal ik 20 euro bij. Een fabrieks optie wordt anders berekend dan achteraf.

Het gaat mij erom zo veel mogelijk auto binnen mijn regeling te hebben. Kosten maken me niet uit, dat is 10tjes werk of ik moet een corolly hybride nemen, dat scheelt 350 euro per maand, prima auto, maar dat wil ik niet.
-V60 B4 7dct R design wit
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Benieuwd of het schakelgedrag je niet gaat irriteren. Bij normaal rijden gaat het heerlijk relaxed, maar het minste tikje gas terugschakelen en tooooooeeeeren jagen. Dit terwijl het makkelijk op koppel kan.
Verder heerlijke reisauto hoor, ga je geen spijt van krijgen.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

wasbeer2006 schreef: 25.08.2021 - 20:30 De dealer vertelde mij dat de geartronic 1 koppelomvormer heeft, zo voelde het ook.
Heel smooth maar wel een vertraging.

Op de site bij Volvo zie je ook dat de v 0.4 sneller naar 100 is dan de s.
De s heeft de geartronic en de v heeft de 7 trams met dubbele koppeling volgens de site.
Dont shoot the messenger he :-)

Vermogen of het bedrag uitgeven aan opties is altijd een keuze.
Ik snap heel goed dat het gros de opties kies, maar nu wil ik het liefst vermogen als het lukt.
Daarnaast is het ook net niet zo dat ik 2500 aan opties kan uitgeven. Dat komt weer omdat in mijn config de b3 1 gram meer co2 heeft.
Echt heel grappig. Het loont om even goed te rekenen. Zo kost mij het toevoegen van het 150 euro kostende reserve wiel na 60 maanden 450 euro. Die overheids truckjes even goed in de gaten houden!

Er zitten dan niet echt opties bij, dat ik denk liever dan 34pk.......
Ik betaal de trekhaak al privé, is als ik hem niet plat rijd onder aan de streep net zo duur na 60 maanden.
Bijtelling 10 euro per maand en eigen bijdrage netto 8...... 60x18. Is bijna 1130.
En het past gewoon niet :-)
Als accessoire toevoegen is nog een slechter idee, dan heb je geen bijtelling maar betaal ik 20 euro bij. Een fabrieks optie wordt anders berekend dan achteraf.

Het gaat mij erom zo veel mogelijk auto binnen mijn regeling te hebben. Kosten maken me niet uit, dat is 10tjes werk of ik moet een corolly hybride nemen, dat scheelt 350 euro per maand, prima auto, maar dat wil ik niet.
ik heb echt 8 versnellingen op mijn V, wellicht kan een specialist hier op het forum uitleg geven :)

zie wel net op de orderbevestiging, dat de lak €1400,- was O) daarom zie je hem lekker weinig :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Daniel1975 schreef: 25.08.2021 - 21:22 Benieuwd of het schakelgedrag je niet gaat irriteren. Bij normaal rijden gaat het heerlijk relaxed, maar het minste tikje gas terugschakelen en tooooooeeeeren jagen. Dit terwijl het makkelijk op koppel kan.
Verder heerlijke reisauto hoor, ga je geen spijt van krijgen.
Op de snelweg de bak in manueel zetten kan ook nog. Alles boven de 100 km/h kan dan prima in de achtste versnelling.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

ik heb echt 8 versnellingen op mijn V, wellicht kan een specialist hier op het forum uitleg geven :)

zie wel net op de orderbevestiging, dat de lak €1400,- was O) daarom zie je hem lekker weinig :)
Vanaf oktober worden de B3 en B4 met een DCT 7-bak geleverd:

7-DCT EVO: nog sneller schakelen, aanzienlijk lichter
De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde V60 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. Mede daardoor is het voertuiggewicht van de B3 nu met 27 kg verminderd en is de B4 zelfs 43 kg lichter. Daardoor vallen beide in een lagere categorie voor de wegenbelasting. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, beter bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

Prestaties
De Volvo B3 levert weliswaar hetzelfde vermogen als voorheen, te weten 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm, de acceleratie is sneller. In 8,6 seconden bereikt de V60 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,1 seconden. Een duidelijk bewijs dat de 2,0-liter motor met Miller cyclus beter presteert samen met een lager verbruik en uitstoot. Hetzelfde is te zien bij de V60 B4. De motor levert nog steeds 145 kW (197 pk) en een maximum koppel van 300 Nm maar de B4 accelereert van 0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden, dat was 8,0 seconden.

https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... n-met-mill
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Daniel1975 schreef: 25.08.2021 - 21:22 Benieuwd of het schakelgedrag je niet gaat irriteren. Bij normaal rijden gaat het heerlijk relaxed, maar het minste tikje gas terugschakelen en tooooooeeeeren jagen. Dit terwijl het makkelijk op koppel kan.
Verder heerlijke reisauto hoor, ga je geen spijt van krijgen.
De auto is heerlijk, dat voelde ik al na 200 meter. Gewoon echt fijn.
De afwerking is marginaal minder dan de passat, iets goedkopere plasticken in de onderste helft, maar wel nog betere stoelen dan de heerlijke stoelen uit de passat en vooral zachter mooier leer. Leer was in de passat weer minder. Ik vind de bepaalde uitstraling aan eenvoud heel mooi, heeft me echt positief verrast.

Als het schakel gedrag zo is als waar ik in proef heb gereden gaat dat me zeker irriteren :-)
Maar ik heb de hoop dat met andere bak en drive select die beter gaat.

In de normale drive zit de bak net een versnelling te laag, logisch voor het verbruik.
Maar in een aantal situaties behoorlijk irritant.

De bak is wat KFT ook aangeeft, 8 bak met koppelomvormer. Wat prima kan werken bewijst bv BMW.
De DCT is een bak met dubbele koppeling.

Feitelijk is een bak met dubbele koppeling ook geen echte automaat, maar meer twee gerobotiseerde handbakken naast elkaar, zo moet je dat meer zien.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Alles voor het verbruik op papier.... Ik ben dat ook benieuwd of de nieuwe bak een verbetering vormt.
Ik denk dat je met Polestar optimalisatie de 8-speed Aisin bak wel wat logischer kan laten schakelen, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

Als je een aan/uit voet hebt kan ik me voorstellen dat de huidige automaat je niet is bevallen.
Doe je het meer gedoseerd dan stoor ik me niet aan een te onrustige automaat.

Overigens heeft niet elke BMW dezelfde 8-speed Aisin als in de huidige V60: https://en.wikipedia.org/wiki/AWF8F35
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Eens, de vraag is wat dit gaat brengen.
Alles voor een (theoretisch) laag verbruik, de motor is ook wel zuinig denk ik, de auto aan de wat zware kant helpt natuurlijk niet.

Dat verhaal van Polestar heb ik ook gehoord.
Drive select zal ook helpen.

Wat je zegt het kan ook iets van gewenning zijn als je bijna 5 jaar en 150K in een auto hebt gereden weet je precies hoe hard of zacht je moet gasgeven voor de juiste versnelling.

Het goede nieuws is dat de B4 is goedgekeurd. Nu heel lang wachten, dat komt niet zozeer door Volvo, maar door mijn huidige contract. Zal ja of feb worden.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooi, gefeliciteerd!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Gefeliciteerd beer!
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Gefeliciteerd, en ook welkom in de (V60) wachtkamer!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

wasbeer2006 schreef: 26.08.2021 - 17:23 Eens, de vraag is wat dit gaat brengen.
Alles voor een (theoretisch) laag verbruik, de motor is ook wel zuinig denk ik, de auto aan de wat zware kant helpt natuurlijk niet.

Dat verhaal van Polestar heb ik ook gehoord.
Drive select zal ook helpen.

Wat je zegt het kan ook iets van gewenning zijn als je bijna 5 jaar en 150K in een auto hebt gereden weet je precies hoe hard of zacht je moet gasgeven voor de juiste versnelling.

Het goede nieuws is dat de B4 is goedgekeurd. Nu heel lang wachten, dat komt niet zozeer door Volvo, maar door mijn huidige contract. Zal ja of feb worden.
Voordeel dan van die lang wacht tijd is dat je makkelijker kan zeggen dat de productie van jou auto kan verschuiven tot alle chips er wel zijn.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”