Ervaringen na 2 maanden in een S60

Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Inmiddels is het 2 maanden geleden dat mijn S60 is afgeleverd. Mooi moment om eens terug te kijken. Zoals zovelen rij ik veel minder kilometers dan normaal. Dus af en toe eens een ritje-omdat-het-kan. Zowel qua looks, Fusion Red in R-Design trim, als rijeigenschappen (mijn eerste automaat) zorgen er elke keer weer voor dat ik er met een big-smile in zit. Er rijden hier best veel Volvo's rond maar de S60 zie je nagenoeg niet en dat ervaar ik niet als nadeel :-) Ben dus zeer tevreden met de auto in het algemeen, maar de volgende 3 functies vind ik extra leuk (in willekeurige volgorde):
  • De Active High Beam verlichting is echt super. De gewone LED verlichting geeft al een mooi lichtbeeld. Maar zodra de extra verlichting wordt bijgeschakeld ontstaat er een echte zee van licht. En het blijft vermakelijk om te zien hoe de verlichting bezig is om zoveel mogelijk licht te geven zonder mede weggebruikers te verblinden. Tot nu toe nog geen lichtsignalen ontvangen dus vooralsnog ga ik er vanuit dat het goed werkt en niemand verblind wordt.
  • Wat mij opviel is dat bij het aankoppelen van een aanhanger de auto voorstelt om de verlichting te controleren en een testprogramma afloopt om ze allemaal te laten branden. Wat een enorm handige functie die eigenlijk elke auto zou moeten hebben. Superhandig.
  • Het duurde wel even om de juiste instelling van mijn stoel te vinden (er zijn zoveel mogelijkheden) maar het geheugen helpt daar goed bij. Heerlijk om bij het openen van de deur om te zien dat de stoel zich in de juiste positie beweegt. Wel jammer dat het stuur nog wel handmatig versteld moet worden.
Er zijn ook nog wel een paar kleine puntjes die ik wat minder prettig vind:
  • Wat bij zonnig weer opvalt is dat je de verwarmingsdraadjes van de voorruitverwarming ziet zitten. Niet echt hinderlijk maar wel opvallend.
  • De cruise-control houdt wel erg veel afstand, zelfs met de minimale afstand. Je voelt de auto al redelijk vroeg inhouden.
  • De achteruitrijcamera geeft overdag een mooi scherp beeld maar in het donker vind ik het nogal tegenvallen. Ligt misschien niet aan de camera maar meer aan de verlichting.
Dat zijn mijn ervaringen in het kort. Ben wel benieuwd naar die van jullie, ook die al langer in de S60/V60 rijden.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik herken heel veel (nu pas 2K km erop zitten). De ACC werkt goed maar is erg vroeg aan het inhouden en dat voelt onprettig want houdt onnodig in. Trekhaak moet ik nog testen, wel al tig keer laten zien hoe mooi het werkt met in/uitklappen :D Draadjes in de voorruit ben ik al gewend komende van een Mondeo MK5.

Ook de stoel krijg ik niet in de juiste positie tot dusverre. Geen rugklachten, maar een lamme poot (rechts). Krijg het nog niet gevonden waarom ik daar last van krijg. Het scheelt als je veel op de ACC rijdt maar ik wil dat niet ervaren als ik gewoon aan het cruisen ben en geen ACC gebruik. Het gevoel alsof je je been heel lang in de lucht houdt waardoor je bovenbeenspier constant aangespannen is :( Het doet afbreuk aan de algehele beleving van deze fantastische wagen (hier een V60) en juist bij een Volvo had ik dat niet aan zien komen. Normaliter zit ik altijd vrij snel goed, zolang ik maar fatsoenlijke lendensteun heb.
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

J33Bee schreef: 23.11.2020 - 10:41 Draadjes in de voorruit ben ik al gewend komende van een Mondeo MK5.
Hiervoor reed ik in een Passat en daar zag je ze niet. Vandaar dat ik een beetje verbaasd was/ben dat ze redelijk duidelijk te zien zijn in de Volvo. Maar ach, als dat een van de weinige nadelen is dan zit het wel goed :-)

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..inderdaad zie je de S60 niet veel; wilde oorspronkelijk ook een S60 maar Inscription en licht (blond) interieur, dat was er eind 2018 (nog) niet. AHB ervaar ik ook als fantastisch; ik heb de instelling wel zo gezet dat 'ie vroeger dimt; in de oorspronkelijke stand kreeg ik toch wel geknipper van tegenliggers. ACC (en ook pilot assist) gebruik ik eigenlijk voornamelijk als er doorgereden kan worden en de snelheidsverschillen niet te groot zijn. De wagen bevalt me eigenlijk (nog) beter dan ik had verwacht toen ik hem bestelde; is gewoon helemaal bij de tijd en uitstekend afgewerkt. Ook vind ik 'm een stuk stiller (bij cruisen) dan ik had gedacht. Motor hoor je dan eigenlijk helemaal niet, alleen wat windgeruis om de (linker) spiegel en banden uiteraard afhankelijk van wegdek. Zelfs bij (flinke) acceleratie vind ik het geluid niet echt blikkerig -4-cylinderig klinken (ik kom van de 5-cylinder). Verbruik tot nu toe (27k km) is 7.4 L/100 km, vind ik ook best meevallen (alleen bij stadsritten schiet het omhoog naar iets van 10L/100 km.
Gewoon een prima product!

Veel plezier met je S60!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Flippeke
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 24.10.2020 - 12:39

Ik vind die ACC wel heel erg meevallen, ik heb niet in andere auto's gereden waar het minder was. Sterker nog, rond de 80km/h zit die er wel heel dicht achter. Zeker als je achter een bus rijdt zonder overzicht.

Enkel op de snelweg als er een andere auto 80 rijdt en ik 120 dan wil die gelijk al gaan afremmen. Andere optie zou zijn later remmen en een halve noodstop maar dat lijkt me ook niet de bedoeling..
2014 V40 D4 R-design Osmium Grey
2014 V40 D4 Ocean Race Black Sapphire
2016 V60 D6 AWD R-Design Black Sapphire

2003 XC70 2.4 T GEARTR. 4WD Ash gold Pearl
2019 V60 T8 Polestar Engineered Black stone solid
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Je kunt in ieder geval de ACC omzetten naar gewoon CC en dat kan bij de Passat niet.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Flippeke schreef: 23.11.2020 - 17:51

Enkel op de snelweg als er een andere auto 80 rijdt en ik 120 dan wil die gelijk al gaan afremmen.
Dat is wat ik in ieder geval bedoel. Wordt ook als zeer storend ervaren bij mede passagiers. Noodstop is onzin, de auto reageert daar veel te snel op. Een waarschuwingstoon is voldoende want zodra je het knipperlicht aanzet checkt ie ook niets en begint meteen te accelereren naar de vastgezette snelheid. Dus bij groter snelheidsverschil op de rechterbaan vervelend en dan krijg je dus ook linksrijders...
Gebruikersavatar
Flippeke
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 24.10.2020 - 12:39

Risrael schreef: 23.11.2020 - 18:05 Je kunt in ieder geval de ACC omzetten naar gewoon CC en dat kan bij de Passat niet.
Jawel hoor.
J33Bee schreef: 23.11.2020 - 18:55
Flippeke schreef: 23.11.2020 - 17:51

Enkel op de snelweg als er een andere auto 80 rijdt en ik 120 dan wil die gelijk al gaan afremmen.
Dat is wat ik in ieder geval bedoel. Wordt ook als zeer storend ervaren bij mede passagiers. Noodstop is onzin, de auto reageert daar veel te snel op. Een waarschuwingstoon is voldoende want zodra je het knipperlicht aanzet checkt ie ook niets en begint meteen te accelereren naar de vastgezette snelheid. Dus bij groter snelheidsverschil op de rechterbaan vervelend en dan krijg je dus ook linksrijders...
Klopt, je blijft vaker linksrijden of je gaat eerder naar links.
Een acc zoals je zelf zou rijden, dus erop anticiperen dat een auto naar links gaat of naar rechts gaat bestaat nou eenmaal niet. Enige oplossing zou zijn een AI, en dat is weer wat anders dan een acc
2014 V40 D4 R-design Osmium Grey
2014 V40 D4 Ocean Race Black Sapphire
2016 V60 D6 AWD R-Design Black Sapphire

2003 XC70 2.4 T GEARTR. 4WD Ash gold Pearl
2019 V60 T8 Polestar Engineered Black stone solid
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik snap wel dat de ACC / PA in gaat houden, want als bestuurder verkijk je jezelf best op de remweg die je nodig gaat hebben om veilig tot stilstand te komen als er iets mis gaat.

Het is tegenwoordig gelukkig minder druk op de weg, maar zelfs de 'één streepje'-stand is in Nederland continu vragen om rechts ingehaald te worden door ongeduldige bestuurders die vinden dat je teveel afstand houdt.

En inderdaad, het eindresultaat van het geheel is dat je vaak langer links blijft rijden dan dat je anders zou doen. Of dat je Pilot Assist steeds tijdelijk uitzet als je een kleiner gat kiest omdat je achteropkomend verkeer voorbij laat gaan.

Ik heb 360 graden rondom cameras, en zeker met regenachtig weer in het donker zijn die compleet nutteloos. En dan klapt de rechterbuitenspiegel ook nog omlaag zodat je ook daar niks ziet. Goeie reminder: ik moet nog uitzoeken hoe je de spiegel dan weer omhoog krijgt.

Mijn stress: de 20" velgen zijn wel extreem kwetsbaar. Gisteren in een best ruime parkeergarage toch weer een kleine kras er opgezet omdat toch net een opstaand randje werd aangetikt...

En ja, er komt een heerlijke bak licht uit de koplampen.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

arnoud schreef: 23.11.2020 - 23:19 Ik heb 360 graden rondom cameras, en zeker met regenachtig weer in het donker zijn die compleet nutteloos. En dan klapt de rechterbuitenspiegel ook nog omlaag zodat je ook daar niks ziet. Goeie reminder: ik moet nog uitzoeken hoe je de spiegel dan weer omhoog krijgt.
Automatisch kantelen bij parkeren
Dankzij deze instelling kantelen de buitenspiegels automatisch omlaag bij inschakeling van de achteruitversnelling. De omlaaggekantelde stand is vooraf ingesteld en valt niet aan te passen. Het is mogelijk om de buitenspiegel direct terug te laten keren in de oorspronkelijke stand door 2 keer op de knop L of R te drukken.
Tik op Instellingen op het hoofdscherm van het middendisplay.
Tik op My Car - Spiegels en Comfort.
Kies onder Buitenspiegel kantelen bij achteruit voor Uit, Bestuurder, Passagier of Beide om te activeren/deactiveren en om te kiezen welke buitenspiegel moet worden gekanteld.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Daf88 schreef: 24.11.2020 - 09:30 Dankzij deze instelling kantelen de buitenspiegels automatisch omlaag bij inschakeling van de achteruitversnelling. De omlaaggekantelde stand is vooraf ingesteld en valt niet aan te passen.
Hmm bij mij is het wel gelukt om het aan te passen. Ze zijn nu zo ingesteld dat ze niet kantelen als ik de achterruit inschakel. Maar bij het "dubbekklikken" van de L or R gaat kantelt die betreffende spiegel.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

VincentH6 schreef: 24.11.2020 - 10:19 De omlaaggekantelde stand is vooraf ingesteld en valt niet aan te passen.
Het gaat hier om de stand van de spiegel (hoever gekanteld), niet om of ze wel of niet kantelen ....
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor iedereen die ACC heeft. Deze zijn gecalibreerd op het juiste afstandhouden bij de gekozen snelheid t.o.v van die van de voorganger. Dat dat voor velen te er is, is hun perceptie. En wordt vooral ingegeven omdat er dan inderdaad personen van de rechterbaan invoegen. (Wetkt idd zeer irritatieverhogend..)
De ACC werkt echter zoals ie moet werken. Dat is niet alleen zo bij Volvo maar ook bij andere merken. Ik kan het aardig vergelijken met mijn Volvo en de bedrijfsleasert. In de basis werkt ACC gelijk bij beide auto's. En ervaar ik bij beide wagens dezelfde "problemen" als hierboven genoemd. Ik vind het echter geen gebrek van de ACC maar meer te wijten aan het "ongeduld/hufterigheid" in het Nederlandse verkeer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

V480-S60 schreef: 26.11.2020 - 08:52 Voor iedereen die ACC heeft. Deze zijn gecalibreerd op het juiste afstandhouden bij de gekozen snelheid t.o.v van die van de voorganger. Dat dat voor velen te er is, is hun perceptie. En wordt vooral ingegeven omdat er dan inderdaad personen van de rechterbaan invoegen. (Wetkt idd zeer irritatieverhogend..)
De ACC werkt echter zoals ie moet werken. Dat is niet alleen zo bij Volvo maar ook bij andere merken. Ik kan het aardig vergelijken met mijn Volvo en de bedrijfsleasert. In de basis werkt ACC gelijk bij beide auto's. En ervaar ik bij beide wagens dezelfde "problemen" als hierboven genoemd. Ik vind het echter geen gebrek van de ACC maar meer te wijten aan het "ongeduld/hufterigheid" in het Nederlandse verkeer.
Voor dat stuk geldt dat absoluut. De huidige maatschappij is hufterig en ongeduldig.

Waar ik het niet fijn vind is zoals eerder aangehaald met 130 over de rechterbaan het inhouden bij vrachtwagens die "kilometers" verderop rijden. Dat is voor medepassagiers ook zeer vervelend. Het accelereren pakt soms ook traag op waardoor je er al weer eentje op de bumper hebt zitten. Iedereen ACC zou schelen wellicht :-)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat laatste is idd een puntje, maar ook daar reageren de sensoren bij beide ACC (Volvo versus bedrijfsleasert) varianten hetzelfde.
"Te vroeg" afremmen en "te traag" optrekken. Ik ervaar het ook. Maar ik rij nu al 3 jaar met beide auto's en neem het "voor lief" en geef dan wat gas bij.
ACC doet wat het doen moet. Alleen doordat niet iedereen rijdt zoals ie zou moeten rijden is het soms een ergernis.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dat gas bijgeven is wel ideaal dan inderdaad.
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

V480-S60 schreef: 26.11.2020 - 08:52 Voor iedereen die ACC heeft. Deze zijn gecalibreerd op het juiste afstandhouden bij de gekozen snelheid t.o.v van die van de voorganger. Dat dat voor velen te er is, is hun perceptie.
Ik vergelijk het met de Passat die ik hiervoor had. Die vertraagde later in de "kortste" instelling. Niet tot op de afstand dat het bumperkleven wordt maar het is wel een duidelijk merkbaar/meetbaar verschil en zeker geen perceptie. Waarschijnlijk zijn de veiligheidsmarges bij Volvo groter dan bij VW. Het is dan ook een kwestie van gewenning om in te schatten wanneer de auto zal gaan vertragen zodat je of een beetje gas bij kunt geven of alvast een baantje naar links opschuift.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bij mijn bedrijfsleasert is het zelfs een ietsiepietse eerder dan bij de Volvo. En die bedrijfsleasert komt uit het "verre oosten".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

ACC is dan ook het meest hatelijk optie die je kan nemen. Je rijdt net de processie van Echternach (drie stappen vooruit, twee stappen achteruit).
Ik heb ondertussen al met tig (Audi, Lexus, BMW, Volvo) wagens geprobeerd het te gebruiken maar ik haat het en zal het bijgevolg ook nooit opnemen in de configuratie van een nieuw voertuig. Geef mij maar een gewone CC. Autorijden moet je zelf doen en niet laten bepalen door onhandige hulpmiddelen.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Kinoúmai schreef: 27.11.2020 - 09:59 ACC is dan ook het meest hatelijk optie die je kan nemen. Je rijdt net de processie van Echternach (drie stappen vooruit, twee stappen achteruit).
Ik heb ondertussen al met tig (Audi, Lexus, BMW, Volvo) wagens geprobeerd het te gebruiken maar ik haat het en zal het bijgevolg ook nooit opnemen in de configuratie van een nieuw voertuig. Geef mij maar een gewone CC. Autorijden moet je zelf doen en niet laten bepalen door onhandige hulpmiddelen.
..laat ik wat tegengas geven: de ACC is een van de beste opties die je kan nemen...maar schakel ACC alleen in wanneer je dat zelf prettig vindt (en voor mij is dat voornamelijk op doorgaande wegen, maar zeker niet altijd)..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”