B3 tunen

TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Wij overwegen onze tweede V60 Inscription aan te gaan schaffen. Rijden nu al ruim 2 jaar in een T5 met aardig wat PK's maar die prijzen nu voor een B5 is echt te gek dus overwegen wij een B3 te nemen en die te laten tunen. Als ik het goed gelezen heb zijn de B3 en B4 gelijk aan elkaar maar bij aanschaf betaal je daar wel 2500 euro meer voor terwijl tunen in het gunstigste geval 800 euro kost en dan heb je vrijwel dezelfde specs als van de B4.
Ik zie nog nergens of dit mogelijk is via de officiële kanalen want ik wil wel mijn garantie behouden. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Op de site van polestar nog geen B modellen die je kan tunen 😱
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ook met Polestar tuning (als die er tzt is) ga je niet aan B4 waardes komen. Met behoud van garantie lijkt het me niet mogelijk om soortgelijke specs te krijgen. Bij andere tuners (en dus buiten officiële kanalen om) wel.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
eMBe
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 21.11.2020 - 11:58

Waarom willen mensen toch altijd meteen maar tunen? Ik snap dit niet. Koop dan gewoon een zwaardere motor. Stel je zelf de vraag: had je nu écht wat aan de T5 motor met al zijn pk's of reed je 80% van de tijd ook lekker 120-130 (110 nu) of 80/90 op de provinciale weg?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

er was toen nog geen andere motor beschikbaar , daardoor had men een T5 ook netto geprijsd in de markt gezet, een B5 van vandaag is nogal rijker uitgerust, met oa Intelissafe pro line std en DAB+
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

eMBe schreef: 19.01.2021 - 16:18 Waarom willen mensen toch altijd meteen maar tunen? Ik snap dit niet. Koop dan gewoon een zwaardere motor. Stel je zelf de vraag: had je nu écht wat aan de T5 motor met al zijn pk's of reed je 80% van de tijd ook lekker 120-130 (110 nu) of 80/90 op de provinciale weg?
Ik heb mijn B3 niet laten tunen, ga ik denk ik ook niet doen, maar je verhaal gaat mi niet helemaal op, je weet immers niet wat de behoeftes van TS zijn, stel dat je bijtelt de zwaardere motor kost even snel gerekend (2500x0,22x0,5) je 23 euro in de maand netto aan extra bijtelling bij 48 maanden is dat 1100 euro naast de 2500 extra aanschaf, dus na 4 jaar kost de B4 3600 euro meer dan de B3, tegen de 800 als je het achteraf doet (als het in je leasebudget past is het een andere som).
Een reden waarom ik dus wel voor extra vermogen zou kiezen is niet omdat ik het heel de dag nodig heb, maar wel vaak een caravan trek.
daar komt het extra plezier dan nog bij :)
ik heb in het verleden regelmatig de auto's wel laten chippen, nooit 1 probleem gehad.

zoveel mensen zoveel wensen :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

eMBe schreef: 19.01.2021 - 16:18 Waarom willen mensen toch altijd meteen maar tunen? Ik snap dit niet. Koop dan gewoon een zwaardere motor. Stel je zelf de vraag: had je nu écht wat aan de T5 motor met al zijn pk's of reed je 80% van de tijd ook lekker 120-130 (110 nu) of 80/90 op de provinciale weg?
Hoewel ik het op zich (in de basis) met je eens ben is dit geen antwoord op de vraag van TS.

Daarnaast rijdt het zoveel relaxter als je wat meer reserve hebt onder je gaspedaal. Dus ik begrijp de vraag van TS ook wel degelijk.

Maar een positief antwoord op de initiële vraag van TS kan ik niet geven omdat de polestar optimalisatie nog niet verkrijgbaar is voor de B3 FWD. Dus behoud van garantie is uitgesloten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

V480-S60 schreef: 19.01.2021 - 16:42
eMBe schreef: 19.01.2021 - 16:18 Waarom willen mensen toch altijd meteen maar tunen? Ik snap dit niet. Koop dan gewoon een zwaardere motor. Stel je zelf de vraag: had je nu écht wat aan de T5 motor met al zijn pk's of reed je 80% van de tijd ook lekker 120-130 (110 nu) of 80/90 op de provinciale weg?
Hoewel ik het op zich met je eens ben is dit geen antwoord op de vraag van TS.

Daarnaast rijdt het zoveel relaxter als je wat meer reserve hebt onder je gaspedaal. Dus ik begrijp de vraag van TS ook wel degelijk.

Maar een positief antwoord op de initiële vraag van TS kan ik niet geven omdat de polestar optimalisatie nog niet verkrijgbaar is voor de B3 FWD. Dus behoud van garantie is uitgesloten.
nu is het zo dat je die reserve met de B3 wel hebt moet ik zeggen, pakt supersnel op door de elektrische ondersteuning, echter heb ik niet met een T gereden, dus de vergelijking kan ik niet geven.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mickyman schreef: 19.01.2021 - 16:45 nu is het zo dat je die reserve met de B3 wel hebt moet ik zeggen, pakt supersnel op door de elektrische ondersteuning, echter heb ik niet met een T gereden, dus de vergelijking kan ik niet geven.
T4 is vooral onderin wel wat krachtiger voor mijn gevoel en dat terwijl de B3 meer koppel heeft naar ik meen. Zodra je rond de 80 km/h zit, pakt de B3 heerlijk op en trek je in no-time door naar Vmax. Viel me vooral op dat de B motoren rumoeriger lijken in de auto. De T4 was voor mijn gevoel stiller ongeacht het toerental.

De specs van de motoren volgens Volvo;

https://www.volvocars.com/intl/cars/new ... irect=true

Grappig om te zien is dat de B4 qua uitstoot en verbruik gunstiger lijkt op papier... Puur softwarematige mapping?
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Volvo zal Polestar tuning niet dusdanig veel vermogenswinst laten opleveren dat de B4 voor ca. Eur 1.000,- volledig door tuning van B3 (die lees ik Eur 2.500 goedkoper is dan B4) uit de markt wordt geprijsd. Dat zie je nu ook bij de Polestar waardes.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

En waarom tuning? Omdat sommige mensen het maximale willen halen uit hun aankoop (wat voor motor dat dan ook is), op een manier die hen past (o.a. qua budget en stages). Zo zie ik het tenminste.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Volgens de dealer komt er geen officiele PS tuning voor de B3. Gedoe met regels, de hybride electronica, etc.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Zelfs als de B3 een Polestar tuning kon krijgen, dan nog vraag ik mij af of je daardoor een B4 karakter krijgt. Ik geb zelf geen ervaring met Polestar tuning, maar als ik de posts hier op het forum lees dan vervangt de 'Polestar mode' de 'Dynamic mode'. Als ik het goed begrijp, betekent je alleen het effect van Polestar tuning hebt als je in die drive mode zit, en niet als je b.v. de standaard Comfort mode rijdt. Klopt dat eigenlijk?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ab S schreef: 19.01.2021 - 19:40 Zelfs als de B3 een Polestar tuning kon krijgen, dan nog vraag ik mij af of je daardoor een B4 karakter krijgt. Ik geb zelf geen ervaring met Polestar tuning, maar als ik de posts hier op het forum lees dan vervangt de 'Polestar mode' de 'Dynamic mode'. Als ik het goed begrijp, betekent je alleen het effect van Polestar tuning hebt als je in die drive mode zit, en niet als je b.v. de standaard Comfort mode rijdt. Klopt dat eigenlijk?
Dat mag ik hopen van niet want dynamic mode is echt niet prettig als je op lage snelheden cruised. Alsof je een oude opa bent, die vergeet te schakelen.
TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

RZA schreef: 19.01.2021 - 17:49 En waarom tuning? Omdat sommige mensen het maximale willen halen uit hun aankoop (wat voor motor dat dan ook is), op een manier die hen past (o.a. qua budget en stages). Zo zie ik het tenminste.
Ik schaf deze auto als particulier aan dus hoef/moet niet kijken naar bijtellen. Om nu 2500 euro te betalen voor een wat zwaardere motor telt wel mee in het door mij maximaal te besteden budget. Heb ook al gezocht of Volvo binnenkort nog met acties komt zoals met de XC40 maar die gaat dan alleen maar op voor de T2 en die is veel te zwak voor mij. Je zal zien dat ik een akkoord bereik ov er de nieuwe aanschaf dat er een actie is. Zal niet de eerste keer dat ik ergens naast pis.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Waarom wil je de T5 inruilen, ivm meer luxe van de Inscription? De T5 is wel een heerlijk sterke motor, pas maar op dat je geen spijt krijgt :-p
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ab S schreef: 19.01.2021 - 19:40 Als ik het goed begrijp, betekent je alleen het effect van Polestar tuning hebt als je in die drive mode zit, en niet als je b.v. de standaard Comfort mode rijdt. Klopt dat eigenlijk?
Dat heb je verkeerd begrepen 8), de tuning is in alle modes beschikbaar. De Polestar-mode jaagt de motor nog verder in de toeren dan in de Dynamic-mode al het geval is.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

jalex_h schreef: 19.01.2021 - 20:48
Ab S schreef: 19.01.2021 - 19:40 Als ik het goed begrijp, betekent je alleen het effect van Polestar tuning hebt als je in die drive mode zit, en niet als je b.v. de standaard Comfort mode rijdt. Klopt dat eigenlijk?
Dat heb je verkeerd begrepen 8), de tuning is in alle modes beschikbaar. De Polestar-mode jaagt de motor nog verder in de toeren dan in de Dynamic-mode al het geval is.
Dank je, dan is de Polestar tuning best wel interessant, juist ook in de normale Comfort mode..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

Ab S schreef: 19.01.2021 - 23:17
jalex_h schreef: 19.01.2021 - 20:48
Ab S schreef: 19.01.2021 - 19:40 Als ik het goed begrijp, betekent je alleen het effect van Polestar tuning hebt als je in die drive mode zit, en niet als je b.v. de standaard Comfort mode rijdt. Klopt dat eigenlijk?
Dat heb je verkeerd begrepen 8), de tuning is in alle modes beschikbaar. De Polestar-mode jaagt de motor nog verder in de toeren dan in de Dynamic-mode al het geval is.
Dank je, dan is de Polestar tuning best wel interessant, juist ook in de normale Comfort mode..

Autoweek heeft een S60 T4 polestar op de rollerbank gezet. Nu blijkt het vermogen juist in eco modus het grootste te zijn: bijna 220 pk in plaats van de beloofde 210, wat al fors meer is dan de basis 190 van de T4.
Toegegeven in de eco modus (ingesteld als individual profiel om gewoon een toerenteller te hebben) rijdt ie eigenlijk het lekkerst. Bijna dieselachtig.
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Haha ja ik heb het toen ook gelezen, best bijzonder. Maar eens proberen op die manier met individual setting.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”