Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur

Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Hoi, ben nieuw op dit forum en heb een V60 aangekocht 2 weken terug en zal nog even moeten wachten tot Juni...

Was even aan het zoeken, maar kon het zo niet vlug vinden, maar dient de motor(olie) niet op temperatuur te zijn wanneer je flink van de benzine motor gebruik maakt?
Tenminste als je zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, en benzine motor vrijwel niet aanslaat, zal deze niet echt vlug op temperatuur zijn.
Of hebben ze hier iets bedacht bij Volvo, of misschien is het niet meer (echt) nodig?
Volgens garage kan het geen kwaad, maar ben met mijn (oude) auto's gewend dit altijd zeker 15 minuten duurt voordat de olie op temperatuur is en zodoende vaak enige 100K kilometers rijdt zonder veel motorische slijtage.

Ander punt, inrijden van de motor. Is dit (nog) nodig? Lijkt me altijd goed, maar misschien is dit allemaal al gedaan in de fabriek?
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Of inrijden tegenwoordig nog echt zin heeft weet ik niet.
Wat betreft je vraag over het gebruik van de benzine motor in je nieuwe hybrid: ik zelf gebruik het als volgt: Ik gebruik nooit de hybrid stand omdat dan de motor inderdaad eerder aanslaat ook als ik gewoon door het dorp wil rijden. In mijn beleving levert dit naast onnodige uitstoot en benzine verbruik ook onnodig slijtage op. Ik zelf rijd altijd in Pure modus weg. Rijd ik de autoweg of snelweg op dan rijd ik elektrisch tot aan de kruissnelheid en daarna schakel ik over naar hold. De motor draait dan een 2000-2200 toeren en wordt bij een gelijke snelheid volgens mij nauwelijks mechanisch belast en warmt m.i. zo het snelste op met de minste slijtage.
Gefeliciteerd met de aanschaf trouwens!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Dank je wel Gouwe,

Het is ook eigenlijk de bedoeling zoveel mogelijk km's "Pure" te rijden.
Ik heb 3 weken terug 2 keer een uur de "demo" meegehad van de dealer om het te testen (XC60 en V60 omdat we er nog niet uit waren welke we zouden nemen) daar ik 90% van de ritten binnen de bebouwde kom maak van circa 32km per dag.
Maar ik houd er ook van, om op de snelweg hier bij de grens België Nederland, even leuk te accelereren als het niet te druk is, vandaar eigenlijk de vraag of de motor niet dan al wel wat opgewarmd moet zijn om er wat langer plezier van te hebben.

Wat betreft inrijden: Ik heb zelf in het verleden o.a. enkele motoren van mijn andere auto's gereviseerd, zoals nieuwe lager schalen en zuigerveren e.d. en er komt altijd een lichte vorm van slijpsel af die je na een korte (1000km) eraf haalt door olie wissel en het magneetje op de olieplug. Belangrijk was ook in deze tijd niet de motor vol uit belasten. Maar misschien dat de marges nu allemaal veel beter zijn als vroeger waardoor dit misschien niet meer nodig is maar ik betwijfel het een beetje als oud hobbyist.

Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

EVO500 schreef: 04.03.2021 - 21:16 Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
Ik gebruik de hybrid stand juist nooit. Ik ga van Pure naar Hold naar Pure enz enz. In Pure naar de 100 en dan overschakelen naar Hold dan wordt de motor zonder zware belasting warm en dan even een keer de powerstand gebruiken om die 400PK de benen te laten strekken.
Voor die temperatuurmeters, hier even zoeken. Zijn nogal wat meningen over. Nee er zit geen enkele temperatuurmeter in, noch voor olie noch voor koelwater. Wanneer e.e.a. warm is moet je dus op gevoel doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik moet je toch even corrigeren Gouwe (no offense). Er zitten wel degelijk temperatuurmeters in jullie auto's. Echter....... de weergave via analoge of digitale dashboard weergevers is er niet meer.
Als de temperatuur te hoog wordt gaat er echt wel een alarm af op het dashboard. En dat kan alleen als er een temperatuur meter aanwezig is.

En ja. Ik vind het een gemis dat deze weergave verdwenen is in het 'dashboard'
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de correctie :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 05.03.2021 - 07:44
EVO500 schreef: 04.03.2021 - 21:16 Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
Ik gebruik de hybrid stand juist nooit. Ik ga van Pure naar Hold naar Pure enz enz. In Pure naar de 100 en dan overschakelen naar Hold dan wordt de motor zonder zware belasting warm en dan even een keer de powerstand gebruiken om die 400PK de benen te laten strekken.
Voor die temperatuurmeters, hier even zoeken. Zijn nogal wat meningen over. Nee er zit geen enkele temperatuurmeter in, noch voor olie noch voor koelwater. Wanneer e.e.a. warm is moet je dus op gevoel doen.
Zo doe ik het ook ongeveer. Eerst op Pure de stad uit en dan op Hold maar dan wel in Hybrid mode om stroom te sparen voor de terugreis. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het in Hold veel uitmaakt of je dan in Pure of Hybrid rijdt.
Als de stroom op is is het in de bebouwde kom toch wel makkelijk dat in Hybrid mode de elektromotor een zetje geeft bij het wegrijden uit stilstand.

Wat me overigens wel verbaast is dat als ik de auto activeer met een volle accu (starten mag het tegenwoordig niet meer heten :-D ) dan geeft 'ie in Hybrid mode zo'n 27 of 29 km aan m.b.t. elektrisch rijden. Schakel ik over naar Pure dan gaat de range naar 33 (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur). Ik vraag me af of in Pure dan de elektromotor wellicht wat geknepen wordt om de range te verhogen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Mijn ervaring is dat in Pure de accu leger gereden mag worden dan in Hybrid. In Hybrid blijft er daardoor meer electrische push achter de hand voor vlot accelereren.

Als je van "leeg" in Pure schakelt naar Hybrid, springt de benzine motor aan (logisch) EN om te gaat laden om weer een minimum level van batterij te hebben. (het verbruik schiet boven de 10l/100km).
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

FritsieV70 schreef: 05.03.2021 - 10:56 Wat me overigens wel verbaast is dat als ik de auto activeer met een volle accu (starten mag het tegenwoordig niet meer heten :-D ) dan geeft 'ie in Hybrid mode zo'n 27 of 29 km aan m.b.t. elektrisch rijden. Schakel ik over naar Pure dan gaat de range naar 33 (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur). Ik vraag me af of in Pure dan de elektromotor wellicht wat geknepen wordt om de range te verhogen...
Hier de uitleg: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine

Voor Hold maakt het inderdaad niet uit in welke stand je rijdt. De accu wordt dan gespaard. Hold gaat alleen niet samen met AWD of Power.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Van het rijden met de nieuwe hybride techniek weet ik weinig, maar zit even je lijstje auto's te bekijken daar zitten toch wel een paar leuke tussen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Conclusie is eigenlijk:
- Temperatuur water en olie is niet af te lezen, waardoor warm rijden van de motor ook niet te bepalen is. Blijf dit overigens wel vreemd vinden, blijft immers een benzine motor.
- Inrijden is niet nodig.

@Fredhead: Kan moeilijk afstand doen van auot's :-) dus ik heb ze ook nog allemaal in bezit. De Opels zijn nu al even ook oldtimers.
Houdt van 6 cilinder lijn motoren met achterwiel aandrijving, is altijd heerlijk driften met een mooi geluid. Vooral met de Omega, want die heeft ook sper.
Laguna rijdt ook erg fijn, 4 wiel sturing en met tuning nu 472nm koppel best rap, maar doet het uitzonderlijk goed in het bochtenwerk.
Is eigenlijk alleen te stug door sportonderstel. Door ook nog hoog koppel onderin vlug een duw in de rug, waardoor de kinderen vaak misselijk worden in de auto.
Vandaar dat we voor een Volvo zijn gegaan, rijdt toch wat comfortabeler.

Helaas hebben volvo's geen 4 wiel sturing en zal ik wel hierop missen, kortere stuur bewegingen en betere wegligging (is vroeger meen ik wel ooit geweest?)
Wat bochtenwerk rijdt ik dan ook met de Laguna de Volvo dus helemaal zoek, heb ik wel ondervonden.
Maar goed, is nu ook weer niet zo heel belangrijk.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Qua comfort zal het niet te vergelijken zijn ga ik vanuit, op de andere vlakken volledig andere auto's natuurlijk.
Beide met hun sterke en minder sterke kanten.

4wielsturing heeft Volvo nooit gehad volgens mij, wel achterwielaandrijving op een aantal ondertussen begeerlijke klassiekers.

Als je de ruimte hebt lekker van het wagenpark genieten zolang het kan :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zet de CC op 100, doe een rondje Ijsselmeer, en het ding is ingereden. Zeker als je in Vaals woont. :D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Jelmer de Jong schreef: 05.03.2021 - 17:48 Zet de CC op 100, doe een rondje Ijsselmeer, en het ding is ingereden. Zeker als je in Vaals woont. :D
No offence maar voordat iemand het daadwerkelijk zo gaat doen, dit is het aller aller aller slechtste advies dat je kan geven, het enige wat je juist niet moet doen met inrijden is met een constante belasting op de CC gaan rijden. Zo is er minimaal contact op een paar hele kleine plekken, die enorm heet worden. lokaal creeer je dan juist oververhitting zonder dat de rest inslijt en contact maakt.

Je moet de motor rustig een paar km warm rijden, en dan lekker in toeren en belasting varieeren, zodat overal contact ontstaat en evenwijdig inslijt. Lekker toeren dus over een mooie dijk is perfect, flink op en neer schakelen en een beetje afremmen dan weer wat gas er op. Zelfs zo nu en dan even lekker vermogen vragen is juist goed en zorgt ervoor dat de motor binnen no-time perfect is ingesleten en optimaal zal presteren.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat bedoel je met minimaal contact op kleine plekken?
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3067
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

EVO500 schreef: 05.03.2021 - 14:54 Laguna rijdt ook erg fijn, 4 wiel sturing.....

Helaas hebben volvo's geen 4 wiel sturing en zal ik wel hierop missen, kortere stuur bewegingen en betere wegligging .
Ja, herkenbaar. Ik heb 3 jaar een Laguna GT205 gehad met ook dat 4-control. Heerlijk strak rotondes nemen (contra sturen ) en ook inhalen op snelweg gaat erg mooi (parallel sturen). Stoelen zaten ook heerlijk.
Helaas wel veel andere problemen gehad.

De V70 daarna een verademing maar zeker niet zo sportief.
Nieuwe series Volvo’s vind ik persoonlijk stuk strakker rijden weer.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@ V70R^2: Ik was van mening dat je inderdaad zo een nieuwe motor inrijdt, zal het het ook zo gaan doen :-) Lees of hoor er ook nergens iets over vreemd genoeg. Denk dat je er zo de rest van de tijd alleen maar meer plezier aan kunt beleven.

@ PGV90: Rijdt ook lekker de GT205. Ik heb wel enkele problemen gehad maar was meer fout van de garage :-( , waardoor ik zelfs de tuning tijdelijk heb moeten terug zetten omdat men daar de schuld van gaf. Erg vervelend als men er niet uitkomt, want dan gaat men zomaar op de foutmelding wat vervangen. Nieuwe turbo en roetfilter en een 5 tal bezoeken verder nog niet opgelost. Kosten 2500€. Uiteindelijk zelf ontdekt wat het nu werkelijk was, door eens onder de motorkap te kijken en zag dat er luchtbelletjes in de transparante brandstof leiding zat...bleek dat men de dieselfilter bij de beurt niet goed had gemonteerd waardoor er valse lucht mee de brandstof inging.

Was overigens de reden dat ik voor R-design ging. Leken de stoelen redelijk veel op de laguna en Omega. Ik laat me in ieder geval nog verassen over enkele maanden.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

V480-S60 schreef: 05.03.2021 - 08:38 Ik moet je toch even corrigeren Gouwe (no offense). Er zitten wel degelijk temperatuurmeters in jullie auto's. Echter....... de weergave via analoge of digitale dashboard weergevers is er niet meer.
Als de temperatuur te hoog wordt gaat er echt wel een alarm af op het dashboard. En dat kan alleen als er een temperatuur meter aanwezig is.

En ja. Ik vind het een gemis dat deze weergave verdwenen is in het 'dashboard'
Via de nieuwe API is 't wel uit te lezen, dus ik ben een appje aan 't maken voor op mijn telefoon die de temperatuur laat zien. :)
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Dat klinkt goed hsl :-)
Zou helemaal mooi zijn als dit ook op het entertainment screen kunt programmeren , of is zoiets (zomaar) niet mogelijk?
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

Nee dat is niet mogelijk jammegenoeg. :(
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”