Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur

Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

De V60 heeft zowel bovenin als onderin een lamellen systeem (active grille shutters) dat ervoor zorgt dat de motor veel sneller opwarmt. Zit een motortje in dat mijn bedrijf maakt :-) Reden is minder CO2 uitstoot voor WLTP/EPA homologatie. De nieuwe verbrandingsmotoren zijn dus beduidend sneller op temperatuur dan de oude motoren met open lucht inlaat. Gevarieerd warm rijden was in mijn herinnering ook het beste. Luister maar eens hoe ze een F1 motor opwarmen.

- kortje ritjes sowieso in pure, anders zit je iedere keer in oude koudstart verrijkings periode van de motor te rijden. Slecht voor milieu en motor
- ritjes binnen range 45km, in pure als ik bij de bestemming kan laden. (best lullig voor die motor als ie op het laatst nog aan moet...)
- al het andere in hybrid. Je houdt idd accu over voor als je aankomt op bestemming. Dan rijdt je meestal ook zacht.
- in power rijd ik eigenlijk nooit omdat het verbuik echt belachelijk hoog is.
(mijn vorige leaseauto was een 2.0L Diesel 190pk Passat. Reed 4,5L/100 met scheuren en alles erop en eraan. Ik denk niet dat deze V60 beter is voor het milieu, al zou ik het nog zo graag willen...)

Ik heb echt wel wat ritjes gereden in het begin van 40/50km waar ik expres de accu op hold heb gezet om die motor wat in te rijden.
In de non-hybrids zitten vrijwel dezelfde verbradningsmotoren. Die moet je toch gewoon inrijden de eerste paar duizend km.
Ben niet bekend met baanbrekende nieuwe technieken in motoren wereld waardoor we vanaf dag1 lekker kunnen gassen. Blijft metaal met olie...

groet
Steven
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Zo wordt je nog eens wijzer op een forum :-) dank je voor de info Steven
Goed te weten dat zo de motor veel sneller warmer wordt. Wel jammer dat je de niet olietemperatuur niet kunt monitoren.
Is gewoon de bedoeling dat het motor gedeelte straks netjes is in gereden en niet omdat het nieuw is, je domweg met koude motor vol gas gaat rijden (met koude motor)

Ik ben altijd zuinig op het motorisch gedeelte. Met een Lease auto zul je misschien wel je hier minder zorgen over maken maar prive ben ik toch iets zuiniger.
Niet voor niks dat verschillende automerken het toerental laten begrenzen als de motor niet op temperatuur is.

Maar wat je zegt en mijn gevoel ook zegt, "Blijft metaal met olie" en dan moet je niet zomaar lukraak het gas instappen (zeker in het begin) tenzij het een wegwerpartikel is.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Ik had een lang stuk snelweg gedaan met de hold functie.
Daarna heel even pure.
En toen stond ik als eerste aan het rode licht, dus ik dacht even op polestar. Ik ging natuurlijk niet vloeren, net nieuw, maar er kwam gewoon bijna niets.
Is een paar km pure al voldoende om de motor af te koelen? En zit er dus een soort beveiliging op?
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Bij deze een foto van de (gesloten) lamellen van mijn T5.
Wanneer je niet weet dat het bestaat, heb je er ook geen erg in.
Nee geen schade gereden, alleen de grill vervangen voor een zwart omlijst exemplaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Oke, dan zorgt ie dat de motor snel op temperatuur is :-)

Zit even naar de intercooler te kijken.
Zag bij Heico dat deze grotere intercoolers aan bieden, enig idee of dit bij de t8 enig positief resultaat levert bij temperaturen rond de 20gr C?
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”