Levertijden Nieuwe Volvo's. Alleen ervaringen svp.

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Bijzonder…! Is dat ook weer gedaan ivm leverproblemen?

Maak eens een foto van je interieur, ben zeer benieuwd hoe dat er nu uit ziet…
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dit zegt de Volvo website; dat is in lijn met wat Nicovs al eerder schreef.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

J33Bee schreef: 17.08.2021 - 09:46 Bijzonder…! Is dat ook weer gedaan ivm leverproblemen?

Maak eens een foto van je interieur, ben zeer benieuwd hoe dat er nu uit ziet…
Bijgaand foto's van middenconsole.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Tja de optie is er dus nog wel enkel mis je nu het wieltje in de middenconsole. Als ik eerlijk ben gebruik ik de optie zelden, maar het wieltje oog wel chique en ziet er zo wel kaal uit op die plek.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als je in rijmodus Comfort wilt rijden gebruik je dit wieltje alleen om start stop uit te schakelen door rijmodus Individual te selecteren waarin je dat hebt ingesteld. Alle andere instellingen kan je ook opslaan in je bestuurdersprofiel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik gebruik dat wieltje elke keer als ik de auto start... Nadeel van die CO2 flauwekul...
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik dus ook.
Alleen om te voorkomen dat de motor uitgezet wordt bij het eerste stoplicht na 2 km. Wanneer de motor warm is zou ik start stop best willen gebruiken. Hoewel het bij inparkeren natuurlijk onhandig blijft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

Ik lees hier wel vaker dat er mensen zijn die de start-stop functie als vervelend ervaren en daarom elke keer van rijmodus veranderen om het uit te schakelen. Het is mij niet duidelijk wat als probleem van het start-stop systeem wordt ervaren. Deze S60 is mijn zoveelste auto met start-stop (en de eerste in combinatie met een automaat) en heb het eigenlijk nooit uitgeschakeld.

Bij een verkeerslicht, als ik niet als eerste sta, en het licht springt op groen dan is het een beetje anticiperen wanneer de auto's voor je beginnen te rollen. Vlak daarvoor even een klein tikje op het gaspedaal en hij slaat netjes aan (heb geen mild-hybrid) en laat de rem los en geef ik rustig gas om weg te rijden en mijn voorganger te volgen. Sta ik vooraan dan geef ik weer een tikje op het gaspedaal om daarna in het mijn gewenste tempo rustig weg te rijden. En die ene keer dat ik even een sprintje wil trekken dan zet ik 'm in de Polestar modus (dan staat start-stop uit) en stamp ik bij groen mijn gaspedaal lomp in om zeer vlot weg te trekken met een smile op mijn gezicht :-)

Ook bij parkeren heb ik er eigenlijk geen last van. Heb gemerkt dat met de mate waarin je het rempedaal intrapt je het uitschakelen kan beïnvloeden. Als ik hier thuis parkeer dan kom ik aanrijden en bij het afremmen trap ik de rem niet helemaal tot de bodem in. Dan sta ik wel stil maar heb de rem op "1 mm" na (niet gemeten, maar voor mijn gevoel) volledig ingetrapt. Bak in de R en gewoon soepel achteruit inparkeren. Ik sta dan niet seconden stil maar doe het in een soort van vloeiende beweging.

Dus al met al heb ik persoonlijk niet zo'n last van die start-stop en vind ik het wel fijn als de motor afslaat als ik wat langer moet stilstaan.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

Ik rij nu ongeveer 3 weken met de auto en moet eerlijk zeggen dat het start stop systeem begint te wennen. Ik kan hem dus niet uitzetten om een sprintje te trekken maar al met al lukt dat best (al vind ik het nog steeds jammer dat het niet meer uitgezet kan worden).
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

VincentH6 schreef: 20.08.2021 - 08:34 Ik lees hier wel vaker dat er mensen zijn die de start-stop functie als vervelend ervaren en daarom elke keer van rijmodus veranderen om het uit te schakelen. Het is mij niet duidelijk wat als probleem van het start-stop systeem wordt ervaren. Deze S60 is mijn zoveelste auto met start-stop (en de eerste in combinatie met een automaat) en heb het eigenlijk nooit uitgeschakeld.

Bij een verkeerslicht, als ik niet als eerste sta, en het licht springt op groen dan is het een beetje anticiperen wanneer de auto's voor je beginnen te rollen. Vlak daarvoor even een klein tikje op het gaspedaal en hij slaat netjes aan (heb geen mild-hybrid) en laat de rem los en geef ik rustig gas om weg te rijden en mijn voorganger te volgen. Sta ik vooraan dan geef ik weer een tikje op het gaspedaal om daarna in het mijn gewenste tempo rustig weg te rijden. En die ene keer dat ik even een sprintje wil trekken dan zet ik 'm in de Polestar modus (dan staat start-stop uit) en stamp ik bij groen mijn gaspedaal lomp in om zeer vlot weg te trekken met een smile op mijn gezicht :-)

Ook bij parkeren heb ik er eigenlijk geen last van. Heb gemerkt dat met de mate waarin je het rempedaal intrapt je het uitschakelen kan beïnvloeden. Als ik hier thuis parkeer dan kom ik aanrijden en bij het afremmen trap ik de rem niet helemaal tot de bodem in. Dan sta ik wel stil maar heb de rem op "1 mm" na (niet gemeten, maar voor mijn gevoel) volledig ingetrapt. Bak in de R en gewoon soepel achteruit inparkeren. Ik sta dan niet seconden stil maar doe het in een soort van vloeiende beweging.

Dus al met al heb ik persoonlijk niet zo'n last van die start-stop en vind ik het wel fijn als de motor afslaat als ik wat langer moet stilstaan.
Fijn om te horen dat je nog een beetje invloed kan uitoefenen op de werking. Zover was ik nog niet gekomen.. :) Dank!

Noem me ouderwets maar rekening houdend met de techniek kan ik me haast niet voorstellen dat het goed is om een nog koude motor uit te zetten. En weer aan te slingeren.

Ook rijd ik privé en neem zo'n soort overweging wellicht meer serieus dan anderen.

Als iemand mij kan overtuigen dat dit systeem de basistechniek op geen enkele wijze beïnvloedt ben ik de eerste die het aan laat staan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

raspaardje schreef: 20.08.2021 - 10:13
VincentH6 schreef: 20.08.2021 - 08:34 Ik lees hier wel vaker dat er mensen zijn die de start-stop functie als vervelend ervaren en daarom elke keer van rijmodus veranderen om het uit te schakelen. Het is mij niet duidelijk wat als probleem van het start-stop systeem wordt ervaren. Deze S60 is mijn zoveelste auto met start-stop (en de eerste in combinatie met een automaat) en heb het eigenlijk nooit uitgeschakeld.

Bij een verkeerslicht, als ik niet als eerste sta, en het licht springt op groen dan is het een beetje anticiperen wanneer de auto's voor je beginnen te rollen. Vlak daarvoor even een klein tikje op het gaspedaal en hij slaat netjes aan (heb geen mild-hybrid) en laat de rem los en geef ik rustig gas om weg te rijden en mijn voorganger te volgen. Sta ik vooraan dan geef ik weer een tikje op het gaspedaal om daarna in het mijn gewenste tempo rustig weg te rijden. En die ene keer dat ik even een sprintje wil trekken dan zet ik 'm in de Polestar modus (dan staat start-stop uit) en stamp ik bij groen mijn gaspedaal lomp in om zeer vlot weg te trekken met een smile op mijn gezicht :-)

Ook bij parkeren heb ik er eigenlijk geen last van. Heb gemerkt dat met de mate waarin je het rempedaal intrapt je het uitschakelen kan beïnvloeden. Als ik hier thuis parkeer dan kom ik aanrijden en bij het afremmen trap ik de rem niet helemaal tot de bodem in. Dan sta ik wel stil maar heb de rem op "1 mm" na (niet gemeten, maar voor mijn gevoel) volledig ingetrapt. Bak in de R en gewoon soepel achteruit inparkeren. Ik sta dan niet seconden stil maar doe het in een soort van vloeiende beweging.

Dus al met al heb ik persoonlijk niet zo'n last van die start-stop en vind ik het wel fijn als de motor afslaat als ik wat langer moet stilstaan.
Fijn om te horen dat je nog een beetje invloed kan uitoefenen op de werking. Zover was ik nog niet gekomen.. :) Dank!

Noem me ouderwets maar rekening houdend met de techniek kan ik me haast niet voorstellen dat het goed is om een nog koude motor uit te zetten. En weer aan te slingeren.

Ook rijd ik privé en neem zo'n soort overweging wellicht meer serieus dan anderen.

Als iemand mij kan overtuigen dat dit systeem de basistechniek op geen enkele wijze beïnvloedt ben ik de eerste die het aan laat staan.

Naast het afslaan van de motor bij een koude motor, wat dacht je van het meteen uitzetten van de motor na een leuk stukje doorrijden waarbij de turbo ff wat heeft mogen doen. Dat is voor mij de reden om zo nu en dan de start/stop uit te schakelen om de boel ff tijd te geven af te koelen.

Ik rij hem dan niet privé maar dingen hoeven niet stuk en als je ze netjes kan houden doe ik dat ook graag.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Idd, ook geen wenselijke situatie.
Iig werkt dat start stop nog niet met alle parameters om de techniek te sparen.
Op korte termijn zal het allemaal best heel blijven maar op de lange termijn en met veel kilometers zal dit wel gevolgen hebben, schat ik zo in.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

raspaardje schreef: 20.08.2021 - 23:24 Idd, ook geen wenselijke situatie.
Iig werkt dat start stop nog niet met alle parameters om de techniek te sparen.
Op korte termijn zal het allemaal best heel blijven maar op de lange termijn en met veel kilometers zal dit wel gevolgen hebben, schat ik zo in.
Ik heb er niet voor gekozen, het kan bij mij gewoon niet anders.
Maar na 3 weken ben ik hier nu wel aan gewend en tov mijn vorige passat (waar ik het overigens meestal uitschakelde) gaat dit veel soepeler en soms merk je het vrijwel niet.
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik rij nu in mijn 3e Volvo met stop/start (4e is onderweg) en ik zet het eigenlijk nooit uit. Met alledrie de auto's vanaf nieuw tot zo'n 2ton gereden en nooit een probleem gehad, nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten ook.
Helaas kan ik mijn 'oude' auto's niet volgen omdat ze allemaal een 2e leven hebben gekregen in het buitenland.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
fidderhg
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.05.2021 - 12:19

Niet een filmpje van een heel vrolijk persoon (hij mist het wieltje wel heel erg) maar geeft wel weer dat Volvo hier en daar wat op de economische toer gaat. Niet alles vind ik even vervelend maar er zitten wel een paar zaken tussen die ik zelf ook jammer vindt, zoals het wieltje (wel iets minder erg als deze mijnheer :-)), maar ook de sleutel, het net, de letter in de stoel van type dat je hebt, vind ik wel wat afbreuk doen aan de uitstraling.

Heb zelf niet de volle 22 minuten geluisterd vanwege de vele herhalingen maar vond wel interessant want wist dit niet (heb in een MY21 proef gereden) en krijg waarschijnlijk de MY22.
Weet trouwens niet of alles ook voor de NL markt geldt maar gok van diverse zaken wel.

Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Voor deze mr is het zelfs zo erg dat hij eigenlijk geen nieuwe wil kopen maar een MY20 zoekt.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
marinh
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 07.08.2017 - 16:55

Ik moet zeggen dat ik in mijn V60 MY'16 (Diesel) de start/stop vaak uitzette. Immers voelde en hoorde je de motor daar echt starten en dat maakte filerijden bijvoorbeeld erg irrintant. In mijn V60 MY'22 heb ik hier totaal geen last van. Je merkt weinig verschil tussen de draaiende en niet draaiende motor. Ook het proces van starten voel en hoor je nagenoeg niet. Ik heb dan ook niet de behoefte om deze uit te kunnen zetten.
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Het is een techniek die volvo wel vaker toepast bij het wisselen van MY, ze laten dingen weg of standaard zaken komen in een pack.
Ik zou dat wieltje ook wel missen, want elk kort ritje probeer ik elektrisch te rijden, of bij een langere rit wil ik eerst elektrisch het dorp uit.

Start/stop is qua techniek ondertussen toch wel doorontwikkeld, ik zou me geen zorgen maken om te koud/warm van de motor.
Te koud, dan valt die normaal niet uit. En net gestart, dan valt die aan de eerste lichten ook niet uit.
Turbo's worden dacht ik gekoeld met water, en die pomp kan je elektrisch sturen, dus die kan gewoon blijven draaien.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
BaasJ
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.07.2021 - 09:56

Back on topic; net belletje gehad fabrieken gaan vanaf morgen 1,5 week dicht en mijn auto zal helaas volgende week niet geproduceerd worden :(. Ik hoor over 1,5 week of hij dan die week gemaakt wordt of dat er voor mijn auto nog meer vertraging zal zijn.... (bestelling mid april).
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het is helaas niet anders
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”