Verstopte ruitensproeier achter

Plaats reactie
Frank78
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.07.2020 - 13:43

Hallo allemaal,

Gisteren zat er wat viezigheid op mijn achterruit en dat wou ik weghalen met de ruitensproeier maar daar kwam heel weinig vloeistof uit maar wel veel wit spul.
Eenmaal thuis heb ik het ruiten wisserblad achter verwijderd en binnen met warm water schoongemaakt en daar kwam nog meer van dat witte spul uit voor alles terug geplaatst te hebben ook zonder wisserblad geprobeerd maar toen kwam er ook niks uit en na een paar keer proberen schoot daar een prop uit en deed alles het weer goed.
Heb ik de achterruit sproeier te weinig gebruikt of zijn er meer mensen met dit probleem?
20210525_143011.jpg
Alvast bedankt,
Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 340
VW POlO
Fiat Stilo
VW Tiguan
Opel Zafira

Volvo V60 T5
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Welk merk ruitenwisservloeistof gebruik je?

Ik merkte dat mijn favoriete soort, de 4l flessen van de Shell dusdanige vlokken hebben dat het filter in de bijvul-opening er door verstopt raakte...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Frank78
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.07.2020 - 13:43

arnoud schreef: 27.05.2021 - 19:38 Welk merk ruitenwisservloeistof gebruik je?

Ik merkte dat mijn favoriete soort, de 4l flessen van de Shell dusdanige vlokken hebben dat het filter in de bijvul-opening er door verstopt raakte...
Ik gebruik eigenlijk altijd de 5L jerrycan van de bouwmarkt en nooit eerder dit probleem gehad en ook niks gemerkt bij het vullen en bij de voorruit geen problemen gehad. Dit is wel de eerste auto zonder sproeiers maar met ingebouwde in de wissers.
Volvo 340
VW POlO
Fiat Stilo
VW Tiguan
Opel Zafira

Volvo V60 T5
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Geen idee of dit speciaal spul is eigenlijk. Heb ‘m laten vullen bij de dealer tot nu toe.

Had je dit spul er al in zitten en werkte het voor het bijvullen wel gewoon?
Frank78
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.07.2020 - 13:43

J33Bee schreef: 28.05.2021 - 07:43 Geen idee of dit speciaal spul is eigenlijk. Heb ‘m laten vullen bij de dealer tot nu toe.

Had je dit spul er al in zitten en werkte het voor het bijvullen wel gewoon?
Ik koop dit al jaren in de zomer en winter variant en nog nooit problemen mee gehad ook niet met andere auto's, behalve dan nu met de V60 met de sproeiers in de ruitenwisser. Voor werkte het gewoon en achter gebruik ik nooit heel vaak dus weet ook niet hoelang het probleem er al precies is.
Volvo 340
VW POlO
Fiat Stilo
VW Tiguan
Opel Zafira

Volvo V60 T5
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ook ik merk dat mijn achterwisser niet sproeit.
Sinds aankoop eind mei het sproeien nog niet nodig gehad dus dikke kans dat dit probleempje er al was bij aankoop.

Demonteren van wisser geeft nog steeds geen vloeistof uit de aanvoer.
Dealer mag het oplossen. Door middel van er druk op te zetten?

@Frank78
Inmiddels alles in orde en er geen last meer van gehad?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Gisteren na dit verhaal toch ook eens mijn achterruitsproeier gebruikt. Hij deed het gewoon maar inderdaad mijn hele achterklep vol met witte spikkels. Die er overigens wel makkelijk afgaan. Lijkt wel iets van zoutafzetting of zo....
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Frank78
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.07.2020 - 13:43

raspaardje schreef: 30.09.2021 - 14:31 Ook ik merk dat mijn achterwisser niet sproeit.
Sinds aankoop eind mei het sproeien nog niet nodig gehad dus dikke kans dat dit probleempje er al was bij aankoop.

Demonteren van wisser geeft nog steeds geen vloeistof uit de aanvoer.
Dealer mag het oplossen. Door middel van er druk op te zetten?

@Frank78
Inmiddels alles in orde en er geen last meer van gehad?
Ik heb de sproeier ook door de dealer na laten kijken en zij hebben een lager ingevet waardoor dit niet meer voor zou moeten komen en tot op heden ook niet meer gebeurd.
Volvo 340
VW POlO
Fiat Stilo
VW Tiguan
Opel Zafira

Volvo V60 T5
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kijk, dat is mooi. Dank voor de reactie, dan kan de mondige klant de dealer weer eens goed instrueren...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Mijn verstopping betrof een XC60 2019.
Vaak zit het terugslagklepje in de achterklep verstopt.
Ook ik heb eerst het linker voorwiel gedemonteerd en daarna de kunststof wielkast zover losgemaakt dat ik de aansluitingen van de slangetjes op de sproeiertank kan zien en losmaken. Die van de achterzijde(onderste) probeerde ik door te blazen, maar dat wilde niet lukken.
Toen de achterklep helemaal geopend. Aan de bovenkant van de klep (binnenzijde) zit een kunststof afdekplaat die je los kunt trekken. (Zit vast met clips; geen gereedschap nodig). Daar achter zie je de aanvoerslang en een vierkant "blokje" en iets verder een soort van koppelstukje tussen de slang naar de sproeier in de spoiler en dat vierkante blokje. Dat "koppelstukje" is de boosdoener; en dus het terugslagklepje.
Doorblazen tot de rommel eruit is. Let goed op de juiste positie van dit klepje. Doorblazen vanuit de stroomrichting waar je sproeivloeistof vandaan komt en uiteraard ook weer in de juiste stand terug plaatsen. Anders werkt het never nooit!
Kortom, eerst bij de achterklep kijken, mits je natuurlijk wel je pompje hoort draaien.
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Hier nog 2 foto's van de situatie. Misschien heeft iemand er wat aan in de toekomst.
Doorblazen met de mond lukte mij niet. Met 1 bar perslucht kwam er beweging in. Maar misschien dat je met een fietspomp ook een heel eind klomt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ikzelf heb er niet last van behalve dat er inderdaad wel eens wit poeder op de achterklep/bumper zit.
Ik heb dat eens aangekaart bij de dealer. Die zegt dan dat het komt door het gebruik van goedkope ruitenwisservloeistof. (terwijl ik zelf nooit vloeistof bijvul en dit altijd tijdens een beurt laat doen).
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor het delen, giso!
Risrael schreef: 07.12.2022 - 13:01 Ik heb dat eens aangekaart bij de dealer. Die zegt dan dat het komt door het gebruik van goedkope ruitenwisservloeistof. (terwijl ik zelf nooit vloeistof bijvul en dit altijd tijdens een beurt laat doen).
:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

J33Bee schreef: 28.05.2021 - 07:43 Geen idee of dit speciaal spul is eigenlijk. Heb ‘m laten vullen bij de dealer tot nu toe.

Had je dit spul er al in zitten en werkte het voor het bijvullen wel gewoon?
idem hier, enkel dealer totnutoe, vandaag kreeg ik de melding dat het niveau laag was(van de ruitensproeiersvloeistof...) en het zeefje zat ook verstopt, heb het doorgespoten met de tuinslang en dan vulde het wel
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Weer een verstopte sproeier achter en maar zelf aan de slag gegaan.

How to:
1. Verwijder de 2 panelen, eerst rood dan blauw, door te trekken, alleen maar clips.
2. Verwijder de 3 schroeven in het grote paneel, turquoise omcirkeld. Daarvoor moet eerst de gevarendriehoek eruit worden genomen om bij 2 schroeven te komen.
3. Trek het grote paneel los, verder alleen maar clips
4. Haal de 2 stekkertjes los, de kleine groene is lastig; deze is los te krijgen door aan de achterkant (pas na draaien van de gehele unit, 2 pinnetjes in te drukken.

Daarna geel omcirkelde slangetje loshalen en doorblazen. Wit plastic onderdeel gemonteerd op de wissermotor ook even doorprikken.

Terugmonteren in omgekeerde volgorde.
20230916_125019.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi dat het gelukt is.
Bedankt voor de uitleg en foto!
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Was even klooien vwb de volgorde maar uiteindelijk kom je er wel.
Vanwege die volgorde eea opgeschreven zodat iedereen met de juiste handen en wat tools dit zou kunnen doen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”