raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

diesel01 schreef: 13.10.2021 - 11:05 Wanneer het weer zich een beetje blijft ontwikkelen dat zitten wij medio nov ook vast aan de winterset, helaas moet ik dan voor de wintersport nieuw banden, ik ga dan maar voor een nieuwe Nokian set.
Met Michelin zit je zo weer aan de 700 euro, en doorgaans zitten ze er een maand of 4 op.
Je hebt nu vrijwel nieuwe zomerbanden toch? Die hebben iig meer grip in najaarsomstandigheden dan een oud setje banden.
Ik verwacht geen gladheid in november dus het monteren van winterbanden zou je daarmee kunnen uitstellen...:-)
En daarmee de noodzaak om voor de wintersport volgend jaar nog nieuwe banden te moeten aanschaffen?

Heb nu contact met een bandenboer over levering van dezelfde velgen met een ook setje >7mm Continentals.
Maar ook een offerte gevraagde voor dezelfde velg maar dan met nieuwe Michelin banden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 916
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

50nm kan er ook de reden van zijn dat de bak prettiger aanvoelt.
Er zal een snijpunt zijn waar de bak schakeld, die is anders ingesteld bij polestart, maar die 50nm doet daar denk ik ook veel.

Zeker ook fijn met een AWD!

Ik monteer mijn winterbanden nu vanaf laatste week nov/eerste week dec tm eind Feb eerste week maart, Wel het westen van het land.
Zelf zou ik als winterset graag een all season willen, dat is in NL omstandigheden beter. Bij wintersport is dat weer een ander verhaal.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 13.10.2021 - 15:51 50nm kan er ook de reden van zijn dat de bak prettiger aanvoelt.
Er zal een snijpunt zijn waar de bak schakeld, die is anders ingesteld bij polestart, maar die 50nm doet daar denk ik ook veel.

Zeker ook fijn met een AWD!
Dat zou idd een reden kunnen zijn; door meer vermogen en koppel bij dezelfde toerentallen "vertelt" het snijpunt de bak niet terug te hoeven schakelen bij een bepaalde positie van het gaspedaal.
Dus ervaar je de bak als rustiger want er wordt echt minder snel teruggeschakeld, want het is niet nodig omdat er meer vermogen en koppel is.
Het betere schakelgedrag heeft echter ook te maken met andere zaken, waaronder Gear Hold: https://www.volvocarscardiff.co.uk/polestar/
Ik monteer mijn winterbanden nu vanaf laatste week nov/eerste week dec tm eind Feb eerste week maart, Wel het westen van het land.
Zelf zou ik als winterset graag een all season willen, dat is in NL omstandigheden beter. Bij wintersport is dat weer een ander verhaal.
Door je opmerking ben ik even gaan twijfelen om ook voor een setje Michelin All Seasons te gaan. Voor gebruik tussen november en maart.
Toch gisteren een erg goede deal kunnen maken met nieuwe Michelin Alpin 5 winterbanden gemonteerd om gebruikte maar izgst verkerende 18 " Volvo V90 velgen.
Voor beoogd gebruik tussen begin december en laatste wintersport in maart. Ook minder kwetsbaar voor zout en beter schoon te houden dan de zomervelgen.
Wintervelgen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 916
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik ben ook vanuit een andere hobby een beetje bandofiel :-)

Zelf was ik een jaar of 15 geleden heilig overtuigd dat een zomerband altijd meer grip heeft in droge omstandigheden ook al is het -5. In nat komt er een snijpunt maar dat is zeker niet 7 graden maar veel lager rond het vriespunt. Dat blijkt nu nadat een aantal dat getest hebben ook zo te zijn. (natuurlijk hangt het af van de staat van je banden)

Als ik nu een winterband zou moeten (van de lease moet dat) zou ik de Michelin alpin 5 nemen, dat is veruit de beste winterband in onze omstandigheden en scheelt soms echt meters remweg met andere merken.
Ga je dan goed kijken wat de verschillen zijn is het vooral profiel! Bridgestone bv levert nieuwe banden vaak met 8 a 9mm profiel. Michelin met net ff 7 a 7.2! Ook hun winterbanden, dat zegt veel!

Nog iets wat ik "denk" waarom voelen de neiuwe Michelins beter aan, en komen ze beter uit testen. Ze hebben een paar jaar geleden een heel belangrijk deel losgelaten, namelijk aquaplanning. Michelin gaf aan dat daar zelden ongelukken door ontstaan en is deze eigenschap veel minder zwaar aan het meewegen, waardoor andere dagelijkse omstandigheden beter worden.

Mijn passat werd standaard op het B merk Continental geleverd (sorry kan het niet laten :-, die straks waarschijnlijk onder mijn V60 zitten). Na montage van premecy 5's was het een hele andere auto. Veel meer in balans, veel leuker om mee te rijden, ineens controleerbaar op de grens.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vanuit welke hobby als ik vragen mag....? :-)
wasbeer2006 schreef: 14.10.2021 - 12:04 Zelf was ik een jaar of 15 geleden heilig overtuigd dat een zomerband altijd meer grip heeft in droge omstandigheden ook al is het -5. In nat komt er een snijpunt maar dat is zeker niet 7 graden maar veel lager rond het vriespunt. Dat blijkt nu nadat een aantal dat getest hebben ook zo te zijn. (natuurlijk hangt het af van de staat van je banden)
In droge omstandigheden is dat nog steeds zo...:-) Maar de nieuwe Michelin CrossClimate 2 zitten daar dus zeer dicht tegenaan.
Imo de beste site voor dit soort testen is Tyre Reviews: https://www.tyrereviews.com/.
wasbeer2006 schreef: 14.10.2021 - 12:04 Als ik nu een winterband zou moeten (van de lease moet dat) zou ik de Michelin alpin 5 nemen, dat is veruit de beste winterband in onze omstandigheden en scheelt soms echt meters remweg met andere merken.
Yep, vandaar ook mijn keuze voor deze band...:-)
wasbeer2006 schreef: 14.10.2021 - 12:04 Nog iets wat ik "denk" waarom voelen de neiuwe Michelins beter aan, en komen ze beter uit testen. Ze hebben een paar jaar geleden een heel belangrijk deel losgelaten, namelijk aquaplanning. Michelin gaf aan dat daar zelden ongelukken door ontstaan en is deze eigenschap veel minder zwaar aan het meewegen, waardoor andere dagelijkse omstandigheden beter worden.
Yep, op dat aspect, aquaplanning in bochten, scoort de Alpin 5 idd minder, ook te lezen in testen.

Heb nu Continentals PremiumContact 6 als zomerband; vrij hard, denk dat ik ook daar bij vervanging voor Michelins kies.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar een goede vergelijkende test tussen een CrossClimate 2 en een Alpin 5.
Voor mensen die niet op wintersport gaan ben ik al overtuigd dat die eerste in de donkere maanden de betere keuze is.
En misschien is het verschil in de sneeuw of op ijs ook wel minimaal waardoor ook voor de wintersporter die niet de extreme condities opzoekt die eerste toch echt de beter keus is.
Want 1-2-3 weken op wintersport vs. de resterende weken gedurende de donkere maanden in NL met veel koud, nattigheid maar zelden echte sneeuw of gladheid.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Geen vergelijk maar toch;
Op de Clio heb ik de CrossClimate's liggen. In juli nagelneu laten monteren. De jeugd heeft er ondertussen 7000 km mee gereden richting La Spezia Italy en weer terug. De volgende ging er mee naar Merano Italy omgeving. Het was toen donders warm en banden hebben het goed gedaan. Ook de bergpassen op en over gaven een goede grip. Op de Autobahn met snelheden boven de 165 spoorden ze goed. Met regen op de Autobahn geen op-/aanmerkingen. Nogmaals geen vergelijk qua auto maar de band voldoet prima!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Deze banden waren en zijn idd perfect om als enige band gedurende het hele jaar te rijden wanneer je geen veelrijder bent.
Maar dan heb je nog hoe banden onder de auto aanvoelen (subjectief) en hoe deze daadwerkelijk presteren bij metingen onder verschillende omstandigheden.
Daar kan een best groot verschil tussen zitten; bijv. het rijdt erg goed, ook in bochten maar de remafstand bij een nodstop kan toch echt veel langer zijn dan bij een zomerband.

Heel interessant filmpje:
Hieruit trek ik de conclusie dat, met onze Nederlandse winters, wanneer je niet (vaker) op wintersport gaat je in de zomer het beste op zomerbanden kan rijden en in de winter de beste set All Seasons moet rijden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 916
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja, helemaal mijn idee! maar ga dat de leasemy maar eens uitleggen :-)

En hoe zit dat bv in de duitse provincies? Mag een All season in het winterseizoen.
(ik weet dat een zomerband ook mag, maar het gaat even om de situatie er ligt sneeuw en je had het ongeluk/opstopping met winterbanden kunnen voorkomen)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Zal aan het logo op de band liggen? Geen idee of er all seasons zijn met dergelijke goedkeuring?
KFT
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

All season banden zijn in Duitsland toegestaan zolang ze voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Ze zijn ruim beschikbaar.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Exact.
De nieuwe All Season band van Michelin, de CrossClimate 2 lijkt echt een interessante band te zijn om te gebruiken als winterband gedurende Nederlandse winters.
En misschien zelfs wel wanneer je ook op wintersport gaat. Deze is iig toegestaan voor het gebruik als "winterband".
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alle versies van de CC zijn voorzien van het sneeuwvlokje, dus ook de eerste versie, de + en de SUV versie. Ik rijd er al jaren mee en wil niet meer anders.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vrijdagmiddag de auto ingestapt, dochter van school en gehaald en geprobeerd voor de file uit het land te komen. Dat lukte maar voor Antwerpen was het alsnog raak. Niet erg, een onthaastende Volvo met goede automaat doet zijn werk en bracht ons veilig naar onze tussenstop in Orleans. Wat rijdt de rustige Autoroute met geactiveerde PA toch ontspannend, echt heel wat anders dan met die grote snelheidsverschillen op de Autobahn.
De volgende dag weer de auto in voor de resterende 800 km, op weg naar het noordoosten van Spanje.

Wat viel er op tijdens de rit?
- Ik heb zowaar het stuur uit handen gegeven en mijn vrouw laten rijden zonder mee te gaan rijden...:)
- Op slecht wegdek zou iets meer comfort gewenst zijn, een meer comfortabele bandenkeuze gaat helpen denk ik.
- Met niet zo heel grote snelheidsverschillen werken ACC en PA erg ontspannen; het afremmen gaat geleidelijker en er hoeft bij weer versnellen niet te worden teruggeschakeld.
- De ECO rijmodus en snelweghellingen zijn geen gelukkige combi, beter de boel in Comfort laten staan. Er wordt te laat teruggeschakeld bij bergop en te veel snelheid gemaakt bij bergaf vanwege coasting.

Nu een goede week hier leuke dingen doen, met veel uitstapjes met de auto. Veel bochtenwerk en hoogteverschil aan de mooie Costa Brava kust. Jeetje, wat gaat toch soepel en snel hard...:)
20211017_191639.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

Klinkt als een heerlijke vakantie. Geniet er van!
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Cloudie schreef: 18.10.2021 - 17:51 Klinkt als een heerlijke vakantie. Geniet er van!
Luxe paarden en werkpaarden :-)
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Fijne vakantie !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank! Morgen met de auto naar Barca, zin om mooie herinneringen op te halen en te delen met mijn kinderen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Leuk hoor, geniet ervan! Lekker sturen.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Kom ik je zo nog ergens tegen? Wij hadden het geluk dat mijn meiden een studiedag hadden vrijdag. Donderdagavond na het eten dus even hier naar toe gereden. Nergens file gehad gelukkig! Geniet van het mooie weer!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jullie ook!

Barcelona, Girona en natuurlijk wat mooie baaitjes staan op het programma. Oh ja, we gaan ook voor het eerst met de boot rond Iles de Medes varen.

En die studiedag hebben wij ma 25 oktober...:)
Jullie boffen maar zo zonder file, op vrijdagmiddag reed toch weer iedereen het land uit...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”