raspaardje schreef: ↑12.10.2021 - 09:16
Op de lange termijn met die complexe techniek weet ik het zo net nog niet. En hoe vindt de benzinemotor het om af en toe koud ruw gewekt te worden, wat doet dat met de betrouwbaarheid?
Gaat er iets stuk dan ben zo 1000-1500 euro verder, daar gaat je winst als privérijder. Bovendien betekent puur elektrisch rijden met een T6/T8 ook veel inleveren op vermogen, zeker in de niet longrange variant.
Electromotor en Accu verwacht ik niet dat deze vlug defect zullen gaan. Gaan toch al weer enkele jaren mee en hoor daar niet zoveel klachten over.
Elektronica is koffiedik kijken. Heb dan ook 3 jaar garantie (totaal 5jaar) voor meende iets van 1100euro. Dus dat hebben we voorlopig in ieder geval afgevangen.
In dat opzicht heb ik dezelfde achterdocht als jij en daarbij 2 jaar vond ik wel erg karig.
Anderzijds door het regeneratief remmen hebben de schrijven en remblokken veel minder slijtage dus dat werkt weer in je voordeel.
Dan de brandstofmotor. Ik plan wel hoe ik rijdt. Dus als ik weet dat ik 2x 40km moet rijden bijvoorbeeld, dan rijdt ik heen op brandstof en warm ik de motor op dezelfde manier op als je anders ook zou doen en terug elektrisch. Ik gebruik dus alleen de Pure stand en de Polestar stand.
Tot dusver heb ik de eerste 10K circa 55% elektrisch gereden. Wat dus inhoudt dat wanneer mijn teller op 300.000 zou staan, de brandstof motor pas 135.000Km heeft gelopen. Maar dan ben ik al 15jaar verder want ik rij maar max 20K per jaar.
Puur elektrisch rijden is (ruim)voldoende voor binnen de bebouwde kom. Je komt goed van zijn plek bij het stoplicht, door de reactie tijd en directe koppel vaak sneller weg als een ander.
raspaardje schreef: ↑12.10.2021 - 09:16
Waar ik weinig over lees op dit forum: rijdt zo'n T6/T8 nog een beetje leuk met zijn bijna 2000kg? Een T8 PE is compleet aangepast maar een normale T6/T8 maar beperkt.
Mischien niet het juiste topic, maar zal een stukje weergeven.
Ja, ik was direct onder de indruk van het koppel en vermogen bij de eerste proefrit in de T8. Ik heb overigens een Polestar optimalisatie en geen Polestar uitvoering, gezien ik met de hand instelbare schokbrekers niet handig vond werken. Heb dit ook op mijn EVO 500 en gebruik je bijna nooit.
Mijn Laguna (diesel) met 1538kg en 450Nm koppel had al relatief best veel koppel, maar nu met 670Nm, en dan ook bij vrij laag toerental mede geholpen door de compressor, merk je niet dat je auto rijdt die een kleine 500kg zwaarder is in dat opzicht.
Met half gas accelereer je al rondt de 6-7 seconden naar 100 terwijl de motor bij misschien 3500t/min al weer overschakelt naar de volgende versnelling. De auto doet dit met zoveel gemak dat je het idee hebt dat je alles maar zeer minimaal belast.
Bij vol gaf wordt het anders (kickdown) wordt je redelijk in je stoel en "knal" je zo snel naar de 180 (zal ergens in de 13-14s zijn denk ik) dat je baalt dat ie begrensd is. Dat is en blijft jammer.
Vindt het overigens wel leuk om met open raam te rijden
zeer bescheiden maar leuk geluid van de brandstof motor als je hem op zijn staart trapt.
Bij wegrijden is de reactie tijd in bij een T8 in Polestar stand, een stuk sneller dan een diesel of benzine, zodat je meestal al daarin iedereen verrast, zonder dat je veel gas hoeft te geven.
Je komt direct van zijn plek, omdat de elektromotor van 0 al maximaal koppel geeft (en geholpen door de 4 wielaandrijvingen) Daar kun je met een puur benzine of diesel auto met voor of achterwiel aandrijving vaak niet veel tegen beginnen.
raspaardje schreef: ↑12.10.2021 - 09:16
Al dat gewicht moet toch afgeremd of door de bocht gestuurd worden.
Daar zijn de remmen ook na. Maar Volvo staat niet bekend als sportauto dus in de bochtwerk zal je nooit geen Porsche kunnen evenaren, maar dat is denk ik momenteel met iedere Volvo.
Met mijn Laguna is hierin ook directer, maar hier heb ik vierwiel sturing en de stuurslag is veel korter. Ook wat vering betreft is deze veel stugger, wat goed is voor het bochtenwerk, maar niet altijd aangenaam is.
De Volvo is zachter geveerd en voelt comfortabeler aan met 19" als de Laguna met 18". Maar wat bochtenwerk, is de Laguna gewoon sneller, daar ben ik zeker van.
Als je kijkt naar het gewicht van bijvoorbeeld een Audi RS6 kijkt, die wegen ook afhankelijk van het bouwjaar tussen 1900 en 2050kg, en hier hoor je nooit niks over dat ie een stuk zwaarder is?
Enige opmerking die ik wel heb is dat bij het remmen je soms enige vertraging waarneemt, maar dat is waarschijnlijk te danken aan dat ie eerst regeneratief wil remmen.
Hier heb ik in het begin wel aan moeten wennen maar is nu gewoon.
Verder is de tijd tegenwoordig dat ik rechtdoor rijdt een stuk meer als dat ik bochten neem, die tijd heb ik wel een beetje gehad om te bewijzen hoe hard ik wel niet door de bocht kan
Al met al dik tevreden tot dusver op de begrenzer na.