Rijmodus / rijstanden wisselen Android Automotive

Sandaar
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.10.2022 - 23:21

Hi, ik zal mijzelf even kort voorstellen;
Mijn naam is Sander, sinds oktober heb ik mijn MY19 V40 T3 Polar+ Sport ingeruild voor een MY23 V60 T6 Plus Dark.

Uiteraard een behoorlijk upgrade, zowel op gebruikerservaring (infotainment etc.) als rijervaring.
De hybride modi bevallen mij prima, alleen soms wil ik toch even snel switchen naar de “power” modus.
In de auto waarin ik proef heb gereden zat dat mooie scrollwiel nog maar helaas zoals jullie weten heeft Volvo besloten deze achterwege te laten bij recentere modellen.

Weet iemand een trucje om toch makkelijk de rijstanden te wijzigen of is er misschien een gerucht dat Volvo werkt aan een mogelijkheid om de rijstand te wijzigen middels de pook naar links/rechts te tikken.

Ik heb het ook geprobeerd met een “hey google” opdracht, echter begreep de auto niet wat ik wilde.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en ben ik niet de enige die dit een vervelende verandering vindt.

PS ik kon niks vinden op het forum, zodoende heb ik een nieuw bericht aangemaakt.

Groeten!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dat gaat nu via instellingen is idd erg lastig, er is geen work around we kunnen slechts hopen dat ze een knopje op het google scherm maken zoals voor de camera. Liefst zou ik wat vrij programeerbare knopjes hebben trouwens
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Wat is de reden om het zover weg te stoppen, als je dat knopje (ook) weg laat? Uitstoot?
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Bij het sensus heb ik het knopje zo geplaats dat ik met een bepaalde stand van mijn hand het vrij makkelijk kan doen.
Maar ik vond het ook heel irritant dat ze het weglaten.

Je noemt het een van de best sturende auto's in het segment en dat is het ook. En besteed aandacht aan het comfort en het dynamische rijgedrag. En ik begin dat steeds meer te waarderen. Waarom haal je het wieltje weg?
Dat is heel tegestrijdig.

En als het bij het google systeem nog verder weg zit is dat behoorlijk irritant!
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Reageert het misschien op voice control?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er leven meer wensen bij gebruikers die vaak te maken hebben met wijzigingen die Volvo doorvoert bij latere versies en updates.
Zou Volvo niet wat meer aandacht kunnen besteden aan de reacties van de klanten?
Een aardig begin zou zijn wat beter toegankelijk zijn voor bestuurders die wensen hebben.
Mij is opgevallen dat veel wensen bij meerdere bestuurders bestaan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Over voice control:

Dit is een bericht wat ik recent van Volvo kreeg nadat ik daar een soortgelijke vraag had neergelegd ( onder deze tekst). Er is dus het e.e.a. In de maak maar voorlopig helaas alleen beschikbaar als je auto op US Engels is ingesteld. En dat is vervelend want dan snapt je navigatie niet meer als je een adres in Nederland opgeeft. VCNL heeft geen idee wanneer Nederlands ook werkt.
Het goede nieuws er wordt aan gewerkt. Ik denk dat het verstandig is dat je een wens / eis om het snel in het Nederlands te activeren bij Customer Care neerlegt. Heb ik ook gedaan….herhalen werkt hopelijk.

Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.
• Head up display on/off
• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off

Following custom actions will be made available around 22w46 (TBD)
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position


Next service Important - All actions require US-Eng as a language for google assistant and are enabled via cloud directly by Google. No user actions required.
C40 Ultimate Twin
Sandaar
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.10.2022 - 23:21

mga1600 schreef: 02.11.2022 - 13:37 Over voice control:

Dit is een bericht wat ik recent van Volvo kreeg nadat ik daar een soortgelijke vraag had neergelegd ( onder deze tekst). Er is dus het e.e.a. In de maak maar voorlopig helaas alleen beschikbaar als je auto op US Engels is ingesteld. En dat is vervelend want dan snapt je navigatie niet meer als je een adres in Nederland opgeeft. VCNL heeft geen idee wanneer Nederlands ook werkt.
Het goede nieuws er wordt aan gewerkt. Ik denk dat het verstandig is dat je een wens / eis om het snel in het Nederlands te activeren bij Customer Care neerlegt. Heb ik ook gedaan….herhalen werkt hopelijk.

Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.
• Head up display on/off
• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off

Following custom actions will be made available around 22w46 (TBD)
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position


Next service Important - All actions require US-Eng as a language for google assistant and are enabled via cloud directly by Google. No user actions required.
Bedankt voor de info! Dit is op zich wel een verbetering indien het ook in NL beschikbaar wordt gemaakt.

Ook mooi dat er gewerkt wordt aan commando’s voor Pilot Assist.. voorheen kon je dit in- en uitschakelen met de pijltjes links op het stuur.. die doen nu gewoon helemaal niks meer.
Dat vind ik persoonlijk erg vreemd.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Sandaar schreef: 02.11.2022 - 18:36
mga1600 schreef: 02.11.2022 - 13:37 Over voice control:

Dit is een bericht wat ik recent van Volvo kreeg nadat ik daar een soortgelijke vraag had neergelegd ( onder deze tekst). Er is dus het e.e.a. In de maak maar voorlopig helaas alleen beschikbaar als je auto op US Engels is ingesteld. En dat is vervelend want dan snapt je navigatie niet meer als je een adres in Nederland opgeeft. VCNL heeft geen idee wanneer Nederlands ook werkt.
Het goede nieuws er wordt aan gewerkt. Ik denk dat het verstandig is dat je een wens / eis om het snel in het Nederlands te activeren bij Customer Care neerlegt. Heb ik ook gedaan….herhalen werkt hopelijk.

Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.
• Head up display on/off
• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off

Following custom actions will be made available around 22w46 (TBD)
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position


Next service Important - All actions require US-Eng as a language for google assistant and are enabled via cloud directly by Google. No user actions required.
Bedankt voor de info! Dit is op zich wel een verbetering indien het ook in NL beschikbaar wordt gemaakt.

Ook mooi dat er gewerkt wordt aan commando’s voor Pilot Assist.. voorheen kon je dit in- en uitschakelen met de pijltjes links op het stuur.. die doen nu gewoon helemaal niks meer.
Dat vind ik persoonlijk erg vreemd.
Over die Pilot Assist knopjes is door veel mensen al veel geklaagd, ze waren er wel, maar ineens waren ze ‘weg’ bij een update. Niemand die het snapt. Er is beloofd dat ze terugkomen maar, hoewel het wel heel snel weggehaald kon worden, duurt het kennelijk maanden om het weer terug te zetten……
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

In mijn vorige V60 T8 kon ik van powermodus switchen via het schrollwieltje. Heden in mijn V90 T8 niet mogelijk. Wat een gemis. Voor wijzigen modus moet ik het menu in. Over veiligheid gesproken! Evenals het inschakelen van de pilot-assist via het stuurwiel. Hiervoor ook het menu in. Pilot-assist gebruik ik dus niet meer.

Jammer jammer.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Sandaar
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.10.2022 - 23:21

Veel mensen lijken er dus exact hetzelfde over te denken. Vreemd dat Volvo kiest voor onveiligere bediening en niet naar haar klanten luistert
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De PA zit ook niet meer op het stuur??
Je moet dus je menu in om je PA aan te zetten en kan niet meer playstationen in je auto? (daar bedoel ik mee, met de knoppen/handen rijden ipv je voeten)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

PA zit nog wel op het stuur maar de knoppen om te wisselen naar bv speedlimiter zitten er nog wel maar werken niet meer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja dat is inderdaad kansloos.........
Ik wissel regelmatig tussen PA en cruiscontrol. Tot 80 a 90 PA, daarboven acc
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Heeft eea ook niet te maken met voorraadperikelen? Los daarvan wel bizar dat je het softwarematig zover in het menu verstopt, dat het niet te doen is.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ben bang dat de ontwerpers bij Volvo zich te weinig realiseren dat bestuurders inmiddels gewend zijn aan de opties die nu alleen nog maar in te schakelen zijn middels ingrepen in het menu.

Voor de VS is inmiddels een oplossing bedacht. Zou Volvo weten dat de auto's ook in andere landen verkocht worden?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

@Sandaar: Had de auto waarin je proefgereden had ook Android en wel een scroll wieltje? Zo ja, dan kan het best de moeite waard om de tunnel console te verwijderen en kijken of de stekker er ligt. In de XC90 van 2016-2019 zijn er ook T8 versies waar het scroll wieltje niet in zat. Die waren wel voorbereid, dus misschien nu nog steeds en zitten ze er gewoon niet in vanwege materiaal tekort.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

J33Bee schreef: 03.11.2022 - 23:33 Heeft eea ook niet te maken met voorraadperikelen? Los daarvan wel bizar dat je het softwarematig zover in het menu verstopt, dat het niet te doen is.
Voorraadperikelen -> zou zo maar kunnen
Weggestopt -> AAOS als mvp uitgevoerd? Met nog een hele lange backlog?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Nomad schreef: 04.11.2022 - 09:30 @Sandaar: Had de auto waarin je proefgereden had ook Android en wel een scroll wieltje? Zo ja, dan kan het best de moeite waard om de tunnel console te verwijderen en kijken of de stekker er ligt. In de XC90 van 2016-2019 zijn er ook T8 versies waar het scroll wieltje niet in zat. Die waren wel voorbereid, dus misschien nu nog steeds en zitten ze er gewoon niet in vanwege materiaal tekort.
Het scrollwieltje is alleen geleverd in auto's met Sensus. Nooit in auto's met AAOS.
Zou me dan ook verbazen dat in de auto's met AAOS de voorbereiding voor een scrollwieltje er wel in zit.

Welke rijmodi zijn er überhaupt momenteel te selecteren in auto's met AAOS?
Voor S60/V60 mild-hybrides?
Voor S60/V60 Recharge modellen?
Voor V60 CC model?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje schreef: 04.11.2022 - 09:31

Voorraadperikelen -> zou zo maar kunnen
Weggestopt -> AAOS als mvp uitgevoerd? Met nog een hele lange backlog?
Zijn ze al zo hip dat ze agile werken bij Volvo? AS400 draait ook nog ergens weet ik :P
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”