Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Sinds een jaar heb ik eigenlijk probleemloos gereden met CC en autopilot.
Echter de laatste maanden heeft deze mij wel een een aantal keren (zeer) negatief verrast.

In Mei een update gehad en viel mij al op dat de nieuwe aangelegde weg in het zuiden van Nederland (N69) niet meer normaal zichtbaar was.
Raar (voorheen wel normaal zichtbaar), maar goed geen man over boord. Maar op een bepaald stuk bij een helling gaat ie direct op de rem...
Eerste keer reed er niemand achter mij en was dit geen probleem. Daarna nog een keer maar had zoiets van, zal wel aan mij liggen...

Echter dit weekend was er een bestuurster (ook een Volvo toevallig) die vrij dicht op mijn kont reed en mijn volvo dus op betreffende brug vrij snel vertraagde (ik noem het redelijk remmen!)
Het vrouwtje dacht dat ik haar op mijn kont wilde laten rijden...had eigenlijk meteen, niet moedwillig, een conflict.
Heb het bij de lichten uitgelegd omdat ik vond dat ze gelijk had.
Maar dit soort dingen moeten toch niet kunnen!!! Ben ik de enige die dit is overkomen? Dit is mijn inziens geen veiligheid optie!
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb een tijd geleden de automatische bochten snelheid aanpassing uit gezet. Op de N69 tot nu toe niets raars gemerkt.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik had in het begin een aantal onverklaarbare remingrepen, dat weet ik aan onwennigheid van mijzelf. Daarna probleemloos tot de laatste update bij de beurt twee weken geleden. Tot dan dus, want sindsdien heb ik twee keer een remactie uit het niets gehad.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De bochten assistentie kan inderdaad wel eens raar doen, zeker op een fly over, mocht ie daar denken dat je op een ander niveau rijdt kan dat rare dingen geven.

Voor de rest heb ik geen last van ghost braking.
Wel eens met wisselen van rijstrook, dan lijkt ie de auto op de baan ernaast te remmen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gelukkig kan je autopilot ook uitschakelen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Het is GEEN autopilot maar Pilot Assist.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Precies het is Pilot Assist, dus gewoon remmen en later weer aanzetten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik gebruik de cc enkel bij wegwerkzaamheden op de snelweg waar je bvb maar 70(of 50) mag, acc aan en ze blijft mooi de snelheid houden (of vertraagt wanneer er een voorganger is)
de pilot assist gebruik ik enkel tijdens het (handsfree) bellen maar zo weinig mogelijk(ben er geen fan van)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zelf schakel ik de ACC ook snel in waar het maar kan. Maar de Pilot Assist gebruik in nooit. Dat vind ik een akelig ding. Soms zet ik het aan (als test) op een bochtige weg, om te kijken of hij dan netjes binnen de lijnen blijft. Maar van mij hoeft PA er niet op te zitten. Ik stuur liever zelf. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Nog geen gekke dingen meegemaakt Laatste s/w update maart 2022. Pilot assist gebruik ik eigenlijk alleen overdag op de snelweg (als het rustig is). Op 100 km/u zetten en dat gaat prima. ACC vaak binnen en buiten bebouwde kom waar 50, 60, 70, of 80 km/u de limiet is.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans Eilander schreef: 30.12.2022 - 15:51 Zelf schakel ik de ACC ook snel in waar het maar kan. Maar de Pilot Assist gebruik in nooit. Dat vind ik een akelig ding. Soms zet ik het aan (als test) op een bochtige weg, om te kijken of hij dan netjes binnen de lijnen blijft. Maar van mij hoeft PA er niet op te zitten. Ik stuur liever zelf. ;)
Je gebruikt m.i. PA dus precies op de momenten dat deze het minst goed functioneert. Op een snelweg, autoweg of 80 km weg vind ik het juist een heerlijk comfort verhogende accessoire.
Op een bochtige dijkweg is PA gewoon niet goed genoeg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

arnoud schreef: 28.12.2022 - 22:29 Ik heb een tijd geleden de automatische bochten snelheid aanpassing uit gezet. Op de N69 tot nu toe niets raars gemerkt.
Heb het op die weg met name in de bochten vanuit België (afslag Valkenswaard,Westerhoven) en weet de volvo niet wat ie wil, en wil hij de afrit nemen terwijl in de navigatie naar Eindhoven heb staan...en moet ik dus aan het stuur strekken...
Kan zijn omdat de weg niet volledig bekend is in de navigatie. Vorig jaar mocht ik er maar 10km/uur na update 30km/uur, terwijl je hier 80 mag?
mga1600 schreef: 30.12.2022 - 14:18 Het is GEEN autopilot maar Pilot Assist.
Ja klopt wat je zegt. Wat is het verschil?

Bij normaal verkeer maak ik ERG veel gebruik van ACC en Pilot assist (auto pilot Meha1600 :-D )
ACC en PA heeft me nooit echt verrast, behalve op deze weg. Gezien ik wel 100% ervan uit wil gaan dat ie zijn ding doet (ook op niet eerder gereden wegen!) vind ik dit wel een dingetje als je er veel gebruik van maakt.
Vind het dan niet correct als Volvo pretendeert zich de veiligste auto te noemen, gezien dit er bij dit soort fratsen juist dingen fout kunnen gaan. Maar goed dat is mijn mening.
Misschien dan het komt omdat ik er erg veel gebruik van maak, en het eigenlijk altijd voortreffelijk werkt.
Is misschien het gevaar van deze opties...Zelfde als remmen. Je verwacht dat dit altijd 100% werkt! Elektronica,..software.,....updates...pfff denk dat er nog heel wat water door de sloot moet.
Laatst gewijzigd door EVO500 op 30.12.2022 - 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het verschil tussen PA en Auto Pilot is wat beide termen pretenderen: de ene is een stuurhulp, de ander een auto piloot die dus autonoom stuurt.
Ik heb ook altijd PA aan (behalve in de bebouwde kom), enige punt waar je op moet letten is bij afritten, dan raakt PA in de war.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Gouwe schreef: 30.12.2022 - 17:56 Het verschil tussen PA en Auto Pilot is wat beide termen pretenderen: de ene is een stuurhulp, de ander een auto piloot die dus autonoom stuurt.
Ik heb ook altijd PA aan (behalve in de bebouwde kom), enige punt waar je op moet letten is bij afritten, dan raakt PA in de war.
Ja, volgens mij is AP en PA (vrijwel) hetzelfde, maar mocht er verschil zijn zijn hoor ik het wel.
Gouwe schreef: 30.12.2022 - 17:56 Ik heb ook altijd PA aan (behalve in de bebouwde kom), enige punt waar je op moet letten is bij afritten, dan raakt PA in de war.
Ik ben zo lui dat ik hem al bij ons in de straat aanzet (30km) gezien ik toch niet over een andere auto heen kan rijden :-D
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

EVO500 schreef: 30.12.2022 - 18:20 Ja, volgens mij is AP en PA (vrijwel) hetzelfde, maar mocht er verschil zijn zijn hoor ik het wel.
Met de huidige regelgeving is het hetzelfde volgens mij, alleen is er een belangrijk verschil: wat een term tussen de oren van de rijder doet.

De een doet het allemaal zelf, de ander helpt een handje.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Stefan-R
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 15.12.2021 - 14:41

PA vindt ik ideaal als je op de linkerbaan blijft hangen of op een N-weg. Bij veel wisselen van rijstroken is het heel vervelend dat zou ik CC aanbevelen.
Beetje jammer dat ik (2023 versie) door het menu moet om het aan te passen.
Volvo V60 T6 Plus - Dark - 19" - Getint glas - schuifdak - Nappa leder - kleur: Thunder Grey
Seat Leon ST 1.4 TSI FR
Volkswagen Golf 1.6TDI Business Edition
Volvo V40 D2 Summum
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Stefan-R schreef: 02.01.2023 - 11:04 PA vindt ik ideaal als je op de linkerbaan blijft hangen of op een N-weg. Bij veel wisselen van rijstroken is het heel vervelend dat zou ik CC aanbevelen.
Beetje jammer dat ik (2023 versie) door het menu moet om het aan te passen.
..ik geloof dat het al eerder is gezegd, maar het is belachelelijk dat dit niet meer met de knop links op het stuurwiel kan (over 'Volvo en veiligheid' gesproken)..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Als ik jullie bevindingen met PA lees ben ik nog niet erg enthousiast... zelf heb ik het niet op mijn toch wel erg complete XC90.
Totdat autonoom rijden in alle voertuigen (niet alleen auto's!) zit en volledig goed werkt blijf ik toch liever zelf in control moet ik zeggen...Het lijkt me wel super als je in de toekomst je vakantiebestemming kunt invoeren en dan lekker je stoelen plat kan gooien om een dutje te doen, dat dan weer wel ;-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Simpel gezegd zal voor de één de huidige Volvo PA voldoen en voor de ander niet.
Mogelijk vanwege diverse factoren.
En verwachting waartoe het systeem technisch in staat is en daarnaar handelt is daar een grote in, is mijn inschatting.

Voor mij is PA heerlijk in de file, voor op de juist zeer rustig snelweg of op drukke N-wegen met één rijstrook.
In alle andere omstandigheden prefereer ik normale cruise control.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Stoor me meer aan de niet-waarschuwingen van ACC/PA zodra je boven de 134 km/h gaat. *POEF* systeem is ineens uit...

Bovenstaande gekkigheden heb ik ook vaker, doe je weinig aan maar erg vervelend als er iemand achter je zit en het systeem meent te moeten remmen. Het hele ACC/PA van de hedendaagse auto's genereert ook veel meer (onnodige) remacties IMHO en dat geeft harmonica effecten bij drukte.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”