Zoals de titel al aangeeft; ik heb sinds kort last van trillingen tijdens het rijden. Nu heb ik vorige week de banden opgepompt en was het wel iets beter. Maar nu trilt het weer. Bij lage snelheden bijna geen last van, maar zodra je 80/85 gaat rijden wordt het erger.
Ook bij 100/110 trilt de auto behoorlijk.
Waar kan dit aan liggen? Ik ga morgen even kijken of ze de boel opnieuw kunnen balanceren, en hopelijk heeft dat het gewenste effect. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Er zitten geen nieuwe banden op sinds kort, en verder is er niks veranderd aan de auto. Dus het kan ook slijtage zijn van bepaalde onderdelen. De auto heeft 100k gelopen op dit moment.
Trilling tijdens rijden
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7061
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Zoek maar eens op dit forum, het trillen is al uitbundig besproken en allerhande oorzaken en oplossingen zijn langs gekomen.S60T5R schreef: ↑18.03.2024 - 10:41 Zoals de titel al aangeeft; ik heb sinds kort last van trillingen tijdens het rijden. Nu heb ik vorige week de banden opgepompt en was het wel iets beter. Maar nu trilt het weer. Bij lage snelheden bijna geen last van, maar zodra je 80/85 gaat rijden wordt het erger.
Ook bij 100/110 trilt de auto behoorlijk.
Waar kan dit aan liggen? Ik ga morgen even kijken of ze de boel opnieuw kunnen balanceren, en hopelijk heeft dat het gewenste effect. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Er zitten geen nieuwe banden op sinds kort, en verder is er niks veranderd aan de auto. Dus het kan ook slijtage zijn van bepaalde onderdelen. De auto heeft 100k gelopen op dit moment.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..trillen is inderdaad al veel langs gekomen, maar dat was meestal het trillen tussen de 120 en 140 km/u. Als de wagen bij rond de 80 km/u al begint te trillen kan het zowel een hoogteslag in de band zijn als een flinke onballans (of nog iets heel anders, t/m de aandrijving).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
misschien een velg geraakt door een put, stoep oid of gewoon wat lood verloren onderweg
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 4th Gear member
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Ik heb dat regelmatig na bandenwissel en idd juist als je rond de 85 km/u. Was altijd uitbalanceren (ze hadden daarvoor een nieuw apparaat en die blijkt niet heel goed).
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Direct na een bandenwissel in de zin van 1km verder al of pas na een zeg 50 of 100km.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 4th Gear member
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Direct na de bandenwissel.wasbeer2006 schreef: ↑19.03.2024 - 14:48 Direct na een bandenwissel in de zin van 1km verder al of pas na een zeg 50 of 100km.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik zou een net gewisselde band wel even een kilometerje of 30 of een dag geven.
Dat kan net wel eens schelen.
Let de eerste twee dagen na een banden wissel ook op dat je normaal rijd niet extreem acceleren of remmen.
doordat de montage pasta nog niet is uitgedroogd zou de band kunnen verschuiven.
Mijn vorige garage zetten er altijd streepjes op.
Dat kan net wel eens schelen.
Let de eerste twee dagen na een banden wissel ook op dat je normaal rijd niet extreem acceleren of remmen.
doordat de montage pasta nog niet is uitgedroogd zou de band kunnen verschuiven.
Mijn vorige garage zetten er altijd streepjes op.
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
lolz, heb ik dus eens voor gehad, bandencentrale ligt in centrum stad & het was druk, ik zag een gaatje en reed redelijk sportief weg... lampje antislip ging aan maar er piepte niks buiten, voorbanden waren een kwart slag verschovenwasbeer2006 schreef: ↑20.03.2024 - 14:53 Ik zou een net gewisselde band wel even een kilometerje of 30 of een dag geven.
Dat kan net wel eens schelen.
Let de eerste twee dagen na een banden wissel ook op dat je normaal rijd niet extreem acceleren of remmen.
doordat de montage pasta nog niet is uitgedroogd zou de band kunnen verschuiven.
Mijn vorige garage zetten er altijd streepjes op.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17.06.2023 - 21:01
Nou het probleem lag ergens anders. De banden waren voorzien van een schuimlaag om afrolgeluid de reduceren.
Deze foamlaag is losgekomen en lag als 1 blok in het wiel.
Deze foam laag is nu verwijderd en de trilling is weg.
Gelukkig viel het mee. Wel is opgevallen dat de banden beetje scheef waren afgesleten, en in de buurt kwamen om gekwalificeerd te worden voor vervanging. Dus meteen een offerte opgevraagd voor nieuwe banden plus uitlijnen. Dit keer direct 4 seizoenen en dus geen omkijken meer naar binnenkort.
Deze foamlaag is losgekomen en lag als 1 blok in het wiel.
Deze foam laag is nu verwijderd en de trilling is weg.
Gelukkig viel het mee. Wel is opgevallen dat de banden beetje scheef waren afgesleten, en in de buurt kwamen om gekwalificeerd te worden voor vervanging. Dus meteen een offerte opgevraagd voor nieuwe banden plus uitlijnen. Dit keer direct 4 seizoenen en dus geen omkijken meer naar binnenkort.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nouja dat is iig niet zo erg en makkelijk opgelost.
Zonde van het onderstel 4 season, maar dat is een persoonlijke mening.
Zonde van het onderstel 4 season, maar dat is een persoonlijke mening.
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ben ook geen voorstander voor all seasons maar begrijp het welwasbeer2006 schreef: ↑21.03.2024 - 15:04 Nouja dat is iig niet zo erg en makkelijk opgelost.
Zonde van het onderstel 4 season, maar dat is een persoonlijke mening.
met zomer/winter heb je altijd goede banden in de winter: zijn ze ver versleten(4mm), dan laat je ze wat langer liggen in het voorjaar en leg je nieuwe tegen de volgende winter, met all seasons heb je een compromisband die in normale omstandigheden voldoet maar als je bvb nog 4 mm hebt vlak voor de winter, dan zijn ze te goed om te vervangen maar niet echt geschikt voor een winterse winter...
voor onze 2e auto zou ik het evenwel overwegen, daar wordt dagelijks 10km heel rustig mee gereden(auto van de vrouw) & zowel de zomer als de winterbanden zullen moeten vervangen worden wegens ouderdom dan wegens slijtage(amper 30.000km op 6 jaar)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Het gaat ook om de afstanden en je rijstijl.
Rijd je weinig is het het overwegen waard en scheelt het best. Ik zou graag een 4 season in de winter hebben. Met het winterweer hier zijn winterbanden zware overkill/gevaarlijk. Ik heb de afgelopen twee weken wat getest. met zomerbanden heb ik gewoon 15% meer grip zowel in nat als droog. En dan heb ik nog de beste winterbanden in regen en droog volgens tyrereview.
Rijd je weinig is het het overwegen waard en scheelt het best. Ik zou graag een 4 season in de winter hebben. Met het winterweer hier zijn winterbanden zware overkill/gevaarlijk. Ik heb de afgelopen twee weken wat getest. met zomerbanden heb ik gewoon 15% meer grip zowel in nat als droog. En dan heb ik nog de beste winterbanden in regen en droog volgens tyrereview.
-V60 B4 7dct R design wit
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7061
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Er is ook geen enkele sprake van ‘winter’ hier dit seizoen, dus dat je zomerbanden beter presteren is logisch.wasbeer2006 schreef: ↑22.03.2024 - 10:37 Ik heb de afgelopen twee weken wat getest. met zomerbanden heb ik gewoon 15% meer grip zowel in nat als droog.
De kwalificatie ‘gevaarlijk’ gaat natuurlijk nergens over indien er wel sprake is van vries-temperaturen (e/o sneeuw).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Act-One
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
- Locatie: Het Noorden
Zucht, daar gaan we weer......wasbeer2006 schreef: ↑22.03.2024 - 10:37 Het gaat ook om de afstanden en je rijstijl.
Rijd je weinig is het het overwegen waard en scheelt het best. Ik zou graag een 4 season in de winter hebben. Met het winterweer hier zijn winterbanden zware overkill/gevaarlijk. Ik heb de afgelopen twee weken wat getest. met zomerbanden heb ik gewoon 15% meer grip zowel in nat als droog. En dan heb ik nog de beste winterbanden in regen en droog volgens tyrereview.
4 seizoenen banden zijn een compromis, het is geen ideale zomerband maar ook geen perfecte winterband. Ze voldoen, niet meer en niet minder....
Het beste is en blijft gewoon wisselen tussen een goede set zomer en winterbanden. Echte winterbanden zijn tot 7 graden boven 0 een betere keuze, daarboven zijn de normale zomerbanden beter.
Los van het type profiel wat nog al anders is (daar door water ook op een andere manier af weet te voeren) blijft het rubber van een winterband ook soepeler bij kou door een andere samenstelling.
Ik ben wel benieuwd hoe jij die 15% meer grip hebt kunnen meten.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nou gewoon vol een rotonde over en kijken waarnee ie gaat glijden en ook bij een aantal bochten.
Het gaat met winterbanden zo langzaam dat je hem veilig over vier wielen kan laten glijden en dat punt komt echt vrij snel.
Hulde voor het onderstel trouwens,, die hem mooi over vier wielen laat glijden.
Die winterbanden vervormen veel te veel als je een beetje tempo in je rijstijl legt. En dan vind ik ze voor winterbanden nog best goed.
Maar het blijft in NL zware overkill en minder veilig, heel bijzonder wat marketing kan.
Daarom zou ik graag in de winter de 4 season willen, dat is namelijk de beste band voor de winter in NL en in de zomer gewoon een zomerband. De 7 graden is van vroeger. Huidige zomerbanden zijn tot 0 a 1 of 2 graden onder nul gewoon beter.
Staan mooie testen op tyrereview die mijn idee wat ik al veel langer heb ook echt met cijfer bevestigingen.
Het gaat met winterbanden zo langzaam dat je hem veilig over vier wielen kan laten glijden en dat punt komt echt vrij snel.
Hulde voor het onderstel trouwens,, die hem mooi over vier wielen laat glijden.
Die winterbanden vervormen veel te veel als je een beetje tempo in je rijstijl legt. En dan vind ik ze voor winterbanden nog best goed.
Maar het blijft in NL zware overkill en minder veilig, heel bijzonder wat marketing kan.
Daarom zou ik graag in de winter de 4 season willen, dat is namelijk de beste band voor de winter in NL en in de zomer gewoon een zomerband. De 7 graden is van vroeger. Huidige zomerbanden zijn tot 0 a 1 of 2 graden onder nul gewoon beter.
Staan mooie testen op tyrereview die mijn idee wat ik al veel langer heb ook echt met cijfer bevestigingen.
-V60 B4 7dct R design wit
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7061
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Volledig eens met post Act-One.
En die 15% (imho marginaal) kan al gauw gezien de +10 temperaturen van de afgelopen tijd.
Daarnaast… meten=weten (uiteraard) maar dan wel met geschikte apparatuur en in idem omgeving, dus die 15% kan hooguit een ‘indruk’ zijn maar allesbehalve ‘wetenschappelijk’ (“vol een rotonde over” en daar conclusies uit trekken… )
Ook ik blijf er gewoon een goede zomer- en winterset op nahouden (en niet in de laatste plaats vanwege jaarlijkse gang naar wintersportgebieden).
En die 15% (imho marginaal) kan al gauw gezien de +10 temperaturen van de afgelopen tijd.
Daarnaast… meten=weten (uiteraard) maar dan wel met geschikte apparatuur en in idem omgeving, dus die 15% kan hooguit een ‘indruk’ zijn maar allesbehalve ‘wetenschappelijk’ (“vol een rotonde over” en daar conclusies uit trekken… )
Ook ik blijf er gewoon een goede zomer- en winterset op nahouden (en niet in de laatste plaats vanwege jaarlijkse gang naar wintersportgebieden).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nee nee, er zat amper meer dan 2 a 3 graden tussen.
en vol een ronde in met 50km/h over de winterbanden gleed ie zo de hoek in. Op zomer pas bij 58km/h
Lange doordraaier de a4 bij delft af winter een paar keer 90, 92 en een keer 93. Zomer ruim 105 tot drie keer toe.
Ik snap dat het geen wetenschappelijke meting is. Maar het is ook veel te veel om een gevoel te zijn.
Wintersport is natuurlijk een nobrainer. Maargoed ik vind het altijd wel bijzonder. Velen het hoogste woord over veiligheid geen lampje in je spiegel help help help en 10 meter remweg maakt je 4 maanden lang niet uit.
Apart hoe marketing op sommige mensen werkt.......
en vol een ronde in met 50km/h over de winterbanden gleed ie zo de hoek in. Op zomer pas bij 58km/h
Lange doordraaier de a4 bij delft af winter een paar keer 90, 92 en een keer 93. Zomer ruim 105 tot drie keer toe.
Ik snap dat het geen wetenschappelijke meting is. Maar het is ook veel te veel om een gevoel te zijn.
Wintersport is natuurlijk een nobrainer. Maargoed ik vind het altijd wel bijzonder. Velen het hoogste woord over veiligheid geen lampje in je spiegel help help help en 10 meter remweg maakt je 4 maanden lang niet uit.
Apart hoe marketing op sommige mensen werkt.......
-V60 B4 7dct R design wit