Verbruik T8 (met PO, MY'21)

Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

De afgelopen 2 weken weer eens op en neer naar de Ardeche geweest en eens bijgehouden wat de V60 verbruikte, zonder accu bij te laden.
Gezien ik nog wel eens lees dat Volvo niet de zuinigste motoren zou hebben (ook niet de onzuinigste overigens)
Gemeten met 4 personen en volle achterbak aan bagage en veel frisdrank en alcoholische versnaperingen :-) met 20" wielen *opmerking hierbij: km afwijking op de teller is dan 0, bij 100 rijd je gps 100 en 160 rijd je ook 160!
Schat dat ik op een totaal gewicht uitkwam van 2500Kg (+-50kg) heenweg terug 50kg extra ivm de goede wijn :-D

-
Heenweg: 995km 7,3ltr/100km (1:13.7). Overal circa 5km boven de max. snelheid en wat file (1,5uur). Hoofdzakelijk Hybrid stand.
Dus route du Souleil circa 135km/uur en de laatste 80km alleen 1,30uur bergpassen. Vind dit persoonlijk erg netjes!
-
Terug weg wat gemeten en op de route du Souleil acc op 160km/uur gezet voor een uur in Hybrid stand (was geen kip op de weg) en verbruikt ie 9,9ltr/100km (1:10,1)
Ook dit vind ik ook niet onaardig.
-
Verdere les was dat de PO, ik het idee heb, dat deze hoofdzakelijk bij PO actief is en niet op Hybrid stand, wat wel eens word beweerd. In Hybrid stand is de bak beduidend trager.
en door het gewicht de V60 2-3cm lager lag, wat mijn opinie wat betreft verlagen wel is bijgesteld. Dit ziet er wel wat beter uit (helaas geen foto's gemaakt) toch maar doen?

Kortom, ik vind het wat brandstofverbruik zonder accu bijladen van de T8 erg nette waardes geven, misschien dat iemand hier anders over denkt :-D
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Leuk dat je een paar testjes hebt gedaan.
Ik heb er een paar vragen over...:-)

1. Heenrit vertrok je met een volle accu?
2. Bedoel je dat in rijmodus Hybrid de bak trager schakelt of dat de bak eerder wacht met terugschakelen?

De cijfers zeggen niet zoveel, wellicht had je wel 2x wind mee...;-)
En verder is gewicht minder van belang op de snelweg, dus je had ook nog wat borrelhappen mee kunnen nemen...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 30.08.2024 - 17:34 1. Heenrit vertrok je met een volle accu?
2. Bedoel je dat in rijmodus Hybrid de bak trager schakelt of dat de bak eerder wacht met terugschakelen?
Nee, met zo goed als lege accu, was vergeten de stekker te plaatsen bij het laden van de bagage...
Bedoel dat er (na mijn idee) de bak wat te laat inkomt. Soms niet (meestal met koude motor lijkt deze wel alerter) maar in PO is ie altijd bij de les.
raspaardje schreef: 30.08.2024 - 17:34 De cijfers zeggen niet zoveel, wellicht had je wel 2x wind mee...
2 jaar terug deed ie hetzelfde op de heenweg, 4x wind mee gehad ;)
Ging mij over lange afstand trippen. Korte afstanden rijd ik over het algemeen elektrisch en verbruikt ie natuurlijk veel minder.
raspaardje schreef: 30.08.2024 - 17:34 En verder is gewicht minder van belang op de snelweg, dus je had ook nog wat borrelhappen mee kunnen nemen...
Is ook redelijk wat binnendoor. Naar de snelweg toe circa 40km, vanaf afslag 16 in Frankrijk nog 80 km waar je 1,5uur bergpassen neemt waar je gemiddeld 50 rijdt met veel hoogte verschillen waar met name het verbruik toeneemt (hier maak je gebruik van het terugwinnen van energie!).
Laatst gewijzigd door EVO500 op 30.08.2024 - 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 30.08.2024 - 17:49 Bedoel dat er (na mijn idee) de bak wat te laat inkomt. Soms niet (meestal met koude motor lijkt deze wel alerter) maar in PO is ie altijd bij de les.
Wat is te laat inkomen? Ik begrijp niet wat je schrijft...:-)

Overigens werkt een Polestar tune in alle rijmodi, de rijmodi zelf hebben natuurlijk wel een ander karakter.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Snap ik, zal het proberen te omschrijven (uit te legen :-) ) en wat getailleerder te omschrijven.

- In po houd de motor bij mij eigenlijk altijd een hoog (of laatst gereden toeren tal) vast. Dus bij gas los laten word er tot op zekere hoogte niet omhoog geschakeld.
Bij inschakeling acc schakelt deze overigens direct terug naar laag toerental, en dan is deze daarna ook direct alert bij gas bijgeven door deze direct in de correcte versnelling te zetten.

- In hybrid. Is overigens wat lastiger te zien op het display gezien er geen toerental meer word aangegeven, maar alleen een deel van de accu motor icm inschakelen brandstof.
Electromotor probeert zoveel mogelijk het elektrisch vermogen te leveren wat gevraagd word. Daarboven schakelt de benzine motor in. Dit gaat soms met vertraging (naar mijn zin) als ik vanuit acc spontaan gas bij ga geven.
Indien ingeschakeld zit ie niet altijd in de (voor wat mij lijkt de juiste) versnelling. Dit maakt dat het tijdsverschil hierin een verschil.

Of de schakelmomenten vervolgens korter zijn als zonder po op hybrid kan ik wat lastiger beoordelen, gezien ik niet zonder po heb gereden. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de bak sneller tussen de versnellingen zou schakelen zonder po.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je "klacht" in de rijmodus Hybrid gaat dus over het traag inschakelen van de motor, niet over de reactie van de bak wanneer de motor draait...:-)

Met PO zullen de schakelmomenten an sich niet korter zijn, de bak reageert simpelweg minder wijfelend.
Dwz: de bak schakelt direct naar de juiste versnelling ipv dat het even duurt voordat de bak heeft besloten naar welke versnelling er geschakeld moet worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Anor
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.08.2023 - 13:50

Moet zeggen dat mijn v60 t8 mij ook 100% meevalt qua verbruik. Dit jaar ongeveer 1700km gereden met sleurhut (1200kg) naar Spanje en het gemiddelde verbruik was 1:7,7, overal netjes 100, met wat kleine sprintjes om "problemen" voor te zijn. Op de terug reis zonder caravan, maar wel redelijk beladen behaalde ik ongeveer dezelfde verbruik cijfers, wij kwamen uit op 1:13,2.

Had al verhalen gehoord van mensen die 1:5 amper haalde met een xc60 t8 en zwaardere caravan dus dat viel mij reuze mee. De insignia diesel die ik hiervoor had deed 1:10 met caravan en 1:20 zonder over hetzelfde stuk.
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Mwa niet echt een klacht. In hybrid wil je in principe een beetje economisch rijden, dat terzijde.
Het gaat wat je zegt, de juiste versnelling kiezen bij wat hogere snelheden (zeg even boven de 100) bij vol gas wanneer de motor moet bijschakelen.
Bij matig (half gas) pedaal gaat het eigenlijk wel goed wanneer de motor bijschakelt en boldert deze op koppel gewoon door en pakt ie de juiste versnelling.
Bij volgas zit ie te hoog waardoor deze eigenlijk meteen naar de volgende versnelling zou moeten. Of terwijl het lijkt of ie dan eerst aan moet voelen "he ik zit eigenlijk wel hoog in mijn toerental, ik moet nu overschakelen naar de volgende versnelling"
Hoop dat ik het duidelijk kan maken :-D blijft lastig het te omschrijven.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@anor. Ja, ik denk dat de T8 benzine motor helemaal geen echte "zuiper" is. Ik denk dat er genoeg 2.0L 4cil benzine motoren zijn die 320pk moeten leveren (VAG?), die beduidend meer verbruiken.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

als je eens wil rijden met een verlaagde v60 met 20": give a shout ;)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@Philken: Dank voor je aanbod. Wil het wel doen hoor :-D Denk wel dat ik een ander onderstel heb tov jou V60? Kun je ook eens in mij v60 rijden. Zou eigenlijk eens een meeting moeten organiseren of word dit al ergens gepland, om wat ervaringen uit te wisselen?
Word nu wel of topic...
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Verbruik is echt een meevaller bij de T8.
Ik had naar Italië de achterbak 4 koffers (carbags, super trouwens!) En 3 personen, door Duitsland waar het kon 150-160, en anders de max snelheid. Tot aan Gardameer gereden in hybrid met accu op slot en verbruik was 1:14.
In Italië zelf voornamelijk de power stand gereden en dan is verbruik wel hoger, we zaten later ook in heuvel en bergachtige gebied.

Dat laat inschakelen herken ik wel.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@Almerev70: Ja, dat is mijn ervaring ook na 60K.
Ik had veel hoger verbruik in gedachte 3 jaar terug bij aankoop (puur op benzine).
Dit met een motor met elektrische compressor buiten de turbo wat niet bekend staat als zuinig.
Zie het nu ook wel bij Mercedes terug komen overigens, om een grotere turbo te ondersteunen in lager toerental, door elektrische compressor en hiermee koppel van de een eventueel "turbo lag" op te vangen bij de grotere turbo's.
Toch heeft volvo deze weer eraf gehaald volgens mij vanaf 2022 model. Waarschijnlijk doordat de elektromotor dit compenseert. Wel jammer.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@raspaardje: Nog ter aanvulling. Meen dat je paar jaar terug ook een youtubefilmpje van een zweed (moet erom liegen) die het verschil uitlegde over een model 2021 en versie daarna, waarom ie deze niet wilde hebben ivm driver select wieltje, welke was verdwenen.
Ik kan me voorstellen dat iemand die dit wel heeft en daarna dit mist hierom een ergernis is. Verschil in vlug schakelen tov met scherm of wieltje maakt het onprettig tov reactie snelheid met (schakel) gedrag van de auto.
Denk dat dit ook een beetje de essentie was wat ie bedoelde.
PS: Verder ook niets met PO te maken
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1082
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik vind het ook best meevallen. Maar je ziet wel dat de T6 en 8 moet zien als extra speeltje en vermogen, 4wd etc.
Je moet niet denken dat je minder geld aan brandstof of electriciteit kwijt bent dan met een B4. Dat zie ik hier wel eens mensen schrijven. Je hebt gewoon voor de power en perfomance en daar is helemaal niets mis mee, ik zou zo ruilen.

Ik reed met dakkoffer en fietsen achterop naar Oostenrijk 7 heen en 7.2 terug.
Naar zuid frankrijk in mei cruise op 135 heenweg 6.8 en terug cruise op 145 terugweg 8.4!!

Zodra je boven de 130 komt gaat het hard. Ik denk zonder dakkoffer en fietsen dat ik behalve de terugweg de andere onder de 6 uitkom.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5144
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met een T6 8 doe je alle ritten die kort zijn vol electrisch. Dat zijn nou juist de ritten waar de ice, koud, onzuinig is. Alleen als je meer dan 80 km doet gebruik je de ice. Echt niet alleen een vermogens speeltje.

Ik zie met de V90 T8 een soortgelijk verbruik met lege accu's als wat ts noemt. Bij een lege accu heb jwel het nadeel van het extra accu en erad gewicht, ook het voordeel van een hybride met meer recup vermogen dan de MHEV B3 4.

Ik ervaar de V60 90 PHEV als best zuinig zeker de longrange die geen supercharger meer hebben
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5022
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wasbeer2006 schreef: 31.08.2024 - 11:40 ....Je moet niet denken dat je minder geld aan brandstof of electriciteit kwijt bent dan met een B4. Dat zie ik hier wel eens mensen schrijven. Je hebt gewoon voor de power en perfomance en daar is helemaal niets mis mee, ik zou zo ruilen.
Voor de duidelijkheid: op een rit heen en weer naar Oostenrijk om maar een voorbeeld te noemen helemaal mee eens.
Maar zoals Niels ook al schrijft kun je puur elektrisch heel veel onzuinige ritjes rond de kerk voorkomen. Ik heb een week niet kunnen laden: gemiddelde verbruik was toen 1:11 waar met laden 1:18 mijn langjarige gemiddeld is. Sommigen doen dat nog beter, sommigen slechter. Ik kan me een D6 rijder op Autoweek herinnerer die klaagde over het verbruik van "maar 1:15' waar ik 1:30 deed. Maar ja, hij deed nooit laden en altijd als eerste bij het stoplicht weg en 10 kilometer boven het maximum van toen 130. Een PIH is wat verbruik nu eenmaal heel erg afhankelijk van gebruik: afstand van elke rit, laadgedrag, etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1082
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat snap ik uiteraard. Ik vind het een top concept zeke ook omdat je de korte (stads ritjes) electrisch doet. Ik pak ook vaak de mini electric voor een kort stadsritje.

Maar ook in de accu moet elctriciteit en dat kost ook geld. Minder als je zonnepanelen hebt die de investering hebben opgeleverd. Die heb ik ook.

Maar als je alle kosten gaat optellen zijn er echt niet veel voordeliger met een T6 of 8.
Een lader van minimaal 800 euro als je zelf kan installeren. 35ct per kw reken 1 op 4 a 5.
Das ook een euro voor het equivlent van een litertje. Dus je bent maar 1 euro per 15km goedkoper op stroom.

reken ik nog niet de wegenbelastig, is heel weinig, weet ik, verzekering mee.
Nu is een T6 niet veel duurder dan een B4. Maar 3 jaar terug zat er nog wel 6K tussen.
Die haal je nooit terug.

Begrijp me goed, ik had hem zo aangekruist als het had gemogen op mijn werk, daar gaat het niet om, maar het argument kosten komt maar in heel weinig gevallen gustiger uit.
-V60 B4 7dct R design wit
v60dude
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18

Op reis een 2100 km in totaal gereden (waarvan 1700 km snelwegen, maar met veel wegenwerken en enkele files, hierdoor was gemiddelde snelheid totale afstand maar 90 km/u) , waar het kon op snelwegen 130 km/u of soms iets hoger op autobahn (en kwam uit op verbruik van 1 op 14,8, met een v60 t6. (Accu was vol bij aanvang van de reis, maar vervolgens nergens meer kunnen bijladen wegens omstandigheden). Vind ik persoonlijk wel ok voor zo'n zware en krachtige wagen, die volgeladen was en met 4 mensen erin.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5022
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wasbeer2006 schreef: 01.09.2024 - 13:35 Maar als je alle kosten gaat optellen zijn er echt niet veel voordeliger met een T6 of 8.
.....
Begrijp me goed, ik had hem zo aangekruist als het had gemogen op mijn werk, daar gaat het niet om, maar het argument kosten komt maar in heel weinig gevallen gustiger uit.
Niet om het gelijk: ik heb in mijn eigen topic uitgerekend dat ik in 4 jaar en 130Kkm 9000 euro benzinekosten heb bespaard. Ik gebruik jaarlijks een 2000kWh aan stroom voor de auto, dus doe dat even keer 4 is dat 8000 kWh. Stel dat je 35 cent betaald per kWh dan is dat afgerond 3000 euro. Heb ik nog steeds 6000 euro bespaard in 4 jaren. Ik denk dus dat je iets te negatief rekent.

En 100% eens dat het per geval verschilt. Ik zelf reken met 7 cent per kWh omdat dat de kosten zijn die ik als vergoeding zou krijgen voor het aan overschot terug leveren. Interessant wordt dat ik per 1/12 een terugleververgoeding moet gaan betalen, dus zonder laden betaal ik straks voor 2000 kWh/jaar een 240,- (dus mijn T8 is vanaf volgend jaar een extra besparing?).
Verder heb ik al 4 jaar 50% korting op de MRB, volgend jaar nog 25% en betaal ik aan verzekering (all risk) een kleine 60 euro per maand, een B5 zal niet heel veel goedkoper zijn. Al met al is het in mijn situatie een no-brainer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”