Puur benzineverbruik V60 T6 plug-in hybride

Martin Johan
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.10.2024 - 09:58

Hallo allemaal,

Ik wil een V60 aanschaffen maar twijfel tussen een B4 en een T6 plug-in hybride AWD bouwjaar 2024.

Wat ik nog niet helder heb is het benzine verbruik. De auto waar ik nu naar kijk heeft een elektr. bereik van officieel 90 km. Dat is fijn voor in NL maar we maken relatief veel kms in het buitenland met een caravan. Volvo geeft niet aan wat het pure benzineverbruik is. Ter vergelijk:
Specs vd de mildhybride V60B4: Gewicht 1634 k. 197 pk. Vlg fabriek rijdt hij 1:14 tot 16.
T6 plug-in hybride. Gewicht 2063 k. 350 pk
De verkoper beweert dat het pure benzineverbruik ongeveer gelijk is. Dat lijkt me sterk omdat hij bijna 400 k zwaarder is maar ik kan het nergens vinden.

Hebben jullie ervaring met het benzine verbruik, zonder elektrisch bereik, van een T6 plug-in hybride met of zonder caravan vergeleken met een B4? PS: ik ben een rustige rijder 😉

Dank!
Martin
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5430
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als jij met een caravan gaat rijden is wat mij betreft de PIH een no-brainer. Veel meer trekkracht én door het hogere gewicht een veel stabielere combi met de sleurhut erachter. Daarnaast heeft de PIH het voordeel van AWD, zeker met een caravan erachter kan dat helpen als je een steile helling op moet (geen slippende voorbandjes).
En wat betreft verbruik: niet alle verkopers spreken altijd helemaal de hele waarheid, maar in dit geval heeft hij echt wel gelijk. Ja, je moet 400 kg meezeulen met de PIH, maar eenmaal op snelheid maakt dat echt geen verschil in verbruik. En door de veel grotere accu kun je ook veel meer energie regenereren (zeker bergaf in het buitenland) en dus ook veel meer/langer ondersteuning krijgen bij optrekken en elektrisch rijden. Mijn ervaring met mijn XC90 T8 is dat ik zonder stekkeren toch 1:11 kon rijden. Een T5 zal dat echt niet beter doen.
Overall zul je met de B4 niet verder komen dan 1:16. Met de T6 zijn getallen van gemiddeld 1:25 of nog beter haalbaar. Er rijdt hier een verstokte dieselaar rond op het forum die nu een T6 heeft en gemiddeld beter dan de 1:40 haalt.
Ik heb er een Kabe van 1800 kg. achter hangen en rijd met de T8 gemiddeld 1:18 op basis van 30K per jaar waarvan ca. 10% met caravan. Met caravan is het verbruik gemiddeld 1:8.
Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
FaGo
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 26.05.2007 - 16:34
Locatie: Z.O. Brabant

Ik bezit sinds een paar maanden een T6 ,model 2025, en kom voor de eerste 3000 km tot de volgende cijfers.
Over deze afstand kom ik uit op gemiddeld 5,4 liter per 100 km (ruim 1:18). Met de carvan op vakantie in de Belgische Ardennen en de Duitse Eifel werd met de caravan (1100 kg) ongeveer 1: 10 gereden. Gemiddeld in deze vakantie van 2 weken, dus zowel met als zonder caravan en 3 keer opladen, was het 1:15/1:16.
Als ik met de caravan rij dan gebruik ik meestal de power en B-stand van de automaat.

Ik vindt dit verbruik wel netjes, met de V50 kwam ik met caravan uit op 1:8/1:10. Wel altijd rustig rijden met de geldende max. wettelijke snelheid.
V60 T6 PHEV Ess. edition, Fusion Red, Bright
V50 2.0 Momentum, Maple leaf Red
V40 1.8 Bis. Edtion
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12217
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Gouwe schreef: 08.11.2024 - 06:17 Als jij met een caravan gaat rijden is wat mij betreft de PIH een no-brainer. Veel meer trekkracht én door het hogere gewicht een veel stabielere combi met de sleurhut erachter. Daarnaast heeft de PIH het voordeel van AWD, zeker met een caravan erachter kan dat helpen als je een steile helling op moet (geen slippende voorbandjes).
En wat betreft verbruik: niet alle verkopers spreken altijd helemaal de hele waarheid, maar in dit geval heeft hij echt wel gelijk. Ja, je moet 400 kg meezeulen met de PIH, maar eenmaal op snelheid maakt dat echt geen verschil in verbruik. En door de veel grotere accu kun je ook veel meer energie regenereren (zeker bergaf in het buitenland) en dus ook veel meer/langer ondersteuning krijgen bij optrekken en elektrisch rijden. Mijn ervaring met mijn XC90 T8 is dat ik zonder stekkeren toch 1:11 kon rijden. Een T5 zal dat echt niet beter doen.
Overall zul je met de B4 niet verder komen dan 1:16. Met de T6 zijn getallen van gemiddeld 1:25 of nog beter haalbaar. Er rijdt hier een verstokte dieselaar rond op het forum die nu een T6 heeft en gemiddeld beter dan de 1:40 haalt.
Ik heb er een Kabe van 1800 kg. achter hangen en rijd met de T8 gemiddeld 1:18 op basis van 30K per jaar waarvan ca. 10% met caravan. Met caravan is het verbruik gemiddeld 1:8.
Succes met afwegen.
Eens en herkenbaar, behalve het caravan-stuk (ik heb geen caravan ;-)). De kracht en souplesse is verslavend, stabiliteit verbluffend. Hans oet Twent hier op het forum heeft inmiddels ook die (goede ervaring), komende uit een BMW 5-serie Touring... toch ook niet de minste.

Met trouw stekkeren en een beetje netjes rijden (maar niet overdreven voorzichtig) haalde ik makkelijk 1 op 25. Kon ik meer puur electrisch doen dan werd dat alleen maar beter. Op vakantie met 5 personen en dakkoffer, en V-max + 5-10 km/h zat ik op 1 op 11.

Dus, verwen jezelf en neem die T6!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Sjors_S60
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 13.08.2020 - 23:43

Hi Martin,

Leuke vooruitzichten wat betreft de zoektocht.

Niet geheel te vergelijken, maar ik had een T4 (MY2019) en daar haalde ik met pijn en moeite 1 op 13 a 1 op 14.
Inmiddels verschillende auto's verder bezit ik momenteel een T8 Recharge (MY2025), geweldige auto, het vermogen is echt super.
Het gemiddelde verbruik is echt afhankelijk van welke rijstanden je toepast.
Als ik alleen van de benzine motor gebruik maak (hold functie) dan kom ik uit op een gemiddelde van ergens tussen de 1 op 12 tot 1 op 15.
Ook afhankelijk van de weg, en snelheid. 120 a 130kmh of 80 a 100 km/h.

Hopelijk heb je hier wat aan, en een tip;
Niet teveel gaan testrijden met een T6, want dan heb je je keuze snel gemaakt.
Meerdere merken gereden maar om in Volvo termen te blijven;

Volvo V60 T8 Recharge MY25
Volvo V60 CC 2.4 5 cillinder MY2018
Volvo S60 T4 R design MY2019
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1181
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb er al heel wat over geschreven een T6 op puur benzine is rond de 20% onzuiniger dan een B4.

Dit ging om een rit van bijna 300 km vanuit Rotterdam naar de ardennen en weer terug.
Op de heenreis met volle accu was hij iets zuiniger. Ik zat rond de 5.5 hij rond de 5.0

Op de terugweg zat ik tegen de 6 hij over de zeven. Ik dacht 5.8 om 7.4. Dat was de hele rit bij elkaar rijden. Er kan altijd iets in rijstijl schelen en ik ben extreem handig geworden wanneer de automde motor uitzet en dat te benutten op glooiende wegen.

Het koppel voordeel voor een caravan wat heb je daaraan, je geeft met een B4 max half gas denk ik. De 4wd zou ik eerder als voordeel zien.

Mijn totale gemiddelde met de B4 staat nu op 7/100 en dan rijd ik af en toe echt door. Daar zit bijna 15k in met dakkoffer en fietsendrager van de 60k en dan staat er tussen de 8 en 9l/100 op de teller.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10183
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Topic starter:
De T6 it is👊🏻💪🏻👍🏻
- Verbruik is chill en niet abnormaal.
- Hoger eigen gewicht dus voor de caravan zeer stabiel.
- Hoog koppel
- Met caravan in de bergen erg aangenaam
- AWD
- Pure Elektrisch rijden is positieve bijkomstigheid

Ik reed een V60 T6 Recharge uit 2021 met 250 brede en 2000kg lichte caravan erachter. Ging buitengewoon goed, rustig, vertrouwd.
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5430
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wasbeer2006 schreef: 09.11.2024 - 09:36 Ik heb er al heel wat over geschreven een T6 op puur benzine is rond de 20% onzuiniger dan een B4.
Dat is gebaseerd op 1 ervaring en ik persoonlijk zou die ervaring zeker niet als maatgevend willen zien (net zoals mijn 1:18 dat ook niet is). Alleen al wie er voorop reed maakt al een verschil. De achterligger moet namelijk veel vaker gasgeven om bij te blijven.
En wie zegt niet dat hij de accu onderweg heeft bijgeladen met de charge functie? Verbruik schiet dan zo kilometers lang met 40% omhoog.
En ik geloof het ook gewoon niet dat als je allebei 100 km/uur rijdt, je 20% verschil in het gemiddelde verbruik zou zien. Ik rijd met mijn XC90T8 ook gewoon gemiddeld 1:14 over langere afstanden (in hold). Maar goed, ook dit is allemaal maar persoonlijke mening.

Als je deze website bekijkt dan zie je echte, gemiddelde verbruikscijfers en dat is m.i. een betere indicatie, wetende dat de gemiddelde leaserijder geen zuinigheidsfreak is, lees het gemiddelde tempo ligt hoger en laden is ook niet de standaard, dat het dus beter kan: https://praktijkverbruik.nl/default.aspx
Een B3/B4 doet daar 1:12 een T6/T8 1:14,5. Een B3/B4 is dus ruim 17% onzuiniger gemiddeld.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1779
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik durf ook te stellen dat de T6 zuiniger is. Ik trap m behoorlijk in, maar krijg het verbruik niet zo onzuinig als een B3. De B4 doet het iets beter volgens mij (bizar eigenlijk) tov een B3, maar een T6 lijkt op eerste oog (hoe gek ook met zoveel meer power), gewoonweg zuiniger. Ook met lege accu dus.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1213
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

onze V60 uit 2020 heeft dit jaar bijna 20.000 km gereden met een gem verbruik van 4.6/100km
Dit is inclusief caravan van 1350 kg richting Frankrijk ( 3 X ) en verschillende weekenden in Nederland kamperen.
Ik laad wel zo veel mogelijk thuis.
Met de caravan erachter alleen benzine haal ik 9.9/100km over een afstand van 120 km ( camping kon ik niet laden en moest wel terug )
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1181
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Gouwe schreef: 09.11.2024 - 10:29
Als je deze website bekijkt dan zie je echte, gemiddelde verbruikscijfers en dat is m.i. een betere indicatie, wetende dat de gemiddelde leaserijder geen zuinigheidsfreak is, lees het gemiddelde tempo ligt hoger en laden is ook niet de standaard, dat het dus beter kan: https://praktijkverbruik.nl/default.aspx
Een B3/B4 doet daar 1:12 een T6/T8 1:14,5. Een B3/B4 is dus ruim 17% onzuiniger gemiddeld.
1 op 12 voor een B4..... nou dat niet, dan staat ie bij mij echt in stand race, dat ik mijn verbruik met fietsen achterop en een dakkoffer en dan 140km/h naar zuid frankrijk. Je kan in het huidige verkeer bijna niet onzuiniger dan 1 op 14 rijden, zoveel ruimte is er gewon niet.

Eens dat dit een rit was, maar er is niet geladen op de terugweg.
Even heel praktisch waren zou een rond de 250kilo zwaardere auto met een stuk onzuinigere automaat op benzine überhaupt zuiniger kunnen zijn? Of de motor 200 of 250pk heb maakt niet uit, hooguit bij vollast.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5430
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vraag van TS is wie er ervaring heeft met de verbruikscijfers van B3/B4 versus een T6, zonder laden en met/zonder caravan. Verder geeft hij aan dat hij een rustige rijder is en veel met caravan in het buitenland (dus doorgaans langere afstanden) rijdt. Mijn stelling is dat je bij grotere afstanden (dus eenmaal op snelheid) geen effect hebt van het extra gewicht van de T6 en ook de automaat maakt daar geen verschil meer, de bak van de T6 zit op snelheid ook gewoon in lock-up, dus gewoon een vaste overbrenging. Bij alleen rondjes rond de kerk zal het gewicht (en misschien de bak) zeker wel een rol spelen. Maar dan moet je sowieso naar mijn mening een T6 rijden, want benzine verbruik is dan 0.
De verkoper heeft naar mijn mening dus wel gelijk als hij stelt dat het verbruik gemiddeld ongeveer gelijk zal zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3325
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mijn bijdrage: kijk niet alleen naar een eventueel verschil in verbruik maar ook naar de andere kosten, onverwacht en verwacht. Verzekering, MRB, bandenslijtage.
Met een PHEV zit je al gauw vast aan de dealer en heb je nu eenmaal kans op onverwachte, dure reparaties.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1181
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ook eens en volgens mij kom jij met de T5 ook niet aan mijn verbuikcijfers dus dan speelt de andere techniek van de B4 wel degelijk in het voordeel. De T5 heeft niet eens het extra gewicht. Jij kan soms wel harder -:)

Ik vind het een lastige keuze hoor, zeker als je hem op financien gaat afstemmen.
Dan denk ik eerder koop dan een Superb, 508 oid.

Het gaat sowieso geen honderden euro,s zijn, het verbruik. Stel het is wel 20% en je rijd 20k per jaar dan scheelt het je 3 tientjes per maand, dat is op zo,n bedrag ook niks.

Ik zou lekker kopen waar je hard naar uitgaat, waarbij het prive ook een lastige keuze zou vinden. Ik zou een mooie B4 of 5 met sportonderstel en B&W en mooie opties verkiezen boven een T6 of 8. Maarja een T8 PE zou toch mijn ultieme keuze zijn.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Deze zomer met de V60 T8 naar Italië gereden, heenweg veel 150-160 km/h gereden waar het kon. 3 personen, volle kofferbak, stand Hybrid en accu op slot. Verbruik was 1:14, dat was voor mij een enorme meevaller. Dit was gemeten vanaf Almere tot aan het Gardameer.
De T8, en de T6 zal er niet veel voor onder doen, is een heerlijke reisauto met lekker power als je het nodig heb of wilt.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1779
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Accu op slot? Kan dat? Of is dat een “autocorrectie“? Zit zelf ook na te denken hoe dat gaat richting de sneeuw straks want onderweg laden zit er niet bij, dus hoe snel is die accu leeg op 800 km?
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Accu on hold is geloof ik de juiste benaming, er komt dan een hangslotje in het display.
Dan rijdt de auto alleen op benzine, dus praktisch geen accu verbruik, alleen tijdens file rijden een beetje.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5430
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En wat hij tijdens het file rijden gebruikt is enkel wat hij door regeneratie tijdens die rit heeft opgewekt....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1779
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Met welke redenen is dat handig/fijn om te doen?
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Met mijn B4 reed ik in de stad gemiddeld 1 op 13. Op de snelweg bij een constante snelheid van 100-110 km/u was dat aanzienlijk zuiniger, 1 op 18 was dan goed haalbaar. Afgelopen zomer in Oostenrijk, Slovenië en Kroatië veel op rustige binnenwegen gereden (70-80 km/u) en had volgens de boordcomputer op een gegeven moment een (theoretisch) rijbereik van 1.300 km (60 liter tank). Dat werd aan de pomp uiteindelijk 1 op 19 wat natuurlijk nog steeds prima is. Met mijn huidge T6 heb ik dit soort waarden nog niet voorbij zien komen. Met de accu on hold, dus uitsluitend rijdend op de benzinemotor, is 1 op 16 tijdens een lange rit op de snelweg tot nu toe het meest gunstige verbruik geweest. Wellicht wordt dat bij zomerse temperaturen beter. Desondanks is de T6 alles bij elkaar een heel stuk zuiniger omdat op de kortere afstanden er vooral elektrisch wordt gereden en de benzinemotor maar weinig in actie komt.
Volvo S60 T6 Recharge AWD Ultimate Dark (2024) Thunder Grey
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”