Goed, de kogel is door de kerk, mijn oliezuiper gaat eruit, reparatie is 3,5k (dealer gaf een eerste prijsindicatie voor het verhelpen van olieverbruik van mijn d3 2015, viel me trouwens nog mee) op een auto waar ik bij inkoop 8k voor terug kan krijgen, lijkt mij een beetje een kansloze missie. Niet omdat die auto me nu al veel heeft gekost, namelijk helemaal niets extra buiten regulier onderhoud en een accu van 150 euro. Maar dat wil ik graag zo houden en vooral geen geld in een sterfhuis gaan stoppen, als de motor uit elkaar gaat moet je maar afwachten hoe goed die zich dan houd.
Ik zit op 2 sporen: inruilen voor een v70 d4 5 cilinder uit pak m beet 2012, dan zal ik er circa 7k bij moeten stoppen en lukt het wel een auto met 150k/180k kilometer te scoren (die zijn schaars, maar mijn huidige blok valt niet uit elkaar).
Of inruilen voor een V60 nieuw model maar dan vanaf 2019 of jonger (150 tot 200k, dan kan ik een aanbod in elkaar knutselen voor 12k: zelf auto inleveren bij online inkoper voor 8k en iets 'nieuws' weerkopen voor 20k) maar neem ik gevoelsmatig een groter risico voor met het blok, wel gemodificeerde zuigerveren, maar hoe goed houden die zich??
De V70 is bewezen betrouwbaar, de v60 is zich as we speak aan het bewijzen, maar hoever komt die? V70 is euro5 v60 euro6 maar mocht daar de roetfilter er onder vandaan klappen loop je een groter risico, immers je kunt makkelijk 25 euro in de maand extra betalen en dan nog 5 jaar doorkachelen maar dan daal je van euro 6 naar euro 4, bij de v70 van euro 5 naar euro 4.....
keuzes keuzes, weet iemand vanaf wanneer je 'gegarandeerd' het gemodificeerde blok te pakken hebt?
V60 4 cilinder diesel 2020 of toch v70 5cilinder diesel 2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Altijd leuke dingen om over na te denken.
Als er op een auto na 4 jaar 150K of meer zit dan zijn daar vaak veel snelweg kilometers meegemaakt. Het aantal omwentelingen van het blok is misschien net zoveel als een andere auto na 10 jaar en 80K . Even een leuke om over na te denken.
Persoonlijk zou mijn voorkeur naar een V60 gaan, bij voorkeur een D4 iets meer vermogen maakt de kans op slijtage vaak ook minder.
En gewoon de wat nieuwere auto. Dat 2 liter blok zit ook lang niet aan de max.
Maargoed geen antwoord op je vraag over betrouwbaarheid.
Als er op een auto na 4 jaar 150K of meer zit dan zijn daar vaak veel snelweg kilometers meegemaakt. Het aantal omwentelingen van het blok is misschien net zoveel als een andere auto na 10 jaar en 80K . Even een leuke om over na te denken.
Persoonlijk zou mijn voorkeur naar een V60 gaan, bij voorkeur een D4 iets meer vermogen maakt de kans op slijtage vaak ook minder.
En gewoon de wat nieuwere auto. Dat 2 liter blok zit ook lang niet aan de max.
Maargoed geen antwoord op je vraag over betrouwbaarheid.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ow ja en we hebben inmiddels 3 kids, dus ruimte is ook nog wel enigzins gewenst, maar daarin verschillen de v60 en de v70 niet gigantisch, daarin speelt ook de preventieve afweging van niet repareren mee.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1273
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik zou voor de 5 cilinder gaan. Onverwoestbare en betrouwbare motoren. En de V70 is onovertroffen qua ruimte.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
XC70 D4 (2014)
Naar:
XC60 Polestar+ (02-2017) en Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t Dion HPT (09-2007)
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
XC70 D4 (2014)
Naar:
XC60 Polestar+ (02-2017) en Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t Dion HPT (09-2007)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.06.2019 - 20:23
Ik heb geen ervaring met de diesel motoren maar zou zeker voor de V60 gaan. Deze rijdt een stuk dynamischer en is een heel stuk moderner dan de V70. Mijn ouders hebben een tijdje een V70 gehad en qua rijeigenschappen een stuk logger en lomper. Wel is de V70 toch wel een stukje groter dan de V60, zeker in de kofferruimte. Het T5 blok van de V70 heeft bij 220k de geest gegeven en het was echt een maandagochtendauto. Mogelijk dat een 5-cilinder diesel een stuk betrouwbaarder is dan de benzine-variant, maar geloof dat de V70 niet meer bekend staat om zijn eeuwige betrouwbaarheid zoals de V70 I en V70 II.
Volvo V60 T8 TE (2019)
Volvo XC60 T6 AWD (2012)
Volvo V70 2.4T (2001)
Volvo XC60 T6 AWD (2012)
Volvo V70 2.4T (2001)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7260
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
5-pitter….. jummie!!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3325
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zie hier: viewtopic.php?p=1868341&hilit=1501327#p1868341Sammmyvannorel schreef: ↑22.11.2024 - 11:19 keuzes keuzes, weet iemand vanaf wanneer je 'gegarandeerd' het gemodificeerde blok te pakken hebt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- V60RK
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 30.06.2020 - 18:53
Lastig, onze V60 D4 reed heerlijk, vlot en wendbaar. Daarna 2x een V70 waarvan de laatste met 2.4 5cyl. diesel. (elke auto hierna gaat tegenvallen waarschijnlijk qua ruimte en rust, fantastisch!)
Inmiddels een XC60 met 5cyl. diesel, ruimte met 3 kinderen op de achterbank is ook heel goed overigens. Motorisch 'minder' soepel dan de D4 maar wel betrouwbaar en heerlijk 5 cilinders.
Inmiddels een XC60 met 5cyl. diesel, ruimte met 3 kinderen op de achterbank is ook heel goed overigens. Motorisch 'minder' soepel dan de D4 maar wel betrouwbaar en heerlijk 5 cilinders.
Volvo XC60 D3 Summum | 492 Savile Grey Metallic | G161 Sport Leather with Charcoal Headlining |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6947
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Keuze snel gemaakt. De 5 pitter V70. Stukken betrouwbaarder, veel ruimte, smoelt lekker. En als je de EGR dichtzet een auto voor het leven.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Kick
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Dat dus!Urbexpeditie schreef: ↑22.11.2024 - 21:54 Keuze snel gemaakt. De 5 pitter V70. Stukken betrouwbaarder, veel ruimte, smoelt lekker. En als je de EGR dichtzet een auto voor het leven.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8318
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wij hebben beide types in de garage staan, een C70 D3 5 cyl en een S90 D4 4 cyl.
De VEA is beduidend stiller dan de D3, maar de 8 traps automaat is erg irriterend omdat deze regelmatig twijfelt.
Een Polestar upgrade heeft dit bij mij eindelijk opgelost en nu rijdt de S90 zoals hij af fabriek had moeten zijn.
De 5 cyl is een Euro 5 dus die mag binnenkort Antwerpen en Gent niet meer in, de D4 mag er nog in tot 2026 dacht ik.
Moeilijke keuze….
De VEA is beduidend stiller dan de D3, maar de 8 traps automaat is erg irriterend omdat deze regelmatig twijfelt.
Een Polestar upgrade heeft dit bij mij eindelijk opgelost en nu rijdt de S90 zoals hij af fabriek had moeten zijn.
De 5 cyl is een Euro 5 dus die mag binnenkort Antwerpen en Gent niet meer in, de D4 mag er nog in tot 2026 dacht ik.
Moeilijke keuze….
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Dat van die twijfelende 8traps komt mij bekend voor: ik rijd nu een d3 Vea met 6traps geartronic toen ik deze kocht kon ik kiezen tussen deze en een met de d4: bij de proefrit viel me dat toen ook al op, en viel daarom de keuze op de d3: de v60 uit 2019 is een d3 geartronic (import bij 19k uit Zweden) die combi is nooit verkrijgbaar geweest in Nederland. Probleem is momenteel vooral dat de ratio het bij mij wint en mijn vrouw de emotie: mogen jullie raden wie welke auto wil
Kilometerstand is nagenoeg hetzelfde: ik ben er van overtuigd dat de v70 beter onderhoud heeft gehad(netjes elke 20k en bij 140 een automaat flush maar niet dealer) en de v60 ‘gewoon’ dealerstempeltjes.
@ blackcurrent: gebruikt jou Vea olie? Ik vind het zo lastig te ontdekken welke motorreeks is gemodificeerd.
Kilometerstand is nagenoeg hetzelfde: ik ben er van overtuigd dat de v70 beter onderhoud heeft gehad(netjes elke 20k en bij 140 een automaat flush maar niet dealer) en de v60 ‘gewoon’ dealerstempeltjes.
@ blackcurrent: gebruikt jou Vea olie? Ik vind het zo lastig te ontdekken welke motorreeks is gemodificeerd.
Laatst gewijzigd door Sammmyvannorel op 23.11.2024 - 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38
Aangaande het verwijderen van het roetfilter en het aanpassen vd emissieklasse;
Bij de Benz van mijn vrouw destijds het filter administratief laten verwijderen bij de RDW.
Mocht daarna inderdaad meer belasting gaan betalen, maar de emissieklasse is tot op heden niet veranderd terwijl er wel in het systeem vermeld staat dat het roetfilter is verwijderd. Nog steeds Euro5.
Bij de Benz van mijn vrouw destijds het filter administratief laten verwijderen bij de RDW.
Mocht daarna inderdaad meer belasting gaan betalen, maar de emissieklasse is tot op heden niet veranderd terwijl er wel in het systeem vermeld staat dat het roetfilter is verwijderd. Nog steeds Euro5.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
Ik heb een v60 d3 2021 gereden tot 197300km en niks van issues gehad ivm olieverbruik. Olie bleef mooi op max tussen de beurten(30.000km)
Mijn v60 d3 staat momenteel te koop voor 19900€(wel in Letland)
https://erlaineauto.lv/en/1049
Op 180000km is er nog een onderhoud uitgevoerd en remschijven vervangen
Mijn v60 d3 staat momenteel te koop voor 19900€(wel in Letland)
https://erlaineauto.lv/en/1049
Op 180000km is er nog een onderhoud uitgevoerd en remschijven vervangen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik vind Lemmer al ver voor die v70, laat staan Letland : maar voor ongeveer hetzelfde geld staat er dus 1 met een d3 automaat in Nunspeet.
mocht iemand die in Nunspeet kennen, wil je dan het eerlijke verhaal met me delen?
En die in Nunspeet heeft de kekke feature van head up display
mocht iemand die in Nunspeet kennen, wil je dan het eerlijke verhaal met me delen?
En die in Nunspeet heeft de kekke feature van head up display
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3502
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik zou gaan voor het 3e spoor: revisie. Verreweg de goedkoopste oplossing. Het 5 cilinder blok van de V70 is misschien wel goed maar de rest is ook alweer oud dus is er een goede kans dat hierbij onverwachte onderhoudskosten komen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Tja dat heb ik ook overwogen, zeker omdat bij volvo 'life time warranty' op reparaties zit, ben benieuwd of ik dan tot een millioen mag doorrijden met mijn vea blok en elke 3 jaar een wisselblok krijg . Is er toevallig iemand die daar ervaring mee heeft
Maar zonder dollen, dat van die overige reparaties volg ik heel goed, maar dat risico loop ik ook met mijn eigen V60, het onderhoud aan beide autos is nagenoeg hetzelfde (de mijne heeft dealerstempels elke 20k en de v70 wisselauto circa elke 20k een algemene garage stempel, maar ook bij 130k een versnellingsbak flush bij flushed in Woerden (dat heeft mijn v60 toevallig ook bij 135k bij de dealer gehad). Dus dat risico is bij beide autos gelijk, hooguit mijn accu is nieuwer want die zit er een jaartje in, maar dat is een half uurtje sleutelen en 150 euro armer: daar heb ik wel een potje voor en ok, de xenon lampen van mijn v60 zijn bij iets van 130k kilometer nog nieuw ingezet omdat ze er uit gejat waren bij @marinh. Maar verder zou ik niet weten waar ik een groter risico mee loop (ik zou ze bijna preventief nu met black friday vervangen, zijn voor de helft van het geld bij winparts...)
Ik denk bij onvoorzien onderhoud meer aan draagarmen, schokbrekers en dat soort gekkigheid.
Bijkomend voordeel is dat op de V70 mijn huidige winter Pandora's passen, die moeten langzamerhand wel een keer nieuwe sloffen, kan ik daar gelijk de officieel voorgeschreven maat op zetten (zit nu 1 cm smaller op). Mijn keuze lijkt zich gemaakt te hebben, maar mijn vrouw is nog steeds niet overtuigd Gaat denk ik ook niet meer gebeuren, dus ja, ga ik dan mijn huwelijk op het spel zetten voor een auto.... en ik snap het niet, want ze is huisarts, dan wil je toch een v70? of zou ze straks in lemmer verliefd worden op een Saab 93 cabrio
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ook nog overwogen, maar die zijn er niet (meer) in diesel en ik rijd simpelweg te veel voor benzine. 25k plus per jaar.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Daar zou ik maar niet van uitgaan, geldt niet voor slijtage onderdelen.Tja dat heb ik ook overwogen, zeker omdat bij volvo 'life time warranty' op reparaties zit, ben benieuwd of ik dan tot een millioen mag doorrijden met mijn vea blok en elke 3 jaar een wisselblok krijg . Is er toevallig iemand die daar ervaring mee heeft
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.