Ik ben van plan een v60 aan te schaffen. Twijfel is er wat betreft de motor, ga ik voor een benzine b3, f een diesel d3 of d4. Ik maak niet helemaal de km's (verwacht 25k) om goedkoper uit te zijn met een diesel, maar heb nu ook een diesel en vind het gewoon erg fijn rijden, je rijbereik op één tank is geweldig en de motor gaat meer km's mee. Als ik naar de d3 en d4 kijk, dan lees ik dat de d4 nogal wat problemen kent, is dat op dit forum herkenbaar? De d3 lijkt minder gevoelig. Ik ben nu aan het kijken naar een d3 uit 2019/2020 met maximaal 200k op de klok, liever 150k.
Ik heb benzine niet helemaal uitgesloten, heb een fijne proefrit gemaakt met een b3. Tot welke kilometers kun je een v60 benzine goed aanschaffen als jer er wel 200k bij op wilt kunnen zetten?
Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Erwin
Advies aanschaf v60
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.08.2021 - 13:55
Zo dacht ik ook altijd, maar sinds ik een T4 2020 model heb (bijna 170dkm) ben ik om. Het blok heeft nog nooit iets gehad, gebruikt geen drupje olie. Netjes bij de dealer onderhouden (geen lease, maar eigendom), het enige buiten het reguliere onderhoud was het dakrubber.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
In Nunspeet staat een mooie d3: die heb ik laten staan want ik moest er te veel bij doen, en durfde het na mijn olieslurper niet aan weer een Vea te kopen (ben nog een keer voor een 5 cilinder gegaan): ik moet de eerste Vea d3/d4 nog tegenkomen die geen olie lust dan wel 3ton haalt. Omslagpunt ligt bij circa 15k kilometer dus diesel kan voor jou makkelijk uit, en ik herken wat je zegt over het massieve koppel wat een diesel geeft in vergelijk met benzine.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Zoals in ander topic al vermeld deel ik je ervaring niet. Ik heb 2 keer een D4 VEA gereden. Beide zonder serieuze problemen. De eerste 220.000 km van 2014 t/m 2017. Deze rijdt nog steeds in NL en zal dik over de de 3 ton zijn inmiddels. De 2e ook dik 200.000 km van 2017 t/m 2021. Nauwelijks olie verbruik. Alleen EGR leiding vervangen vanwege scheur.Sammmyvannorel schreef: ↑28.11.2024 - 23:07 In Nunspeet staat een mooie d3: die heb ik laten staan want ik moest er te veel bij doen, en durfde het na mijn olieslurper niet aan weer een Vea te kopen (ben nog een keer voor een 5 cilinder gegaan): ik moet de eerste Vea d3/d4 nog tegenkomen die geen olie lust dan wel 3ton haalt. Omslagpunt ligt bij circa 15k kilometer dus diesel kan voor jou makkelijk uit, en ik herken wat je zegt over het massieve koppel wat een diesel geeft in vergelijk met benzine.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28.11.2024 - 18:48
Deze heb ik ook zien staan. Mooie complete auto voor een redelijke prijs. Wat mij tegenhoud is de kilometerstand van 194k.Sammmyvannorel schreef: ↑28.11.2024 - 23:07 In Nunspeet staat een mooie d3: die heb ik laten staan want ik moest er te veel bij doen, en durfde het na mijn olieslurper niet aan weer een Vea te kopen (ben nog een keer voor een 5 cilinder gegaan): ik moet de eerste Vea d3/d4 nog tegenkomen die geen olie lust dan wel 3ton haalt. Omslagpunt ligt bij circa 15k kilometer dus diesel kan voor jou makkelijk uit, en ik herken wat je zegt over het massieve koppel wat een diesel geeft in vergelijk met benzine.
https://www.muddekok.nl/aanbod/volvo/vo ... up-g181ll/
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
combi van d3 met 6 traps geartronic is wel echt goed, met spijt in mijn hart gaat die van mij weg....
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik heb een 2021 d3 v60 gehad, op 42 maanden er 197300km op gezet en niks olieverbruik, beurtjes mooi om de 30.000km(lease)
nu een b4 diesel(was tot vorig jaar nog bestelbaar in België), momenteel bijna 21.000km & 4 maanden en ook nog geen drupje olie verbruik
nu een b4 diesel(was tot vorig jaar nog bestelbaar in België), momenteel bijna 21.000km & 4 maanden en ook nog geen drupje olie verbruik
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Zeker de nieuwe generatie Vea schijnt andere schraapveren te hebben: maar ja, er blijft water als olie ingaan en gaan ze 3,5ton halen? Ik weet er geen te staan, mij was dat risico te groot. Dan liever een oudere degelijkere auto waar ook nog eens minder bij hoeft dus überhaupt minder op afgeschreven gaat worden. Maar dat is geen argument als je daar niet tegenaan hikt.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
voor mijn vorige d3 zou ik het wel durven, had ik geweten dat deze door de LM voor zo weinig was verkocht, ik had ze overgekocht. plan is nu om dit binnen 32 maanden met de huidige B4 te doen indien ze zich ook zo voorbeeldig gedraagd als de vorige.Sammmyvannorel schreef: ↑29.11.2024 - 16:21 Zeker de nieuwe generatie Vea schijnt andere schraapveren te hebben: maar ja, er blijft water als olie ingaan en gaan ze 3,5ton halen? Ik weet er geen te staan, mij was dat risico te groot. Dan liever een oudere degelijkere auto waar ook nog eens minder bij hoeft dus überhaupt minder op afgeschreven gaat worden. Maar dat is geen argument als je daar niet tegenaan hikt.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Je blijft er op terugkomen dat de D3-D4 veel olie gebruikt. Is zoals eerder gemeld niet het geval. Ik heb er 2 gereden met totaal 450.000 km. Geen drup olie toegevoegd! Dat jij de ervaring hebt dat het een oliezuiper is wil niet zeggen dat dat algemeen zo is. Misschien is die van jou niet fatsoenlijk ingereden of nooit goed warm gereden voor er volgas gegeven is.Sammmyvannorel schreef: ↑29.11.2024 - 16:21 Zeker de nieuwe generatie Vea schijnt andere schraapveren te hebben: maar ja, er blijft water als olie ingaan en gaan ze 3,5ton halen? Ik weet er geen te staan, mij was dat risico te groot. Dan liever een oudere degelijkere auto waar ook nog eens minder bij hoeft dus überhaupt minder op afgeschreven gaat worden. Maar dat is geen argument als je daar niet tegenaan hikt.
De VEA diesel is gewoon een goede motor en vooral een hele fijne.En zeker de D4 met 2 turbo’s. Heerlijk mooi koppelverloop.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik deel mijn eigen ervaring met de d3 uit 2015.XC60silverdawn schreef: ↑29.11.2024 - 18:51Je blijft er op terugkomen dat de D3-D4 veel olie gebruikt. Is zoals eerder gemeld niet het geval. Ik heb er 2 gereden met totaal 450.000 km. Geen drup olie toegevoegd! Dat jij de ervaring hebt dat het een oliezuiper is wil niet zeggen dat dat algemeen zo is. Misschien is die van jou niet fatsoenlijk ingereden of nooit goed warm gereden voor er volgas gegeven is.Sammmyvannorel schreef: ↑29.11.2024 - 16:21 Zeker de nieuwe generatie Vea schijnt andere schraapveren te hebben: maar ja, er blijft water als olie ingaan en gaan ze 3,5ton halen? Ik weet er geen te staan, mij was dat risico te groot. Dan liever een oudere degelijkere auto waar ook nog eens minder bij hoeft dus überhaupt minder op afgeschreven gaat worden. Maar dat is geen argument als je daar niet tegenaan hikt.
De VEA diesel is gewoon een goede motor en vooral een hele fijne.En zeker de D4 met 2 turbo’s. Heerlijk mooi koppelverloop.
Nieuwere d3 zijn er gewoon weinig met een hoge km stand, er staat er 1 in Amerongen met 2,5ton.
Niet om mijn gelijk te halen maar lees ook dit draadje ‘even’
viewtopic.php?p=1877044&hilit=Olieverbruik#p1877044
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune (in aantocht)
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28.11.2024 - 18:48
Ik lees hier wel de nodige problemen met de d4, maar niet met de laatste d3 otoren in een v60.
https://club.autodoc.co.uk/magazin/d3-d ... parameters
Ik merk dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn. Als ik toch een benzine v60 zou willen aanschaffen en er nog twee ton bij op kunnen draaien, wat voor maximale kilometerstand raden jullie dan aan?
https://club.autodoc.co.uk/magazin/d3-d ... parameters
Ik merk dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn. Als ik toch een benzine v60 zou willen aanschaffen en er nog twee ton bij op kunnen draaien, wat voor maximale kilometerstand raden jullie dan aan?