Aanschaf T8 of niet...

Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

Heb een mooie T8 gevonden die past in mijn budget alleen ben nog redelijk onbekend met hybride technologie en zou graag willen weten, hoe betrouwbaar is zo'n accu?

Volvo V60 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription
€ 19.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2260470777 ... ialbuttons

Auto heeft wel een redelijk hoge KM stand. Hoe zit dit dan met de accu? Had laatst een video gekeken waarin de accu wordt getest en na een paar jaar is de capaciteit gezakt met 20%. De engineer zij dat er nog tot 150.000km leven in de accu zit. Daarna is de accu dood...

Ik rij zelf iets minder dan 20.000 per jaar
Online zie ik dat vervanging van de accu €5000+ kost.

Rij nu zelf in een S60 uit 2011 met RICA tuning, de auto rijdt heerlijk!

Graag advies van de experts wat te doen. Gewoon kopen of liever een T5 van 2019+.
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6565
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die video waar jij aan refereert staat op AW en ik ben zeer geneigd om deze met een grote korrel zout te nemen. De beste man van Aviloo is sowieso geen fan van en haast anti-PHEV. Bovendien heb ik vraagtekens bij hun rekenmethodes en de nauwkeurigheid daarvan.
En dat heb ik zelf onlangs ook mogen ervaren (mijn T8 zal ook in AW in deze rubriek te bewonderen zijn, dus ga er nu niets over zeggen). Ook kan het zijn dat de geteste V60 vooral een exemplarische score had. Op zijn best is de score van Aviloo naar mijn mening een indicatie, meer niet.

Dus je kunt aan de verkopende partij vragen om een SOH certificaat van Aviloo maar je kunt met deze auto ook naar de dealer voor het uitlezen van de SOH. Ik heb zelf recent de accu vervangen bij 310K. Niet omdat deze het niet meer deed, maar omdat ik er nog vijf jaar mee verder wil: viewtopic.php?t=96350

Twee zwakke punten van de PIH zijn de OBC en de ERAD. Die laatste komt volgens mij weinig voor i.c.m. een V60, meer de XC's die daar last van lijken te hebben.

Ga gewoon proefrijden met zowel de T8 als de T5, maar als je het mij vraagt is het rijden met een PIH zoveel feestelijker.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3887
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Los van exemplarische issues; kans op grotere reparaties is bij een T8 groter, de T5 heeft simpelweg minder techniek die stuk gaat/slijt aan boord.
En ik vind een lichtere auto sowieso altijd fijner rijden, dat extra gewicht werkt in alles door. Afhankelijk van rijstijl goed of minder goed te merken.
Ik rij al 4 jaar een T5, met nu 99k km op de klok en het feit dat je daarmee naar een veel goedkopere specialist kan scheelt ook een bak geld.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1317
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Je moet goed naar je persoonlijke situatie kijken. Zou ik de keuze hebben dat zou het een T5/B5 worden. Om de redenen die raspaardje ook aangeeft, maar dat is een persoonlijke mening/keuze.

Als je denk dat een hybrid goedkoper is in de brandstof stroom per km dan zul je heel goed naar je persoonlijke situatie moeten kijken qua energie contract laden. zonnepanelen etc. Weet dat de T6 en 8 zonder accu een 20 a 30% onzuiniger rijden dan een B4 hoe het zich verhoud tot een T5/B5 weet ik niet. De B4 kan extreem zuinig zijn de T5/B5 al iets minder denk ik
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Sluit me ook aan bij het bovenstaande; heb voor een T5 gekozen omdat het een simpele en krachtige motorisering is waarbij minder dingen stuk kunnen gaan. Maar een T8 rijden is wel een feest ;-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6565
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En feestjes kosten geld en dat mag dan ook, toch?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

Allereerst bedankt voor al jullie reacties, waardeer dit enorm.
Denk inderdaad eerst een proefrit te gaan maken met allebei wagens/motoren maar denk dat de T8 sowieso sneller gaat zijn en aanvoelen.

Het is daarna puur wat er allemaal aan onderhoud zit aan te komen, de 2 grootste issues bij een PIH zijn dus de HV accu en ERAD.
@Gouwe, mooi artikel heb je getypt over de vervanging van je accu, heb alles gelezen. 👍
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3887
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Met puur op stroom rijden heb je bij een vroege T8 87 elektrische pk's tot je beschikking.
Verder schat ik in dat een B4 +- 15% zuiniger is dan een T5. Maar die heeft ook >15% meer vermogen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

raspaardje schreef: 24.05.2025 - 11:08 Met puur op stroom rijden heb je bij een vroege T8 87 elektrische pk's tot je beschikking.
Verder schat ik in dat een B4 +- 15% zuiniger is dan een T5. Maar die heeft ook >15% meer vermogen.
Klopt, de T5 heeft inderdaad meer paardjes wat ik wel graag wil. Ik zie veel B3's voorbij komen maar die zijn al bij voorbaat kansloos want 163 pk...
De B4 zou dan ook kunnen maar niks daaronder dus.
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3887
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 24.05.2025 - 11:01 En feestjes kosten geld en dat mag dan ook, toch?
Dat is ook zo. En soms geeft wat meer eenvoud ook wat minder zorgen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3887
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Karic schreef: 24.05.2025 - 11:07 Allereerst bedankt voor al jullie reacties, waardeer dit enorm.
Denk inderdaad eerst een proefrit te gaan maken met allebei wagens/motoren maar denk dat de T8 sowieso sneller gaat zijn en aanvoelen.

Het is daarna puur wat er allemaal aan onderhoud zit aan te komen, de 2 grootste issues bij een PIH zijn dus de HV accu en ERAD.
Graag gedaan!
Proefrijden is altijd goed, je moet het allemaal zelf ervaren op het soort ritten dat je maakt.

Accu, OBC en ERAD (sowieso koppeling maar ook de motor als je echt pech hebt, 6-8k euro herstel....) zijn de grootste zaken bij een T6/T8.
Waarbij je vooral bij de XC60 en XC90 ERAD issues voorbij ziet komen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1317
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Met de B3 kom je prima mee. Bij mij was het kiezen meer opties of een B4 met iets minder.
Blij met de B4 niet snel wel vlot. Ik tank nu een paar maanden 98, dat scheelt ook wel in de hele beleving.
Auto reageert veel beter op het gas, minder vage dingen met inhouden of het gevoel van minder vermogen.

Ik zou persoonlijk als het prive is liever wat langer zoeken naar een T5/B5. Dan heb je ook echt wat vermogen over.
Wel zo leuk.
-V60 B4 7dct R design wit
AJP
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 10.11.2019 - 23:47

Ik rij nu 5 jaar in een V60 T5 (Polestar optimized) en kan alleen maar zeggen dat het een fantastische en zeer betrouwbare auto. Nooit geen gezeikt of gezeur mee gehad. Ik heb recentelijk proefgereden in een V60 T6, T8 en een T8 PE en kan inderdaad zeggen dat de T6 geweldig rijdt en een T8 het feestje nog net iets mooier maakt. T8 PE? Waanzinnig mooi maar het is net even wat je zelf fijn vindt (hoewel de T8 PE tot op grote hoogte in te stellen is naar persoonlijke voorkeur). Uiteindelijk heb ik een V60 T8 Ultra besteld, was een keuze met verstand omdat de praktischer is. Had ik met mijn hart gekozen, dan was het die demo S60 T8 PE geworden. Mijn T5 doe ik met weemoed weg, ik kijk namelijk terug op 5 hele fijne jaren met deze auto. Kan een T5 daarom ook alleen maar van harte aanbevelen. Rij zelf nooit twee keer hetzelfde model auto, maar voor nu toch die uitzondering gemaakt op basis van 5 jaar V60 T5 ervaring, veelzeggend lijkt me. Succes met je keuze.
Volvo V60 T5 Polestar - 2020
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2016
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2012
Audi A4 TDI S-line - 2008
Saab 9-3 Cabrio Aero TX Hirsch optimized 2010 (nog steeds in bezit)
Saab 9-3 Cabrio 2.0T - 2003
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1317
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

AJP schreef: 25.05.2025 - 13:32 Rij zelf nooit twee keer hetzelfde model auto, maar voor nu toch die uitzondering gemaakt op basis van 5 jaar V60 T5 ervaring, veelzeggend lijkt me. Succes met je keuze.
Je onderschrift doet anders vermoeden 😀 (zijn facelifts/andere modellen ik weet het, maar 3x een A4 telt toch).

Ik zou ook best weer voor dezelfde V60 kunnen gaan, maar eerlijk wel door gebrek aan beter en keuzes.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

wasbeer2006 schreef: 26.05.2025 - 14:30
AJP schreef: 25.05.2025 - 13:32 Rij zelf nooit twee keer hetzelfde model auto, maar voor nu toch die uitzondering gemaakt op basis van 5 jaar V60 T5 ervaring, veelzeggend lijkt me. Succes met je keuze.
Je onderschrift doet anders vermoeden 😀 (zijn facelifts/andere modellen ik weet het, maar 3x een A4 telt toch).

Ik zou ook best weer voor dezelfde V60 kunnen gaan, maar eerlijk wel door gebrek aan beter en keuzes.
Hij zegt niet dat ie niet drie keer dezelfde auto rijdt, alleen niet twee keer haha ;-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
AJP
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 10.11.2019 - 23:47

wasbeer2006 schreef: 26.05.2025 - 14:30
AJP schreef: 25.05.2025 - 13:32 Rij zelf nooit twee keer hetzelfde model auto, maar voor nu toch die uitzondering gemaakt op basis van 5 jaar V60 T5 ervaring, veelzeggend lijkt me. Succes met je keuze.
Je onderschrift doet anders vermoeden 😀 (zijn facelifts/andere modellen ik weet het, maar 3x een A4 telt toch).

Ik zou ook best weer voor dezelfde V60 kunnen gaan, maar eerlijk wel door gebrek aan beter en keuzes.
Waren inderdaad 3 opeenvolgende A4 modellen; in de volgorde van avant, sedan en weer een avant met tussentijdse face-lifts, dus allemaal best wel verschillend.
Volvo V60 T5 Polestar - 2020
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2016
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2012
Audi A4 TDI S-line - 2008
Saab 9-3 Cabrio Aero TX Hirsch optimized 2010 (nog steeds in bezit)
Saab 9-3 Cabrio 2.0T - 2003
Karic
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.04.2020 - 23:27

Beste allen, mijn dank is groot voor jullie hulp en adviezen.

Na lang zoeken en uitproberen speel ik het toch safe en ben voor de T5 gegaan.
Het is een momentum uitvoering maar heeft wel allerlei mooie opties, de motor is voor mij belangrijk en die is lekker rap!

S60 eruit
PXL_20250528_090139992.MP.jpg
V60 erin
Screenshot 2025-05-28 at 12-50-12 Volvo V60 Benzine XG-639-B AutoTrack.png
Op naar heleboel nieuwe avonturen en ontdekkingen met deze mooie auto!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 (2010) - 2.0T 200 PK --> Rica 270 PK
Volvo V60 (2019) - 2.0T 250 PK
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3902
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat gaat lukken!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zo dan dat is een hele dikke aankoop, gefeliciteerd met deze hele mooie V60 veel rijplezier.
S60 T8 R-Design Hybride
AJP
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 10.11.2019 - 23:47

Karic schreef: 28.05.2025 - 12:52 Beste allen, mijn dank is groot voor jullie hulp en adviezen.

Na lang zoeken en uitproberen speel ik het toch safe en ben voor de T5 gegaan.
Het is een momentum uitvoering maar heeft wel allerlei mooie opties, de motor is voor mij belangrijk en die is lekker rap!

S60 eruit
PXL_20250528_090139992.MP.jpg

V60 erin
Screenshot 2025-05-28 at 12-50-12 Volvo V60 Benzine XG-639-B AutoTrack.png

Op naar heleboel nieuwe avonturen en ontdekkingen met deze mooie auto!
Goede keus, van een T5 ga je zeer zeker geen spijt krijgen!
Volvo V60 T5 Polestar - 2020
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2016
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2012
Audi A4 TDI S-line - 2008
Saab 9-3 Cabrio Aero TX Hirsch optimized 2010 (nog steeds in bezit)
Saab 9-3 Cabrio 2.0T - 2003
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”