Ik ben mij aan het oriënteren op de V60/S60 (nog geen keuze tussen gemaakt). Ik zit daarbij met een paar vragen. Het vergt wat tekst en uitleg maar laat je daar alsjeblieft niet door afschrikken. Een antwoord op één of een paar van de vragen die ik heb daar ben ik al hartstikke blij mee. De rest zal ik stellen aan Volvo zelf.
De vragen zijn als volgt:
- Vraag 1.
Ik begrijp dat de facelift (vanaf 2022) gebruik maakt van Android Automotive.
a.
Ik ben zelf fervent Waze gebruiker. Is de Waze app op Android Automotive inmiddels al in staat om – in aanvulling op het middendisplay - de kaart ook weer te geven op het dashboard (Zoals Google maps dat ook kan)? Zo niet, weet iemand of dit in ontwikkeling is? Recente informatie lijkt lastig te vinden.
b.
Hoe wordt Waze momenteel weergegeven op een headup display? Verschilt dit van Google Maps? Verschilt dit tussen voor- en na de facelift?
c.
De reden dat ik Waze prefereer ten opzichte van Google Maps zijn de waarschuwingen voor snelheidsmetingen en obstakels op de weg. Ik begrijp echter dat Google Maps deze functionaliteit inmiddels ook bezit. Klopt dat, en hoe betrouwbaar werkt dit in Android Automotive?
- Vraag 2.
Mijn vader is groot Volvo liefhebber. Mijn rijervaring met Volvo’s komt daar dan ook vandaan. Momenteel rijdt hij een Polestar Engineered T4 V60 uit 2020. Daarvoor reed hij een V60 T5 uit 2018 en een V90 T4 uit 2016. Allemaal de huidige generatie dus, maar zonder facelift.
De Volvo’s die hij nog verder in het verleden heeft gehad heb ik nooit van achter het stuur kunnen ervaren.
Wat mij opviel tussen de drie auto’s die ik wel achter het stuur heb kunnen ervaren is dat zijn huidige Polestar Engineered T4 het soepelst is in het opbouwen van vermogen. Uiteraard voelt deze sneller aan dan de V90 T4. En gevoelsmatig doet hij niet veel af aan de V60 T5. In acceleratiecijfers, koppel en PK ongetwijfeld wel maar qua rijbeleving schiet het niet tekort.
Dat komt ongetwijfeld omdat Polestar de combinatie van motor en versnellingsbak beter heeft afgesteld.
Deelt iemand deze ervaring? En hebben de mild-hybride motoren en de plug-in hybride motoren dit zelfde voordeel?
Ik merk aan de reguliere motorvarianten vooral dat het schakelen met een automaat soepeler zou kunnen. Hebben de hybride varianten net als de polestar engineered variant dit zelfde voordeel?
- Vraag 3.
Ik ben ter oriëntatie een beetje aan het grasduinen tussen de occasions. Waar mijn 70 jarige vader een klassiek uiterlijk verkiest, ben ik een dertiger die sportiviteit wel kan waarderen.
Op zoek naar een goede combinatie tussen luxe en sportiviteit heb ik gister een proefrit gemaakt met een BMW 530i G30 en morgen met een A5 2.0 TFSI B9 (zoals je merkt, ik voel mij niet heel gebonden tot een bepaalde carrosserievorm).
De BMW viel in ieder geval tegen. In verhouding tot de huidige V60 van mijn vader was het onderstel meer stug dan sportief, was de auto zwaarder sturend, en had de auto een wat luie reactie op het gaspedaal. Ik kan altijd nog een variant met luchtvering en 6 cilinder proberen (540i) maar die zijn weer een stapje duurder.
Tussen de Volvo occasions is mijn smaak meer gevallen op een Plus-Dark/Ultra-Dark V60, óf een R-design S60 met exterieur styling kit:
De V60 en S60 zijn sinds de facelift hun uitlaat sierstukken verloren. Is het voorbeeld van de S60 hierboven te repliceren op een facelift model?
Dit vereist in ieder geval het omzetten van een facelift achterbumper naar een pre-facelift achterbumper vermoed ik zo. Los daarvan spreekt de website zichzelf in ieder geval tegen. Er wordt zowel vermeldt dat de kit beschikbaar is tot en met modeljaar 2022 maar ook dat deze geschikt is voor modeljaar 2019-2024: https://www.vstore.nl/styling-kit-volvo-s60
- Vraag 4.
Ik meen niet dat ik ooit in een AWD of 4WD Volvo heb gezeten, laat staan dat ik zelf achter het stuur heb gezeten. Toch vraag ik mij af of dit het overwegen waard is.
Wat kenmerkt bij Volvo het verschil in rijgedrag tussen een front wheel drive en een all wheel drive? Minder onderstuur? Meer grip en acceleratie? Of juist andere opvallende verschillen?
- Vraag 5.
Zo meen ik ook dat ik nog nooit in een Volvo met luchtvering heb gezeten. Is dit het overwegen waard? Als ik eerlijk ben, zeker na het testrijden van een BMW 530i gister vind ik de V60 zonder luchtvering al als een Auping matras.
Mocht je zover zijn gekomen ontzettend bedankt voor het doorlezen van mijn eerste post. Ik realiseer mij dat ik veel vragen heb die niet allemaal even eenvoudig te beantwoorden zijn. Elke input – groot of klein – wordt dan ook erg gewaardeerd.
P.S. Excuses voor de formatting. Ik heb geprobeerd er iets moois en overzichtelijks van te maken maar het is nog even wennen aan de tekst editor op dit forum.