Mogelijk toekomstig Volvo bezitter met een aantal vragen

Plaats reactie
Ultimum
Starter

Dag allen,

Ik ben mij aan het oriënteren op de V60/S60 (nog geen keuze tussen gemaakt). Ik zit daarbij met een paar vragen. Het vergt wat tekst en uitleg maar laat je daar alsjeblieft niet door afschrikken. Een antwoord op één of een paar van de vragen die ik heb daar ben ik al hartstikke blij mee. De rest zal ik stellen aan Volvo zelf.
De vragen zijn als volgt:

• Vraag 1.
    Ik begrijp dat de facelift (vanaf 2022) gebruik maakt van Android Automotive.

a.
    Ik ben zelf fervent Waze gebruiker. Is de Waze app op Android Automotive inmiddels al in staat om – in aanvulling op het middendisplay - de kaart ook weer te geven op het dashboard (Zoals Google maps dat ook kan)? Zo niet, weet iemand of dit in ontwikkeling is? Recente informatie lijkt lastig te vinden.

b.
    Hoe wordt Waze momenteel weergegeven op een headup display? Verschilt dit van Google Maps? Verschilt dit tussen voor- en na de facelift?

c.
    De reden dat ik Waze prefereer ten opzichte van Google Maps zijn de waarschuwingen voor snelheidsmetingen en obstakels op de weg. Ik begrijp echter dat Google Maps deze functionaliteit inmiddels ook bezit. Klopt dat, en hoe betrouwbaar werkt dit in Android Automotive?

• Vraag 2.
    Mijn vader is groot Volvo liefhebber. Mijn rijervaring met Volvo’s komt daar dan ook vandaan. Momenteel rijdt hij een Polestar Engineered T4 V60 uit 2020. Daarvoor reed hij een V60 T5 uit 2018 en een V90 T4 uit 2016. Allemaal de huidige generatie dus, maar zonder facelift.

De Volvo’s die hij nog verder in het verleden heeft gehad heb ik nooit van achter het stuur kunnen ervaren.

Wat mij opviel tussen de drie auto’s die ik wel achter het stuur heb kunnen ervaren is dat zijn huidige Polestar Engineered T4 het soepelst is in het opbouwen van vermogen. Uiteraard voelt deze sneller aan dan de V90 T4. En gevoelsmatig doet hij niet veel af aan de V60 T5. In acceleratiecijfers, koppel en PK ongetwijfeld wel maar qua rijbeleving schiet het niet tekort.

Dat komt ongetwijfeld omdat Polestar de combinatie van motor en versnellingsbak beter heeft afgesteld.

Deelt iemand deze ervaring? En hebben de mild-hybride motoren en de plug-in hybride motoren dit zelfde voordeel?

Ik merk aan de reguliere motorvarianten vooral dat het schakelen met een automaat soepeler zou kunnen. Hebben de hybride varianten net als de polestar engineered variant dit zelfde voordeel?

• Vraag 3.
    Ik ben ter oriëntatie een beetje aan het grasduinen tussen de occasions. Waar mijn 70 jarige vader een klassiek uiterlijk verkiest, ben ik een dertiger die sportiviteit wel kan waarderen.

Op zoek naar een goede combinatie tussen luxe en sportiviteit heb ik gister een proefrit gemaakt met een BMW 530i G30 en morgen met een A5 2.0 TFSI B9 (zoals je merkt, ik voel mij niet heel gebonden tot een bepaalde carrosserievorm).

De BMW viel in ieder geval tegen. In verhouding tot de huidige V60 van mijn vader was het onderstel meer stug dan sportief, was de auto zwaarder sturend, en had de auto een wat luie reactie op het gaspedaal. Ik kan altijd nog een variant met luchtvering en 6 cilinder proberen (540i) maar die zijn weer een stapje duurder.

Tussen de Volvo occasions is mijn smaak meer gevallen op een Plus-Dark/Ultra-Dark V60, óf een R-design S60 met exterieur styling kit:

Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

De V60 en S60 zijn sinds de facelift hun uitlaat sierstukken verloren. Is het voorbeeld van de S60 hierboven te repliceren op een facelift model?

Dit vereist in ieder geval het omzetten van een facelift achterbumper naar een pre-facelift achterbumper vermoed ik zo. Los daarvan spreekt de website zichzelf in ieder geval tegen. Er wordt zowel vermeldt dat de kit beschikbaar is tot en met modeljaar 2022 maar ook dat deze geschikt is voor modeljaar 2019-2024: https://www.vstore.nl/styling-kit-volvo-s60

• Vraag 4.
    Ik meen niet dat ik ooit in een AWD of 4WD Volvo heb gezeten, laat staan dat ik zelf achter het stuur heb gezeten. Toch vraag ik mij af of dit het overwegen waard is.

Wat kenmerkt bij Volvo het verschil in rijgedrag tussen een front wheel drive en een all wheel drive? Minder onderstuur? Meer grip en acceleratie? Of juist andere opvallende verschillen?

• Vraag 5.
    Zo meen ik ook dat ik nog nooit in een Volvo met luchtvering heb gezeten. Is dit het overwegen waard? Als ik eerlijk ben, zeker na het testrijden van een BMW 530i gister vind ik de V60 zonder luchtvering al als een Auping matras.

Mocht je zover zijn gekomen ontzettend bedankt voor het doorlezen van mijn eerste post. Ik realiseer mij dat ik veel vragen heb die niet allemaal even eenvoudig te beantwoorden zijn. Elke input – groot of klein – wordt dan ook erg gewaardeerd.

P.S. Excuses voor de formatting. Ik heb geprobeerd er iets moois en overzichtelijks van te maken maar het is nog even wennen aan de tekst editor op dit forum.
Philken
5th Gear member

op alles kan ik geen antwoord geven, wel op je c vraag: google geeft ook meer en meer flitsers & obstakels aan die gemeld werden in Waze of andere systemen, bij het afleveren van mijn v60 b4 plus dark(diesel) hebben ze Waze voor mij gedownload maar ik heb het nog niet gebruikt, ik vind google goed genoeg werken.(en ik heb nog mijn tomtom voor de flitsers, al twijfel ik om deze te demonteren)
qua versnellingsbak: ik had eerst een 2021 d3 en vond de bak traaag reageren, nu met de mild hybrid is deze véél beter afgesteld(of het ligt aan de kleine electromotor? want zelfde bak)
exterieurkit kan achteraf geplaatst worden(heb ik ook zelf gedaan)
zichtbare uitlaten zijn achteraf te plaatsen, heb je enkel de 2 onderbumperstukken nodig, 2 brackets en 2 uitlaatsierstukken alsook 2 gebogen pijpjes, ik heb alle nrs liggen omdat ik zelf deze ombouw wil(heb ondertussen alles liggen op de 2 pijpjes na) maar twijfel nog, reken op een 450€ aan stukken.
over de andere vragen heb ik geen antwoord op
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ultimum
Starter

Hartstikke fijn. Dank voor je input!

Zou je stellen dat Google Maps nu alle flitsers weergeeft? Of alleen de meeste? Want in dat geval zou ik het te risicovol vinden om er volledig op te vertrouwen

Verder:
  • Fijn om te horen dat de B4 soepeler schakelt dan de D3. Ik weet nog niet helemaal welke motor het beste bij mij past. Maar Ik vraag mij af of de T6 en T8 ditzelfde voordeel hebben
  • Ook plezierig dat de exterieur styling kit achteraf geplaatst kan worden, zelfs bij een facelift auto
  • €450 voor het terugbrengen van zichtbare uitlaat sierstukken vind ik te overzien. Ik had het duurder verwacht

Hier ben ik erg mee geholpen! :-D
jst63
1st Gear member

Ik rijd een XC60 (MY23) met Android Automotiv (AAOS) als besturingssysteem. Meestal gebruik ik Google Maps, de app die standaard is voorzien. Voor de langere trips vind ik Google Maps lastig omdat ik nog geen mogelijkheid heb gevonden routes vooraf te plannen en op te slaan. Daarvoor gebruik ik de TomTom GO app via Apple Carplay. Is een volwaardige TomTom maar dan in APP vorm en beschikbaar voor iPhone en Android toestellen. De integratie met een iPhone werkt prima. Ook de bestuurdersdisplay en HUD laten de route van TomTom GO zien. Wel heb ik begrepen dat de integratie met Apple Carplay beter werkt dan met Android Auto vanaf een Android Smortphone. Ik kan daar niet over oordelen omdat ik geen Android ecosysteem gebruik, enkel Apple producten.

Persoonlijk vind ik de TomTom GO Navigation APP veel beter dan Waze maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ik was TomTom gewoon en de APP dus heel herkenbaar. Ook daarin alle opties zoals files, flitspalen enz. Is niet gratis maar momenteel geloof ik zelfs nog geen 15 Euro p/j. Standaardprijs iets van 20 Euro p/j. Enige nadeel is dat Carplay niet draadloos werkt maar ik heb standaard altijd een USB-C kabeltje in de middenconsole liggen :). Zoals gezegd, ik lees nogal wat berichten dat het Apple perfect werkt maar met Android smartphones vaak niet.

Wat mensen soms ook doen is in het Volvo OS Google maps te gebruiken met de route die je wilt rijden. Dan via de smartphone (Android Auto) gebruiken en daarin Waze opstarten. De bestuurdersdisplay en HUD geven dan de Google Maps aanwijzingen, de middenconsole Waze. Kan soms ook handig zijn omdat navigatiesystemen onderling soms andere keuzes maken. Kan je dus zelf kiezen welke je gaat volgen. De route die je dan niet wilt volgen, past zich automatisch aan.
Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
Ultimum
Starter

jst63 schreef: 21.06.2025 - 02:20 Voor de langere trips vind ik Google Maps lastig omdat ik nog geen mogelijkheid heb gevonden routes vooraf te plannen en op te slaan.
Hmm dat is jammer inderdaad. Je zou verwachten dat je kan inloggen met een account waarin je de route alvast hebt opgeslagen.
jst63 schreef: 21.06.2025 - 02:20 Ook de bestuurdersdisplay en HUD laten de route van TomTom GO zien.
Dat is fijn en precies wat ik wil. Wel jammer dat AAOS deze app niet heeft maar dat je je telefoon eraan moet hangen. Maar goed, dat overleven we wel :-D
jst63 schreef: 21.06.2025 - 02:20 Is niet gratis maar momenteel geloof ik zelfs nog geen 15 Euro p/j. Standaardprijs iets van 20 Euro p/j
Dat is het overwegen waard. Zeker als het beter werkt dan Waze.
jst63 schreef: 21.06.2025 - 02:20 Zoals gezegd, ik lees nogal wat berichten dat het Apple perfect werkt maar met Android smartphones vaak niet
Jammer, ik heb Android Auto altijd aanstaan als ik in de MY20 V60 van m'n vader rijd. Tot op heden gelukkig weinig problemen mee ervaren. Maar dat zou natuurlijk anders kunnen zijn in een facelift auto.
jst63 schreef: 21.06.2025 - 02:20 Wat mensen soms ook doen is in het Volvo OS Google maps te gebruiken met de route die je wilt rijden. Dan via de smartphone (Android Auto) gebruiken en daarin Waze opstarten
Kijk, dat is nog eens goed gevonden.

Hartelijk dank voor al je input. Wordt zeer gewaardeerd!
fmulders
2nd Gear member

Als antwoord op vraag 1 kan ik je aanbieden om wat zaken voor je te testen.
Ik heb deze Volvo nu slechts een paar weken en ben zelf ook nog op zoek naar het beste... Volgende week heb ik een afspraak bij de dealer en wordt ook de laatste software geplaatst.
Nu heb ik AAOS versie 3.3.16
Ik zal straks WAZE eens installeren en je laten weten of het ook tussen de klokken verschijnt. Mijn uitgangspunt is wel om alles via AAOS te gebruiken zodat ik mijn Android telefoon niet meer hoef aan te sluiten. Persoonlijk vind ik de Easypark app op AAOS geweldig. Gewoon parkeersessie starten vanuit het grote scherm en die stopt vanzelf als de auto weer gaat rijden.

Op vraag 2 heb ik zeker een mening.
Ik heb proef gereden in T4/T5/B5 en ben toch naar de T6 gegaan. (Ik had hiervoor een D6 en dan ben je wel een beetje verwent)
De T6 en al helemaal de T8 trekt veel vloeiender. Als je dit nog niet gedaan hebt adviseer ik er eens in te gaan rijden!

Vraag 4, de AWD.
Ik heb dus alleen AWD ervaring in de PHEV's en met een zware caravan of aanhanger is dat toch wel erg fijn. Zeker als je nat gras of zoiets als ondergrond hebt. Je hebt gewoon veel meer grip. En ja de accelaratie zonder wheelspin is indrukwekkend ;-)

Vraag 5. Zelf heb ik geen luchtvering, maar ik ken iemand die een grote landrover had en naar Volvo wilde overstappen. De proefrit in een XC60 viel tegen, maar nadat de dealer er een met luchtvering had meegegeven is hij toch voor de XC60 gegaan. Het maakt dus wel degelijk verschil. Ik lees wel dat je graag sportief wil rijden, voor mijn gevoel heb je dan géén luchtvering nodig. Dat is meer voor extra comfort. Maar nogmaals, ik ken het zelf niet.
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
raspaardje
6th Gear member

Vraag 2:
Ik rijd met een T5 met Polestar aanpassing; dat rijdt idd erg soepel qua vermogensopbouw en schakelgedrag. De Polestar aanpassing zorgt voor een enorme verbetering indien je het vermogen en koppel ook daadwerkelijk aanspreekt.

De mildhybrides (B3 en B4) kunnen niet met Polestar worden uitgerust én zijn al spoedig met een andere automaat uitgerust (7 traps dubbele koppeling vs 8 traps met omvormer).

Kijk in oude Volvo prijslijsten én op de Polestar Optimization website naar welk modeljaar met welke bak is uitgerust én wat er mogelijk is qua Polestar aanpassing.

Vraag 4: in NL bestaat AWD op een V/S60 alleen als PHEV, je krijgt de kracht van de elektromotor op de achterwielen.

Vraag 5: Er is nooi luchtvering op een V/S60 geleverd en een PHEV is +- 300 kg zwaarder dan een benzine of mildhybride. Een PHEV is nooit met een sportchassis geleverd geweest. Die gaat dus vooral rechtdoor als een raket (met meer grip vanwege AWD) terwijl de lichtere motoriseringen meer gevoel geven in de bochten, vooral met sportchassis. 300 kg verschil voel je wel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
fmulders
2nd Gear member

Update: Waze is netjes zichtbaar tussen de klokken, ik zal hem straks eens gebruiken als we weg gaan. Laat ik morgen wel weten wat ik er van vind.
Bij Google maps vind ik het niet fijn dat ik niet standaard voor de donkere modus kan kiezen. Ja als het buiten donkerder wordt schakelt hij zelf naar die modes, maar je kan dat niet vast instellen. Straks eens kijken of dat bij Waze wel kan...
raspaardje
6th Gear member

In de app van Waze op je telefoon kan je dat iig instellen. Maar dat is ook mogelijk in de app van GM.
Voor gebruik met Android Auto op het Sensus systeem dus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member

Ik zou flitsmeister kiezen, die is qua flitsers echt vele vele malen beter.
En google voor de navigeren is ook beter dan. Waze.
-V60 B4 7dct R design wit
Gouwe
7th Gear member

wasbeer2006 schreef: 21.06.2025 - 13:34 En google voor de navigeren is ook beter dan. Waze.
Als Waze gebruiker ben ik dan wel nieuwsgierig naar wat Google beter doet dan Waze?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Risrael
5th Gear member

Over de AWD in de Phev: idd elektromotor op de achteras. Maar als de batterij op is heb je dus alleen voorwielaandrijving.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
fmulders
2nd Gear member

Risrael schreef: 21.06.2025 - 14:22 Over de AWD in de Phev: idd elektromotor op de achteras. Maar als de batterij op is heb je dus alleen voorwielaandrijving.
Nee hoor, er zit ook nog een ISG in die de accu op spanning houdt als je AWD inschakelt. Dat doet ie ook als je in Power modus rijdt.
Daarnaast kan je de accu niet helemaal leeg rijden, er blijft altijd een beetje voorhanden voor het geval je het nodig hebt. Zelfs als je in een slip raakt schakelt hij de AWD bij!
v60dude
2nd Gear member

Als je Waze als app installeert, denk ik niet dat deze op het dashboard verschijnt, tenzij dit heel recent veranderd is? Het scherm is bij mij dan zwart maar je ziet wel nog de 'instructietekst' op het dashboard (bvb. Over 150m -naar links). Maar geen kaart voor zover ik me herinner?
fmulders
2nd Gear member

Update over gebruik van Waze in AAOS (3.3.16)

Je krijgt net zoals bij Google Maps netjes de kaart tussen de klokken. De gesproken aanwijzingen waren in het Engels en ik kon dat nergens veranderen.
De installatie ging eigenlijk ook niet vanzelf, dit kwam doordat ik geen Waze gebruiker ben en het dus ook eerst nog op mijn Android telefoon moest installeren. Dat vond Waze in de auto dus niet fijn, maar na de app voor de 4e keer opnieuw te starten gaf hij eindelijk de melding om daadwerkelijk in te loggen met de QR code en je mobiel. Dat voelt al niet lekker.
Wat gaat er beter als je de ingebouwde Google maps gebruikt:
  • De grafische weergave is mooier (mijn mening)
  • Het start en werkt allemaal wat sneller
  • * De auto houdt rekening met de geplande route en gaat de accu anders inzetten
  • Als je met behulp van voice een navigatie start gebruikt de Google assistent van de auto natuurlijk GM
* dit is echt wel een voordeel voor een PHEV.
Voorbeeld: als de geplande route 100km is waarvan 80 op de snelweg, dan bewaard hij dus accu capaciteit voor dat laatste stuk wat niet meer via de snelweg loopt. Zo gebruikt hij dus de accu capaciteit op de meest optimale manier. Zelfs als er een file op de snelweg staat, dan houdt hij er rekening mee dat hij die file elektrisch kan rijden. Als je deze functie niet kent komt het soms heel vreemd over wanneer je dagelijks dezelfde route aflegt, dan slaat de ICE dus niet altijd op hetzelfde moment aan. Soms gebeurd dat dus eerder om accu capaciteit voor een extra file te bewaren...
J33Bee
5th Gear member

v60dude schreef: 21.06.2025 - 21:29 Als je Waze als app installeert, denk ik niet dat deze op het dashboard verschijnt, tenzij dit heel recent veranderd is? Het scherm is bij mij dan zwart maar je ziet wel nog de 'instructietekst' op het dashboard (bvb. Over 150m -naar links). Maar geen kaart voor zover ik me herinner?
Het werkt in ieder geval wel zo via CarPlay... Toch mooi dat Apple die functionaliteit eerder biedt dan het eigen AAOS, maar zover ik weet is dit nu ook beschikbaar via de AAOS app van Waze.

Verder gebruik ik ook TomTom via CarPlay. Ik gebruik nooit het Google navigatie systeem van de auto zelf.
wasbeer2006
5th Gear member

Gouwe schreef: 21.06.2025 - 13:45
wasbeer2006 schreef: 21.06.2025 - 13:34 En google voor de navigeren is ook beter dan. Waze.
Als Waze gebruiker ben ik dan wel nieuwsgierig naar wat Google beter doet dan Waze?
nouja dat is misschien ook persoonlijk, maar ik vind het onrustig in en uitzoemen, google werkt voor mij een stuk intuitiever.
Zeker op lange ritten vind ik google rustiger, nu heb ik waze ruim twee jaar al niet gebruikt, dus misschien is het nu beter dat kan.
-V60 B4 7dct R design wit
Gouwe
7th Gear member

Dat inzoomen/uitzoomen in Waze herken ik wel inderdaad, maar stoor me er niet aan. Heb zelf ook wel even naar Google gekeken en ik denk dat vooral het te voet en fiets etc. navigeren wel een voordeel is van Google.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”