Verbeterpunten EX30

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
HSteD
Starter

Tja, af en toe lijkt het teveel om op te noemen, maar op advies van HeinvdW dan toch een aanzet om de verbeterpunten te verzamelen. Ik roep iedereen op om dit aan te vullen, als je wil reageren op iemands ander voorstel, doe dat dan in een separaat onderwerp.

- Een duidelijk planning wanneer welke release verwacht kan worden en wat de inhoud van die release zal zijn. In de software-wereld is dit heel gewoon en ook Volvo zou zich hieraan kunnen houden.

- Zorgen dat de accu van de EX30 bidirectioneel gebruikt kan worden. Met de juiste thuislader (die natuurlijk ook bidirectioneel moet zijn) hebben we dan meteen een thuisbatterij voor de deur staan.

- Op dit moment hebben we een separaat kastje (digitale sleutel) nodig om soepel met openen, starten en sluiten van de EX30 om te gaan. Openen kan ook met de app op je GSM, maar nog fijner zou het zijn als de auto mijn GSM zou gebruiken als digitale sleutel (zonder de app hoeven op te roepen).

- Het actuele "verbruik" van de auto is op te roepen, maar zit enkele menu's diep. Dit lijkt me nu typisch iets om op het standaard scherm ergens neer te zetten. Dat maakt elke rijder duidelijk wat de invloed van de rijstijl is op het verbruik van de accu.

- Aanbeveling vanuit Volvo is om de accu maar 90% te laden. Hierdoor wordt de actieradius zomaar met 10% ingekort. Ik zou dit graag opgelost worden zodat de accu standaard tot 100% geladen kan worden.

- Onder de programmeerbare knop kun je één functie zetten. Liever zou ik zien dat ik een profiel heb met daarin default waardes die voldoen aan mijn voorkeuren.
Henry82
5th Gear member

HSteD schreef: 10.01.2025 - 17:11 Aanbeveling vanuit Volvo is om de accu maar 90% te laden. Hierdoor wordt de actieradius zomaar met 10% ingekort. Ik zou dit graag opgelost worden zodat de accu standaard tot 100% geladen kan worden.
Wat wil je hier aan opgelost zien? Je kunt zelf de laadlimiet toch op 100% zetten?

De Digital Key schijnt er aan te komen, zag ik op een ander forum. Zou ik zelf ook blij mee zijn. En inderdaad, het actuele verbruik zou ook sneller bereikbaar mogen zijn.
2025 EX30 Ultra Twin Motor Performance
Life is what happens while you're busy making other plans
HeinvdW
4th Gear member

HSteD schreef: 10.01.2025 - 17:11 - Zorgen dat de accu van de EX30 bidirectioneel gebruikt kan worden. Met de juiste thuislader (die natuurlijk ook bidirectioneel moet zijn) hebben we dan meteen een thuisbatterij voor de deur staan.
Dat is een hele lastige.
Het laden staat onder regie van de omvormer in de auto.
Gelijkstroom gaat er 'zo' in en wisselstroom wordt omgevormd van 230V AC naar 400V DC
Als je bidirectioneel wilt laden en lossen dan moet er een andere omvormer in.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
HSteD
Starter

Ik begrijp dat niet alles volgens de huidige stand van de techniek mogelijk is, maar het gaat er juist om wat zouden verbeterpunten zijn. Ik probeer niet te denken in onmogelijkheden, mar juist in wat er nog verbetert zou kunnen worden. Waarom zouden we bij heel bewust energiegebruik een thuisaccu aan moeten schaffen als er een voor de deur staat?
Henry82
5th Gear member

HSteD schreef: 10.01.2025 - 17:11 - Onder de programmeerbare knop kun je één functie zetten. Liever zou ik zien dat ik een profiel heb met daarin default waardes die voldoen aan mijn voorkeuren.
Dit zou wel de fijnste oplossing zijn. Net als in de eerdere Sensus Volvo's een individueel profiel hebben waar gelijk alles uitgeschakeld is wat je wilt.
Emmevi
5th Gear member

- laadaansluiting zowel links- als rechtsachter zodat je altijd voldoende kabellengte hebt ongeacht of je links of rechts t.o.v. een (gedeelde) laadzuil staat.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
iHansz
2nd Gear member

Wensen:
- elektrisch verwarmbare voorruit (met van die draadjes in de ruit)
- monitor binnenspiegel (die dus werkt als beeldscherm gevoed door de camera achter, daardoor breeder beeld en niet gehinderd door de hfd-steunen)
- een 230v stopcontact
- de oplaadpoort aan de rechterkant van de auto ipv links
- OPD met meer standen
- een oprolbaar zonnescherm onder het panoramadak
- verschuifbare achterbank

Had niet gehoeven:
- elektrisch bedienbare achterklep (kan die zelf nog heel goed open en dicht doen) ;-)
- elektrisch bedienbare voorstoelen (zie achterklep)
- zo'n apart sleutel ding, die kaartjes werken prima

Maar zoals ie nu is zoals is, is helemaal dikke prima. :-)
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
OGA244
8th Gear member

Volvo is door de jaren heen tamelijk ongevoelig voor suggesties gebleken..
Henry82
5th Gear member

iHansz schreef: 16.01.2025 - 16:53 zo'n apart sleutel ding, die kaartjes werken prima
Maar die kaartjes moet je elke keer tegen de deurstijl aanhouden om te ont/vergrendelen, en vervolgens op de telefoonlader leggen om te starten.
Dan werkt dat kastje toch wel fijner, gewoon als volledig keyless drive. Hopelijk komt Phone as Key snel.

Verder zou die digitale binnenspiegel er ook zeker mogen komen. Ik krijg het hoofdsteuntje midden op de achterbank niet volledig omlaag gedrukt, gaat echt niet verder. Ziet er heel raar uit, alsof het wel gewoon verder zou moeten kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “EX30”