Roetfilter vol melding

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Goedemorgen, ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Rachid en rij mijn eerste Volvo S60 185pk automaat uit 2006 sinds juli 2014. De kilometer stand is nu 438000. Ben zeer tevreden over de auto tot deze olie begon te gebruiken. Zo een 1,5 liter op 1000 km. Ik krijg dan nu de hele tijd de melding “roetfiltervol” deze gaat na een half uur of langer weer uit en gelijk weer aan. Ik heb hem met vida uitgelezen en krijg de volgende meldingen.

Rood ECM 2B00 uitlaat temperatuur hoog fout signaal
Oranje ECM 2A00
Oranje ECM 2A30
Oranje ECM 2A90
Heb tijdens het rijden dan ook geen vermogen.

Ik heb de motor pas geflushed eerste x met de oude olie en gelijk nog een x met schone olie . Daarna nieuwe filter en 5w40 castrol edge C3. Ververs de olie altijd om de 15000km. De flush heeft wel gereinigd maar de verbruik niet gestopt. Uit nood een blikje van WHiz stop leak en smoke in gedonderd.

Ik hoop dat jullie hier kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Jeak op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Begin eerst eens met dat roetfilter geforceerd te regenereren. Die zit ongetwijfeld vol prut. Lukt dat niet, roetfilter er even onder vandaan halen en in de week zetten met chemische roetfilter reinigingsmiddel, 48 uur goed in laten trekken en dan de stoomcleaner er op. Daarna geforceerde regeneratie uitvoeren.
Als hij dan nog olie zuipt, compressietest doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Bedankt voor je reactie! Ik zal het proberen. Egr heb ik schoongemaakt. Ik laat weten hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Roetfilter zal steeds vol gaan zitten door het hoge olie verbruik (asresten)
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Het is natuurlijk van wezenlijk belang om eerst te weten waar de olie verdwijnt.
Dat dit een vol filter veroorzaakt is logisch, maar hoe komt de olie in de verbrandingsruimte en daarmee als roet in het filter ?
Kleppen (rubbers / stoters) / turbo / of toch langs zuigerveren? kan na 438k allicht een schraapveer of zuigerveer oid gebroken zijn.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Precies.

Of de turbo bijv.

Tempsensor lijkt ook wel wat mee, die in de uitlaat zit.

Bij fouten in het emissie bestrijdings systeem, schakelt de auto het regenereren uit, om schade te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Ben nog niet zo super thuis met vida, maar moet nog uitzoeken hoe ik de dpf regeneratie ga forceren. Nog tips ?
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Ik ben nog op vakantie met de auto. Ik heb 1,5 liter olie
bijgevuld op 1150km. De olie word zowiezo verbrand. In het weekend compressie meten en de roetfilter eruit om te reinigen. Ik wil het wel forceren, maar las ergens dat iemand zijn bekleding in de fik ging. Dus wil wel de juiste volgorde van regeneren weten.
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Ik wil de regeneratie uitvoeren, maar dan moet ik wel weten waar in vida ik moet wezen. Ik weet dat de motor goed op bedrijfstempratuur moet zijn. Heb hier en daar wel gezocht, maar vind geen “How to”.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Diagnostics>Vehicle communication>ECM>Advanced>Combustion of soot in the particle filter
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Bedankt voor de How to!

Heb de dpf laten demonteren en reinigen. Rijd nu weer goed en geen meldingen meer. Is de regeneratie nog nodig? En om de hoeveel km forceren?
Laatst gewijzigd door Jeak op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als je het olieverbruik niet stopt, met regelmaat
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Moet nog compressie meten. Hoop dat het niet de zuigerveren zijn. Ik merk met het starten niets, ook heb ik geen vermogen verlies. Met starten gaat hij 2x á 3x rond voor hij start. Toen ik hem pas had starte hij wel sneller. Maar goed eerst meten.
Jeak
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2018 - 11:31

Zit nog steeds met de zelfde probleem. Heb inmiddels voor de 3e x roetfilter gereinigd. Nu weer vol als ik de oorzaak weet zal ik deze zeker terug koppelen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”