Beste forumleden,
Aangezien mijn originele radio niet meer fijn werkt (radio pakt geen zenders meer op) ben ik van plan om een dubbel din te monteren (Pioneer MVH-A200VBT)
Nu ben ik een leek op dit gebied, is dit makkelijk te monteren?
Mijn S60 heeft o.a Navigatie en autotelefoon (welke ik beide niet meer gebruik) stuurbediening (gebruik ik wel)
Wat heb ik nog meer nodig behalve de dubbel din radio.
Alvast bedankt voor de helpende info
Dubbel din inbouwen in S60 (2004)
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
2004, is dat MY04 of MY05?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Beekimov
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 06.01.2011 - 17:58
- Locatie: Elburg
Doeke Dobma schreef: 2004, is dat MY04 of MY05?
Eind 2004 , dus MY04....?
Nou hoorde ik wel dat het demonteren van een originele Volvo radio + het monteren van een dubbel din radio vaak storingen met zich mee brengt.
in hoeverre is dit ook zo..
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Eind 2004 is MY05 (modeljaren lopen altijd van halverwege het ene jaar naar halverwege het volgende jaar, MY05 is dus van half 2004 tot half 2005). Dat is dus ook het facelift model. Dan heb je een HU650 of HU850. Waar Volvo voor de modeljaren MY00-MY04 een origineel dubbel-din inbouw frame leverde, doen ze dat bij de faceliftmodellen (vanaf MY05) niet meer. Dat frame bestaat dus alleen in de aftermarket en geloof me, daar zit veel rommel bij. Gebruiker Turbodesk heeft eens verschillende modellen geprobeerd. De meesten passen niet mooi, zitten scheef, grote randen, heel ander materiaal, vrijwel altijd andere kleur tint. Een bewezen goed model is de Metra 99-9227. Deze heb ik ook een tijdje gebruikt, vond hem echt perfect! Check de foto hieronder, dit is hem:
Via ebay uit Duitsland ca 66 euro, uit the USA zo'n 40 euro: https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 7&_sacat=0
Dat is het frame. Zoals je ziet is er geen ruimte voor je telefoonmodule, dus die haal je er uit. Als je hier een Pioneer dubbel-din in zet, komen zowel je navigatie als de parkeersensoren te vervallen. Als je een stuurwieladaptor wilt, kom je eigenlijk uit bij de VolvoTech CI-P2. Heb ik ook gehad, werkt prima. Tevens ondersteund ie ook de parkeersensoren, dmv een losse piezo die je gewoon ergens achter je radio propt. Dan werken je parkeersensoren wel weer De VolvoTech module is met 160 euro niet goedkoop, maar wel erg goed. In tegenstelling tot de MY00-MY04 modellen is er geen goedkoper alternatief voor, althans niet dat ik weet (ik lees wel eens dat mensen resultaten boeken met een module van Axxess? ofzo).
Qua fysieke werking; je hebt uiteraard een verloopkabel nodig van Volvo naar ISO. Daarnaast heb je -misschien- en adaptorkabel nodig voor de versterker. Zoals je de klacht omschrijft is het aannemelijker dat je een HU850 hebt dan een HU650. De HU850 heeft een externe versterker, de HU650 niet. De HU650 is wat dat betreft plug&play. Als je een versterker hebt, zou ik deze zeker blijven gebruiken, maar dan heb je wel een adapterkabel nodig. Die vind je hier: https://www.ebay.nl/itm/PC9-414-VOLVO-C ... 2200558014
In Nederland kun je deze niet vinden.
Zo, nog meer vragen? Succes!
Via ebay uit Duitsland ca 66 euro, uit the USA zo'n 40 euro: https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 7&_sacat=0
Dat is het frame. Zoals je ziet is er geen ruimte voor je telefoonmodule, dus die haal je er uit. Als je hier een Pioneer dubbel-din in zet, komen zowel je navigatie als de parkeersensoren te vervallen. Als je een stuurwieladaptor wilt, kom je eigenlijk uit bij de VolvoTech CI-P2. Heb ik ook gehad, werkt prima. Tevens ondersteund ie ook de parkeersensoren, dmv een losse piezo die je gewoon ergens achter je radio propt. Dan werken je parkeersensoren wel weer De VolvoTech module is met 160 euro niet goedkoop, maar wel erg goed. In tegenstelling tot de MY00-MY04 modellen is er geen goedkoper alternatief voor, althans niet dat ik weet (ik lees wel eens dat mensen resultaten boeken met een module van Axxess? ofzo).
Qua fysieke werking; je hebt uiteraard een verloopkabel nodig van Volvo naar ISO. Daarnaast heb je -misschien- en adaptorkabel nodig voor de versterker. Zoals je de klacht omschrijft is het aannemelijker dat je een HU850 hebt dan een HU650. De HU850 heeft een externe versterker, de HU650 niet. De HU650 is wat dat betreft plug&play. Als je een versterker hebt, zou ik deze zeker blijven gebruiken, maar dan heb je wel een adapterkabel nodig. Die vind je hier: https://www.ebay.nl/itm/PC9-414-VOLVO-C ... 2200558014
In Nederland kun je deze niet vinden.
Zo, nog meer vragen? Succes!
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Birdie68
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.10.2010 - 12:47
- Locatie: Den Haag
Ben zelf ook net bezig om mijn HU-850 te vervangen (wegens defect van de HU-850) voor een 2DIN-multimedia autoradio in mijn S60 van 2006.
Ik wil mijn stuurwielbediening behouden en ook het gebruik van de parkeersensoren.
Ik kom tot onderstaande lijstje wat ik nodig heb:
- 2DIN inbouw frame (Metra 99-9227)
- Canbus Interface P2 (CI-P2) vanwege de stuurwielbediening en de parkeersensoren.
- Antenna Adapter (Volvo to DIN) (VT-200202)
- Versterker verloopkabel (PC9-414) vanwege de aanwezige PA-200 versterker
- DAB+ antenne (CX-DAB1)
- 2DIN-multimedia autoradio (in mijn geval een JVC KW-M745DBT)
Van Volvotech begreep ik dat als je een Canbus interface P2 koopt je geen Volvo naar ISO verloopkabel meer nodig hebt, omdat deze al aan de P2 interface zit.
Komende weken hoop ik alle spullen binnen te krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte als ik de boel ga inbouwen.
N.B. als je gaat ombouwen/inbouwen vergeet dan niet je accu los te koppelen i.v.m grote kans op storing in de airco unit en een airbag foutmelding! En dan mag je inderdaad naar de dealer om dat op te laten lossen.
Ik wil mijn stuurwielbediening behouden en ook het gebruik van de parkeersensoren.
Ik kom tot onderstaande lijstje wat ik nodig heb:
- 2DIN inbouw frame (Metra 99-9227)
- Canbus Interface P2 (CI-P2) vanwege de stuurwielbediening en de parkeersensoren.
- Antenna Adapter (Volvo to DIN) (VT-200202)
- Versterker verloopkabel (PC9-414) vanwege de aanwezige PA-200 versterker
- DAB+ antenne (CX-DAB1)
- 2DIN-multimedia autoradio (in mijn geval een JVC KW-M745DBT)
Van Volvotech begreep ik dat als je een Canbus interface P2 koopt je geen Volvo naar ISO verloopkabel meer nodig hebt, omdat deze al aan de P2 interface zit.
Komende weken hoop ik alle spullen binnen te krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte als ik de boel ga inbouwen.
N.B. als je gaat ombouwen/inbouwen vergeet dan niet je accu los te koppelen i.v.m grote kans op storing in de airco unit en een airbag foutmelding! En dan mag je inderdaad naar de dealer om dat op te laten lossen.
V60 D6 Plug-in Hybrid Summum 288pk, MY2015, (2020 - ....)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
- Birdie68
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.10.2010 - 12:47
- Locatie: Den Haag
- 2DIN inbouw frame (Metra 99-9227) €47,50 incl. verzendkostenkww schreef: mag ik vragen wat je al die toebehoren heeft gekost om die dubbeldin werkend te krijgen?
- Canbus Interface P2 (CI-P2) €150,- afhalen
- Antenna Adapter (Volvo to DIN) (VT-200202) €15,- afhalen
- Versterker verloopkabel (PC9-414) €22,- incl. verzendkosten
- DAB+ antenne (CX-DAB1) €22,- incl. verzendkosten
Totaal ruim €250 voor alle extra's buiten de radio om dus.
Dat is inderdaad flink wat, maar een HU-850 vervangen kost via de dealer €600,- en een tweede handsje iets van €300,-/ €350,- als je deze zelf inbouwt.
Maar nu heb ik straks wel een moderne radio / multimedia set.
V60 D6 Plug-in Hybrid Summum 288pk, MY2015, (2020 - ....)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
- Birdie68
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.10.2010 - 12:47
- Locatie: Den Haag
De afgelopen dagen de nieuwe radio ingebouwd.
Naast de eerder genoemde kabeltjes en interface heb ik ook nog een telefoonhouder op het frame gezet om gemakkelijk van Android Auto gebruik te kunnen maken (de telefoon moet dan via USB zijn aangesloten).
Het Metra frame gaf toch wel wat problemen/werk te doen. Het gat voor de 2-DIN radio was zo'n 6 mm smaller dan de officiële maten waardoor de radio niet vanaf de voorkant in de behuizing geschoven kan worden.
Door de radio in de metalen houder van de radio vanaf de achterkant op het frame te monteren zit de radio toch netjes ingebouwd, al was hiervoor het nodige werk met de Dremel en vijl voor nodig. De radio kan nu alleen verwijderd worden door het dashboard (EC-module + radio) eruit te halen.
De sierrand van de radio past er nu niet omheen, maar het staat wel mooi zo.
Alle functies die ik wilde, stuurwielbediening en parkeersensoren, werken door gebruik van de Canbus P2 interface van Volvotech.
Ik heb gebruik gemaakt van een DAB+ plak-antenne op de voorruit omdat ik geen antenne extern wilde aanbrengen. Even afwachten of dat voldoende is.
De microfoon heb ik bij de binnenspiegel geplaatst.
Hieronder een paar foto's.
Naast de eerder genoemde kabeltjes en interface heb ik ook nog een telefoonhouder op het frame gezet om gemakkelijk van Android Auto gebruik te kunnen maken (de telefoon moet dan via USB zijn aangesloten).
Het Metra frame gaf toch wel wat problemen/werk te doen. Het gat voor de 2-DIN radio was zo'n 6 mm smaller dan de officiële maten waardoor de radio niet vanaf de voorkant in de behuizing geschoven kan worden.
Door de radio in de metalen houder van de radio vanaf de achterkant op het frame te monteren zit de radio toch netjes ingebouwd, al was hiervoor het nodige werk met de Dremel en vijl voor nodig. De radio kan nu alleen verwijderd worden door het dashboard (EC-module + radio) eruit te halen.
De sierrand van de radio past er nu niet omheen, maar het staat wel mooi zo.
Alle functies die ik wilde, stuurwielbediening en parkeersensoren, werken door gebruik van de Canbus P2 interface van Volvotech.
Ik heb gebruik gemaakt van een DAB+ plak-antenne op de voorruit omdat ik geen antenne extern wilde aanbrengen. Even afwachten of dat voldoende is.
De microfoon heb ik bij de binnenspiegel geplaatst.
Hieronder een paar foto's.
V60 D6 Plug-in Hybrid Summum 288pk, MY2015, (2020 - ....)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
S60, Drivers Edition, D5 185 pk, MY2007, Geartronic, JVC KW-M745DBT, Black Sapphire metallic, Sunroof (2010-2020)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
- Locatie: Enschede
Ziet er verdomd netjes uit vind ik. Nice gedaan.
En als je het afzet tegen de mogelijke vervangingsprijs prima deal zo.
En als je het afzet tegen de mogelijke vervangingsprijs prima deal zo.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.11.2019 - 15:31
Ik ben ook bezig met een dubbel din radio montage in mijn V70. Er zat een HU-850 in en dus een versterker. Nu las ik ergens dat je die versterker verloopkabel op de blauwe remote van de nieuwe radio moet aansluiten? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen? Of is dit helemaal niet nodig en kan ik gewoon de front en rear kabels aansluiten?
Alvast bedankt!
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Je versterker zit aan de continue stroom, maar gaat pas aan als ie een 12v signaaltje krijgt. Die krijgt ie van de radio, de originele signaalkabel heeft dus ook een 12v draad erbij zitten. Aftermarket kies je voor de draad voor de elektrische antenne, dat is meestal een blauwe draad. Die stuurt 12v uit zolang de radio aan staat. Die knoop je dan dus vast aan de losse draad op het versterkerverloop.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.11.2019 - 15:31
Dank voor je antwoord Doeke!
Kan ik de kabel met het label loskoppelen en dus niet via de iso verbinden?
Of moet ik hem los verbinden aan het stukje draad met het label?
Kan ik de kabel met het label loskoppelen en dus niet via de iso verbinden?
Of moet ik hem los verbinden aan het stukje draad met het label?
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.11.2019 - 15:31
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.11.2019 - 15:31
Bovenstaande geprobeerd en gelukt. De versterker gaat aan.
Nu doen helaas alleen de rear speakers het. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Heb het nu aangesloten zoals onder. Alles werkt verder waaronder de stuurwielbediening.
Nu doen helaas alleen de rear speakers het. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Heb het nu aangesloten zoals onder. Alles werkt verder waaronder de stuurwielbediening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Poeh... lastig. Ik zou niet weten hoe dat kan. Alleen de rest speakers werken... als je de fader naar voren zet dus geen geluid en fader naar achter wel geluid? Ik kan alleen een aansluitfout bedenken, of de kabel moet stuk zijn. Komt er wel een zachte (hele zachte) ruis uit de speakers?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad