Mijn eerste auto (Volvo S60 2002)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Allen,

Sinds een krappe maand rijd ik in mijn eerste auto, een volvo s60 met de 170 pk automaat. Wat een bak! Voor mij heel speciaal, voor de mensen hier natuurlijk niet, maar ik ben benieuwd of ik hier kennis op kan doen.
De auto is weinig gebruikt en dealer onderhouden door een duitser die in nederland woonde, wat resulteert in:
  • 114k op de teller na 16 jaar
    Leren bekleding van de bestuurder enigszins versleten
    Leren bekleding achterbank ongebruikt
    Origineel folie op het logo in de deurstijl
    Alle originele boekjes (zelfs het schadepakketje met de wegwerpcamera etc.)
    Stoelverwarming
    Een extra ingebouwde hoofdstroomschakelaar omdat de auto wel eens wat langer stil stond.
De auto gekocht met kapot knipperlicht rechts voor, deze direct vervangen, maar er is nog een grotere to do lijst, want de auto heeft de volgende gebreken:
  • De navigatie doet niks (ook geen tikje oid)
    De lampjes boven in het interieur gaan aan als je de voorportieren opent, maar kan je tijdens het rijden niet aanklikken
    Het dakraam gaat niet open (wederom niks te horen)
    De lampenwisser rechts voor doet niks
    Storing, uitgelezen door Niham gaf vieze gasklep.
De zekeringkast bij het dashboard heb ik enigszins vluchtig gecontroleerd op defecten, niks gevonden. Kabelbreuk bij de achterklep zag ik ook niet zo snel, dus ik vraag me af wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik vermoed toch dat die gebreken een verband met elkaar hebben, gezien het weinige gebruik van de auto. Ook is misschien de ingebouwde hoofdschakelaar een reden tot storing, een van de polen stak tegen het koetswerk aan, maargoed, dan moet er toch iets gefrituurd zijn (zekering of relais).

Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..welke storing - die met het rijden te maken heeft - gaat het om?
(ik zou b.v. navigatie uit een 2002 model volledig laten zitten en een losse Garmin, TomTom of je smartphone met Google Maps o.i.d. nemen)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Leuke S60 met de 5 cilinder motor en automaat een fijne combinatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Dank voor de reactie! Storing was het oranje motortekentje, dealer zei vieze gasklep. Navigatie is inderdaad ondergeschikt, maar vooral dakraam en tweede lampen wisser zijn toch wel leuke dingen om ze werkend te hebben. Uiteindelijk heeft de auto weinig km's en heb ik alles graag origineel en werkend ;)

Merkte vandaag ook dat de motor lang doet over opwarmen (aldus, zegt dashboard), zal de thermostaat op het controle lijstje zetten!
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

kokkie! schreef: Dank voor de reactie! Storing was het oranje motortekentje, dealer zei vieze gasklep. Navigatie is inderdaad ondergeschikt, maar vooral dakraam en tweede lampen wisser zijn toch wel leuke dingen om ze werkend te hebben. Uiteindelijk heeft de auto weinig km's en heb ik alles graag origineel en werkend ;)

Merkte vandaag ook dat de motor lang doet over opwarmen (aldus, zegt dashboard), zal de thermostaat op het controle lijstje zetten!
..gasklep(huis) kan je laten reinigen of gerenoveerde laten plaatsen; je hebt een 2002 model; ik dacht dat vanaf dat modeljaar al het verbeterde gasklephuis (niet meer van de Italiaanse firma Magneti Marelli) werd geplaatst. Als wel nog het MM gasklephuis, kijk dan of er een witte stikker (= origineel) of gele stikker (gereviseerd) op het gasklephuis zit.

Overigens heb ik nog de originele MM (wel gereinigd) na 290k km!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Remmus
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.04.2017 - 20:09

Hallo,

Mooie auto! Veel plezier en geluk gewenst in elk geval.

Zomaar een vraag hoor, maar:

- Als die Duitse eigenaar in Nederland woonde, waarom zit er dan een vrij recent 'import kenteken' op? Lijkt mij meer recente import uit Duitsland? Zeg maar, een maand of 2 geleden ongeveer.... Of is de auto al die jaren illegaal op Duits kenteken gereden?
- De door u genoemde gebreken klinken nou niet bepaald alsof deze auto dealer onderhouden is? Of 1 die weinig gelopen heeft, wat dat betreft....


Ik ben maar een leek hoor en wil de pret vooral niet bederven, maar het zijn twee punten die mij meteen opvallen, vandaar. Wellicht dat iemand licht in de duisternis kan werpen?
Besides other loves I've had, these have been my Swedish ones:

- Volvo V40 2.0
- Saab 9-3 2.2. TiD
- Saab 9-3 SS 1.9 TiD
- Volvo S80 2.5T
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Snap ik. Verhaal is uit te leggen, het was een duitser die bij europeesch bedrijf werkte (a la interpol e.d.), dus die krijgen 10 jaar lang de tijd en korting om in nederland iets te kopen. Daarom is hij last minute weggegaan. Alle documentatie, van onderhoudsboekjes, rekeningen, import, etc. alles heb ik meegekregen. De dealer wist ook te vertellen dat hij hier inderdaad 10 jaar lang voor onderhoud is geweest ;)

Wat betreft de rest, het was een hele vriendelijke man, maar echt verstand van auto's had hij niet. Het is ook wel typisch dat hij met een kapot knipperlicht rond reed, onder het mom 'ach het knipperlicht naar rechts zien mensen toch nooit'. Zo'n type dus....
Vermoed dus ook nog steeds ergens een kabelbreukje of relais voor het dakraam etc., je hoort ook niks klikken wat betekent dat er uberhaupt geen signaal naar de aandrijving van het dakraam of de navigatie wordt gestuurd. De motorstoring kwam (aldus de volvo dealer) door te veel korte ritjes icm met lang stilstaan en oude benzine.

Bedankt voor je vragen in ieder geval, altijd fijn als mensen er kritisch naar kijken ;) !
Laatst gewijzigd door kokkie! op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
Gebruikersavatar
Maarten.
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.11.2018 - 14:22
Locatie: Son en Breugel

kokkie! schreef:
Merkte vandaag ook dat de motor lang doet over opwarmen (aldus, zegt dashboard), zal de thermostaat op het controle lijstje zetten!
Deed de mijne ook volgens het metertje op het dashboard. Thermostaat vervangen, geen verbetering. Ineens sloeg het metertje helemaal uit naar rechts en kwam de melding "motor te heet" terwijl er niks aan de hand was, auto was prima op temperatuur. Oorzaak was een brakke temperatuursensor. Die zit ook in het thermostaathuis en vervangen is easy, net als de thermostaat. Onderdeeltje zelf kost een paar tientjes.
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

helder. Heb zelf de thermostaat vervangen (voor veel te veel geld maar een origineel Volvo exemplaar gehaald), was ingebouwd in half uurtje. Motor is nu veel sneller op temperatuur en blijft daar ook ;) Gelukkig was dat bij mij voldoende!

Nu nog dat stomme dakraam, haha. En de winterbanden er onder leggen, ze liggen al klaar maar heb er simpelweg de tijd niet voor (gemaakt).
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Inmiddels bijna 10.000 km gereden en och, wat rijdt het fijn (op de snelweg dan).

Dakraam/alarm module/RTI werkt nog steeds niet, alle zekeringen zijn nagelopen maar het zal dus (vrees ik) echt dieper in het dakpaneel zitten.

Wat betreft de storing, de volvo dealer gaf aan dat het het gasklephuis was, een andere dealer (doet veel volvo's en zweedse auto's) gaf aan dat het de voorste lambda sensor was. Nu ben ik niet bang om die te vervangen, vervangend Denso exemplaar (al gecontroleerd dat het geen Bosch is) is voor 110 euro te krijgen, dus dat is het probleem ook niet. Ik zit alleen een beetje in mijn maag dat de dealers elkaar tegen spreken wat het nou is.

Met een OBDlink LX de auto uit proberen te lezen, maar krijg er maar weinig data uit behalve het toerental. Bij de oxygen sensoren staat een kruisje, dus dat die niet uitgelezen kunnen worden. Vervolgens deze OBDLink in een auto van een collega gestopt (V70R zonder storingen), maar daar was ook de oxygen sensor niet verbonden/gaf een kruisje.

Zou ik het stekkertje los kunnen halen en op de polen na kunnen meten met een multimeter om te controleren of het inderdaad de lambda sensor is?
Laatst gewijzigd door kokkie! op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Klein verslag,

Obd link XL i.c.m. de app "car scanner" werkte perfect. Lambda sonde besteld met juiste oe. nummer, dox 1419. Kap open, snel wat wd40 op de nog enigszins warme sonde, (tip, wd40 leeg maar toch niet helemaal? Even de bus samenknijpen en er komt weer wat uut.). stabilisator stang los en iets verdraaid, een "buis" weggehaald om bij de stekker te komen, stekker los, tie wrap losgeknipt, steeksleutel op de sonde, voorzichtig wat kracht zetten en hij was los. Plug en play, alles weer in omgekeerde volgorde vastgezet en het werkt. Tijd om de storing te resetten had ik niet, maar de volgende dag na 2 stukjes rijden was de storing weg.

Kosten: 120 euro in plaats van "grofweg 450" zoals de dealer aangaf. Uurtje boven de motor hangen is dat wel waard!

Foto's volgen, lukt even niet vanaf de mobiel.
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
PcDealer
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 05.06.2017 - 00:29

Gefeliciteerd! Mijn eerste is ook 170 PK automaat, maar dan uit 09-2001. Heerlijke kilometervreter.
2001 Mystic Silver Metallic Volvo S60 2.4 170 PK First Edition automaat Tethys 17"
Afbeelding
kokkie!
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2018 - 12:57

Lekker ;)

Inmiddels geprobeerd een Bluetooth module in te bouwen. Gedaan in de (van achter gezien) (linker) 8 pins ingang van de HU 603. Bluetooth module pakt wel stroom, maar de HU ziet geen 'cd charger'. Iemand een tip?

Verder blijft de gekke technische storing (navigatie komt omhoog bij kort achter elkaar straten met warme motor), overhead lights gaan we laan als de deur open is, maar niet op het knopje en het dakraam doet het niet. Nog geen tijd gehad om deftig deze storing op te zoeken.
Laatst gewijzigd door kokkie! op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Volvo S60 '02, 170pk automaat ---
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”