Dip in toerental bij afremmen en andere vreemde kwaaltjes (OPGELOST)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Miguel Garcia Lopez
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.02.2019 - 07:48

Sinds een kleine maand rij ik met veel plezier met mijn S60 2.4 maar ondanks zijn zeer lage kilometerstand blijft het een bijna 19 jaar oude auto en zijn kleine kwaaltjes niet vreemd.

Ik merkte al een tijdje dat het licht van mijn koplampen wat aan het pulseren was bij stationair toerental ook leek de motor wat onregelmatig te lopen, niet hinderlijk maar niet zoals het hoort.
Wat ik wel vrij hinderlijk vond is dat het toerental iedere keer bij afremmen dipte tot 600 a 700 toeren, daarbij was ook een trilling uit de motor waarneembaar. In het donker zag ik ook dat het licht tijdens het dipje minder fel ging branden.

Ook statte de auto soms maar moeizaam en gingen de elektrisch inklapbare spiegels soms op willekeurige momenten in tegengestelde richting van elkaar werken, dus de een open en de ander dicht.

Na een aantal topics te hebben gelezen leken er 3 dingen aan de hand te kunnen zijn. gasklephuis, dynamo of accu.
Het gasklephuis leek me het niet te zijn, deze was nog erg schoon en bij alle toerentallen boven stationair liep de auto prima. Dynamo leek het me ook niet te zijn aangezien de accu wel bijgeladen werd en bij 115.000km zal die nog niet versleten mogen zijn.
Dus uiteindelijk toch maar besloten de accu te vervangen, ik had van tevoren kunnen meten maar ik heb het idee dat deze metingen niet erg betrouwbaar zijn. Leuk detail, de originele accu zat er nog in!

Eerste keer starten met nieuwe accu, de auto slaat makkelijker aan maar doet nog wat vreemd. Stationair toerental gaat direct naar 2000 toeren en blijft hierop staan, toch maar even rijden.
Na ongeveer 10km rijden liep de motor weer normaal stationair en nog beter, niet meer onregelmatig!
De dip in het toerental en het trillen van de motor bij afremmen was als sneeuw voor de zon verdwenen, de spiegels werken weer naar behoren en de knipperende verlichting is ook weer zoals het hoort.

Nooit gedacht dat een slechte accu zoveel verschillende kwaaltjes met zich mee kon brengen terwijl de motor wel gewoon blijft starten.

Ook maar meteen een grote beurt uit laten voeren dus de motor loopt weer helemaal als een zonnetje.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Dank voor dit verhaal. Inderdaad kan een zwakke accu vreemde dingen uithalen met de auto, zeker tegenwoordig omdat er nogal wat gebruikers in de tegenwoordige auto's zit.
Ik hoop inderdaad dat meerderen dit verhaal lezen ter lering en de vermaak.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
sigrid
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23.09.2019 - 13:03

Ik had dit ook, s60 2001, nu 4 weken in mn bezit, en gister naar garage gegaan, die besteld had, , nieuwe accu er in gezet, bleek dat er zon thuisbrengaccu anwb 63 amp in zat. Dus nu varta 68 a er in, afwachten of problemen nu weg zijn, maar ga er wel vanuit :-)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”