Vervangen van Radio

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Hmmm tot nu toe wordt me bij die laatste het volgende aangeboden, alleen vraag me af af dit gaat werken en of ze er niet zijn met de zelfde stekkers:
Eerst Naar Iso https://www.procartech.nl/product/s-w-i ... -china-hu/
Terug van Iso: https://www.procartech.nl/product/radio ... aar-volvo/

Voor ik de kabels ga bestellen, ben ik benieuwd of dit gaat werken en of der geen andere opties voor zijn.
Daarnaast zie ik twee kabels los hangen, waar gaan die naar toe of waar gaan deze in?

Ik kijk nu even op de website van VolvoTech
Daar zie ik wel het volgende staan: https://www.v-division.com/s60/s60-2001-2004/ci-p2
In mijn geval gaat het alleen om de bediening van de radio, parkeersensoren zitten er niet op en lichtintensiteit eh geen idee? wat je niet ken mis je niet lijkt me zo.
Deze gaan losse stekkers in, dus weet niet of dat een optie is tussen de radio?
Mijn situatie is nu de standaard stekker van de Volvo gaat direct in de radio en zit niets speciaal tussen voor de radio.
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Die losse draden zijn voor stuurwielbediening en regelbare verlichting. Maar, heb je op je Android radio wel een losse draad zitten voor stuurwielbediening?
Daar moet de losse draad dan op.
129 euro is wel veel geld vergeleken met de 60-75 van eBay. Ik zou bij de verkoper op eBay informeren of ie geschikt is voor jouw radio.
Ze werken allemaal met iso stekkers omdat dat universeel is. Jouw radio heeft schijnbaar Volvo stekkers, dat maakt het weer afwijkend.

Ik zou overigens liever dat geld uitgeven aan een High Performance speakerset dan aan stuurwielbediening, daar word je veel gelukkiger van!
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ohja, er is geen originele subwoofer voor de S60 geleverd. Dat wordt dus aftermarket.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Doeke Dobma schreef: Die losse draden zijn voor stuurwielbediening en regelbare verlichting. Maar, heb je op je Android radio wel een losse draad zitten voor stuurwielbediening?
Daar moet de losse draad dan op.
Het stomme is, dat de groene stekker direct gewoon in de navigatie past, dus zou het krom vinden als er nog bepaalde draadjes ergens anders in moeten. Want de bediening van de knoppen zitten in die groene stekkers of in die grijze stekkers, dus die gaat al direct de radio in....
Dus het lijkt me niet dat daar aparte ingangen voor zijn.

OP deze advertentie kan je de achterkant van het systeem zien, daarnaast zit er wel een verloopblokje van naar ISO stekker, alleen zie nergens waar je die in zou moeten stoppen, want de stekkers van Volvo passen gewoon prima en het werkt in een keer. Alleen dat de stuurbediening niet werkt ligt denk ik eerder aan wat ik her en der lees, dat ze de taal niet snappen van elkaar.
https://nl.aliexpress.com/item/9-1024-6 ... d969f835-4
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Doeke Dobma schreef:
Ik zou overigens liever dat geld uitgeven aan een High Performance speakerset dan aan stuurwielbediening, daar word je veel gelukkiger van!
Mee eens, maar zal dan eerder kijken op de sloop voor speakerset, wat zijn hier de part nummers van eigenlijk?
Dan kan ik wel vast naar kijken. Sowieso is dat iets wat in het najaar gaat gebeuren.
Daarnaast zal ik ook de deurpanelen er uit moeten halen.
Subwoofer van Volvo heeft geen zin omdat er geen HU radio meer in zit gok ik?
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Stuurwiel bediening (mits deze voorheen gewoon werkte) is te verwachten te werken.

Soms zijn die CN radio’s echter wat eigengereid als het gaat om wat er dan aangestuurd kan worden.
Sowieso eens naar het bedradings schema van die radio kijken lijkt me stap 1.
Dan in boekje kijken of er ergens iets over een ‘protocol’ beschreven wordt.
En tot slot even zien welke functies ondersteund worden.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Deze heeft hiervoor op de HU-603 gewoon gewerkt, wat ik zo ver geprobeerd hebt is in het menu onder factory reset te kijken of ik hem op een bepaalde type kon zetten (staat niet veel over in de handleiding) Kan kiezen uit behoorlijke lijst van verschillende types dat wel.
Alleen er staat niets over Volvo tussen, maar wel andere auto merken.

Inmiddels heb ik de radio er uit getrokken, daar staat het schema op wat VolvoTech naar verwees.
Zo ver ik het kan zien is er niets met de kabels gedaan of veranderd, enige wat er tussen blijkt te zitten (dit had ik vooraf wel verkeerd), een Volvo naar Capar ISO stekker (20 pins) die er tussen zit.
Gene wat er voorheen tussen heeft gezeten is een module voor de ouderwetse telefoons inclusief houder aan de zijkant bij de bijrijder stoel, maar dit heb ik er allemaal ontkoppelt en verwijderd.

In het boekje als in het systeem heb ik niets over protocols zien staan, weet niet waar ik dit zou kunnen vinden?

Hieronder de situatie zoals ik hem heb zitten, bovenste afbeelding zie je der verloop van Volvo naar Carpar ISO stekker en daaronder het bedradingsschema.
Afbeelding
Afbeelding

Zo ver ik het zo zie gaan de Volvo stekkers naar een Carpar ISO stekker van 20 pins, alleen dan nog de vraag moet hiertussen nu nog wel aparte interface of niet, is de verloop stekker van Volvo naar Carpar niet volledig of sla ik de plank nu mis? Met Google kom ik vaak wel een heel end, maar doordat er zo weinig over geschreven wordt en verloop kabels in de 100den verschillende soorten hebt is voor mij een beetje een spelt in een hooiberg zoeken.

(opzich heb ik wel een technisch inzicht maar als het om auto's gaat, heb ik niet de ervaring zoals de meeste hier)
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 7 keer totaal gewijzigd.
FrankHmm
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.05.2016 - 20:34

@Smileface: Je afbeeldingen doen het bij mij niet.

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen nu na een paar weken... Is het fijn?
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Er staat in dat schema bovenop van der carpar stekker NIETS over stuurwielbediening? Staat er wel iets over canbus?

Volgens deze afbeelding uit de advertentie moet de stuurwielbediening ingesteld worden, knop voor knop:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
FrankHmm
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.05.2016 - 20:34

Doeke Dobma schreef: Er staat in dat schema bovenop van der carpar stekker NIETS over stuurwielbediening? Staat er wel iets over canbus?

Volgens deze afbeelding uit de advertentie moet de stuurwielbediening ingesteld worden, knop voor knop:
Uit die afbeelding haal ik dat de stuurwielbediening niet via CANbus loopt. Er zijn tientallen verschillende modellen op AliExpress. Ik ben door 't bos de bomen kwijt ;-)
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Sorry heren, was zelf afgelopen week op vakantie... Dus kon niet eerder reageren.
Maar ik had de auto wel mee, dus de radio is zeker uitgetest.
Rit ging vanuit midden van het land, naar Praag en terug, dus om als eerste te reageren op: FrankHmm:
  • Moet echt zeggen, prima apparaat. Android werkt fijn en prima. Jammer genoeg zijn de knoppen links buiten het scherm niet verlicht, dat zouden ze zeker mogen doen. want als je in het donker rijdt is dit gewoon niet te zien.(vandaar eigenlijk de stuur controls ook, want dat maakt veel goed).
  • DAB heb ik eigenlijk niet echt veel mee gedaan nog, misschien omdat de FM in Nederland gewoon prima genoeg werkt en zie nog niet echt heel erg de meerwaarde in op dit moment. Plus dekking in de randstad is ook goed. Misschien is het meer het aanbod, maar heb hem meestal toch op 1 zender staan.
  • Alle applicaties werken prima, Radio, Programma vanaf schijf, muziek afspreken vanaf Bluetooth.
  • Wat ik wel mis is eigenlijk, is als je Bluetooth verbinding met je eigen telefoon maakt dat je geen tweede paraat op bluetooth kan aansturen waar je je muziek mee kan afspelen. Vaak met vrienden, dat die muziek willen regelen via telefoon. Alleen dat gaat niet omdat mijne al gekoppeld is met Android.
  • Zelf YT en filmpje werkt onderweg, maar eigenlijk gebruik ik dat niet, beeld kwaliteit is ook prima.
  • Stuurcontroles, daar heb ik het eerder en straks wel over, dat werkt niet, plus jammer dat dit een spelt in een hooiberg is nog.
  • Vooraf was de inbouw simpel. Zorg er wel voor dat je een verloop stekker bij hebt zitten, dit is standaard niet zo. Vanaf inbouwnavigatie, wordt deze standaard meegeleverd.
  • plus vind ik zelf ook wel dat alle verloop stekkers voor de rest er wel bij zit zoals AUX, MIC en Camera etc.
  • Enige probleem die ik tot nu gezien hebt, is sofware matig, dit is vanuit de navigatie programma "Sygic GPS Navigation & Maps", betaalde versie. Sowieso in de revieuws wat dingen gelezen wat ik nog uit moet proberen. Maar geeft meding bij in en uitgaan van tunnel en programma loopt vast (terwijl muziek en andere dingen wel gewoon door gaan, dus vermoed dat dit enkel deze applicatie is. Google Maps zit er standaard op, dit heeft dit probleem zo ver ik gemerkt hebt niet. Maar offline maps is handiger voor in het buitenland.
Zeker voor dit type auto, vind ik het gewoon echt een zeer nette navigatie, goede prijs er voor, gezien als ik kijk naar mijn vorige navigatie in de auto is deze al stuk goedkoper.
Doeke Dobma schreef: Er staat in dat schema bovenop van der carpar stekker NIETS over stuurwielbediening? Staat er wel iets over canbus?

Volgens deze afbeelding uit de advertentie moet de stuurwielbediening ingesteld worden, knop voor knop:
Staat inderdaad niets op die afbeelding er over, in iedere geval ik haal het er niet uit.
De foto uit je afbeelding, is inderdaad de stuurwheel programma, maar er wordt niets herkend.
In de reset instellingen daar vind ik een overzicht van meerdere CANbus hieronder een filmpje, waar je deze kan vinden en waar je uit kan kiezen:


Heb er een paar geprobeerd, merk gebonden zoals VW etc heb ik overgeslagen, lijkt me dat het onder volvo had moeten staan of een algemene omschrijving.

FrankHmm schreef:
Doeke Dobma schreef: Er staat in dat schema bovenop van der carpar stekker NIETS over stuurwielbediening? Staat er wel iets over canbus?

Volgens deze afbeelding uit de advertentie moet de stuurwielbediening ingesteld worden, knop voor knop:
Uit die afbeelding haal ik dat de stuurwielbediening niet via CANbus loopt. Er zijn tientallen verschillende modellen op AliExpress. Ik ben door 't bos de bomen kwijt ;-)
Dat probleem heb ik dus ook, zie maar eventjes de juiste instelling te vinden, de lijst bij te werken met andere CANbus software of wat dan ook... Misschien heb ik wel niets nodig misschien ook weer wel. Ik weet het dus niet. Maar zou jammer zijn als de knoppen niet herkent worden.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor je punt met googlemaps, is er een mogelijkheid om van wifi gebruik te maken via de radio?
Zo ja kan je kaarten ook gewoon downloaden en in ieder geval een maand offline gebruiken voordat ze weer bijgewerkt moeten worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

fredhead schreef: Voor je punt met googlemaps, is er een mogelijkheid om van wifi gebruik te maken via de radio?
Zo ja kan je kaarten ook gewoon downloaden en in ieder geval een maand offline gebruiken voordat ze weer bijgewerkt moeten worden.
Klopt die is er zeker wel, gebruikte hem onderweg sowieso wel voor de traffic info. In mijn geval staat de auto voor het huis van de buren vaak, dus heb net wel of net geen wifi eigenlijk. En om alles met hotspot te gaan doen lijkt me dan weer minder prettig. Er is trouwens ook een mogelijkheid om een dongel aan te sluiten, maar als ik het goed begrepen heb had je dan niet de functie voor Bluetooth. Maar moet zeggen via hotspot vanaf je telefoon kom je heel eind. Vaak binnen nl gebruik ik gewoon Google Maps met online kaarten.
FrankHmm
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.05.2016 - 20:34

Ik heb er inmiddels ook een (van AliExpress). Visueel dezelfde als Smileface. Ik heb hem zelf geinstalleerd en alles werkt behalve de stuurwiel bediening.

Wat zij zeggen is: "Hello ,please connet the K1 and K2 wires to your car's steeling wheel control wires"

Ik heb gezien dat die K1 en K2 uit de autoradio steken, maar weet niet waar ik ze moet laten...?

Edit:

Nog een reactie: "From your car's connector, car you ask a technician for help? this model don't support canbus."
Laatst gewijzigd door FrankHmm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Kan gewoon ECHT niet. Stuurwielbediening is via canbus, Volvo eigen protocol, geen enkele radio werkt daar out-of-the-box mee. Behalve een Bluepower, maar die wil je niet. Hun reactie laat zien dat ze best een radiootje kunnen maken, maar geen idee hebben hoe het model specifiek allemaal werkt.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Volvotech heeft toch iets om stuurbediening op aftermarket te laten werken?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Dat klopt, perfecte oplossing, op eBay staat ook wel wat, maar die modules kosten nog flink extra. Hebben veel mensen er niet voor over.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Ho.. heb gewoon mijn eigen draadje even gemist, Maar wat ik niet snap is eigenlijk alles is is voorbewerkt, misschien ben ik dan wel eigenwijs ofzo, maarre zelfs de stuurwielbedrading zit in de radio, dus waarom zouden ze elkaar niet kennen? In de radio zelf zitten verschillende voorgeprogrammeerde canbus modules ofzo, bedoel ben wezen kijken zag volvo er niet tussen staan, maar is er dan geen manier er voor?
Ik ben redelijk technisch, maar niet als het om auto's gaat moet ik eerlijk bekennen.
Maar bij mij komt de vraag op, is dit niet een stukje software wat in de radio mist?


Het is wel jammer dat support van deze radio's eigenlijk wel heel slecht is vanaf leveranciers. Zelf heb ik hem in Spijkenisse gehaald, daar zijden ze ook al this moeilijk moeilijk, kreeg wel een adres maar daar kon ik de vraag niet stellen, die deden niets met particulieren. Dus eigenlijk zit je telkens in zelfde rondje. Normaal is Google wel mn vriend, maar zelfs daar kan ik weinig hierover vinden.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”