Pagina 1 van 2

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 20:15
door Joergarms
Ik rij sinds november 2019 in een S60, 2.4 automaat met 166k op de teller.
Erg fijne auto, heerlijk soepele motor, maarrrrr, die automaatbak haalt de auto naar beneden.
Hij schakelt zoals het hoort, boterzacht, maar ik kan er niet aan wennen.
Heb altijd handgeschakeld gereden, dan heb je zelf controle.
Ik dacht door te kiezen voor een automaat ook meer comfort te krijgen. Dat is doorgaans ook wel zo, maar er zijn in mijn ogen teveel momenten waarop de automaat niet schakelt zoals ik het verwacht.
Als voorbeeld, bij 120kmh op de snelweg, eventjes willen inhalen, dan schakelt de bak bij de minste pedaal-aanraking alweer terug. Terwijl dat qua vermogen niet nodig zou zijn. Ik word daar nerveus van.

Ik denk er sterk aan om de auto toch weer te verkopen of in te ruilen. Ik word er niet gelukkig van.
Daarna ben ik van plan om wel weer een S60 of S80 te kopen, maar dan met handbak.

Wie herkent zich in dit verhaal?

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 20:39
door OGA244
Ik prefereer 'n automaat anytime

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 20:52
door Rinootje
Ik zou eens naar een Polestar tuning kijken.
Ik had dat zelfde gevoel; heb je een dikke motor in het voorronder en met het minste geringste drukje op het gaspedaal als een gek terug schakelen.
Nu ik de Polestar tuning heb laten doen (en die heb ik echt alleen maar voor de automaat laten doen) is het zoals ik ook zelf zou schakelen. Er wordt nu ook veel beter gebruik gemaakt van het grote koppel wat de motor heeft.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 21:01
door The Mechanic
Rinootje schreef: 24.02.2020 - 20:52 Ik zou eens naar een Polestar tuning kijken.
Ik had dat zelfde gevoel; heb je een dikke motor in het voorronder en met het minste geringste drukje op het gaspedaal als een gek terug schakelen.
Nu ik de Polestar tuning heb laten doen (en die heb ik echt alleen maar voor de automaat laten doen) is het zoals ik ook zelf zou schakelen. Er wordt nu ook veel beter gebruik gemaakt van het grote koppel wat de motor heeft.
Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 21:04
door Rinootje
The Mechanic schreef: 24.02.2020 - 21:01 Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...
Daar ben ik niet zo in thuis. TS vertelt ook niet, hoe oud zijn S60 is.
In ieder geval weet jij dat sowieso beter :-D

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 24.02.2020 - 21:55
door mees
Als je graag hand-schakelt: zet dan die automaat in M als je in D 120 km/u rijdt in die trap.
Dan blijft mijn GT in de lock-up en schakelt dus ook niet terug.
Dan heb je en het genot van een automaat en 'schakel' je (doe je iets met de pook) ook nog eens op zijn tijd.
Sowieso schakel ik regelmatig alles handmatig door en terug; even lekker naar hogere toeren vindt de bak(olie) lekker.
En zeker als de sleurhut op de haak hangt.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 25.02.2020 - 06:10
door fredhead
Rinootje schreef: 24.02.2020 - 21:04
The Mechanic schreef: 24.02.2020 - 21:01 Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...
Daar ben ik niet zo in thuis. TS vertelt ook niet, hoe oud zijn S60 is.
In ieder geval weet jij dat sowieso beter :-D
Kijk maar in welk gedeelte van het forum je reageert, dan had je een idee gehad :)

Heb zelf de GT6 gehad en in combinatie met een iets geholpen diesel reed dat perfect.
Sowieso het idee dat die bak het uiteindelijk lekkerder doet achter een diesel dan achter een benzine blok.

Maar net wat Mees zegt, probeer het eens om de bak vast te zetten.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 25.02.2020 - 08:16
door Walter
Misschien kun je de bak laten resetten, dan gaat die zich inleren naar jouw rijgedrag

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 25.02.2020 - 17:42
door Joergarms
Dank voor de reacties en tips.
Bak vastzetten gaat helaas niet, het is geen gt.
Dus ik heb alleen L,3,4 en D.
Het is helaas zoals het is. Ik pak mn verlies en ga weer met de hand schakelen.
Scheelt dat ik niet in de randstad woon en dus weinig tot geen files heb.

Ik zit dus of aan een S60 of S80 te denken. Daar ben ik nog niet over uit.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 25.02.2020 - 19:58
door DB200
Ikzelf vond de GT-6 ook wat tegen vallen. Onlangs is de software van de verstuivers opnieuw geladen en is er een reset toegepast. De bak schakelt nu een stuk prettiger. Ik zou in jouw geval de gok wagen en de automaat laten resetten (en nwe olie op de bak als dat al lang niet is gebeurd).

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 26.02.2020 - 20:26
door Joergarms
@db200
Ik kan inderdaad nog een flush en reset overwegen. Slechter zal het daar sowieso niet van worden.
Anderzijds is het ook zonde om nog 425e te investeren terwijl het voor mij zeker is dat ie eruit gaat.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 27.02.2020 - 13:14
door fredhead
Een reset via de dealer is ook zonder flush te doen

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 28.02.2020 - 01:45
door JeroenSpock
Ik ging ook van (D5) handbak naar automaat (2.5t).
Ook hier veel ergernis, ook na 2 jaar nog.
Wat een verschrikkelijk achterlijk inefficiente schijtbakken zijn die Volvo automaten. Ik heb een geartronic 5 bak.
Schakelt zelf, maar idd te snel terug voor versnellen op de snelweg, laat de auto te snel uitrollen in neutraal, alleen lockup in 4 en 5. Van 2 naar 3 altijd met wat moeite, doen meer automaten als ik het forum mag geloven.
Al met al 3 keer niks.
Heb hem laten flushen en resetten maar het is een product eigenschap zegt men.
Geen product voor mij. Ik hoop dat de 8 bak automaten het beter doen.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 28.02.2020 - 06:52
door Arnold
Ik heb eerdere Volvo’s van me daarom laten chiptunen. Gaat de auto vlotter van rijden maar ook zeker positieve invloed op het schakelgedrag.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 28.02.2020 - 07:25
door arnoud
Een flush of een reset van een goed schakelende bak zou ik niet doen. Kan er alleen maar slechter van worden.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 28.02.2020 - 08:41
door mees
Ik had een slechte GT5
Na flushen okay maar flusher zei al: gaat echt kapot binnenkort; ging ook kapot.
Ruilbak erin, ook slecht: onder garantie nieuwe solenoïds en 3x flushen: al 6 jaar nu een heerlijk schakelende GT
...met heel af en toe een bonkje na maanden van rustig rijden: caravan aan de haak en flink laten trekken/schakelen: gaan met die banaan,
waarna hij weer heerlijk schakelt.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 28.02.2020 - 09:17
door fredhead
arnoud schreef: 28.02.2020 - 07:25 Een flush of een reset van een goed schakelende bak zou ik niet doen. Kan er alleen maar slechter van worden.
Is destijds bij mijn GT-6 wel gebeurd ondanks dat er werkelijk niets aan mankeerde.
Merkte na de flush weinig tot geen verschil maar het is er zeker niet slechter van geworden.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 02.03.2020 - 00:38
door JeroenSpock
Arnold schreef: 28.02.2020 - 06:52 Ik heb eerdere Volvo’s van me daarom laten chiptunen. Gaat de auto vlotter van rijden maar ook zeker positieve invloed op het schakelgedrag.
Software gaat niets veranderen aan iets wat de hardware gewoon niet kan.
Ook na tuning zal hij onder de 60 niet in lockup gaan. Het kan misschien de schakelmomenten iets veranderen maar het blijft een dom lomp apparaat.
Net als TS kan ik er ook niet aan wennen, heel persoonlijk.

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 03.03.2020 - 21:40
door Bover
Tja er is al eerder over geschreven en de meningen zijn wat verdeeld over de geartronic bakken. De 6 geartronic laat zich naar mijn smaak iets beter be invloeden door tuning.
ik zou er toch nog een aanpassing cq tuning aan wagen. Goede tuning erin en je hebt echt een andere auto.
Jeroen heeft gelijk dat product ergens in de basis beter had moeten zijn maar mijn ervaring is dat bij een goede tuner je echt een andere volvo ervaart.

Probeer eens bij Obbe van Volvotune is ook Forum sponsor en vele zijn je voorgegaan.
Vertel je verhaal en vraag of ze daar een oplossing voor hebben..
Wie weet...en ik vermoed dat de beleving van je rijden beter wordt.....

Ik kan niet wennen

Geplaatst: 06.03.2020 - 02:20
door JeroenSpock
Ik ben bang dat Obbe ook niet kan zorgen dat hij in versnelling 2 t/m 5 niet meer op de koppelomvormer rijdt. Lockup vanaf de 2e versnelling gaat niet gebeuren.
Er zijn automaten die dat wel doen, deze gewoon niet.