Afslaande motor bij kou

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thams
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.01.2021 - 11:24

Dag allen,

Zo'n driekwartjaar geleden heb ik voor weinig (lees iets minder dan 1000 euro) een benzine Volvo s60 2.4 met 170pk uit 2001 gekocht. (met destijds een zeer respectabele 409 000 km op de teller, ookwel: net ingereden)
Ik zocht iets wat comfortabel en redelijk stil was voor de lange stukken snelweg die ik zou moeten rijden. En afgezien van wat kleine mankementjes is het een erg prettige en nette auto.
Nu zijn de afstanden door het thuis werken wat meegevallen maar heb er inmiddels alsnog redelijk probleemloos 12000 erg prettige kilometers bij gereden.
Een paar duizend kilometer geleden zijn de bougies wegens ouderdom preventief vervangen samen met een bobine die de geest had gegeven. Daarnaast is het brandstofsysteem recent een paar keer schoongemaakt met PSA en zijn alle vloeistoffen vervangen.

Het is nu al een tijdje wat kouder en merk dat de auto dit niet erg prettig vind.
Hij start prima en loopt ook erg netjes stationair, eerst wat hoger en daarna stabiel zo rond de 800 rpm.
Maar wanneer je 's ochtends bij een koude motor weg wilt rijden lukt dit prima maar valt de motor, en daarmee de stuurbekrachtiging (leuk) uit wanneer je voor een bocht remt / de koppeling in trapt.
De motor start vervolgens bij het omdraaien van de sleutel weer alsof er niets gebeurt is en loopt mooi stationair maar de ellende herhaalt zich wanneer je weer weg rijd.
Op hogere snelheden merk je dat wanneer je gas geeft om te accelereren het even duurt voordat de auto door heeft dat het gaspedaal is ingetrapt om vervolgens met een schok meer vermogen te leveren.

Na wat experimenteren ben ik er achter gekomen dat met 5 á 10 minutjes warm draaien voor het wegrijden het probleem compleet doet verdwijnen, mits je in die tijd de interieurverwarming niet aan hebt.

Ik heb de auto nog even uitgelezen, hier kwamen drie codes uit: p1651, p1501 en p0032. Deze kan ik zo 1,2,3 niet aan het probleem relateren.

Het is een probleem waar ik wel mee kan leven, even warm draaien voor het wegrijden is het einde van de wereld niet, maar mocht dit probleem enigszins goedkoop opgelost kunnen worden dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.

Met vriendelijke groet,

Thomas
Gebruikersavatar
Thams
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.01.2021 - 11:24

De hulp is inmiddels niet meer nodig na het installeren van een nieuwe accu waren de problemen met de noorderzon vertrokken. De auto heeft drie dagen later tot mijn verbazing echter de apk niet overleeft. Er is een bedrag van minstens anderhalf keer de aanschafwaarde nodig om hem op de weg te houden. De uitlaat is kennelijk goed lek (nooit gemerkt want ik rijd erg rustig), mogelijk is de catalysator ook aangetast en een lambda sonde is kaduuk. Daarnaast nog wat kleine dingetjes zoals lampjes opnieuw afstellen etc.

Ook is er een draagarmrubber rechtsvoor stuk, hiervoor moet de hele arm vervangen worden. Hij trok wat naar rechts en wilde hem eigenlijk laten uitlijnen nadat de auto met vlag en wimpel de apk had doorstaan. Helaas helaas.

Ik heb er in ieder geval 12 000 ontiegelijk prettige kilometers mee kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een draagarm, lampjes, uitlaat en een lambdasonde is met die km-stand redelijk normaal onderhoud. Voor het meeste ook goed zelf te herstellen als je een beetje gandig bent.
Met auto's in de prijsklasse van minder dan 1000 euro is het altijd een redelijk grote gok.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Of 1500 euro investeren in een andere (en rijden tot de volgende APK) of 1500 investeren in deze (en rijden tot de volgende APK).
Tja, als de rest nog goed is, is de keuze om te repareren en door te rijden vrij gemakkelijk want je weet wat je nu hebt.
Misschien heeft RIMA nog wel een uitlaat e.d. liggen en kom je nog goedkoper weg.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of voor een niet originele gaan, kan je in ieder geval een paar jaar vooruit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”