Hulp gevraagd aanschaf Volvo S60 2.4!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Ron Folkersma
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.03.2021 - 17:49

Beste Volvo-Liefhebbers,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Ron Folkersma 22 jaar uit Groningen,
Rij nu in een Fiat maar wil heel graag een automaat, en een Volvo,
Nu kwam ik een Volvo S60 tegen! mooi model! en automaten zat,

Ik wou jullie hulp en ervaring vragen om mij te kunnen helpen met mijn aanschaf,
Het word sowieso de 2.4 benzine. Ik twijfel nog tussen de 140 of 170 pk, 140pk is zuiniger, maar goed 170pk is leuker, of is het verschil in verbruik niet zo veel?

Ook de koetswerk, ik kan geen rotte s60's vinden, wat zijn jullie ervaringen met roest en andere aandachtpunten? zijn ze betrouwbaar?
en wat is een degelijke lage kilometer stand voor deze betrouwbare motoren?

Vänliga hälsningar!

Ron.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hoi Ron, welkom op het forum. Wat ik begrepen heb is dat een 170 pk verder in de toeren gaat dan een 140 pk en het extra vermogen dus pas bij hogere toeren vrijkomt. Het zou dus niet zo zijn dat de onderin het toerenbereik er een verschil is.
De 2.4 5 cilinder is verder een goede keuze. Ik heb geen ervaring met de S60 specifiek, maar bij een Volvo is roest niet zo'n issue als bij Italianen. Die ervaring heb ik wel.
Kijk of je een net exemplaar met een goede onderhoudshistorie kan vinden en maak een uitgebreide proefrit. Succes met de zoektocht!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Neem de 140 pk. En verder, die dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Voor jou is onderhoud bij een goede specialist als Kiers (Groningen ) natuurlijk het adres waar je moet zijn. Die kunnen je ook helpen met het beoordelen of de keuze die je wil maken de juiste is.
Huidige staat van technisch onderhoud is natuurlijk van belang, wil je een automaat, ga dan na of de bak zijn onderhoud en flush heeft gehad. De 2,4 is gemaakt voor de eeuwigheid en als jij dat ding onderhoudt heb je er jaren een auto aan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13793
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Je ervaart een beetje verschil tussen 140 of 170pk. Is net ietsje vlotter en inderdaad die automaat, zoals V70/2003 schrijft, is bij oudere Volvo wel een aandachtpunt, Voel even of die goed schakelt zonder hikken of stoten en volg het advies om Garage Kiers te laten meekijken met de auto....scheelt je echt een potentieel aan ellende.
Succes met de zoektocht.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die 170 pk komt pas na de 4000 toeren, de 140 pk stopt dan met vermogen opbouwen.
De 140 pk variant heeft wel iets meer koppel en iedereen die beide motoren heeft gereden zegt dat de 140 pk versie iets soepeler rijd.

Verder goed zoeken naar een goede onderhoudshistorie en een automaat die wat liefde heeft gehad.
Inderdaad soepel schakelen want anders is er wat mis.

Roest is eigenlijk geen issue bij de S60 en andere grote problemen zijn hem ook vreemd.
In het verleden waren er problemen met het gasklephuis, maar ondertussen zijn die allemaal wel zo'n beetje vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
white lines
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.05.2018 - 13:21

Eerst proefrit maken, s60 heeft zeer grote draaicirkel, daar moet je wel tegen kunnen.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hoi Ron,

Leuk dat je in de markt bent voor een S60! Ik heb er bijna 6 jaar een gehad en die is erg goed bevallen.
Neem bovenstaande tips aub mee. Je zegt erzijn geen “ rotte S60” :-) maar er zijn genoeg met issues die je dure reparaties voorschotelen!
Dus die aankoopkeuring is echt van belang!

Dat blok lijkt me een juiste keuze hoor, erg betrouwbaar. Wel jaartal of model S60 zoek je eigenlijk? Als je een recente zoekt ben je wel rond de 40K kwijt. Ik vermoed dat je naar een van de eerdere modellen op zoek bent. (2000-2009) Neem dan bv een van na 2005, toen hebben ze een facelift gedaan en een aantal dingen verbeterd. Als de auto inderdaad wat ouder is, let op de motorsteunen (even trekken aan die balk en bekijk de bovenste motorsteun)

Wat kan je zelf doen?
Kijk naar de algemene staat: banden verraden vaak veel, zit er een premium merk op met redelijk profiel dan is er meestal ook niet bezuinigd op de rest van het onderhoud. Kloppen de slijtage-sporen vh interieur met de km stand? Check het kenteken via een apje op je phone.

Maak een lange proefrit en meldt dit ook aan de verkoper. Loop alle electrische of luxe systemen na: Airco op standje ijskoud en daarna kachel op standje heet.Je wilt weten of het spul werkt immers? Test elec ramen/stoelen, radio, cd, aux, usb - geluid uit alle speakers? etc.

Start de motor direct en is de auto niet warmgedraaid van te voren door de verkopende partij?
Hoe loopt de auto stationair? En hoe op toeren?
Is de uitaat gasdicht? neem een oude doek mee en druk daarmee de uitlaat dicht terwijl die loopt. Merk je weinig weerstand dan is die lek/minder gasdicht.
Loop de schokbrekers na. Indrukken maar op elke hoek. Deint de auto na? Dan zijn die (bijna) op en moet je die vervangen. Vaak moeten dan ook de draagarmrubbers dus ben je in 1x vrij veel kwijt. Automaattips zie hierboven.

Kom ik op budget. Als je bv 10K je budget is, reserveer dan aub 1000 euro hiervan voor de eerste reparaties. Ik spreek uit ervaring helaas. :-)
Dus zoek dan auto’s tot 9K. Het is lastig te geloven dat die glanzende auto in de showroom in bovenstaande categorie valt, maar zo is het nu eenmaal. Niet veel Nederlanders willen voor goed onderhoud betalen voor hun auto, dus komt die rekening bij de koper.

Heb je garantie? zo ja wat voor garantie? Bovag? Of op de “draaiende delen” Wat verstaat u onder draaiende delen? En dat zou ik graag schriftelijk vastgesteld zien, etc :-)
Neem een goede zaklantaarn mee en paar oude doeken, kan je ook op zitten tijdens een inspectie.

Maar laat je niet ontmoedigen, neem iemand mee die nuchter blijft bv. Kijk op de ANWB site voor goede tips over onderhandelen en koop een leuke S60 en genieten maar!
DJ
PS. op internet zijn genoeg checklists te vinden voor aankoop occasion waarin bovenstaande veel beter staat beschreven. Ik schud gewoon paar dingen uit de mouw.

(Zelf keek ik niet op als ik een jaar 1000-1500 euro of meer aan onderhoud kwijt was hoor, terwijl mijn S60 als erg betrouwbaar werd gezien. Autorijden brengt nu eenmaal kosten met zich mee.) Ik had ook wel eens een jaar met weinig kosten hoor, maar daar kan je niet vanuit gaan.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik heb zelf meerdere S60/S80/V70 gereden. Waaronder zowel de 140 als 170 pk versies.

Het is hetzelfde blok, alleen hebben ze 'm softwarematig geknepen. Ik merk met een 170pk versie dat ie wat mooier doortrekt op z'n koppel. Maar daar hoef je er eentje met 140pk niet voor te laten staan! Dat is ook een zeer fijn blok met genoeg pit. Waar waarschijnlijk ook minder mee gescheurd is dan 170pk.

Je kunt trouwens gemakkelijk de 140 met een tuninkje naar 180 laten brengen. Daar zouden ze nog fijner van gaan rijden.

Belangrijk om te kijken of dit al gedaan is of dit zelf meteen te (laten) doen is:

Oliedrukherstel (O-ringen carter) hierdoor kun je de oliedruk ineens verliezen.

Carterventilatie wil nog weleens verstoppen. Valt zelf te testen met de olievuldop los en een handschoen of zakje erop.

Blaast ie meteen als n malle op, dan zit ie met grote zekerheid verstopt. Zuigt ie lichtjes aan, dan is de carterventilatie waarschijnlijk niet verstopt.

Automaat is al op gewezen. Let hier echt goed op tijdens de proefrit. Ook tussen het schakelen tussen de D en R opletten. Als dit met een vertraging of klappen gaat ook laten staan. Mooiste is als de olie al eens aangepakt is, hetzij vervangen of een powerflush. Praktijk laat helaas zien dat er vaak niets aan gedaan is.

Om de bak trouwens meteen te laten powerflushen met hogere standen kan ik persoonlijk niet aanraden.

Blindstaren op dealeronderhouden is ook niet alles. Dit kan gewoon steeds een jaarbeurtje zijn met olie en filtertjes, maar dat is niet alles wat een auto nodig heeft. Maar levert wel het blinkende stempeltje op. Maar het is uiteraard niet verkeerd en het kan best zijn dat er gewoon degelijk onderhoud uitgevoerd is.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Check alle kieren tussen de plaatdelen. De afwerking is bij deze Volvo's behoorlijk goed, dus een afwijking verraadt een schadegeval.
Kijk ook vooral naar de airco. Als er recent een grote beurt of een vervanging van een onderdeel is geweest, weet je in ieder geval dat er aandacht aan is besteed en dat je het systeem gerust kan gebruiken.
2.4 of 2.4i moet je inderdaad niet teveel op letten. Met de 2.4 is prima wild te rijden en met de 2.4i heel goed als relaxte cruiser. Deze motor kan het met welk chippie dan ook allebei.
Ook als de automaat wel recent is geflushed, maar pas bij een hoge(re) km-stand, loont het toch de moeite om de olie na te laten kijken. Ondergetekende heeft een auto waarbij bij 140k is geflushed, maar 40k later heeft de nieuwe olie behoorlijk wat vuil van de olie ervoor losgeweekt.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Een oliedruk herstel kan geen kwaad. Zijn een paar ringetjes onderin je blok die slecht kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”