Bilstein B12 voor mijn S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
hedzers60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.02.2021 - 20:49

Ik ben recentelijk op zoek geweest naar mogelijkheden om mijn S60 te verlagen op een subtiele manier. Nu vond ik een schroefset wat te ver gaan maar nadat een maatje van mij dit weekend nieuwe Bilstein veerpoten en veren had gemonteerd icm met de bovenste motorsteun, zijn er bij hem heel wat trillingen verdwenen, iets waar ik al een hele tijd last van heb. 1 ding is zeker, het licht hem niet aan de velgen, heb nu 18 inch Pegasus die gebalanceerd zijn maar toch blijf ik last hebben van trillingen (had hiervoor 19 inch). Die trillingen zijn dan weliswaar niet constant maar alsnog, ze zijn er wel en op de snelweg is het genoeg om de passagiersstoel te doen trillen.

Nu heb ik wat gelezen over een de 'Bilstein B12'. Heb er veel goede dingen over gelezen maar aangezien ik niet helemaal bekend ben in de schroefset wereld heb ik toch nog wat vragen en hopelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
-Momenteel staat de achterkant 20mm hoger dan de voorkant zonder lading, iets wat ik graag gelijk wil hebben, is dit te realiseren met de B12 kit?
-Hoe zit het met het comfort, het deinen in de bochten waardoor het net voelt alsof ik in een olietanker vaar en hoe zit het met het aanlopen in de wielkasten met en zonder lading. Als ik op vakantie ben gaat er nog wel eens wat mee namelijk.
-Ik wil niet dat het een heuze tokkie-mobiel wordt, oftewel, dat de auto plat op zijn (grof gezegd) mond ligt. Kan ik zelf de rijhoogte bepalen?
Is deze klus makkelijk zelf te doen mits je het juiste gereedschap hebt, ik ben in bezit van assteunen, krik, dop- en steeksleutels maar een veerspanner heb ik (nog) niet.

(foto is voor hoe het er nu uitziet, heb de velgen er pas sinds dit weekend op en is dus nog niet heel duidelijk te zien, meer foto's zullen volgen)
18 inch pegs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onder mijn laatste S60 heb ik ruim 100.000 kilometer met een Bilstein B12 set gereden.
Was wat jaren terug, maar toen was er keuze uit als ik het me goed herinner de pro-line en de sport-line versie waarvan de eerste rondom 30 mm verlaagd en de andere 50mm.
Ik had de eerste variant en dit kwam neer op +/- 25mm verlaging rondom.

Stuurt een stuk strakker/zekerder en nadat het eerst even wennen was omdat het iets stugger is dan origineel zou ik niet meer anders willen onder een S60 want het wordt er een aardig strak rijdende auto van.

Let wel, het is een set met een vaste verlaging en is geen schroefset waarbij je achteraf nog de hoogte kan veranderen.
Je krijgt 4 dempers met 4 veren die op elkaar af zijn gestemd. De achterzijde van de auto blijft dus nog altijd ietsje hoger staan, maar dit is ook zodat als je wel gewicht achterin hebt met passagiers of een zware lading in de kofferbak dat de boel niet aan loopt.

Zal van de week nog wel eens in het archief duiken naar wat foto's van mijn auto toen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kleine omweg genomen, onderstaande foto is van mijn oude S60:+

Afbeelding
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik ben er wel bekend mee en heb die B12 ook gehad, ongeveer 3 weken en toen heb ik ze weer weg gedaan, erg teleurstellend, niks instelbaar.

Ga voor coil-overs, ALTIJD, het is geen overkill, juist het tegenovergestelde is waar.

Veel meer comfort als je wilt, veel sportiever als je wilt, veel beter af te stellen, hoogte, hardheid, alles.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat de B12 set niet verstelbaar is wist je van tevoren.
Ken vooral veel mensen die juist wel erg tevreden zijn over deze set, ook onder de wat snellere BMW modellen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”