Mijn S60 heeft sinds kort motorproblemen waarbij de auto in eerste instantie normaal rijdt en dan tijdens het rijden of nadat de motor is uitgezet en weer gestart, onregelmatig gaat lopen en geen vermogen meer lijkt te hebben.
Krijg dan ook de melding “motorservice vereist” en het motorblok symbool gaat branden. Ik heb de bobines vernieuwd nadat bij de garage werd gezegd dat dit mogelijk de oorzaak kon zijn en het leek opgelost te zijn maar kwam vorige week toch weer terug. Ik denk nu dat het mogelijk de Luchtmassameter kan zijn. Ik wil deze gaan vervangen en ook een OBD II meter aanschaffen.
Weet iemand of je met deze meter de werking van de LMM kunt uitlezen en kan deze storing door een defecte LMM worden veroorzaakt. Zo niet, wat zou dan een oorzaak kunnen zijn. Het vreemde is dat als de motor koud is, hij wel normaal reageert. BVD voor de reacties
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
De sticker op het gasklephuis, welke kleur heeft die? Wit of geel?
Auto ook al even uitgelezen met Vida? Die zal je in ieder geval in de goede richting wijzen.
Waar woon je ongeveer?
Auto ook al even uitgelezen met Vida? Die zal je in ieder geval in de goede richting wijzen.
Waar woon je ongeveer?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Hi Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik zie geen sticker op het gasklephuis! Ik woon in Huizen.JeroenSpock schreef: ↑02.04.2024 - 00:56 De sticker op het gasklephuis, welke kleur heeft die? Wit of geel?
Auto ook al even uitgelezen met Vida? Die zal je in ieder geval in de goede richting wijzen.
Waar woon je ongeveer?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Oke dat is me te ver weg om uit te lezen.
Sticker moet er op zitten, vast aan de meest verstopte zijde van het ding.
Maar er is een update geweest van die dingen omdat ze vaak kapot gingen. Oude had een gele en nieuwe een witte sticker, of andersom dat weet ik even niet.
Is ook niet gezegd dat dit het probleem is hoor, maar een S60 van 2001.. Waarschijnlijk is hij dan al eens vervangen maar het kan.
Sticker moet er op zitten, vast aan de meest verstopte zijde van het ding.
Maar er is een update geweest van die dingen omdat ze vaak kapot gingen. Oude had een gele en nieuwe een witte sticker, of andersom dat weet ik even niet.
Is ook niet gezegd dat dit het probleem is hoor, maar een S60 van 2001.. Waarschijnlijk is hij dan al eens vervangen maar het kan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Er zit inderdaad een gele sticker op!
Staan nummers op maar kan hier niet uit opmaken of hij vernieuwd is!
Staan nummers op maar kan hier niet uit opmaken of hij vernieuwd is!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7243
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Tip:
Met een OBD2 kan je niet specifiek de werking van een sensor uitlezen. Een OBD2 registreert een storing, of een afwijking en kan gegevens uitlezen van de motor algemeen.
Je kan dus niet zien of de LMM wel of niet werkt.
Met een OBD2 kan je niet specifiek de werking van een sensor uitlezen. Een OBD2 registreert een storing, of een afwijking en kan gegevens uitlezen van de motor algemeen.
Je kan dus niet zien of de LMM wel of niet werkt.
Blog viewtopic.php?t=96931
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
Amateurs bouwden de Ark. Professionels bouwden de Titanic!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
Amateurs bouwden de Ark. Professionels bouwden de Titanic!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Gele sticker, is vast te vinden op het forum of Google of dat al die nieuwe is.
Maar als je motormanagement lampje aan is geweest heeft de CEM de storing waarschijnlijk opgeslagen, en kan Vida dat terug vinden door de auto uit te lezen.
Of zoals hierboven gezegd, zo'n OBD scanner kan dat vaak ook voor je doen. Kosten geen drol in China.
Maar als je motormanagement lampje aan is geweest heeft de CEM de storing waarschijnlijk opgeslagen, en kan Vida dat terug vinden door de auto uit te lezen.
Of zoals hierboven gezegd, zo'n OBD scanner kan dat vaak ook voor je doen. Kosten geen drol in China.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 29099
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De witte is het gereviseerde gasklephuis.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Bedankt voor de reacties. Ben vandaag even langs de garage geweest. Was inderdaad de gasklep. Dit is een Magnet marelli. Is nu even gereset door stekker los te halen en een paar tikken op het gasklephuis. Motor liep daarna weer als vanouds. Gasklephuis schijnt niet meer nieuw leverbaar te zijn en alleen nog 2e hands te verkrijgen. Ik zag op YouTube ook filmpjes over het reinigen van het gasklephuis. Ik weet niet of dit een optie is maar mijn garage gaf aan dat de storing terug kan komen. Heeft iemand ervaring met het reinigen?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Volgens mij zat er echt een fout in die eerste serie ETM's, vandaar ook een nieuw onderdeel met andere sticker.
Maar bij een 2.4 pak je hem er zo af, schoonmaken valt altijd te proberen.
Maar bij een 2.4 pak je hem er zo af, schoonmaken valt altijd te proberen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 29099
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De dealer heeft ook lange tijd (en misschien nog steeds) gereviseerde exemplaren verkocht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jiska
- 5th Gear member
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn V70 D5. Bijna geen vermogen meer en motor management storing. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was bij mij uitlezen genoeg.
Heeeel veeeel volvo's versleten
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - 330.000km 8 April 2024 (aanschaf)
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Op dit moment al 346.000km!
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - 330.000km 8 April 2024 (aanschaf)
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Op dit moment al 346.000km!
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Opnieuw heb ik hetzelfde motorprobleem.
Eerder heb ik de gasklep gereinigd zonder demontage van het gasklephuis en liep de motor weer als een zonnetje. Nu heb ik weer hetzelfde probleem waarbij de ene dag niets aan de hand lijkt en de volgende dag weer een drama is. Ik wilde nu toch maar overgaan tot demontage van het gasklephuis maar krijg de stekker van de ETM niet los. Hier zal ongetwijfeld een trukje voor zijn.
Is er iemand bekend met het losmaken van deze stekker?
Eerder heb ik de gasklep gereinigd zonder demontage van het gasklephuis en liep de motor weer als een zonnetje. Nu heb ik weer hetzelfde probleem waarbij de ene dag niets aan de hand lijkt en de volgende dag weer een drama is. Ik wilde nu toch maar overgaan tot demontage van het gasklephuis maar krijg de stekker van de ETM niet los. Hier zal ongetwijfeld een trukje voor zijn.
Is er iemand bekend met het losmaken van deze stekker?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Palletje open drukken en los trekken, meer hoort het niet te zijn, niets bijzonders.
Proberen met een schroevendraaier er tussen te komen voor dat palletje, andere schroevendraaier om de 2 delen uit elkaar te drukken met gepast geweld.
Er zit in mijn S60 1 bijzondere stekker, dat was een grijs/rood ding die op een speciale/andere manier los moest. Verder door de hele motor ruimte het idee van palletje en trekken.
Proberen met een schroevendraaier er tussen te komen voor dat palletje, andere schroevendraaier om de 2 delen uit elkaar te drukken met gepast geweld.
Er zit in mijn S60 1 bijzondere stekker, dat was een grijs/rood ding die op een speciale/andere manier los moest. Verder door de hele motor ruimte het idee van palletje en trekken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Deze stekker is grijs en het stekkerblokje is op een bruggetje geschoven. Ik heb gezocht naar een palletje maar kon het niet vinden.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 29099
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kan je er een foto van maken?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Bijgaand een foto van de stekker. Is het ook noodzakelijk om de pakking te vernieuwen bij demontage van de ETM?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8878
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ja echt zoals ik zei, schroevendraaier aan de rechter kant voorzichtig in prikken, linker deel er af trekken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Die stekkers zijn echt een waardeloze constructie.
Mijn specialist is er toen ook een half uur mee bezig geweest om het ding eraf te krijgen.
Laten we zo zeggen, echt Zweedse logica/engineering
Je moet boven op die linker zijde van de stekker flink drukken daar waar die 2 plastic uitstulpingen zitten.
Nog een video om het duidelijk te maken;
Mijn specialist is er toen ook een half uur mee bezig geweest om het ding eraf te krijgen.
Laten we zo zeggen, echt Zweedse logica/engineering
Je moet boven op die linker zijde van de stekker flink drukken daar waar die 2 plastic uitstulpingen zitten.
Nog een video om het duidelijk te maken;
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 18:33
Bedankt voor de video. Ik ga nog een poging wagen. Grote kans dat de achterkant van de ETM ook vervuild is. Als ik het goed heb begrepen is de ETM met de gele sticker (die ik heb), de gemodificeerde uitvoering! Ik begrijp alleen niet dat de motor prima kan lopen en de volgende dag bij het starten weer waardeloos. Ik hoop echt dat het aan vervuiling van de ETM ligt. LMM, bobines en bougies heb ik inmiddels allemaal vervangen en ik loop nog te denken over vervanging van de koppelingssensor.