De nieuwe Volvo EX60: grootste actieradius in zijn klasse tot 810 km

Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

Met een actieradius tot maar liefst 810 kilometer op één lading* in een vierwielaangedreven configuratie, waarmee hij zelfs zijn meest recent onthulde concurrenten verslaat, gaat de EX60 niet alleen verder dan alle andere elektrische auto's die Volvo Cars ooit heeft gemaakt.

Met een actieradius tot maar liefst 810 kilometer op één lading* in een vierwielaangedreven configuratie, waarmee hij zelfs zijn meest recent onthulde concurrenten verslaat, gaat de EX60 niet alleen verder dan alle andere elektrische auto's die Volvo Cars ooit heeft gemaakt.
2025-01-08.jpeg

Hij verandert range anxiety in range comfort en laat zien dat elektrisch rijden niet langer een compromis is. De engineers van Volvo Cars hebben de actieradius van de auto geoptimaliseerd voor het echte leven en voor wat klanten dagelijks ervaren tijdens het rijden.

“De EX60 is ontworpen om een gamechanger te zijn”, zegt Anders Bell, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. "Met onze nieuwe architectuur voor elektrische voertuigen pakken we direct de belangrijkste zorgen aan die klanten hebben wanneer ze overwegen om over te stappen op een volledig elektrische auto. Het resultaat is een toonaangevende actieradius en snelle laadsnelheden, waarmee een einde komt aan de angst voor een lege accu."

De EX60 heeft niet alleen de grootste actieradius van alle volledig elektrische Volvo's, hij laadt ook sneller op dan alle eerdere elektrische Volvo's, onder alle weersomstandigheden. In plaats van een volledige lunchpauze is nu een korte koffiestop voldoende om de accu op te laden en weer op weg te gaan.

Praktisch gezien betekent dit dat de EX60 in slechts tien minuten tot 340 km actieradius kan toevoegen bij gebruik van een 400 kW snellader, waardoor een oplaadstop bijna net zo snel is als een tankstop. En alle EX60-klanten krijgen 10 jaar garantie op de accu.

De sleutel tot het toonaangevende bereik is SPA3, Volvo Cars' meest geavanceerde architectuur voor elektrische auto's tot nu toe, die ten grondslag ligt aan de EX60. Deze architectuur zorgt voor maximale efficiëntie in belangrijke systemen in de auto en stelt het bedrijf in staat een elektrisch bereik te realiseren dat vergelijkbaar is met dat van auto's met benzinemotoren.

Door de accu rechtstreeks in de structuur van de auto te integreren met cell-to-body-technologie en door zelf e-motoren te ontwikkelen, is de EX60 energiezuiniger en wordt overmatig gewicht verminderd. Het nieuwe celontwerp van de accu van de EX60 zorgt voor een zorgvuldige balans tussen energiedichtheid en vermogensafgifte, waardoor het rijbereik nog verder wordt vergroot.

De EX60 is de eerste Volvo die is gebouwd met behulp van megacasting, waarbij honderden kleinere onderdelen in het productieproces worden vervangen door één enkel, uiterst nauwkeurig gietstuk. Dit vermindert het gewicht met ongeveer 200 kg, wat opnieuw het bereik verbetert en een nog groter rijbereik realiseert.

De hoge laadsnelheden worden mogelijk gemaakt door het nieuwe 800V elektrische systeem van Volvo Cars en de intern ontwikkelde software, die samen energie efficiënter naar de accu transporteren. Het gebruik van lichtere materialen en minder warmteontwikkeling dragen ook bij aan snellere oplaadtijden, waardoor de EX60 in slechts enkele minuten honderden kilometers aan actieradius kan toevoegen.

Slimme algoritmen, ontwikkeld door Breathe Battery Technologies, een bedrijf uit de portefeuille van Volvo Cars, zijn ook in de EX60 geïntegreerd. Hierdoor kan de auto voortdurend aanpassen hoe de accu stroom opneemt, zodat deze altijd en onder alle weersomstandigheden in zijn ideale werkingszone blijft.

Ten slotte hoeft deze elektrische auto, omdat hij minder bewegende onderdelen heeft, minder vaak een conventionele onderhoudsbeurt te ondergaan. Kortom, de EX60 is een compromisloze elektrische auto, ontworpen om bewegingsvrijheid te bieden in een nieuw, volledig elektrisch tijdperk.

De Volvo EX60 wordt op 21 januari 2026 onthuld en het hele onthullingsevenement wordt hier live gestreamd.
https://publish.ne.cision.com/l/poegabk ... livestream

• De bereikcijfers zijn voorlopig en gebaseerd op WLTP-testnormen die zijn verkregen onder specifieke testomstandigheden voor de Volvo EX60. Het werkelijke bereik kan variëren afhankelijk van het laadniveau, de specificaties van de auto, de buitentemperatuur, de temperatuur van de accu, het weer, de topografie, de rijstijl en de snelheid van de auto.
  • De oplaadtijden kunnen variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur, de staat van de accu en de staat van de auto. De oplaadtijden die in dit persbericht worden genoemd, zijn gebaseerd op tests met oplaadfaciliteiten van 400 kW.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
lint
Geartronic member

Dat klinkt allemaal erg positief.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
raspaardje
6th Gear member

Klinkt goed.
Ik lees echter niks over accucapaciteiten en dus de efficiëntie van de (nieuwe?) elektromotoren.

Ik hoop echt dat hier meer Volvo inzit dan in de EX30, EX90 en ES90.
Dus een minder uitgekleed interieur met meer knoppen, gewoon wat meer luxe gevoel ipv een zoveelste Geely auto met een scherm op het dashboard opgeplakt en een Volvo-jasje.

Hopelijk worden we 21 januari blij verrast!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
V480-S60
Geartronic member

Ook ik ben voorstander van knoppen om te bedienen. Echter die tijd ligt achter ons. De "grote" markten zijn om. Dus om het kale dashboard Geely te noemen is echt overdreven. (Maar ook ik blijf "tegenstander" van kale dashboards.)
Het is helaas de huidige denk en ontwerpfilosofie. En daar hebben wij (ouderwetse automobilisten) moeite mee.

Nogmaals (ik heb het vaker gezegd) wees blij dat Geely Volvo van Ford gekocht heeft. Anders had heel Volvo niet meer bestaan.
En de terugkomst van Thomas Ingenlath belooft veel goeds op het ontwerp vlak.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
raspaardje
6th Gear member

V480-S60 schreef: 08.01.2026 - 10:43 Ook ik ben voorstander van knoppen om te bedienen. Echter die tijd ligt achter ons. De "grote" markten zijn om. Dus om het kale dashboard Geely te noemen is echt overdreven. (Maar ook ik blijf "tegenstander" van kale dashboards.)
Het is helaas de huidige denk en ontwerpfilosofie. En daar hebben wij (ouderwetse automobilisten) moeite mee.

Nogmaals (ik heb het vaker gezegd) wees blij dat Geely Volvo van Ford gekocht heeft. Anders had heel Volvo niet meer bestaan.
En de terugkomst van Thomas Ingenlath belooft veel goeds op het ontwerp vlak.
Er zijn genoeg merken die niet alles via het scherm laten bedienen en sommige merken gaan alweer terug naar meer knoppen. Lijkt me een uitstekende zaak.
Niveau S/V/XC60 of S/V/XC90 is helemaal prima, daar is men echt wel aan gewend geraakt.
Goedkopere, hardere materialen maken ook onderdeel uit van een kaal dashboard overigens; kleed de boel van binnen gewoon een beetje aan met mooie materialen en leuke vormen ipv enkel een iPad. Kijk hoe Kia en Skoda dat doen bij de laatste modellen (EV3/5 en Elroq).

En ik ben zeker enthousiast over de terugkeer van Ingelath; hopelijk krijgt hij genoeg vrijheid om weer iets typisch Volvo neer te zetten.
Inclusief een mooie Estate...:-)

Verder wordt het met zoveel laadsnelheid tijd voor lichtere EV's; die rijden gewoon beter, zijn efficiënter en hebben lagere vaste kosten.
500 echte km actieradius is prima wanneer je voor maximaal 5x per jaar zo snel km kan bijladen.
Ik ben benieuwd of een later te introduceren versie van de EX60 met die filosofie in de markt wordt gezet. Heb goede hoop, ik denk dat Volvo nu gewoon BMW met zijn iX3 nadoet.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 08.01.2026 - 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Misschien moeten we met allerlei veronderstellingen even wachten tot de auto écht gepresenteerd is ?
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
raspaardje
6th Gear member

Ben schreef: 08.01.2026 - 11:30 Misschien moeten we met allerlei veronderstellingen even wachten tot de auto écht gepresenteerd is ?
Ik poneer geen veronderstellingen maar ik hoop gewoon dat Volvo een beetje geleerd heeft.
NielsPHEV
7th Gear member

Dan ga ik die livestream kijken op youtube op het scherm van mijn V90 die door de ongeveer een jaar gelegen toegezegde mega geupdate AAOS super werkt!
BertZ64
4th Gear member

Wel opvallend dat ze 5 km meer actieradius uit de rekenmachine weten te peuteren dan de BMW iX3. Al was het maar om een keer te kunnen zeggen dat dit de BEV met grootste actieradius is die op dit moment te koop is.
Maar laten we hopen dat de praktijk straks net zo goed is als het persbericht!
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
raspaardje
6th Gear member

BertZ64 schreef: 08.01.2026 - 12:36 Wel opvallend dat ze 5 km meer actieradius uit de rekenmachine weten te peuteren dan de BMW iX3. Al was het maar om een keer te kunnen zeggen dat dit de BEV met grootste actieradius is die op dit moment te koop is.
Maar laten we hopen dat de praktijk straks net zo goed is als het persbericht!
Ja, actieradius is bij EV's de nieuwe 0-100 km/u geworden.
Laadsnelheid en efficiëntie gaan hopelijk snel het stokje overnemen.

Maar terecht dat Volvo hier wel trots op is en dat het daarmee BMW met zijn iX3 aftroeft.
Uiteindelijk gaat het toch om efficiëntie en hopelijk heeft Volvo daarin stappen gemaakt.
Want de elektromotoren in de huidige Volvo EV's zijn gewoon niet zuinig.
BertZ64
4th Gear member

raspaardje schreef: 08.01.2026 - 12:49 Uiteindelijk gaat het toch om efficiëntie en hopelijk heeft Volvo daarin stappen gemaakt.
Want de elektromotoren in de huidige Volvo EV's zijn gewoon niet zuinig.
Klopt! En BMW heeft hele efficiënte motoren op dit moment. En een laadsnelheid van 400 kW.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
jalex_h
6th Gear member

Ben vooral benieuwd hoe’ie er van binnen uit ziet.
Toch laat ik hem voorlopig lekker aan me voorbij gaan, als ik lees over slimme algoritmes krijg ik toch wel jeuk. AAOS nog steeds niet op orde en dan dit? Eerst maar eens kijken hoe foutloos dit allemaal is.
Of ben ik de enige die daar zo ver denkt?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “EX60”