Ter afsluiting van het 4e lustrum, 20 jaar Volvo-forum.nl - interview

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo-Forum Beheer
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 04.05.2008 - 11:59
Contacteer:

We praten met Ben Ekeler, oprichter en eigenaar van het grootste Nederlandstalige forum voor álle Volvoliefhebbers.

Het is deze maand 20 jaar geleden dat je begonnen bent met Volvo-forum.nl
Kun je eens wat over dat begin vertellen ? Hoe kwam je er bij om een forum voor Volvoliefhebbers te maken
Het antwoord op de vraag begint eigenlijk op de golfbaan. Ik was enthousiast golfer en een goede vriend had een forum voor golfliefhebbers, Golfchat.nl gemaakt. Ik was daar al enige tijd beheerder van.
Hij wist van mijn Volvo liefhebberij en toen ik hem vertelde dat er wel clubs waren voor verschillende Volvo modellen maar nog geen voor álle Volvo’s vroeg hij me waarom ik daar geen eigen forum voor zou starten, dat is toch eigenlijk een digitale club. Hij zou me wel helpen bij de opzet.

Maar was er dan op internet écht niets te vinden ?
Jawel hoor, er was een primitief soort forum, dat was meer een Prikbord waar je alleen een vraag kon stellen en een antwoord kon geven. Voor de 200 serie was er VolVolvo.nl En er was het Volvo 850 forum waar ik al lid van was maar waar ik met mijn S60 eigenlijk niet thuis hoorde. Maar dat was het dan wel zo ongeveer.

Hoe ben je toen begonnen?
Mijn golfvriend heeft een bedrijf dat websites bouwt en hij heeft het domein www.volvo-forum.nl voor me geregistreerd. Vervolgens heeft hij met dezelfde forumsoftware van Golfchat.nl een Volvo forum gemaakt waar ik mee aan de gang kon. Omdat ik veel ervaring met het werken met Golfchat had, was dat niet zo ingewikkeld.
Vervolgens heb ik een brief geschreven naar de directie van Volvo Nederland in Beesd waarin ik aankondigde dat er een forum voor Volvoliefhebbers aan zat te komen. Dat werd voor kennisgeving aangenomen want ik kreeg geen negatieve reactie. Ik voelde me dus vrij om mijn gang te gaan en was niet bang dat er Volvojuristen achter me aan zouden komen in verband met het gebruik van de naam. Het Volvo Ironmark heb ik bewust niet als forumlogo gebruikt, iets dat andere forums in het buitenland wel deden.

Dus toen had je een forum maar nog geen leden.
Ja, dat was wel even spannend. Zouden er ook mensen lid willen worden. Op 9 september 2004 had ik alles ingericht zoals ik dat wilde en konden mensen zich als lid aanmelden. Om te beginnen maakte ik er melding van op het 850 forum, waar meer mensen lid waren die geen 850 (meer) reden. Dat leverde al snel enkele tientallen leden op.
Eind september was zoals altijd de Volvo Klassieker Beurs en daarvoor heb ik me als standhouder aangemeld en folders van het forum uitgedeeld. Ook dat resulteerde al snel in meer aanmeldingen en een maand later hadden we al zeker 500 leden.

Wat was eigenlijk je bedoeling met het forum?
Ik vond en vind het leuk om dingen voor mensen te doen, heb me eigenlijk in m’n vrije tijd altijd al beziggehouden met bestuurswerk, het organiseren van dingen, schrijven voor clubbladen etc etc.
Begin jaren 2000 begon internet steeds belangrijker te worden en ook makkelijker te gebruiken. Ik zag het dan ook als een mogelijkheid om liefhebbers van Volvo’s bij elkaar te brengen zodat ze dagelijks, vanuit huis met elkaar zouden kunnen communiceren over alles wat ze bezighield. Ik zag het als een soort digitaal clubgebouw.

En lukte dat ook ?
Dat gebeurde deels vanzelf. Het forum werd al snel rondgesproken binnen de wereld van Volvoenthousiasten en er bleven zich meer en meer leden aanmelden. Het aantal boards binnen het forum werd steeds verder uitgebreid en elk model kreeg z’n eigen rubriek. Naast de rubrieken over de modellen deed ook een Off Topic board de intrede. Daar werd gebabbeld over van alles dat niets met Volvo te maken had.
De eerste jaren was de VKB in het laatste weekend van september eigenlijk de enige plek waar Volvo-forum fysiek naar buiten kon treden. Ik maakte dan een verzamelplek met wat sta-tafels en een Senseo koffieapparaat. (Dat werd door iemand al snel de Benseo genoemd) en zo is het vele jaren in de stand gebleven. Het was een ontmoetingsplek voor forumleden en anderen en er was altijd koffie en een blik met koekjes.
Maar ik wilde meer doen voor de leden en begon met het organiseren van Forum meetings. In eerste instantie op een parkeerterrein bij een wegrestaurant maar later bedacht ik dat het leuk zou zijn als er ook iets anders te beleven zou zijn dan een beetje bandenschoppen op een kale parkeerplaats. Zo ontstond de jaarlijkse grote zomermeeting. We waren te gast bij het Louwmanmuseum in Raamsdonksveer, stonden met 120 auto’s binnen de hekken van het Aviodrome in Lelystad en ook het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg was verschillende keren het reisdoel. In latere jaren waren we regelmatige gasten in het Volvo Museum op het Bomencentrum in Baarn. En natuurlijk waren we altijd welkom in Beesd bij de introductie van een nieuw model of een andere gelegenheid. Veel verslagen en foto’s van die evenementen zijn nog steeds terug te vinden op het forum.

Maar je hebt toch ook reizen georganiseerd ?
Jazeker, mijn contacten met Volvo Car in Beesd waren inmiddels frequenter geworden en zo leerde ik allerlei mensen binnen de Volvo organisatie kennen die bereid waren me te helpen.
Ik kreeg de mogelijkheid om een bezoek aan de fabriek in Gent te organiseren, compleet met heerlijke lunch en dat zou niet bij één keer blijven. Toen de vraag van de leden kwam of het mogelijk zou zijn om ook de fabrieken in Zweden te bezoeken heb ik de Volvo Forum Factory Tour bedacht. We bezochten daar niet alleen de Volvo fabrieken maar ook zagen we hoe Nilsson Volvo’s doorzaagde en ombouwde naar ambulances en rouwvoertuigen. We hebben in Torslanda zelfs een botsproef mogen meemaken en waren vaste gast in het Volvo Museum. Volvo Drive Magazine maakte er verschillende fraaie reportages van.
Het waren legendarische bezoeken waarover de deelnemers ook na vele jaren nog enthousiast spreken.

En intussen bleef het forum maar groeien ?
Ja, vanaf een zeker moment ging dat eigenlijk vanzelf. Ineens hadden we 10.000 leden, toen zomaar 25.000 en inmiddels hebben zich bijna 65.000 Volvoliefhebbers geregistreerd.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook actief zijn. Velen zijn lid geworden omdat ze een probleem met hun auto hadden om advies te vragen en zijn daarna weer verdwenen. Anderen zijn overgestapt op een ander merk omdat Volvo ze niet kon bieden wat ze zochten en zo zijn er nog honderden variaties.
Maar er is een kern van een paar 100 leden die soms al 20 jaar lid is. Daar zitten een aantal zeer goede persoonlijke vrienden bij die ik soms zelfs dagelijks spreek. We hebben al van alles meegemaakt sinds de oprichting. Alle hoogte en dieptepunten van het leven zijn de revue gepasseerd, van heugelijke gebeurtenissen als geboortes en huwelijken maar ook trieste waarbij we vrienden in een lange stoet Volvo’s naar hun laatste rustplaats brachten.

Ondervindt Volvo-forum geen concurrentie van andere socials als Facebook en Instagram ?
Elke medium heeft z’n eigen doelgroep. Naast het forum heb ik verschillende Volvogroepen op facebook gestart. Na verloop van tijd heb ik het beheer daarvan overgedaan aan anderen en ze zijn nog steeds in leven. Ik zie ze als een aanvulling op het forum. Facebook is volledig anders dan het forum. Facebook is leuk voor de snelle babbel. Er wordt wat geroepen en men is al weer weg. En er zijn nogal wat mensen die om uiteenlopende redenen geen Facebook account hebben.
Volvo-forum is al 20 jaar een stabiele factor en voor iedereen benaderbaar. Ook na vele jaren kun je terugzoeken naar het antwoord op een vraag of een bepaald onderwerp. We merken nog regelmatig dat een topic dat soms al tien jaar of ouder is door iemand wordt opgediept en waarin dan erg nuttige informatie blijkt te staan. Dat hoef je op Facebook niet te proberen. Daar weet je na een dag of wat al niet meer wat er is geschreven.
Als je bedenkt dat op Volvo-forum meer dan 80.000 unieke topics zijn geopend en er bijna 1,5 miljoen berichten werden geschreven kun je wel zeggen dat het forum z’n dienst heeft bewezen.

Zijn er technische ontwikkelingen geweest?
Toen we in 2004 startten met een kopie van het golf forum was dat een vrij rudimentaire vorm. We volgden vele jaren de updates en upgrades maar op enig moment werd die software niet meer onderhouden en ontwikkeld. We hebben één keer een grote crash gehad waarbij de berichten van een klein aantal forummers waren verdwenen. Gelukkig hebben we toen bijna 99,9% kunnen redden maar het was wel aanleiding om verder te kijken. We wilden echter de volledige inhoud van het forum behouden en meenemen naar een nieuw platform. Dat was niet zo eenvoudig maar gelukkig hebben we toen een bedrijf gevonden dat speciaal voor ons vertaalsoftware heeft gemaakt om die transitie te doen. En dat is uiteindelijk vlekkeloos gelukt. De forumsoftware waarmee we nu werken is wereldwijd bij vele forums in gebruik en werkt bijzonder makkelijk, zowel achter de schermen als voor de gebruikers. En er zijn nauwelijks foutmeldingen, dat geeft een stuk minder stress.

Staan er binnenkort nog evenementen op het programma?
Het organiseren van grote evenementen is nooit doel geweest. Het was altijd te bedoeling gelegenheid te scheppen waar Volvoliefhebbers elkaar konden ontmoeten. Het belangrijkste was en is daarbij het digitale clubhuis dat Volvo-forum.nl heet. Er zijn altijd onderlinge initiatieven geweest om met een aantal gelijkgestemden bij elkaar te komen en dat zal ook in de toekomst blijven gebeuren. Volvo-forum zal die natuurlijk altijd van harte ondersteunen.
Daarnaast is er sinds vorig jaar een nieuw initiatief in de vorm van www.VolvoClubNederland.nl. Zij organiseren ritten en bijeenkomsten en ik ben blij dat ik daar met Volvo-forum een digitaal platform voor kan bieden.

En hoe nu verder ?
Tja, er is nog steeds meer dan voldoende om over te praten op het forum. De ontwikkelingen in de autowereld en met name bij Volvo staan niet stil en uit ervaring weet ik dat leden van Volvo-forum daar best wel een mening over hebben. We hebben hectische tijden meegemaakt bij de introductie van de V60 PHIV, de aankondiging dat er alleen nog maar Volvo’s op batterijen gemaakt gaan worden en de berichten dat er wellicht toch hybride auto zullen blijven houden ons meer dan bezig.
Niet ik maar de leden maken het forum. Ik probeer daar, samen met een aantal ervaren en vertrouwde moderatoren een beetje orde in te houden. De verstandhouding met de Volvo organisatie is door de jaren heen steeds bijzonder aangenaam geweest, zonder dat ze zich ooit met de inhoud van het forum bemoeid hebben en ik reken er op dat die steun er ook in de toekomst zal blijven.
En zoals ik altijd mijn columns besluit. Immers ….. Volvo4Life !



Dit interview werd eerder afgedrukt in Volvo Drive Magazine
Gebruikersavatar
Volvo-Forum Beheer
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 04.05.2008 - 11:59
Contacteer:

Screenshot van het prille begin in 2004, 1 maand na de start.
Screenshot_2004_1.jpg
Screenshot_2004_2.jpg
Screenshot_2004_3.jpg
Screenshot_2004_4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 33029
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wat mooi zeg! Leuk te lezen en geweldig dat screenshot uit die tijd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10295
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Leuk hoor!
Hoeveel zijn er vanuit de begintijd nog aktief?
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 29223
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi artikel!
Op naar de 25 jaar 🥳
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5205
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hans oet Twent schreef: 31.12.2024 - 10:23 Leuk hoor!
Hoeveel zijn er vanuit de begintijd nog aktief?
Volgens mij best een aantal ik ben er zelf ook eentje prikbord kan ik me nog goed herinneren en volgens mij kwam daar toen ook de aankondiging voor het forum
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13167
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Leuk, mooie herinneringen ook..
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22547
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een stukje history. Daar hou ik van. Ik ben toch erg tevreden dat ik hier terecht ben gekomen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7499
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Erg leuk stukje geschiedenis
Blog viewtopic.php?t=96931

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock

"electricity is overrated"

GEZOCHT: Cygnus Professional Rack
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5827
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ben en alle anderen achter de schermen ontzettend bedankt! Altijd weer leuk om te lezen hoe iets eenvoudig begint (door gewoon te doen) en dat dan uitgroeit tot wat het nu is. Op naar nog vele jaren wat mij betreft.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3565
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik ben verslaafd aan het forum.
Heb er contacten, kennissen en vrienden door gekregen.
Veel geleerd over auto's en techniek en zeker ook over andere 'dingen'.
Dank Ben, moderatoren en..... de forummers die berichten plaatsen / oplossingen geven.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12444
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Leuk!! Ik zie sowieso VolvoMafia (=Walter) staan en ps-amazon ;-)
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 31847
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk verhaal over het forum.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1148
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Heel gaaf om te lezen en ook heel herkenbaar. Ik ben zelf ook admin geweest op diverse fora en zelfs moderator op een forum vanuit Microsoft (forum over de voorloper want nu Windows Server is). Er gaat achter de schermen veel werk in zitten en nagenoeg niemand beseft dat. Neem veiligheids updates of spammers blokken, aanmeldingen in de gaten houden, ingrijpen als het misgaat in een topic (en diplomatiek blijven :-) ) Of nieuwe subfora inrichten en rechten van gebruikers goedzetten. Kortom, veel werk dus petje af! En ga vooral zo door met dit mooie forum!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Heel leuk te lezen! Prachtig tijdsbeeld ook, die screenshot 👍
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 42106
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Grappig te zien dat we toen dachten dat er wel een XC50 zou komen. Dat het een XC40 werd wist toen nog niemand.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4594
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

Leuk gedaan Ben Ik hoop dat je er nog vele jaren mee door mag gaan
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5205
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die crashtest in Torslanda leek eerst een V40 bleek later een V40CC waarvan we nog niet wisten dat die kwam
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1146
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik ben ook aardig verslingerd aan dit forum. Eerder zat ik meer op collega-forum voor V60 en V70 maar sinds de aanschaf van de XC90 veel hier te vinden. Veel interessante posten en altijd leuk om anderen met dezelfde 'tik' /passie te ontmoeten. Veel nuttige kennis van goede techneuten alhier - zeer gewaardeerd! - en leuk leesvoer over alles wat met ons mooie merk te maken heeft.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Lupo Volvo
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17
Locatie: DONGEN

Deze voorloper (her) kende ik niet. Nu ik Volvomafia zie staan (Walter) denk ik terug aan mijn Volvo245T account. Na verloop van tijd zijn ben ik met een aantal verder gegaan met Volvolvo. En dan komt het moment dat je je 245T wegdoet .... Inmiddels jaren verder, grijzer en (wijzer?) heb ik de weg terug naar Volvo gevonden. Wel een leuke overeenkomst voor mijzelf, toen een bak vermogen en nu nog steeds een vermogende bak.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Plaats reactie

Terug naar “Berichten van en over Volvo-forum.nl”