Airco koelt na een tijdje rijden niet meer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als eventueel de spoel stuk is (onderbroken) is he tmogelijk om deze los te bestellen.
In hewt tekeningetje wat ik eerder postte, staat dit onder item 5 met onderdeel nummer voor een V70: 31101300. Dit onderdeel is compleet met snoertje t/m connector.
De compressor compleet met spoel is item 1, no 8602621, maar zal aanmerkelijk duurder zijn.

Tevens is mijn ervaring dat een groot aantal VOLVO dealers de reparatie en/of onderhoud uitbesteden aan gespecialiseerde airco boertjes. Het scheelt toch 1 of 2 monteurs, welke een verplicht STEK diploma met de benodigde apparatuur in huis moet hebben. Zelf ga ik daarom ook rechtstreeks naar zo'n airco specialist.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
donald1957
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34

Edwin schreef:Is er ook een goed(koop) adres in/rond/in de buurt van Apeldoorn?

Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:

gr. Edwin.
Ben zelf naar een aircobedrijf in Wilp geweest. Zoek via Google.
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Henkvdz schreef:
crackedtooth schreef:@Henkvdz:

Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?

want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt

Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.

Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.
Het is de Volvodealer in Weesp, deze is enige tijd geleden door een grote Volvodealer overgenomen en het laatste jaar [tijdens servicebeurten] zag ik wat ander baliepersoneel. Hoe de rolverdeling nu is geworden is me niet duidelijk. Maar zoals gezegd: ''ik was altijd tevreden'' en te zijner tijd ga ik het gesprek wel aan.
Groet Henk
Ik ben vanmorgen gebeld door de werkplaatschef, zijn vraag was hoe de aircoproblemen waren opgelost en ook spraak hij zijn bezorgdheid uit over het feit dat ik enigszins boos was weggelopen. Hij vroeg begrip voor het feit dat het verleden week erg druk was en dat hij persoonlijk niet aanwezig was, anders was e.e.a. misschien wel beter opgelost.
Anyway, de excuses zijn aanvaard en gaan we over tot de orde van de dag.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

donald1957 schreef:
Edwin schreef:Is er ook een goed(koop) adres in/rond/in de buurt van Apeldoorn?

Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:

gr. Edwin.
Ben zelf naar een aircobedrijf in Wilp geweest. Zoek via Google.
Thanx! Goede ervaringen mee, zowel qua prijs als prestatie?

Gr. Edwin
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
donald1957
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34

Edwin schreef:
donald1957 schreef:
Edwin schreef:Is er ook een goed(koop) adres in/rond/in de buurt van Apeldoorn?

Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:

gr. Edwin.
Ben zelf naar een aircobedrijf in Wilp geweest. Zoek via Google.
Thanx! Goede ervaringen mee, zowel qua prijs als prestatie?

Gr. Edwin
Ja, was goedkoper dan de dealer en alles werkte goed.
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 900
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Paar weken geleden bij een grote landelijke keten een Airco Service laten doen, nadat de airco bij mij ook alleen maar warme lucht gaf uit de roosters. Er was nog maar 300 gram koudemiddel aanwezig ipv 800 gram wat er in mijn type moest. Vacumeren, afpersen, vullen en testen was de oplossing voor het probleem. Wel even fluor erbij laten doen voor het geval er toch ergens een lekje zit, daarmee is een eventueel lekje snel op te sporen. Volgens de monteur was het echter niet heel ongebruikelijk dat na een jaar of 3 meer dan de helft aan koudemiddel al weg was. Vuistregel is kennelijk een verlies van 10-15% verlies per jaar en wordt minimaal 1 keer per 2 jaar een servicebeurt aangeraden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
joost020
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2013 - 22:47

Hallo,

Ikzelf heb met mijn V50 2.4i en probleem dat de auto af en toe stottert wanneer de airco aan staat. Veel over gelezen waarbij de oplossing waarschijnlijk ligt bij het afstellen van de magneet spoel (ring verwijderen e.d) of vervangen van de Airco pomp / compressor.

Nu de vraag: Is het afstellen van de airco spoel (bv ring verwijderen) wellicht de oplossing of is de stotter tijdens het rijden (met airco aan) een teken dat de gehele pomp vervangen moet worden?

Vraag 2: Ik ben op zoek naar een goed adres (omgeving Amsterdam) om dit euvel te laten verhelpen.

Vraag 3: Heeft iemand een goed indicatie van de kosten voor

1. afstellen spoel
2. vervangen airco pomp en aanverwant werk?

Hartelijk dank voor de hulp / antwoorden
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Als je airco wel een klik geeft bij het inschakelen maar niet meegenomen wordt dan koelt ie niet. Door slijtage is de speling te groot geworden. Meestal een kwestie van een ringetje op de as eraf halen (of een andere dunnere ring). Kost allemaal geen drol maar is wel even prutsen daar onderin.

Het vervangen is een ander verhaal (lees: duur). Je kan veel zelf maar afvullen moet je laten doen.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

2 vervangen pomp en aanverwant werk ca 550-600 euro
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Rogier64 schreef: Volgens de monteur was het echter niet heel ongebruikelijk dat na een jaar of 3 meer dan de helft aan koudemiddel al weg was. Vuistregel is kennelijk een verlies van 10-15% verlies per jaar en wordt minimaal 1 keer per 2 jaar een servicebeurt aangeraden.
Klopt, dit jaar ook bij mij gedaan, ruim 3 jaar oud, 35% koudemiddel weg.
Toen ik het vroeg aan de dealer vonden ze het preventief bijvullen wel vreemd: 'hij doet het toch nog?'
Ja zei ik, maar de airco MOET HET BLIJVEN DOEN!
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Mike1975
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26.12.2012 - 11:54

Had hetzelfde probleem. Systeem onder druk laten zetten waaruit bleek dat er nog maar 500 gram koudemiddel in zat. Geen lekkages dus gewoon bijgevuld tot 1000 gram. Nu doet ie het weer perfect. Kosten, 40 euro.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij die van mij bleek er gisteren (ook) nog maar 485 gram in te zitten. Even de bumper er af en toen zagen we dit:

Afbeelding

Dus er maar gewoon van uit gaan dat het "normaal" is dat je in twee jaar 500 gram koudemiddel verliest is echt wat kort door de bocht hoor...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dan is er echt een lekkage,als je zoveel verliest in twee jaar..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vorige maand mijn airco nog preventief laten vullen. Er hoort 800 gram in te zitten en er kwam 785 gram uit. Was nog nooit eerder gevuld en de auto is nu 5 jaar oud.

Er zijn nieuwe eisen aan de lekdichtheid van airco's gesteld ivm het broeikas effect. Die eisen zijn al geformuleerd in 2006, maar is pas officieel vanaf 2010 ingevoerd. Wellicht dat de auto's er al op waren voorbereid. Ik was in elk geval erg verrast over zo weinig verlies van koelmiddel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Twee jaar terug kwam er nog 965 gram uit, maar ik weet nu niet meer of en zo ja wanneer de airco voor die tijd is gecontroleerd. Maar dat vond ik toen ook weinig. Daarom schrok ik dinsdag ook van het feit dat er nu zo veel uit was.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Akkoord schreef: Als de speling van de koppeling boven de 0,8-0,9 mm komt dan wordt het kritisch.

Het is overigens niet #2 maar #5.

Als je het zelf gaat doen zorg dan dat je 3 boutjes M5 x 25 bij de hand hebt.

Werkwijze;
-Krik de auto omhoog en haal evt. (hoeft niet perse) het R-voorwiel eraf.
-Draai boutje 5 eruit en haal de multiriem los.
-Draai de 3 M5-boutjes in de voorkant van de koppeling (om de beurt iets aandraaien) , dan komt de koppelingshelft vanzelf los.
-Verwijder een ringetje , zodanig dat je uitkomt op de juiste speling ( 0,3-0,5 mm).

Montage in omgekeerde volgorde , veeg het zweet van je voorhoofd en je hebt zojuist , pak 'm beet , €100,00 :lol: verdiend.
Twijfelde :'( O-) :D even of ik een nieuw topic moest starten of op dit topic kon reageren. Topic is namelijk wel erg oud maar mijn XC60 (2011) heeft exact hetzelfde euvel. De airco doet het even (maar slechts 1 minuut) en blaast daarna alleen nog maar warme lucht. Ik heb al wat zaken uitgezocht:

Airco systeem vorig jaar een reinigings- en onderhoudsbeurt gekregen bij de Volvo dealer (op verzoek). Geen problemen vastgesteld en de airco heeft het toen nog een tijd gedaan, tot het begin van de zomer.

Voltage van de startaccu in rust is 12,94 volt. Bij starten motor, minimum voltage = 9,18 volt en maximum = 15,04 volt. Startaccu is van week 12, 2011. Dynamo levert bij draaiende motor ongeveer 14,5 volt.
Voltage van de hulpaccu in rust is rond de 12,65 volt. Bij starten motor minimum voltage = 11,26 volt en maximum = 13,85 volt.

Magneetkoppeling schakelt in bij aanzetten airco. Dit gecontroleerd. Deze heeft in rust een speling van 0,75mm. Bij inschakelen zie ik deze meedraaien met de poelie.

De ventilator (de kleine) gaat zo nu en dan harder draaien bij ingeschakelde airco.

Wat (soms) opvalt is dat de airco direct bij stationair werkt maar zodra er even wat hogere toeren gemaakt worden stopt deze met koelen. Dat staat haaks op de ervaring dat de airco het op de snelweg (gelijk of sneller dan 130 km/h) weer een beetje lijkt te doen.

Ik kwam bij het doormeten van de accu terecht omdat het Start/Stop systeem het niet meer doet. Er staat dan een melding dat dit komt omdat de accu wordt opgeladen of dat deze te koud is. Ik denk erover om deze (beiden) te vervangen maar waar natuurlijk niemand zin in heeft is dat dit later nutteloos blijkt te zijn geweest. Ik las jouw reactie dat een spleet bij de magneetkoppeling van 0,8 - 0,9 kritisch wordt en dat deze eigenlijk moet liggen tussen de 0,3 en 0,5. Dat doet deze dus niet maar ik zie de koppeling wél in werking treden en daarna zie ik deze ook meedraaien. Deze draait nog steeds gewoon mee als de airco warme lucht gaat blazen. Vandaar dat ik niet meteen een ringetje ben gaan verwijderen maar eerst graag je/jullie mening zou willen horen of het hier ook wel degelijk nog steeds aan de magneetkoppeling kan liggen? Of misschien is er door de jaren heen meer duidelijk geworden over dergelijke klachten? Afgezien van de defecte magneetkoppeling heb ik verder alleen nog oorzaken kunnen vinden zoals een defecte condensor of pomp. Ik lees echter niets over een "volle" droger. Zou dit ook nog de oorzaak kunnen zijn?

Alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als de filter/droger vol zit bouwt het systeem teveel druk op en wordt het AC systeem automatisch uitgeschakeld, maar dat zou je moeten zien doordat de magneetkoppeling dan niet meer meedraait en dat is in jou situatie niet het geval zeg je. Ook bij een lekkage waardoor er (bijna) geen koudemiddel meer aanwezig is zal het systeem uitschakelen om je compressor te sparen.
Als je zegt dat de airco stopt bij hogere toeren i.c.m. de door jou gemeten speling zou ik die speling eerst maar eens aanpakken. Een te grote spleet zorgt ervoor dat de magneetkoppeling niet voldoende kan worden aangetrokken, bij hogere toerentallen en druk in het systeem slipt de koppeling en zal deze de compressor op een gegeven moment niet meer rond kunnen krijgen.
NB! 130 km/uur is maar 2500 toeren of zo, met optrekken ga je daar snel overheen.
Al met al past dat m.i. wel bij het beeld wat je beschrijft.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Cableguy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.12.2016 - 10:48

Gouwe schreef: Als de filter/droger vol zit bouwt het systeem teveel druk op en wordt het AC systeem automatisch uitgeschakeld, maar dat zou je moeten zien doordat de magneetkoppeling dan niet meer meedraait en dat is in jou situatie niet het geval zeg je. Ook bij een lekkage waardoor er (bijna) geen koudemiddel meer aanwezig is zal het systeem uitschakelen om je compressor te sparen.
Als je zegt dat de airco stopt bij hogere toeren i.c.m. de door jou gemeten speling zou ik die speling eerst maar eens aanpakken. Een te grote spleet zorgt ervoor dat de magneetkoppeling niet voldoende kan worden aangetrokken, bij hogere toerentallen en druk in het systeem slipt de koppeling en zal deze de compressor op een gegeven moment niet meer rond kunnen krijgen.
NB! 130 km/uur is maar 2500 toeren of zo, met optrekken ga je daar snel overheen.
Al met al past dat m.i. wel bij het beeld wat je beschrijft.
Dank voor je reactie!! Als de koppeling gaat slippen verklaard dat misschien ook waarom de pomp behuizing best wel warm wordt. Niet zo heet dat ik deze niet meer kan aanraken maar daar wel tegenaan. Alleen jammer dat ik bij deze koppeling de tiewrap oplossing volgens mij niet kan toepassen(?). En de losse koppeling is bijna net zo duur als een hele pomp dus ik ga eens kijken of ik misschien bij dit type wél wat (vul) ringetjes kan verwijderen. Kan er alleen heel slecht bij...

Nogmaals dank! Ik heb nu de bevestiging die ik even nodig had.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Als ik het zo lees hoeft alleen de koppeling maar te worden afgesteld om de spleet weer te verkleinen naar 0.3mm. Vervangen is dan nog niet nodig. Kijk eens op dit topic
viewtopic.php?t=82911&page=last#last_post
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”